Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 01 mar 2024 21:46
AAKEE skrev: 01 mar 2024 18:10
Choke skrev: 01 mar 2024 11:26

När du tar ut din rapport från Teslafi - jämför du då mot ”High range” eller ”Starting range”?
Jag har en Model Y LR 2002, uttagen i februari 2022. Startade Teslafi efter 3 dagar. Får ganska stor avvikelse mellan de två valen.
Ändrar inget från default från Teslafis settings.

High range skulle bli heeelt galet eftersom Teslafi ändrar ranghe med hjulskifte. Jag terstade att byta hjul i menyn, vilket gav 637km, precis som EPA range med 19". Den rangen är ju ned >12% utan att jag tappat någon range :shock:

Teslafi får sina data som heltal i SOC vilket sannolikt är det som ställer till det med den välidgt varierande rangen teslafi visar(och möjlighen att jag normalt laddar till 55% i kombination med heltal).

Sedan bilen hade vart cirka en månad sedan ny har bilen alltid visat full range, och iom att batteriet nådde 98.4kWh och nu är på 97.4kWh så har bilen principiellt haft full range hela tiden. Men Teslafi visar det inte så.
teslafi.png


Det batteriet du har är antagligen det större LG? kod Y5LD? Det brukar börja lågt och jobba sig upp till 79kWh eller precis över efter någon monads ägande, tiden kanske varierar beroende på hur mycket man kör och laddschema.
Du har rätt det är Y5LD.
Sedan jag läste dina rekommendationer om att ladda till 55% så har jag gjort det.
Jag är pensionär - har inte regelbundna resvanor så det blir lite fram och tillbaka. Mix mellan korta resor i stan och sedan många långa resor. Har kört 7000 mil just nu.
Så här ser min kurva ut från Teslafi

Din kurva är helt klart BMS som är off, eller i vart fall har varit.

Jag tror du kan slappna av, de exempel jag sett på det LG-batteriet du har när man har använt låg SOC har vart mycket bra.

Har du mycket supercharging under resorna?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev: 01 mar 2024 23:53

Din kurva är helt klart BMS som är off, eller i vart fall har varit.

Jag tror du kan slappna av, de exempel jag sett på det LG-batteriet du har när man har använt låg SOC har vart mycket bra.

Har du mycket supercharging under resorna?
Laddar i princip nästan bara på supercharging under mina resor.
Har du tips bra tips vad jag gör med BMS?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 02 mar 2024 08:17
AAKEE skrev: 01 mar 2024 23:53

Din kurva är helt klart BMS som är off, eller i vart fall har varit.

Jag tror du kan slappna av, de exempel jag sett på det LG-batteriet du har när man har använt låg SOC har vart mycket bra.

Har du mycket supercharging under resorna?
Laddar i princip nästan bara på supercharging under mina resor.
Har du tips bra tips vad jag gör med BMS?
Jag hade låtit det vara. Löser sig med tiden.

Jag hade BMS ordentligt off under sommaren 2022 men jag lät det vara. Löste sig efter ngn månad.

Vill man hjälpa BMS att komma tillbaka kan man göra en ”BMS-kalibrering”.

Man låter BMS ”se” batteriet i många olika SOC.
Bilen ska sova, så sentry ska vara avslaget.

Man parkerar med låg SOC, säg 0-10% SOC, låter bilen stå orörd minst några timmar.
Sedan samma sak med hög SOC, säg 90-100%.
Det kan behövas några vändor med hög och låg SOC för att BMS ska mäta in sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

M3P 2019-03 🎂 (5 år)
8600 mil
NFP 71,5 kWh
Ca 470km, 499km ny.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 02 mar 2024 11:25
M3P 2019-03 🎂 (5 år)
8600 mil
NFP 71,5 kWh
Ca 470km, 499km ny.
Grattis M3P på femårsdagen! 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Choke »

Model Y LR 2022 - 2 år i slutet av februari
7000 mil
Beräkning efter energigrafen vid 99% SOC - 75,6 kW
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 02 mar 2024 12:08
Model Y LR 2022 - 2 år i slutet av februari
7000 mil
Beräkning efter energigrafen vid 99% SOC - 75,6 kW
Låter helt ok.

Det går bedöma batterikapaciteten (oavsett BMS ev.fel) med ett knep, men det kräver att man kör lite längre speciellt om man inte har Scan My Tesla så att man inte kan se SOC med högre upplösning.

