"EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Moderator: Redaktion
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Dom är många nu och dom förstör alla 80-vägar. Att en traktor får färdas på en väg har ett enda syfte: bonden har ingen annan möjlighet att flytta sig mellan sina två åkerplättar. Så, sätt maxsträcka en traktor får färdas på 50+ väg på säg en mil så är problemet löst.
Model S P85DL+
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?mussla skrev:Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Re:
Som bilar alltså?mussla skrev: ↑02 mar 2024 06:23Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Re:
Vilka är fördelarna som du ser?themax skrev: ↑02 mar 2024 08:31Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?mussla skrev:Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.
Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
Re: Re:
Ja precis, med skillnaden att för bil så ställs det högre krav på förarutbildning.mikebike skrev: ↑02 mar 2024 08:50Som bilar alltså?mussla skrev: ↑02 mar 2024 06:23Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Kollektivtrafiken i tätorter är tyvärr ofta närmast obefintlig på helgerna.
I den tätort jag växte upp så går bussen 6 gånger på lördagar (1.5h till 2.5h mellan avgångarna), och inte alls på söndagar.
MYLR
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Vilken tätort är det?
Re: Re:
Sverige är väldigt glesbefolkat och majoriteten av A-traktorerna rullar utanför tätorterna.mussla skrev: ↑02 mar 2024 11:13Vilka är fördelarna som du ser?themax skrev: ↑02 mar 2024 08:31Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?mussla skrev:Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.
Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
Varför har alla som bor med dessa fantastiska kommunikations möjligheter bil överhuvudtaget?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
En av tätorterna i norra halvan av landet.
Avsaknad av kollektivtrafik på söndagar är vanligt i många av tätorterna här, även i så befolkade tätorter som Övik.
MYLR
Re: Re:
Man kan verkligen fundera på om alla dessa bilar behövs. Men nu rörde frågan inte bilar per se utan a-traktorer och dess låga krav på förarutbildning. Är det verkligen rimligt att låta barn köra bil utan utbildning? Särskilt om det finns kollektivtrafik.niklas12 skrev: ↑02 mar 2024 15:31Sverige är väldigt glesbefolkat och majoriteten av A-traktorerna rullar utanför tätorterna.mussla skrev: ↑02 mar 2024 11:13Vilka är fördelarna som du ser?themax skrev: ↑02 mar 2024 08:31Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?mussla skrev:Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.
Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
Varför har alla som bor med dessa fantastiska kommunikations möjligheter bil överhuvudtaget?
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.
Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.
En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.
I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.
En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.
I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
1 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?Jerka skrev: ↑02 mar 2024 22:34Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.
Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.
En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.
[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?
3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
3. Finns, rent av vanliga, men olagliga.SwedishAdvocate skrev: ↑02 mar 2024 23:071 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?Jerka skrev: ↑02 mar 2024 22:34Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.
Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.
En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.
[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?
3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
Däremot är det inget som hindrar att man cyklar fortare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Jag vill ta det hela till att det krävs ett B-kort för att köra bil och där är åldersgränsen 18 år. Att en A-traktor är en bil verkar många inte ta i beaktande. En A-traktor är från början gjord som ett arbetsredskap för att förflytta sig i arbetet på sin egna mark.
Detta med att reglerna ändrades så att vilken bil som helst kan bli A-traktor på ett enkelt sätt känns som att vuxna tryckt på och sett en chans att slippa vara taxirörelse för sina egna barn.
Som yrkeschaufför så svär jag inombords varje gång en A-traktor är i vägen på en 2-1 väg i sådan grad att mina resenärer missar sin anslutande buss. Ja köerna är så långa ibland så att när det blir två filer hinner inte alla om innan det blir 1 fil igen.
Förbjud alla att köra bil oavsett hastighet tills de är något så när mogna vid 18 års ålder och tagit ett B-kort.
Detta med att reglerna ändrades så att vilken bil som helst kan bli A-traktor på ett enkelt sätt känns som att vuxna tryckt på och sett en chans att slippa vara taxirörelse för sina egna barn.
Som yrkeschaufför så svär jag inombords varje gång en A-traktor är i vägen på en 2-1 väg i sådan grad att mina resenärer missar sin anslutande buss. Ja köerna är så långa ibland så att när det blir två filer hinner inte alla om innan det blir 1 fil igen.
Förbjud alla att köra bil oavsett hastighet tills de är något så när mogna vid 18 års ålder och tagit ett B-kort.
