BRUSSELS, March 6 (Reuters) - The European Commission will start customs registration of Chinese electric vehicle (EV) imports on Thursday, meaning they could be hit by tariffs from that point if the EU's trade investigation later concludes that they are receiving unfair subsidies.
Innebär såvitt jag förstår att om utredningen senare kommer fram till att Kina-importer ska beläggas med tull så kan man begära ut det retroaktivt på bilar importerade till EU från och med i morgon. Provisoriska tullar kan beslutas om redan i juli, slutligt beslut i november.
BRUSSELS, March 6 (Reuters) - The European Commission will start customs registration of Chinese electric vehicle (EV) imports on Thursday, meaning they could be hit by tariffs from that point if the EU's trade investigation later concludes that they are receiving unfair subsidies.
Innebär såvitt jag förstår att om utredningen senare kommer fram till att Kina-importer ska beläggas med tull så kan man begära ut det retroaktivt på bilar importerade till EU från och med i morgon. Provisoriska tullar kan beslutas om redan i juli, slutligt beslut i november.
En extra tull på bilar som exporteras från kina till europa kommer ju slå hårdast mot biltillverkare som inte ägs av den kinesiska staten men tillverkar och exporterar bilar från kina. T.ex. Tesla och Volvo/Polestar.
Om ett statligt ägt företag får ökade kostnader täcks det väl bara från kinesiska statskassan?
En extra tull på bilar som exporteras från kina till europa kommer ju slå hårdast mot biltillverkare som inte ägs av den kinesiska staten men tillverkar och exporterar bilar från kina. T.ex. Tesla och Volvo/Polestar.
Om ett statligt ägt företag får ökade kostnader täcks det väl bara från kinesiska statskassan?
Om de tillskansat sig subventioner, ja.
Kanske vanligare bland inhemska tillverkare?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
En extra tull på bilar som exporteras från kina till europa kommer ju slå hårdast mot biltillverkare som inte ägs av den kinesiska staten men tillverkar och exporterar bilar från kina. T.ex. Tesla och Volvo/Polestar.
Om ett statligt ägt företag får ökade kostnader täcks det väl bara från kinesiska statskassan?
Om de tillskansat sig subventioner, ja.
Kanske vanligare bland inhemska tillverkare?
Tror att Tesla skulle drabbas precis lika mycket som andra tillverkare. Inför etableringen i Shanghai tillförsäkrade Tesla sig ett antal fördelar, t ex billiga lån, skatterabatter och andra fördelar.
Från länken: "That’s why the Chinese government has embraced Tesla with open arms. It has offered Mr. Musk’s company cheap land, loans, tax benefits and subsidies. It even allowed Tesla to run its own plant without a local partner, a first for a foreign automaker in China."
En extra tull på bilar som exporteras från kina till europa kommer ju slå hårdast mot biltillverkare som inte ägs av den kinesiska staten men tillverkar och exporterar bilar från kina. T.ex. Tesla och Volvo/Polestar.
Om ett statligt ägt företag får ökade kostnader täcks det väl bara från kinesiska statskassan?
Om de tillskansat sig subventioner, ja.
Kanske vanligare bland inhemska tillverkare?
Tror att Tesla skulle drabbas precis lika mycket som andra tillverkare. Inför etableringen i Shanghai tillförsäkrade Tesla sig ett antal fördelar, t ex billiga lån, skatterabatter och andra fördelar.
Från länken: "That’s why the Chinese government has embraced Tesla with open arms. It has offered Mr. Musk’s company cheap land, loans, tax benefits and subsidies. It even allowed Tesla to run its own plant without a local partner, a first for a foreign automaker in China."
Tesla lär inte drabbas mkt alls. Om ens något.
Storsäljaren Y byggs ju i Berlin nu. S och X i USA.
3an säljer förstås mer nu en period iom Highland, men eftersom den också byggs i USA lär de snabbt byta till att istället exportera därifrån, likt de gjort tidigare.
En extra tull på bilar som exporteras från kina till europa kommer ju slå hårdast mot biltillverkare som inte ägs av den kinesiska staten men tillverkar och exporterar bilar från kina. T.ex. Tesla och Volvo/Polestar.
Om ett statligt ägt företag får ökade kostnader täcks det väl bara från kinesiska statskassan?
Om de tillskansat sig subventioner, ja.
Kanske vanligare bland inhemska tillverkare?
Tror att Tesla skulle drabbas precis lika mycket som andra tillverkare. Inför etableringen i Shanghai tillförsäkrade Tesla sig ett antal fördelar, t ex billiga lån, skatterabatter och andra fördelar.
Från länken: "That’s why the Chinese government has embraced Tesla with open arms. It has offered Mr. Musk’s company cheap land, loans, tax benefits and subsidies. It even allowed Tesla to run its own plant without a local partner, a first for a foreign automaker in China."
Tesla lär inte drabbas mkt alls. Om ens något.
Storsäljaren Y byggs ju i Berlin nu. S och X i USA.
3an säljer förstås mer nu en period iom Highland, men eftersom den också byggs i USA lär de snabbt byta till att istället exportera därifrån, likt de gjort tidigare.
Du tror det? Artikeln nämner ju explicit att Shanghaifabriken är såväl kostnadseffektiv som att den producerar med en bra kvalitet, vilket förefaller stämma bra med tidigare uttalanden från Tesla. Fabriken må ju bli alldeles för stor om den bara skulle försörja Kina och en ökad produktionsvolym i t ex USA eller Tyskland kommer inte gratis. Om Tesla skulle vidta alla ovanstående åtgärder för att slippa strafftullar torde det ändå synas i resultat- och balansräkning.
Så - allt annat oförändrat - kan detta drabba Tesla. På ena eller andra sättet. Tror jag.
Det är klart det skulle drabba Tesla. Hälften av bilarna glrs i Kina. Vad ska dom göra med alla Shanghai M3 om de inte säljer till EU? Dom kan inte sälja alla i Kanada eller Kina.
Den kinesiska staten kanske subventionerar kinesiska biltillverkare för höjda tullavgifter? På något sätt kommer de kinesiska bilarna att öka markant i EU, det finns liksom ingen tvekan där. Det är hur det går till och tidsaspekten bara. BYD bygger fabrik i Ungern och inte stannar ju BYD med en fabrik och enbart Ungern. Just BYD är exceptionella då de köpt 7 egna fartyg för biltransporter
Tesla har väl redan en plan på att producera Model 3 i Europa, för utbyggnaden av fabriken i Berlin är väl för Model 3?
Ryktas inte utbyggnaden vara för modell 2?
Modell 3 tror jag aldrig kommer vara jättestor i Europa även om den fått ett lyft nu med facelift.
Så lät det tidigare, men för några veckor sedan så sägs Tesla ha meddelat att det inte är aktuellt med "Model 2" produktion i Berlinfabriken. Det var därför jag antog att utbyggnaden är för Model 3.
Men det hinner säkert ändras många gånger till innan fabriken är färdigbyggd, om den någonsin blir det. Den kanske brinner ner när någon utövar civil olydnad.
Tesla har väl redan en plan på att producera Model 3 i Europa, för utbyggnaden av fabriken i Berlin är väl för Model 3?
Ryktas inte utbyggnaden vara för modell 2?
Modell 3 tror jag aldrig kommer vara jättestor i Europa även om den fått ett lyft nu med facelift.
Så lät det tidigare, men för några veckor sedan så sägs Tesla ha meddelat att det inte är aktuellt med "Model 2" produktion i Berlinfabriken. Det var därför jag antog att utbyggnaden är för Model 3.
Men det hinner säkert ändras många gånger till innan fabriken är färdigbyggd, om den någonsin blir det. Den kanske brinner ner när någon utövar civil olydnad.
Ok.. där ser man, ja de svänger snabbt. Och ja kanske de blir så nu när de inför tullar.