Ska du ändå köra långt på en laddning framgent kan du få beskrivet hur man gör.
(I princip att man läser av levererad energi och dividerar med förändringen i SOC)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev: 02 mar 2024 14:40



Låter helt ok.

Det går bedöma batterikapaciteten (oavsett BMS ev.fel) med ett knep, men det kräver att man kör lite längre speciellt om man inte har Scan My Tesla så att man inte kan se SOC med högre upplösning.

Ska du ändå köra långt på en laddning framgent kan du få beskrivet hur man gör.
(I princip att man läser av levererad energi och dividerar med förändringen i SOC)
Tack AAKEE
Gärna en beskrivning hur man gör. Blir en 30 mil tur på måndag - om det är tillräckligt långt
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 02 mar 2024 15:46
AAKEE skrev: 02 mar 2024 14:40



Låter helt ok.

Det går bedöma batterikapaciteten (oavsett BMS ev.fel) med ett knep, men det kräver att man kör lite längre speciellt om man inte har Scan My Tesla så att man inte kan se SOC med högre upplösning.

Ska du ändå köra långt på en laddning framgent kan du få beskrivet hur man gör.
(I princip att man läser av levererad energi och dividerar med förändringen i SOC)
Tack AAKEE
Gärna en beskrivning hur man gör. Blir en 30 mil tur på måndag - om det är tillräckligt långt

Jag gjorde som sagt det första gången när min BMS var väldigt off, och ungefär i samma veva körde jag 100-0% och läste av levererad energi. Det var en god matchning, 79kWh i bägge fallen trots att BMS hade fått för sig att kapaciteten bara var 75.7kWh just då.

Och testade några ggr med min Plaid som BMS edtimerade till 95.7kWh kapacitet trots att nyvärdet är 99.4 kWh. Fick fram 98-98.2 kWh och efter en tid höll BMS med mig 😅

Well.

Jag har beskrivit det i detalj i några poster på TMC.com:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7762054

Det är flera poster efter den i länken som beskriver det.

Här är det relativt detaljerat:

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7768954


Ladda tex fullt. Låt bilen sova en stund egter laddningen (~ 30 min räcker) för att ha mätt in SOC noga.
Notera SOC (+ range vid batterisymbolen) före körningen.

Om möjligt, stanna ingen lägre stund med sebtry på under resan. Pisspaus är ok.

Vid framkomst, Notera SOC (+ range vid batterisymbolen).
Läs av levererad energi (sedan sista laddning) och ta med både Wh/km, körd sträcka sedan laddning och energi.

Se till att sentry inte är på. Låt bilen vara(låst) i 30-45min, kontrollera/Notera SOC (+ range vid batterisymbolen) igen.

SOC bör helst räknas om till sann SOC, eller jag har i vart fall beskrivit det så i posterna jag länkade till.

Det går räkna med visad SOC och räkna om resultatet. Enklare beskriva det iaff.

Ponera att du använder 72% för att köra dina 300km. Det värde du ska ta är SOC före körningen minus SOC när bilen stått ~ 30-45min efter körningen (då har BMS fått chansen att mäta in riktig SOC).

Låt oss säga att bilen dragit 174Wh/km och du har kört 300km. Det blir 52.2 kWh.

52.2 / 0.72 = 72.5 kWh. Detta är energin mellan 0-100% på displayen.

Batteriet har en 4.5% buffer så 72.5/0.955= 75.9 kWh bruttokapacitet. Att jämföra med 78.8 kWh nykapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev: 02 mar 2024 20:39



Jag gjorde som sagt det första gången när min BMS var väldigt off, och ungefär i samma veva körde jag 100-0% och läste av levererad energi. Det var en god matchning, 79kWh i bägge fallen trots att BMS hade fått för sig att kapaciteten bara var 75.7kWh just då.

Och testade några ggr med min Plaid som BMS edtimerade till 95.7kWh kapacitet trots att nyvärdet är 99.4 kWh. Fick fram 98-98.2 kWh och efter en tid höll BMS med mig 😅

Well.

Jag har beskrivit det i detalj i några poster på TMC.com:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7762054

Det är flera poster efter den i länken som beskriver det.

