Ryzen vs Intel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Odmark91
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 nov 2022 14:38
Ort: Mellansel

Ryzen vs Intel

Inlägg av Odmark91 »

Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.

Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an)

Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Odmark91 skrev: 04 mar 2024 22:28
Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.

Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]

Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.

Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.

Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Odmark91
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 nov 2022 14:38
Ort: Mellansel

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Odmark91 »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 22:36
Odmark91 skrev: 04 mar 2024 22:28
Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.

Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]

Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.

Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.

Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
Okej, det visste jag inte! Bra information, tack så mycket. Då ryker ju 2022an direkt vilket som, men ändå nyfiken, om man skulle bortse från dragkroken, är det ändå värt dom extra pengarna för Ryzen?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av SwedishAdvocate »

'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Odmark91
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 nov 2022 14:38
Ort: Mellansel

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Odmark91 »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 22:39
'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
Misstänkte det, men förstod dig ändå :D
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av pefreli »

Odmark91 skrev: 04 mar 2024 22:39
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 22:36
Odmark91 skrev: 04 mar 2024 22:28
Hej! Jag står precis och ska byta in min Volvo mot en Model 3 AWD Long Range, efter mycket om och men hade jag bestämt mig för en Model 3 2021 med strax över 4000 mil, skaplig deal, får ca 40k emellan åt mitt håll för min Volvo.

Men då började jag läsa på om detta med Ryzen och Intel. Jag kan också välja att byta in Volvon mot en 2022 med Ryzen, men då får jag bara 16.000 åt mitt håll, och bilen har dessutom gått drygt 5500 mil. Dessutom måste jag montera dragkrok själv (Jag behöver ha dragkrok, och detta fanns redan installerat på 2021an) [Min u.]

Frågan lyder, är det värt dom extra pengarna och det lite högre miltalet att få en bil med Ryzen?
Om du vill kunna dra lagligt så kan du – eller någon annan – inte eftermontera en dragkrok på en Tesla Model 3. Enda sättet att kunna dra lagligt med en Tesla Model 3 är ifall dragkroken monterades i fabrik av Tesla när bilen byggdes.

Och för säkerhets skull så bör du alltså kontrollera att 3an som har krok monterad fick den här kroken monterad av Tesla i fabriken i samband med att bilen producerades. Annars kommer du inte kunna dra lagligt med den heller.

Och ifall du trots det ovanstående ändå monterar dit en krok själv så kommer väl parkeringssensorerna pipa konstant... Fast det ljudet kanske man i och för sig kan stänga av.
Okej, det visste jag inte! Bra information, tack så mycket. Då ryker ju 2022an direkt vilket som, men ändå nyfiken, om man skulle bortse från dragkroken, är det ändå värt dom extra pengarna för Ryzen?
Har haft båda och märker ingen större skillnad.

Under 2021 (halvårsskiftet typ…) kom väl dock en del andra uppdateringar. Har du den uppdaterade dörrsidan så tror jag att du fått med dig dessa…men minnet kan svika mig något där…
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Odmark91 skrev: 04 mar 2024 22:41
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 22:39
'Tryckfelsnisse': Har nu rättat till ett slarvfel som ändrade betydelsen av första meningen i mitt inlägg ovan...
Misstänkte det, men förstod dig ändå :D
Ifall du inte redan känner till det så kan det här också vara bra att ha koll på när det gäller de här årsmodellerna av Model 3:

viewtopic.php?p=694950#p694950
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Tellus »

Det är väldigt stor skillnad på snabbhet på vår model s med ryzen vs model 3 med intel. Vet ej om något annat skiljer hårdvrumässigt (skiljer 4 år på bilarna), men skillnaden i snabbhet märks framförallt om man använder youtube eller netflix
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av taliz »

Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.

Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.

Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 05 mar 2024 03:37
Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.

Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.

Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10391
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 05 mar 2024 07:12
taliz skrev: 05 mar 2024 03:37
Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.

Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.

Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.
Korrekt, det har ingen koppling till var den är byggd. Däremot tror jag att man kan vara säker på att bilen har rattvärme om den har träpanelerna i dörrarna. De uppdateringarna kom samtidigt mig veterligen.

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 05 mar 2024 07:12
taliz skrev: 05 mar 2024 03:37
Har 2021an träpanel på dörrarna skulle jag välja den. Det betyder att den har dubbelglas i dörrarna och därmed bullrar mindre(största problemet med Model 3).
Då bör den också vara byggd i Kina(=bättre byggkvalitet) samt ha det större LG-batteriet.

Intel CPUn är tillräckligt snabb för att göra allt det man vill/kan göra, utan att kännas långsam. Visst tar det kanske några sekunder extra att ladda youtube eller Netflix, men det gör man ju inte varje gång man sätter sig i bilen. Det viktiga är ju att menyer och kartan samt Spotify/radio etc känns rappt, och det gör de.

Förövrigt grattis till perfekt timing av byte. Det lär aldrig bli så fördelaktigt att byta en avgasbil till elbil igen.
Träpanel på dörrarna behöver inte betyda att den är byggd i Kina, jag hade en sådan som var byggd i USA med det stora Panasonicbatteriet istället. Dubbelglas där fram fanns dock på plats i den.
Det var bara någon månad de kom från USA. Så visst finns de, men det är inte många.
Däremot finns det många 21or från USA utan trä på dörrarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3846
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 05 mar 2024 07:38

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Odmark91
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 nov 2022 14:38
Ort: Mellansel

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Odmark91 »

Tack för alla svar! Det blev en 2021 med Intel, otroligt välskött bil i nära nyskick skulle jag säga. Återstår väl att se om jag stör mig på ett långsamt infotainment men jag tror inte jag kommer göra det.
Som tur är går det alltid att byta om så är fallet :D

Just nu är jag mer spänd på att ge mig in i elbilsträsket igen, förra gången hade jag en Mustang Mach-E AWD long range och det var ingen trevlig upplevelse på något sätt. Förhoppningsvis är Teslan bättre, men efter vad jag har läst så har jag höga förhoppningar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 05 mar 2024 07:55
Legato skrev: 05 mar 2024 07:38

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3846
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 06 mar 2024 01:16
AAKEE skrev: 05 mar 2024 07:55
Legato skrev: 05 mar 2024 07:38

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.

Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev: 06 mar 2024 07:34
taliz skrev: 06 mar 2024 01:16
AAKEE skrev: 05 mar 2024 07:55
Legato skrev: 05 mar 2024 07:38

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.

Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av airdrive »

Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……

Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
M3 LR 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av SwedishAdvocate »

airdrive skrev: 06 mar 2024 20:01
Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……

Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Tycker inte heller M3 är såå bullrig...

Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag/110 km/h är fullt jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.

Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3846
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 06 mar 2024 20:41
airdrive skrev: 06 mar 2024 20:01
Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……

Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Tycker inte heller M3 är såå bullrig...

Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.

Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Jedis »

pefreli skrev: 06 mar 2024 19:57
AAKEE skrev: 06 mar 2024 07:34
taliz skrev: 06 mar 2024 01:16
AAKEE skrev: 05 mar 2024 07:55
Legato skrev: 05 mar 2024 07:38

Dubbelglas trodde jag kom redan när Facelift lanserades i och med årsmodell 2021, men här är jag osäker. Någon som vet säkert?
Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.

Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.
Dubbelglas i bakdörrarna kom Q2 2022.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 06 mar 2024 20:50
SwedishAdvocate skrev: 06 mar 2024 20:41
airdrive skrev: 06 mar 2024 20:01
Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……

Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Tycker inte heller M3 är såå bullrig...

Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.

Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.
Det kan också vara en annan karaktär på bullret. Som när vi köpte MYP-22 så tyckte "alla" den var mycket tystare vs M3P-19. Men mina öron stördes mycket av det lågfrekventa bullret som fanns i MYP, men saknades i M3P.
Med original michelin ps4s 20" sommarhjul tycker jag fortfarande vår M3P-19 går rättså tyst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av pefreli »

Jedis skrev: 09 mar 2024 16:27
pefreli skrev: 06 mar 2024 19:57
AAKEE skrev: 06 mar 2024 07:34
taliz skrev: 06 mar 2024 01:16
AAKEE skrev: 05 mar 2024 07:55


Ja, det kom med Faceliften.

Jag hade en tidig 21 P byggd i USA (2020-11) med dubbeglas i framdörrarna.
(Inte trä i dörrsidor och inte rattvärme).
Var det att det blev dubbelglas bak också då?
Har för mig det fanns nån koppling till bättre ljudisolering iaf.
Nej, dubbelglas i bakdörrarna kom senare.

Men ja, det är betydligt bättre ljudisolering i 21 än tidiga model 3, kan dock inte svära på att det inte kom tidigare.
Det är stor skillnad hur mucket ljud som släpps in via kofferten, det är väl hatthyllan någonstans som var en svag länk tidigare.
Dubbelglas i bakdörrarna kom först med Highland.
Dubbelglas i bakdörrarna kom Q2 2022.
Jag tror du tänker på MY? Den fick väl dubbelglas för nåt år sen?

Jag har en M3P från Q3 2023 och den har inget dubbelglas i bakdörrarna.
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3846
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ryzen vs Intel

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 09 mar 2024 18:29
AAKEE skrev: 06 mar 2024 20:50
SwedishAdvocate skrev: 06 mar 2024 20:41
airdrive skrev: 06 mar 2024 20:01
Lite OT men on vi tänker buller i en M3 MY2023 så var ju detta med hatthyllan en idé. På min är det ju mest plåt där på undersidan så kanske isolering under hatthyllan skulle kunna göra nytta……

Å andra sidan skulle jag inte säga att bilen är sååå bullrig från början….
Tycker inte heller M3 är såå bullrig...

Som jag skrivit ngra gånger i andra trådar så tycker jag 2019 M3 LR AWD med 18'' Michelin original sommardäck/korrekt däcktryck/sommarväglag är full jämförbar 'bullermässigt' med t.ex. ~2016 Golf Touring (kombi), 2012 Passat Touring (kombi), förra gen Vovlo V60 el. senaste gen. Vovlo V70.

Och jag har så vitt jag vet fullgod och relativt känslig hörsel.
Det blir en uppenbar skillnad om man är van facelift /2021 och får en lånebil från 19 eller ngt.
Det kan också vara en annan karaktär på bullret. Som när vi köpte MYP-22 så tyckte "alla" den var mycket tystare vs M3P-19. Men mina öron stördes mycket av det lågfrekventa bullret som fanns i MYP, men saknades i M3P.
Med original michelin ps4s 20" sommarhjul tycker jag fortfarande vår M3P-19 går rättså tyst.
Jag skulle säga att det var klassiskt plåtburks-aktigt, dvs bilarna lät som de hade dåligt med ljudisolering. Man hörde bakre motorn grymt tydligt i alla äldre jag provat jfrt med i min 21.

Min kollega har extraisolerat sin runt baksätet/hatthyllan pga just en del av det.

Skulle också säga att det inte främst var karaktären utan i decibel samt vilka ljud som bilen släppte in.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar