Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.
Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.
Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.
Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Well... You won't know if you don't try...
EDIT: Och hur många frågor behöver man klara för godkänt? Är väl knappast som att man behöver ha alla rätt... Men visst... Om man ska köra ett tyngre släp så behöver man ju så klart fixa uppkörningen...
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Har man haft körkort några år kan man förvånansvärt mycket trafikregler by doing.
Jag fick läsa på några nya grejer som inte fanns när jag tog körkort. ”Gångfartsområde” till exempel. Uppkörningen var enkel. Dom lägger stor vikt på framförhållning vilket vi som haft körkort i några år gör utan att tänka på det.
Mycket sällan man måste kugga någon som på äldre dar skaffar BE berättade inspektören.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.
Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del.
Nej, inga med batterihyra (verkar som de lärt sig av misstaget med det på Zoe).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jo, jag vet detta. Synd om dem som inte har B96 (som jag) eller BE, och därför borde bilarna ha högre dragvikt, vilket jag ännu inte har hört nån som helst vettig förklaring till utom tillverkarnas ovilja att typa bilarna för det. När jag körde Zoe så hörde jag argumentet att de var rädda för att ägarna skulle bli besvikna på att räckvidden minskade så kraftigt när man drar släp.
Tillägg: Har man en kärra med högre totalvikt än 500 kan man alltid typa ned den så att man får dra den med sin bil. Men sen kan ju dessvärre inte typa upp den igen, vad jag har hört.
Varför inte bara skaffa B96 så är problemet ur världen?
Eller ännu hellre BE men där finns det en tröskel att man behöver göra om teoriprovet vilket kan vara en utmaning för en del. [Min u.]
Tror du? Undrar om det finns någon på det här forumet som inte klarade teoriprovet för B-körkort på första försöket?... Är nog inte så många som behövde göra om den uppkörningen heller...
Problemet är att det teoriprovet var för nästan 45 år sedan...
Jag skulle nog behöva träna en hel för att klara uppkörning med släp också.
Well... You won't know if you don't try...
EDIT: Och hur många frågor behöver man klara för godkänt? Är väl knappast som att man behöver ha alla rätt... Men visst... Om man ska köra ett tyngre släp så behöver man ju så klart fixa uppkörningen...
Körningen är den enkla delen om man grejar att backa runt ett hörn. Man ska läsa på en hel del om lastsäkring. Jag hyrde färdiglastst släp av en körskola.
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.
Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.
Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.
Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.
Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Lite trådurspårning men ett släp upp till 750kg totalvikt är alltid lätt. Dvs man får köra det med enbart B-kort även om sammanlagda totalvikterna ramlar över 3,5t.