Här är det relativt detaljerat:

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7768954


Ladda tex fullt. Låt bilen sova en stund egter laddningen (~ 30 min räcker) för att ha mätt in SOC noga.
Notera SOC (+ range vid batterisymbolen) före körningen.

Om möjligt, stanna ingen lägre stund med sebtry på under resan. Pisspaus är ok.

Vid framkomst, Notera SOC (+ range vid batterisymbolen).
Läs av levererad energi (sedan sista laddning) och ta med både Wh/km, körd sträcka sedan laddning och energi.

Se till att sentry inte är på. Låt bilen vara(låst) i 30-45min, kontrollera/Notera SOC (+ range vid batterisymbolen) igen.

SOC bör helst räknas om till sann SOC, eller jag har i vart fall beskrivit det så i posterna jag länkade till.

Det går räkna med visad SOC och räkna om resultatet. Enklare beskriva det iaff.

Ponera att du använder 72% för att köra dina 300km. Det värde du ska ta är SOC före körningen minus SOC när bilen stått ~ 30-45min efter körningen (då har BMS fått chansen att mäta in riktig SOC).

Låt oss säga att bilen dragit 174Wh/km och du har kört 300km. Det blir 52.2 kWh.

52.2 / 0.72 = 72.5 kWh. Detta är energin mellan 0-100% på displayen.

Batteriet har en 4.5% buffer så 72.5/0.955= 75.9 kWh bruttokapacitet. Att jämföra med 78.8 kWh nykapacitet.
Intressant läsning på dina länkar. Ångrar att jag inte skaffade mig SMT. Blev feg när jag läste någonstans att det var svårt montera OBD-adaptern, borde kanske läsa på lite mer igen.

Ska följa din beskrivning när jag ger mig iväg hemåt på måndag/tisdag - barnbarn gör livet mer flexibelt :-)

Återkommer med med värden och försök till beräkningar.
Bilen har ett märkligt beteende ibland - vaknar titt som tätt från sin sömn, helt utan förklaring. Har Sentry avstängt inga appar mer Teslas.
Teslafi ska inte vara boven och inte heller TeslaMate (som inte läser några värden när bilen sover)
Vissa dagar och nätter så sover den utan väckning - men ibland kan den vakna upp efter 15 minuter och hålla på så en hel natt/dag

Måste säga det igen - AAKEE, dina kunskaper om batterierna är ovärderliga och hur du så pedagogiskt och ihärdigt delar med dig är bara så beundransvärt. Imponerad är jag!
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

Kanske är med i detaljerade länken.

Undvik att stå still i P läge, då räknas inte förbrukningen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 03 mar 2024 08:20
Kanske är med i detaljerade länken.

Undvik att stå still i P läge, då räknas inte förbrukningen
Precis, det täcks med detta:
Om möjligt, stanna ingen lägre stund med sentry på under resan. Pisspaus är ok.
Jag menar såklart att sentry ska vara avslaget.

Ett snabbt stopp där man lämnar bilen då den låses påverkar inte slutresultatet så det spelar någon roll. Värmen stängs av och bilen drar inte mycket under några minuter.
Går det är det såklart bäst med en enda körning men man behöver inte sitta och hålla sig i två timmar 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 03 mar 2024 00:03

Bilen har ett märkligt beteende ibland - vaknar titt som tätt från sin sömn, helt utan förklaring. Har Sentry avstängt inga appar mer Teslas.
Teslafi ska inte vara boven och inte heller TeslaMate (som inte läser några värden när bilen sover)
Vissa dagar och nätter så sover den utan väckning - men ibland kan den vakna upp efter 15 minuter och hålla på så en hel natt/dag
Jag använder Teslafi - har aldrig haft problem med att bilarna inte sover.

Däremot ser jag att det finns både teslafi- och Tessie-användare som har det.

Det finns en del inställningar i tex teslafi men jag har aldrig rört dem.

Jag skulle tvinga ut bägge apparna genom att byta lösenord på teslakontot och se att bilen sover utan dem ochbibte vaknar. Svårare att se utan app men bilen ska dra ~ 0.1% eller så per dygn, inte mer.

Funkar det kan man ju ta in en ”app” i taget och se om det vi ändras.