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
1. Cykelbanor är ganska billiga i jämförelse med bilvägar, men visst skulle det kosta. Det handlar om vilken infrastruktur vi vill ha. Jag tycker det vore en spännande vision att hela landet ska nås av cykelvägar. Kanske till 2040 eller så, med massor av delmål på vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑02 mar 2024 23:071 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?Jerka skrev: ↑02 mar 2024 22:34Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.
Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.
En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.
[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?
3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
2. I framtiden, förhoppningsvis en nära sådan, men vi får se.
3. Massor, men de är inte tillåtna inom EU. I USA däremot finns ett stort utbud av snabba elcyklar.
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Finns elcyklar som går i 45 km/h, men då klassas de som moped klass 1 och ska framföras på samma sätt.
Elbilist sedan 2014
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Jag tycker det verkar som att en del som svarar i tråden har dålig koll på hur det ser ut på i varje fall delar av landsbygden.
Vi har t.ex haft en väg i vinter som knappast är lämplig att framföras med elcyklar eller vanliga cyklar. 10 cm is, spårig, i flera månader. Förr körde man väghyvel, till och med att de plogade gator i tätorterna med dem, men de verkar ha försvunnit hos Trafikverket. Sedan har vi områden där enda vägen in till tätorten (skolan, träning, med mera) är längs flera mil europaväg, finns inga sidovägar. Inte heller lämpligt med tvåhjuliga fordon. En A-traktor är nog betydligt säkrare och trevligare att färdas i då.
Jag åker en del rullskidor längs en krokig och kuperad landsväg och vad jag då känner mig räddast för är Tesla (specifikt 3or) som kör som borstbindare på denna vägen, fullt i klass med Volvoraggare. Blev för bara en vecka sedan omkörd av en sådan mitt i en kurva utan sikt.
En A-traktor blir ju även utan erfarna chaufförer inte lika farliga för oskyddade medtrafikanter då de inte går så fort.
Vi har t.ex haft en väg i vinter som knappast är lämplig att framföras med elcyklar eller vanliga cyklar. 10 cm is, spårig, i flera månader. Förr körde man väghyvel, till och med att de plogade gator i tätorterna med dem, men de verkar ha försvunnit hos Trafikverket. Sedan har vi områden där enda vägen in till tätorten (skolan, träning, med mera) är längs flera mil europaväg, finns inga sidovägar. Inte heller lämpligt med tvåhjuliga fordon. En A-traktor är nog betydligt säkrare och trevligare att färdas i då.
Jag åker en del rullskidor längs en krokig och kuperad landsväg och vad jag då känner mig räddast för är Tesla (specifikt 3or) som kör som borstbindare på denna vägen, fullt i klass med Volvoraggare. Blev för bara en vecka sedan omkörd av en sådan mitt i en kurva utan sikt.
En A-traktor blir ju även utan erfarna chaufförer inte lika farliga för oskyddade medtrafikanter då de inte går så fort.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Nej, de klassas som oregistrerad och oförsäkrad motorcykel och får bara framföras inom inhägnat område.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Nej, de finns, de som uppfyller kraven i L1e-b är godkända som moped klass 1. Inte så populära då de både kräver godkänd hjälm, nummerplåt etc.
Namnet ”motoriserad cykel” används i EU-förordningen, och namnet ”snabb-elcykel” är en översättning
av den engelska beteckningen speed pedelec (eller
S-pedelec) som förekommer framförallt i Holland,
Tyskland och Schweiz. Det förekommer även andra
namn för dessa. Till utseendet är det inte mycket som
skiljer ovanstående tre klasser av fordon (elcyklar, motoriserade cyklar och snabb-elcyklar) och de är även
mycket lika vanliga cyklar. Motoriserade cyklar och
snabb-elcyklar är sällsynta i Sverige, enligt tillgänglig
försäljningsstatistik.
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
https://www.elovelo.se/category/ebike/spedelec/
https://batteridoktorn.se/butik/sunstorm-b5-turbo/
Elbilist sedan 2014
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Det finns båda sorterna, om man ska vara noggrann. För att kvalificera sig som EU-moppe eller moped klass 1 som det heter ska den vara typgodkänd, registrerad och försäkrad. Det räcker alltså inte med att ta vilken snabb-elcykel som helst och kalla den EU-moppe. Fulimporterar man en snabb elcykel eller bygger sin egen så får den bara köras inom inhägnat område så som mikebike beskriver.
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Nej, det är klart. De uppfyller inte kraven för moped klass 1.Jerka skrev: ↑04 mar 2024 12:32Det finns båda sorterna, om man ska vara noggrann. För att kvalificera sig som EU-moppe eller moped klass 1 som det heter ska den vara typgodkänd, registrerad och försäkrad. Det räcker alltså inte med att ta vilken snabb-elcykel som helst och kalla den EU-moppe. Fulimporterar man en snabb elcykel eller bygger sin egen så får den bara köras inom inhägnat område så som mikebike beskriver.
Elbilist sedan 2014
Re:
Skulle faktiskt hellre se att man kunde ta ett riktigt B-körtkort som 16-åring (om man var mogen för det), och hellre ta bort mopedbilar/A-traktorer från allmänna vägar.themax skrev: ↑01 mar 2024 10:32Om allt som är potentiellt farligt ska förbjudas så lär vi så småningom hamna i kuddrum allihop, med tanke på att många av oss kör mycket motorstarka bilar som är helt onödigt i normal trafik (och som jag ser här i forumet, gärna använder de resurserna var och varannan dag även om det innebär att man bryter mot lagen).Niclas skrev:Jag tycker det är sjukt att det är tillåtet med dessa fordon överhuvudtaget. Förbjud. Farligt för dem själva och andra trafikanter.
Till skillnad från många andra här tycker jag att A-traktorn är en helt fantastisk möjlighet för frihet och körträning för unga. Sökte själv dispens att ta körkortet som 15-åring då det på 80-talet var 16 år som gällde. Och svaret är inte förbud. Svaret är bättre utbildning och årlig besiktning av fordonet. Skulle det dessutom innebära höjd hastighet till 45 km/h så kommer frustrationen över LGF minska betydligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Tycker de kan få gå i 45kmh precis som EU-moppe.
Då blir det bättre flyt i trafiken.
Sen bör det premieras om de är eldrivna också(säg att man får 10k eller ngt sånt om man reggar om en beggad elbil till A-traktor).
Finns massvis med billiga gamla 22kwh Zoes och 24kwh Leafs som vore perfekta just som A-traktor. I den hastigheten går de ju dubbelt/tredubbelt så långt.
Då blir det bättre flyt i trafiken.
Sen bör det premieras om de är eldrivna också(säg att man får 10k eller ngt sånt om man reggar om en beggad elbil till A-traktor).
Finns massvis med billiga gamla 22kwh Zoes och 24kwh Leafs som vore perfekta just som A-traktor. I den hastigheten går de ju dubbelt/tredubbelt så långt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Re:
Det finns många fördelar med A-traktorer, inte minst att barnen får trafikvana på ett helt annat sätt med en A-traktor än de får med en moped. Däremot var regelverket för slappt utformat (inget bälteskrav, moppekort ger a-traktorbehörighet, inget krav på vinterdäck osv).themax skrev: ↑02 mar 2024 08:31Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?mussla skrev:Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.themax skrev: ↑02 mar 2024 00:36Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.mussla skrev:Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.
I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Att traktorn bara får framföras i 30 är inte förarnas fel utan regelverkets. Varför bli arg på den individuella traktorn eller föraren av densamma för det?
Nu kanske jag är unik men jag upplever att förarna av A-traktorer försöker köra åt sidan och släppa förbi trafik om det blir lång kö bakom eller man kör i partier där det är svårt att köra om. Detta oavsett vilken del av landet jag stött på dem i.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"
Ok, om de endast kör på 50-väg.taliz skrev: ↑11 mar 2024 05:02Tycker de kan få gå i 45kmh precis som EU-moppe.
Då blir det bättre flyt i trafiken.
Sen bör det premieras om de är eldrivna också(säg att man får 10k eller ngt sånt om man reggar om en beggad elbil till A-traktor).
Finns massvis med billiga gamla 22kwh Zoes och 24kwh Leafs som vore perfekta just som A-traktor. I den hastigheten går de ju dubbelt/tredubbelt så långt.
Annars blir de blockers på 70/80/90-väg, och borde förbjudas på att framföras på dessa, eller att man höjer deras hastighet till att matcha trafiken på dessa vägar (förslagsvis till 80 km/h).
Som det är nu så är det riktigt uselt med alla dessa mopedbilar i trafiken. Skapar köer, irritation och trafikfarliga omkörningar. Inte alls en bra situation som det är nu. De behöver göras något för att få bukt med dessa problem. Det är en potentiellt stor trafikfara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik