Ryzen vs Intel
Moderator: Redaktion
Ryzen vs Intel
Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.
Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an)
Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an)
Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
-
- Inlägg: 5582
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ryzen vs Intel
Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.Odmark91 skrev: ↑04 mar 2024 22:28Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.
Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]
Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.
Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ryzen vs Intel
Okej, det visste jag inte! Bra information, tack så mycket. Då ryker ju 2022an direkt vilket som, men ändå nyfiken, om man skulle bortse från dragkroken, är det ändå värt dom extra pengarna för Ryzen?SwedishAdvocate skrev: ↑04 mar 2024 22:36Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.Odmark91 skrev: ↑04 mar 2024 22:28Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.
Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]
Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.
Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
-
- Inlägg: 5582
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ryzen vs Intel
'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ryzen vs Intel
Misstänkte det, men förstod dig ändåSwedishAdvocate skrev: ↑04 mar 2024 22:39'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
Re: Ryzen vs Intel
Har haft båda och märker ingen större skillnad.Odmark91 skrev: ↑04 mar 2024 22:39Okej, det visste jag inte! Bra information, tack så mycket. Då ryker ju 2022an direkt vilket som, men ändå nyfiken, om man skulle bortse från dragkroken, är det ändå värt dom extra pengarna för Ryzen?SwedishAdvocate skrev: ↑04 mar 2024 22:36Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.Odmark91 skrev: ↑04 mar 2024 22:28Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.
Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]
Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.
Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
Under 2021 (halvårsskiftet typ…) kom väl dock en del andra uppdateringar. Har du den uppdaterade dörrsidan så tror jag att du fått med dig dessa…men minnet kan svika mig något där…
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
-
- Inlägg: 5582
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ryzen vs Intel
Ifall du inte redan känner till det så kan det här också vara bra att ha koll på när det gäller de här årsmodellerna av Model 3:Odmark91 skrev: ↑04 mar 2024 22:41Misstänkte det, men förstod dig ändåSwedishAdvocate skrev: ↑04 mar 2024 22:39'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
viewtopic.php?p=694950#p694950
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ryzen vs Intel
Det är väldigt stor skillnad på snabbhet på vår model s med ryzen vs model 3 med intel. Vet ej om något annat skiljer hårdvrumässigt (skiljer 4 år på bilarna), men skillnaden i snabbhet märks framförallt om man använder youtube eller netflix
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ryzen vs Intel
Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.
Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.
Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.
Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.
Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ryzen vs Intel
Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.taliz skrev: ↑05 mar 2024 03:37Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.
Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.
Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Re: Ryzen vs Intel
Korrekt, det har ingen koppling till var den är byggd. Däremot tror jag att man kan vara säker på att bilen har rattvärme om den har träpanelerna i dörrarna. De uppdateringarna kom samtidigt mig veterligen.OfarligTesla skrev: ↑05 mar 2024 07:12Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.taliz skrev: ↑05 mar 2024 03:37Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.
Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.
Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ryzen vs Intel
Det var bara någon månad de kom från USA. Så visst finns de, men det är inte många.OfarligTesla skrev: ↑05 mar 2024 07:12Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.taliz skrev: ↑05 mar 2024 03:37Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.
Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.
Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Däremot finns det många 21or från USA utan trä på dörrarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ryzen vs Intel
Ja, det kom med Faceliften.
Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ryzen vs Intel
Tack för alla svar! Det blev en 2021 med Intel, otroligt välskött bil i nära nyskick skulle jag säga. Återstår väl att se om jag stör mig på ett långsamt infotainment men jag tror inte jag kommer göra det.
Som tur är går det alltid att byta om så är fallet
Just nu är jag mer spänd på att ge mig in i elbilsträsket igen, förra gången hade jag en Mustang Mach-E AWD long range och det var ingen trevlig upplevelse på något sätt. Förhoppningsvis är Teslan bättre, men efter vad jag har läst så har jag höga förhoppningar.
Som tur är går det alltid att byta om så är fallet
Just nu är jag mer spänd på att ge mig in i elbilsträsket igen, förra gången hade jag en Mustang Mach-E AWD long range och det var ingen trevlig upplevelse på något sätt. Förhoppningsvis är Teslan bättre, men efter vad jag har läst så har jag höga förhoppningar.
Re: Ryzen vs Intel
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ryzen vs Intel
Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.taliz skrev: ↑06 mar 2024 01:16
Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ryzen vs Intel
Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.AAKEE skrev: ↑06 mar 2024 07:34Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.taliz skrev: ↑06 mar 2024 01:16
Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Ryzen vs Intel
Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
M3 LR 2023
-
- Inlägg: 5582
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ryzen vs Intel
Tycker inte heller M3 är såå bullrig...airdrive skrev: ↑06 mar 2024 20:01Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag/110 km/h är fullt jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.
Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ryzen vs Intel
Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.SwedishAdvocate skrev: ↑06 mar 2024 20:41Tycker inte heller M3 är såå bullrig...airdrive skrev: ↑06 mar 2024 20:01Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.
Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ryzen vs Intel
Dubbelglas i bakdörrarna kom Q2 2022.pefreli skrev: ↑06 mar 2024 19:57Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.AAKEE skrev: ↑06 mar 2024 07:34Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.taliz skrev: ↑06 mar 2024 01:16
Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ryzen vs Intel
Det kan också vara en annan karaktär på bullret. Som när vi köpte MYP-22 så tyckte "alla" den var mycket tystare vs M3P-19. Men mina öron stördes mycket av det lågfrekventa bullret som fanns i MYP, men saknades i M3P.AAKEE skrev: ↑06 mar 2024 20:50Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.SwedishAdvocate skrev: ↑06 mar 2024 20:41Tycker inte heller M3 är såå bullrig...airdrive skrev: ↑06 mar 2024 20:01Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.
Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Med original michelin ps4s 20" sommarhjul tycker jag fortfarande vår M3P-19 går rättså tyst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ryzen vs Intel
Jag tror du tänker på MY? Den fick väl dubbelglas för nåt år sen?Jedis skrev: ↑09 mar 2024 16:27Dubbelglas i bakdörrarna kom Q2 2022.pefreli skrev: ↑06 mar 2024 19:57Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.AAKEE skrev: ↑06 mar 2024 07:34Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.
Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
Jag har en M3P från Q3 2023 och den har inget dubbelglas i bakdörrarna.
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Ryzen vs Intel
Jag skulle säga att det var klassiskt plåtburks-aktigt, dvs bilarna lät som de hade dåligt med ljudisolering. Man hörde bakre motorn grymt tydligt i alla äldre jag provat jfrt med i min 21.Tellus skrev: ↑09 mar 2024 18:29Det kan också vara en annan karaktär på bullret. Som när vi köpte MYP-22 så tyckte "alla" den var mycket tystare vs M3P-19. Men mina öron stördes mycket av det lågfrekventa bullret som fanns i MYP, men saknades i M3P.AAKEE skrev: ↑06 mar 2024 20:50Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.SwedishAdvocate skrev: ↑06 mar 2024 20:41Tycker inte heller M3 är såå bullrig...airdrive skrev: ↑06 mar 2024 20:01Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……
Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.
Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Med original michelin ps4s 20" sommarhjul tycker jag fortfarande vår M3P-19 går rättså tyst.
Min kollega har extraisolerat sin runt baksätet/hatthyllan pga just en del av det.
Skulle också säga att det inte främst var karaktären utan i decibel samt vilka ljud som bilen släppte in.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5