Såhär ser min S ut just nu, står ute i kylan ( 😅) då det står en Audi och en skoter över natten i garaget).
IMG_7745.jpeg
Min bil (samma för min M3P jag hade innan) sover normalt cirka ett dygn (mellan 12-18h till 36h) innan den vsknar och laddar LV-batteriet under ~ 30min.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 03 mar 2024 11:26
Tellus skrev: 03 mar 2024 08:20
Kanske är med i detaljerade länken.

Undvik att stå still i P läge, då räknas inte förbrukningen
Precis, det täcks med detta:
Om möjligt, stanna ingen lägre stund med sentry på under resan. Pisspaus är ok.
Jag menar såklart att sentry ska vara avslaget.

Ett snabbt stopp där man lämnar bilen då den låses påverkar inte slutresultatet så det spelar någon roll. Värmen stängs av och bilen drar inte mycket under några minuter.
Går det är det såklart bäst med en enda körning men man behöver inte sitta och hålla sig i två timmar 😂
Tänkte mer om man står still och tar en 🍔 eller annat i bilen, då är det bäst att stå i drive läge under testet. Drive ligger i ca 5 min innan den hoppat över till P.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 03 mar 2024 12:00
AAKEE skrev: 03 mar 2024 11:26
Tellus skrev: 03 mar 2024 08:20
Kanske är med i detaljerade länken.

Undvik att stå still i P läge, då räknas inte förbrukningen
Precis, det täcks med detta:
Om möjligt, stanna ingen lägre stund med sentry på under resan. Pisspaus är ok.
Jag menar såklart att sentry ska vara avslaget.

Ett snabbt stopp där man lämnar bilen då den låses påverkar inte slutresultatet så det spelar någon roll. Värmen stängs av och bilen drar inte mycket under några minuter.
Går det är det såklart bäst med en enda körning men man behöver inte sitta och hålla sig i två timmar 😂
Tänkte mer om man står still och tar en 🍔 eller annat i bilen, då är det bäst att stå i drive läge under testet. Drive ligger i ca 5 min innan den hoppat över till P.
När man hoppar ur blir det P direkt. Stänger man dörrarna så stängs kliman av.

Nej, någon trerätters blir det ju inte frågan om 😅

Men kliver man ur och bilen låser dig drar den inte många watt, vilket blir nära noll energi på 5 minuter.
(Bägge bilar, M3P och MSP, drar cirka 4W över längre tid när de står. Det är uppvaknandet cirka en gång per dygn för att ladda LV-bart som gör det).

Jag körde min 100-0% körning uppdelat. Skulle ändå på jobbet 240km bort bara över dagen.
Körde dit, parkerade (inte sentry) och fortsatte köra hem ~ 8h senare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Elix747 »

M3LR 5år. 19 900 mil.
Beräkning av batterikapacitet med energigrafen.
Estimerad kapacitet 69,3 kWh (snitt av 10 mätningar nyligen). 11% degradering baserat på 77,8 kWh orginal.
Nedan lite historik.
IMG_6359.png
Varje punkt är ett snitt av 2 eller fler mätningar på en månad. Tyvärr så gjorde jag inte så många mätningar i början. Linjen är en högst manuell kurvanpassning. Den kan ju variera en del beroende på hur bra andra punkten är. Första punkten är trolig orginalkapacitet ( ej mött)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:38
M3LR 5år. 19 900 mil.
Beräkning av batterikapacitet med energigrafen.
Estimerad kapacitet 69,3 kWh (snitt av 10 mätningar nyligen). 11% degradering baserat på 77,8 kWh orginal.
Nedan lite historik.
IMG_6359.png
Varje punkt är ett snitt av 2 eller fler mätningar på en månad. Tyvärr så gjorde jag inte så många mätningar i början. Linjen är en högst manuell kurvanpassning. Den kan ju variera en del beroende på hur bra andra punkten är. Första punkten är trolig orginalkapacitet ( ej mött)
Nice!
Jag skulle räkna degraderingen från 76kWh, ungefär där kilometer vid batterisymbolen börjar gå ner, LR hade också 499km ny eller hade den högre? 77,8 var ovanligt att se även på nytt batteri, likt dagens plaid som har nått på 99kWh och som aldrig(sällan) uppnås.

