Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av skarj »

2 frågor som det säkert svarats på, men jag finner inte svaren:
1. Var hittar jag varningsblinkers "knappen"? Finns det något snabbt vis att trycka igång den?
2. När laddsladd är inkopplad i bilen, finns det någon knapp eller liknande för att låsa upp kontakten och ta ur sladden, utan att behöva använda skärmen i bilen eller mobilen? Typ vid uttaget på bilen alltså, vid alla former av laddning.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av SALVETA »

1. Taket vid backspegel.
2. Det finns typ 2 kabel med teslaknapp som låser upp med radiosignaler som laddarna på supercharger.
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av skarj »

Tack! Totalt missat att titta vid backspegeln :lol:
Nja, tänkte med kabel utan detta, då är det mobilen som gäller? Tex vid vanlig "dum"hemmladdare eller 230 laddare.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Trean »

Det går även att låsa upp laddporten från skärmen inne i bilen. Det blir dock mycket smidigare med kabel med Tesla-knapp så det kan jag inte tänka mig att leva utan. Känns otroligt omständigt att klättra in i bilen eller gå in i appen varje gång kabeln ska kopplas ur. Om du med 230-laddare menar reseladdaren som följer med bilen så har den redan inbyggd Tesla-knapp.

Här är exempel på en bra kabel med Tesla-knapp: https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av xms67 »

skarj skrev: 02 mar 2024 14:10
Tack! Totalt missat att titta vid backspegeln :lol:
Nja, tänkte med kabel utan detta, då är det mobilen som gäller? Tex vid vanlig "dum"hemmladdare eller 230 laddare.
Mobil eller skärm är de jag känner till.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Dj Mastergrind »

Om man har en iPhone 15 Pro med action button istället för mute-switchen kan man ha upplåsningen av sladden via den. Det låter löjligt men är otroligt smidigt!
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av skarj »

Menade random 230 laddare, Teslas har jag inte provat men den har jag ju förstås, men på min hemma laddare finns ingen knapp, lär inte orka byta så får allt fortsätta att knappa i mobilen, typiskt nog så snålade jag och köpte en iPhone 15, inte en pro, så det var ju typiskt, det hade jag använt annars, nu är jag iof ett fan av den manuella muteknappen så vette tusan om jag hade kunnat tänka mig att vara utan den heller...
Någon som vet om det finns någon 3:de partslösning med typ bluetooth knapp som man kan montera på laddsladden till tex hemladdaren? Bara strippa fast på sladden då alltså.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av xms67 »

skarj skrev: 02 mar 2024 16:23
Menade random 230 laddare, Teslas har jag inte provat men den har jag ju förstås, men på min hemma laddare finns ingen knapp, lär inte orka byta så får allt fortsätta att knappa i mobilen, typiskt nog så snålade jag och köpte en iPhone 15, inte en pro, så det var ju typiskt, det hade jag använt annars, nu är jag iof ett fan av den manuella muteknappen så vette tusan om jag hade kunnat tänka mig att vara utan den heller...
Någon som vet om det finns någon 3:de partslösning med typ bluetooth knapp som man kan montera på laddsladden till tex hemladdaren? Bara strippa fast på sladden då alltså.
Kolla om Tessie-appen har en "genväg" till detta via smartwatch.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Dj Mastergrind »

Om du använder dig av Siri ska man kunna röststyra kommandon. Vet inte om Tesla-appen stöder "öppna laddluckan och låsa upp laddkabeln" men Tessie som nämndes innan gör det.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Ekholm »

skarj skrev: 02 mar 2024 16:23
Menade random 230 laddare, Teslas har jag inte provat men den har jag ju förstås, men på min hemma laddare finns ingen knapp, lär inte orka byta så får allt fortsätta att knappa i mobilen, typiskt nog så snålade jag och köpte en iPhone 15, inte en pro, så det var ju typiskt, det hade jag använt annars, nu är jag iof ett fan av den manuella muteknappen så vette tusan om jag hade kunnat tänka mig att vara utan den heller...
Någon som vet om det finns någon 3:de partslösning med typ bluetooth knapp som man kan montera på laddsladden till tex hemladdaren? Bara strippa fast på sladden då alltså.
Jag bytte kabeln på min Charge Amps Halo laddare till denna
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... -phase-16a

Klart värt det!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Niklas Z »

skarj skrev: 02 mar 2024 13:57
2. När laddsladd är inkopplad i bilen, finns det någon knapp eller liknande för att låsa upp kontakten och ta ur sladden, utan att behöva använda skärmen i bilen eller mobilen? Typ vid uttaget på bilen alltså, vid alla former av laddning.
Om du skaffar S3XY buttons går det att göra en inställning så att man kan låsa upp laddporten med dörrhandtaget vänster bak. Det är smidigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Varningsblinkers och låsa upp ladduttag

Inlägg av Rimlig »

Om du har en iPhone finns numera genvägar för diverse Teslakommandon. In i appen ”Genvägar” och aktivera upplåsning av laddningsporten.
Jag använder Siri på klockan eller mobil för detta dagligen - hur smidigt som helst. Går även att ha olika fraser om du har två bilar.

Men är det att öppna luckan för att sätta i laddkabeln så funkar ju även ett ordentligt tryck på laddluckan så öppnar den sig. Verkar dock kräva att bilen är upplåst / känner av nyckeln.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Skriv svar