Så jag tycker 8,8% degradering :)

Får ni ca 455km vid 100% (90% 410km)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 07 mar 2024 07:34
Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:38
M3LR 5år. 19 900 mil.
Beräkning av batterikapacitet med energigrafen.
Estimerad kapacitet 69,3 kWh (snitt av 10 mätningar nyligen). 11% degradering baserat på 77,8 kWh orginal.
Nedan lite historik.
IMG_6359.png
Varje punkt är ett snitt av 2 eller fler mätningar på en månad. Tyvärr så gjorde jag inte så många mätningar i början. Linjen är en högst manuell kurvanpassning. Den kan ju variera en del beroende på hur bra andra punkten är. Första punkten är trolig orginalkapacitet ( ej mött)
Nice!
Jag skulle räkna degraderingen från 76kWh, ungefär där kilometer vid batterisymbolen börjar gå ner, LR hade också 499km ny eller hade den högre? 77,8 var ovanligt att se även på nytt batteri, likt dagens plaid som har nått på 99kWh och som aldrig(sällan) uppnås.

Så jag tycker 8,8% degradering :)

Får ni ca 455km vid 100% (90% 410km)
Det är många som läst ut aktuell kapacitet 77.8kWh ur BMS och alla EPA-tester visar på att batteriet levererar mer än 77.8kWh. Så de har börjat på 78 kWh plus. Man ska nog bara räkna med ett lägre värde än 77.8 om man vill ”trimma” sin degradering så det ser bättre ut.
Så man ska räkna från 77.8kwh, inte lägre eftersom det är det batteriet levererar som nytt. (Jag kan återkomma när EPA.gov är onlije igen, ligger nere nu).

Dagens Plaid leverarade 99.3 och 99.4 kWh när man EPA-testade med 21” och 19”.
X Plaid levererade 100.0 kWh
Batterierna är specade till 99.4 kWh nykapacitet.

På tal om det når ju köpesbilarna den kapaciteten också.
IMG_7350.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:38
M3LR 5år. 19 900 mil.
Beräkning av batterikapacitet med energigrafen.
Estimerad kapacitet 69,3 kWh (snitt av 10 mätningar nyligen). 11% degradering baserat på 77,8 kWh orginal.
Nedan lite historik.
IMG_6359.png
Varje punkt är ett snitt av 2 eller fler mätningar på en månad. Tyvärr så gjorde jag inte så många mätningar i början. Linjen är en högst manuell kurvanpassning. Den kan ju variera en del beroende på hur bra andra punkten är. Första punkten är trolig orginalkapacitet ( ej mött)
Ja, eftersom energigrafen begränsas av degraderingströskeln (som är 76kWh) kommer man inte kunna räkna fram ett högre värde även om batteriet har det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Knix »

Någon som vet vad max visad räckvidd vid batterisymbolen är för en 2022 M3RWD? Första värdet jag skrev upp är 437 km efter drygt 1 månad och 269 km på mätaren. Förbrukning och räckvidd enligt energigrafen var då 185 Wh/km respektive 325 km (60.1 kWh). Körning några veckor tidigare gav dock bara 366 km från 100% till 2% med förbrukning 155 Wh/km (56.8 kWh 100%-0%)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 07 mar 2024 07:34

Jag skulle räkna degraderingen från 76kWh, ungefär där kilometer vid batterisymbolen börjar gå ner, LR hade också 499km ny eller hade den högre? 77,8 var ovanligt att se även på nytt batteri,
Från EPA-testerna där man laddar fullt, låter bilen stå över natten (lite balansering tar troligen någon Wh), sedan kör tills bilen stannar med kvalificerad mätutrustning ombord som mäter levererad energi.

2017 Model 3 LR, levererad energi inringad:
IMG_7788.jpeg

2018 model 3 LR, levererad Wh inringad:
( presenterat så man måste räkna fram det, men det är bekräftat stämma i ganska många EPA-tester. Tesla varierar hur det presenteras:
IMG_7789.jpeg
2019’s model 3 LR EPA-test, det står årsmodell 2018, men dokumentet är 2019. (Man har testat på en 2018 av samma utförande, ganska vanligt att en gammal test används för efterföljande årsmodell om bilarna är identiska):
IMG_7790.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Man får bara uppa tre bilder i ett mess.

2020’s model 3 LR
IMG_7791.jpeg
Jag finner det härmed bekräftat att model 3 LR med 77.8-packet levererar minst 77.8 kWh som nytt (bilarna som testas har generellt några hundra mil på mätaren för att ”stabilisera packet”:
IMG_7792.png
Så det är inte bara under första metern som bilarna klarar att leverera denna energi.

Däremot är calendar aging hög i början (minskar med kvadratroten på tiden) så man tappar ju en del de första månaderna.

Det finns EPA-tester för alla teslamodeller på dis.epa.gov. Man ska välja applications när man söker för att få detaljade tester och inte bara certificaten med stämpeln.
På vissa (fåtal) bilar är energin dold, medskickat i ett separat dokument vi inte kommer åt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Knix skrev: 07 mar 2024 09:00
Någon som vet vad max visad räckvidd vid batterisymbolen är för en 2022 M3RWD? Första värdet jag skrev upp är 437 km efter drygt 1 månad och 269 km på mätaren. Förbrukning och räckvidd enligt energigrafen var då 185 Wh/km respektive 325 km (60.1 kWh). Körning några veckor tidigare gav dock bara 366 km från 100% till 2% med förbrukning 155 Wh/km (56.8 kWh 100%-0%)
Max räckvidd 272 miles, 438km.

Det finns en liten degraderingströskel, som jag inte kan utantill, men den kanske ligger just över 60kWh. När man räknar på energigrafen visas inte mer energi än degraderingströskelns energi även om batteriet är bättre än så.

Bilen har en buffer som göms under 0% på skärmen. För LFP är den dynamisk, dock minst 4.5%.
Om batteriet har 60.5kWh kapacitet har man max 60.5 x 0.955 = 57.8kWh att köra på.

Din beräkning är lite sned väl?
366 x 155 / 0.98 = 57.9kWh. Detta stämmer grymt fint med min berökning att det är 57.8 kWh mellan 100-0% med 60.5 kWh kapacitet så batteriet levererade exakt det det ska! :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Knix »

AAKEE skrev: 07 mar 2024 12:18
Knix skrev: 07 mar 2024 09:00
Någon som vet vad max visad räckvidd vid batterisymbolen är för en 2022 M3RWD? Första värdet jag skrev upp är 437 km efter drygt 1 månad och 269 km på mätaren. Förbrukning och räckvidd enligt energigrafen var då 185 Wh/km respektive 325 km (60.1 kWh). Körning några veckor tidigare gav dock bara 366 km från 100% till 2% med förbrukning 155 Wh/km (56.8 kWh 100%-0%)
Max räckvidd 272 miles, 438km.

Det finns en liten degraderingströskel, som jag inte kan utantill, men den kanske ligger just över 60kWh. När man räknar på energigrafen visas inte mer energi än degraderingströskelns energi även om batteriet är bättre än så.

Bilen har en buffer som göms under 0% på skärmen. För LFP är den dynamisk, dock minst 4.5%.
Om batteriet har 60.5kWh kapacitet har man max 60.5 x 0.955 = 57.8kWh att köra på.

Din beräkning är lite sned väl?
366 x 155 / 0.98 = 57.9kWh. Detta stämmer grymt fint med min berökning att det är 57.8 kWh mellan 100-0% med 60.5 kWh kapacitet så batteriet levererade exakt det det ska! :)
Tack så mycket. Och ja, jag var lite off på min körning. Glömde ta med 0.98.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Avseende ursprungskapacitet så skulle jag påstå att full pack when new gäller alternativt levererad energi i EPA-testet. (De är nästan alltid i symbios).

För min Plaid, som än så länge följer min prognos för batterikapacitet så väntas den visa full range tills bilen är cirka 18 månader framåt n tillverkningsdatumet, och alltså ~ 16 månader från leverans tills min bil når 96kWh och därefter börjar tappa range.
Det är ju inte alls sannolikt att bilen inte degreras alls under 1-1.5 år för att sedan börja degraderas när all forskning visar att fet hönder mest i början och sedan allt mindre med tiden. (Roten ur tiden….).

Det är ju inte heller sannolikt att bilen nu har negativ degradering på ett par procent och att den som bäst låg 3% över sin ursprungliga kapacitet.

Nä, man *kan* räkna på en lägre ursprungskapacitet om man vill för att få degraderingssiffrorna att se bättre ut, men i bästa fall lurar man sig själv och kanske någon annan.

Den möjliga körbara sträckan ur en ny model 3 LR var minst 77800 / aktuell förbrukning, och har man 76000 / aktuell förbrukning har man redan tappat drygt 2% verklig räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar