Om en kund bryter ett kontrakt brukar det komma med en kostnad.renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vilken kund och vilket kontrakt syftar du på?Fredrik j skrev: ↑11 mar 2024 10:30Om en kund bryter ett kontrakt brukar det komma med en kostnad.renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Strejk på Tesla i Sverige
renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Det är dessutom bara låg risk intill nästa avtalsrörelse. Sen kan vad som helst hända…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?Airlift skrev: ↑11 mar 2024 11:33renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Det är dessutom bara låg risk intill nästa avtalsrörelse. Sen kan vad som helst hända…
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Leverantör till hydro som det skrevs om strax ovanför i den citerade textenrenes skrev: ↑11 mar 2024 11:26Vilken kund och vilket kontrakt syftar du på?Fredrik j skrev: ↑11 mar 2024 10:30Om en kund bryter ett kontrakt brukar det komma med en kostnad.renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag har tolkat syftet som att det är meningen att det ska bli lite jobbigt att vara Teslakund, och därmed ska färre vilja bli det. Så tanken med blockaden hos skadeverkstäderna är inte att slå mot Teslas reservdelsförsäljning, utan att slå mot tredjepart för att de ska tveka att köpa Tesla.Per Amb skrev: ↑11 mar 2024 07:48För många är det ju inte att göra affär med företaget Tesla/TM.
Ta en lackverkstad som får sina arbeten via försäkringsbolag som i sin tur har en kund som är privatperson eller ett företag som leasar sin Tesla via någon bank.
Någon enstaka reservdel kan behövas vid utfört arbete beroende på omfattningen medan större delen är färg och handarbete från de anställda.
Det är fullständigt orimligt att dessa verkstäder ska fortsätta förlora stor del av sitt kundunderlag för att någon reservdel för några futtiga kronor i profit till Tesla är involverat i arbetet. Och det som erbjuds är ersättning för lönekostnader samtidigt som det sedan tidigt skede basunerats om hur välbärgade IF är en i sin strejkkassa.
Istället för att göra rätt för sig med lämplig ersättning såg IF till att Tesla började bygga egen verksamhet för att ordna dessa arbeten inhouse och medlemsföretagen kommer tappa sina kunder för alltid.
Det är helt orimligt stora konsekvenser för våra företagare som redan är i jobbig situation i lågkonjunkturen.
Om det nu hade varit 90" av arbetet som bidrog till Teslas vinst så hade detta varit mer försvarbart.
Bara min åsikt från en av de drabbade som har en skada som behöver åtgärdas utan delar, som lokal lackverkstad inte får utföra utan jag får då lämna bilen till verkstad som inte är fackligt ansluten för att få arbetet utfört.
Och kom inte och säg att det är risken som medlemsföretag borde ha sett komma för IF kan göra så mycket mer i att ge en mer rättvis ersättning för den skada de orsakat dessa bolag långsiktigt i sin verksamhet.
Hur lätt tror ni det exempelvis är att hitta en duktig lackerare idag utanför storstäderna? De som hittar bra personal vill behålla dem, men utan rimlig inkomst och inte bara löneersättning så blir det inte lätt i längden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jo, kanske. Men om IF Metall mot förmodan lyckas få Tesla till att skriva på, så kommer den här metoden bli poppis och risken för alla inblandade stiga kraftigt.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Strejk på Tesla i Sverige
EU länderna tittar på. Du kan nog inte tro att de ser med förtjusning på den ”svenska modellen” med utökad strejkrätt i form av sympatiåtgärder.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?Airlift skrev: ↑11 mar 2024 11:33renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Det är dessutom bara låg risk intill nästa avtalsrörelse. Sen kan vad som helst hända…
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är ingen utökad strejkrätt i och med denna konflikt. Den följer en ganska likartad progression som vid tidigare konflikter kring företag som inte tecknat KA. Så inget nytt alls.Airlift skrev: ↑11 mar 2024 13:51EU länderna tittar på. Du kan nog inte tro att de ser med förtjusning på den ”svenska modellen” med utökad strejkrätt i form av sympatiåtgärder.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?Airlift skrev: ↑11 mar 2024 11:33renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Det är dessutom bara låg risk intill nästa avtalsrörelse. Sen kan vad som helst hända…
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Till skillnad från dig tror jag inte alls det, denna typ av instatser är ovanliga och kostsamma för alla parter. Så tror knappast det kommer att bli vanligare.renes skrev: ↑11 mar 2024 13:09Jo, kanske. Men om IF Metall mot förmodan lyckas få Tesla till att skriva på, så kommer den här metoden bli poppis och risken för alla inblandade stiga kraftigt.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
I kontexten EU så är Sverige ganska unikt, det var vad jag avsåg med utökad. Att den inre marknaden borde se likadan ut, är liksom gurkors utseende en förutsättning för lika konkurrens.frippe skrev: ↑11 mar 2024 13:59Det är ingen utökad strejkrätt i och med denna konflikt. Den följer en ganska likartad progression som vid tidigare konflikter kring företag som inte tecknat KA. Så inget nytt alls.Airlift skrev: ↑11 mar 2024 13:51EU länderna tittar på. Du kan nog inte tro att de ser med förtjusning på den ”svenska modellen” med utökad strejkrätt i form av sympatiåtgärder.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?Airlift skrev: ↑11 mar 2024 11:33renes skrev: ↑11 mar 2024 09:47
Att göra affärer med företag med KA, även om du själv har KA är också en risk. Tänk på leverantörer till Hydro som drabbas i andra ledet.
KA är en risk för hela systemet, kort och gott. Det är alldeles för lätt att missbruka av tämligen random personer inom en icke folkvald organisation och utan extern kontroll och begränsning.
Det är dessutom bara låg risk intill nästa avtalsrörelse. Sen kan vad som helst hända…
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
Att svensk strejkrätt blir normerande efter detta, är alltså vad det handlade om i inlägget.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det kan nog snart börja knorra även hos elektrikerna med tanke på konjunkturen inom byggsektorn.flamman skrev: ↑11 mar 2024 08:16Oj. Den såg man kanske inte riktigt komma men hoppades ju lite på.martinot skrev: ↑11 mar 2024 02:07Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten
https://via.tt.se/pressmeddelande/34228 ... 72&lang=sv
"Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla)."
Tesla-konflikten kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av de längsta konflikterna i efterkrigstiden. Konsekvenserna för de varslade företagen varierar stort, men verkstäder som reparerar Tesla-bilar tillhör de hårdast drabbade.
-Vi ska komma ihåg att det här handlar om verkstäder som har kollektivavtal, som har gjort allting rätt och som även har investerat i den gröna omställningen. Nu drabbas de inte bara ekonomiskt, blockaden sätter också käppar i hjulet för deras framtidssatsningar, säger Annika Nordin, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.
Att en drivkraft till politisk förändring kanske t.o.m. kommer från de som idag upprätthåller den svenska modellen.
Så slipper man vänta på att det blir en valfråga, lättare och bättre att få input om det behövs förändring från arbetsmarknadens parter direkt.
Att i en redan tuff situation inte få göra de jobb som finns på marknaden bör väcka en hel del irritation.
Nu står kanske inte Tesla för någon jättestor volym totalt sett men varje uteblivet jobb räknas och kan vara avgörande för den mindre firman.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Oavsett är frågan varför man inte ersätta sina "vänner" i konflikten som får ta smällen med relevant ersättning då man förutom att sätta dem i konflikt även under en lång period, om utfallet blir att man inte köper Tesla utan andra märken, behöver hitta nya affärer? Den omställningen kommer i så fall ta många år innan de som köpt dyra bilar eller sitter i ett leasingkontrakt kan köpa annat märke. Under hela den perioden borde IF ge like-for-like i inkomstbortfall för vad de satt igång för cirkus, inte endast ge en löneersättning.bylund skrev: ↑11 mar 2024 13:00Jag har tolkat syftet som att det är meningen att det ska bli lite jobbigt att vara Teslakund, och därmed ska färre vilja bli det. Så tanken med blockaden hos skadeverkstäderna är inte att slå mot Teslas reservdelsförsäljning, utan att slå mot tredjepart för att de ska tveka att köpa Tesla.Per Amb skrev: ↑11 mar 2024 07:48För många är det ju inte att göra affär med företaget Tesla/TM.
Ta en lackverkstad som får sina arbeten via försäkringsbolag som i sin tur har en kund som är privatperson eller ett företag som leasar sin Tesla via någon bank.
Någon enstaka reservdel kan behövas vid utfört arbete beroende på omfattningen medan större delen är färg och handarbete från de anställda.
Det är inte rmligt att dessa verkstäder ska fortsätta förlora stor del av sitt kundunderlag för att någon reservdel för några futtiga kronor i profit till Tesla är involverat i arbetet. Och det som erbjuds är ersättning för lönekostnader samtidigt som det sedan tidigt skede basunerats om hur välbärgade IF är en i sin strejkkassa.
Istället för att göra rätt för sig med lämplig ersättning såg IF till att Tesla började bygga egen verksamhet för att ordna dessa arbeten inhouse och medlemsföretagen kommer tappa sina kunder för alltid.
Det är helt orimligt stora konsekvenser för våra företagare som redan är i jobbig situation i lågkonjunkturen.
Om det nu hade varit 90" av arbetet som bidrog till Teslas vinst så hade detta varit mer försvarbart.
Bara min åsikt från en av de drabbade som har en skada som behöver åtgärdas utan delar, som lokal lackverkstad inte får utföra utan jag får då lämna bilen till verkstad som inte är fackligt ansluten för att få arbetet utfört.
Och kom inte och säg att det är risken som medlemsföretag borde ha sett komma för IF kan göra så mycket mer i att ge en mer rättvis ersättning för den skada de orsakat dessa bolag långsiktigt i sin verksamhet.
Hur lätt tror ni det exempelvis är att hitta en duktig lackerare idag utanför storstäderna? De som hittar bra personal vill behålla dem, men utan rimlig inkomst och inte bara löneersättning så blir det inte lätt i längden.
Som egen företagare så vill man liksom att arbetet ska ge mer inkomst än lön till sina anställda. Det är svårt att driva en verkstad med alla omkostnader om man inte får in mer än vad som täcker lönen för de anställda. Vad betalar då el, lokalhyra, etc?
Man kan inte gå in och skryta om sin välbärgade kassa och hur länge man kan hålla på med konflikten och samtidigt låta sina anslutna verkstäder som inte får arbeta skrapas i gruset.
Kör: Tesla model Y Performance - 24
Kör: Nissan R35 GT-R
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model 3 LR -21
Tesla Model S P85D - 15
Kör: Nissan R35 GT-R
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model S P85D - 15
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, det är riktigt uppfattat.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 07:27Menar du att norsk hydro i norge inte har kollektivavtal?martinot skrev: ↑11 mar 2024 01:47Riktigt.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.
Apropå Hydro så har de levererat aluminiumbalkar till Tesla i tio år, ända sen den första Model S. Hydro är en världsomspännande koncern, och jag pratar naturligtvis om det amerikanska dotterbolaget. Efter blockaden mot Hydro i Vetlanda så är det med största sannolikhet Hydro i Kina som står för exakt samma detalj. De enda som drabbas är de 50, och på sikt 400 när Berlinfabriken är fullt utbyggd, i Vetlanda. Hydrokoncernen drabbas inte. Tesla drabbas inte. Fackmedlemmar I Sverige är de enda offren.
Jobben för Tesla Berlin har enligt information jag fått flyttats till Hydro i Norge, som nu anställer folk för att utöka kapaciteten där.
Förlust för Sverige (med KA), men vinst för Norge (som saknar KA).
KA är hyfsat unikt för Sverige. Finns inte i våra skandinaviska grannländer på alls samma extrema sätt som här i Sverige (vi är rätt unika i världen med det).
I Norge finns något lite liknande som heter "tariffavtal", men det handlar mest om minimilöner som man kommit överens om mellan arbetsmarknadens parter för olika branscher (och väldigt lite i övrigt). Är inte alls lika vanligt, och inte alls så omfattande som KA i Sverige heller.
I Norge är strejker möjligt, och man har en bra väldigt stark strejkrätt där, men däremot så kan man inte sätta företag i blockad alls på samma sätt som facken kan göra i Sverige. Detta gör att lägga tillverkningen för aluminiumbalkarna för Gigafactory Berlin i Norge är i praktiken helt riskfritt för både Hydro och Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Strejk på Tesla i Sverige
martinot skrev: ↑11 mar 2024 21:26Ja, det är riktigt uppfattat.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 07:27Menar du att norsk hydro i norge inte har kollektivavtal?martinot skrev: ↑11 mar 2024 01:47Riktigt.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.
Apropå Hydro så har de levererat aluminiumbalkar till Tesla i tio år, ända sen den första Model S. Hydro är en världsomspännande koncern, och jag pratar naturligtvis om det amerikanska dotterbolaget. Efter blockaden mot Hydro i Vetlanda så är det med största sannolikhet Hydro i Kina som står för exakt samma detalj. De enda som drabbas är de 50, och på sikt 400 när Berlinfabriken är fullt utbyggd, i Vetlanda. Hydrokoncernen drabbas inte. Tesla drabbas inte. Fackmedlemmar I Sverige är de enda offren.
Jobben för Tesla Berlin har enligt information jag fått flyttats till Hydro i Norge, som nu anställer folk för att utöka kapaciteten där.
Förlust för Sverige (med KA), men vinst för Norge (som saknar KA).
KA är hyfsat unikt för Sverige. Finns inte i våra skandinaviska grannländer på alls samma extrema sätt som här i Sverige (vi är rätt unika i världen med det).
I Norge finns något lite liknande som heter "tariffavtal", men det handlar mest om minimilöner som man kommit överens om mellan arbetsmarknadens parter för olika branscher (och väldigt lite i övrigt). Är inte alls lika vanligt, och inte alls så omfattande som KA i Sverige heller.
I Norge är strejker möjligt, och man har en bra väldigt stark strejkrätt där, men däremot så kan man inte sätta företag i blockad alls på samma sätt som facken kan göra i Sverige. Detta gör att lägga tillverkningen för aluminiumbalkarna för Gigafactory Berlin i Norge är i praktiken helt riskfritt för både Hydro och Tesla.
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Absolut! Var precis det jag skrev.
Skulle nästan säga att de är starkare i Norge än vad de är i Sverige.
Avspeglas ofta att den reella löneutvecklingen bland vanliga arbetare är oftast bättre utveckling i dessa länder än i Sverige. Facken gör en väldigt bra (nästan bättre) insats för arbetarna i Norge och de andra nordiska länderna, jämfört med i Sverige.
Mot Tesla i Sverige.
Men inte mot Tesla i Norge (som inte heller har KA).
Inte heller emot Tesla Berlin (som inte heller har KA).
Generellt så kan man säga att facken är enormt starka i Norge, och man går mycket oftare ut i strejker för deras rättigheter och löner (är nog en bidragande orsak till att de haft en mer positiv löneutveckling jämfört med arbetare i Sverige). Så väldigt fin och bra stark facklig tradition där.
Man man värnar och respekterar arbetarnas vilja mycket mer där är min uppfattning. Man lyssnar mer på arbetarna på golvet, och uppfattar (efter att jobbat nästan 10 år i Norge) att facken där är inte fullt så elitistiskt toppstyrda som i Sverige.
Men samtidigt som strejkrätten är enormt stark och används mer än i Sverige, så är blockader något som man är generellt mycket mer restriktivare och försiktigare med än i Sverige. Används inte alls som samma trubbiga vapen som facken, och tex. IF Metall, kör med i Sverige.
Så där är en enormt stor principiell skillnad hur kulturen på facken ser ut, och även hur långtgående stridsåtgärder man får ha enligt lagen (Sverige är nog rätt unik på hur extremt man kan driva blockader mot företag utan urskiljning).
Nu blir du kanske arg att jag säger detta, men generellt så gillar jag lite bättre principerna för hur facken arbetar i Norge (och Tyskland), än hur de arbetar i Sverige. Trots att de har en enormt stark fackföreningsrörelse i Norge (och även i Tyskland). Man lyssnar mer på sina medlemmar och arbetarna på golven i Norge, och man slår inte heller så grovt med släggan som tex. IF Metall gör i Sverige.
Detta utan att ge avkall på att stå starkt bakom sina medlemmar i konflikterna. Man tar gärna stark strid för sina medlemmar - när man har deras stöd.
Tyvärr ingen offentlig källa, eller ens någon som jag kan garantera 100% stämmer. Hörde det från en god vän, som påstod att han kände någon på Hydro som påstod det. Ledsen att jag inte har säkrare uppgifter än så.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Även om det är begränsat så ser säkert många företag i världen detta och tänker om dom gör detta mot Tesla kan vi också bli drabbade och så väljer dom ett annat land för tillverkning, varför ta risken?perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 22:57Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja om IF Metall lägger sig platt, annars icke.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 22:57Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Blir kul att se, i så fall lär det vara en väldigt lång strejk.Collin87 skrev: ↑11 mar 2024 23:14Ja om IF Metall lägger sig platt, annars icke.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 22:57Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Eller så ser de ett av världens mest inbjudande företagsklimat med välutbildad arbetskraft till låglönekostnad.Pontus skrev: ↑11 mar 2024 23:14Även om det är begränsat så ser säkert många företag i världen detta och tänker om dom gör detta mot Tesla kan vi också bli drabbade och så väljer dom ett annat land för tillverkning, varför ta risken?perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 22:57Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Detta är lite av min hemmaplan.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej det tror inte jag att det blir, normerande med vad vi gör i Sverige. Betänk att antalet strejkdagar är få i Sverige i förhållande till övriga EU-länder.Airlift skrev: ↑11 mar 2024 15:51I kontexten EU så är Sverige ganska unikt, det var vad jag avsåg med utökad. Att den inre marknaden borde se likadan ut, är liksom gurkors utseende en förutsättning för lika konkurrens.frippe skrev: ↑11 mar 2024 13:59Det är ingen utökad strejkrätt i och med denna konflikt. Den följer en ganska likartad progression som vid tidigare konflikter kring företag som inte tecknat KA. Så inget nytt alls.Airlift skrev: ↑11 mar 2024 13:51EU länderna tittar på. Du kan nog inte tro att de ser med förtjusning på den ”svenska modellen” med utökad strejkrätt i form av sympatiåtgärder.frippe skrev: ↑11 mar 2024 11:43Hur vanligt är det med sympatiåtgärder som vi ser just nu i konflikten mellan Tesla-Metall? När var senaste gången det var en konflikt med sympatiåtgärder/blockader som den vi ser nu?
Skulle säga väldigt sällan, så risken är nog försumbar, risken för konflikter i samband med återkommande avtalsrörelser torde vara större, även om dessa också är ovanliga i Sverige. Så sett till statistiken över antal strejkdagar i Sverige över tid, är nog ett svenskt företag i mindre risk att drabbas än företag med verksamhet i andra länder.
Att svensk strejkrätt blir normerande efter detta, är alltså vad det handlade om i inlägget.
Varje land har sin tradition att hantera möjligheter med sympatiåtgärder, inget konstigt i det även om vi har en gemensam marknad inom EU.
Man kan välja att se det helt annorlunda, om man studerar statistiken, då har Sverige väldigt få strejkdagar även i förhållande till våra nordiska grannar, det om något borde vara intressant för ett företag att ta del av. Vilket gör att vi sticker ut åt andra hållet, ska inte det vara normerande då?
Model Y LR.
Model S70D
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Varför skulle det problemet försvinna?perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 22:57Är ju ett rätt begränsat problem som högst troligt försvinner innan q2 är slut.flukke skrev: ↑11 mar 2024 22:33Det är tragiskt att IF Metall och andra fackförbund skrämmer tillbaka tillverkningsindustrin till Kina när man precis såg en ljusning på den sidan pga covid nedstängningar, störningar i leveranskedjor osv.perla1975 skrev: ↑11 mar 2024 21:59
Facken är starka även i norge.
Sympatistrejker är tillåtet i norge, tex hamnarbetarna som inte hanterar teslor som skall till sverige.
Gällande hydro så är jag enormt tveksam till en flytt av verktyg skett till norge för att runda strejkens påverkan i sverige. Var har du hört att de flyttats?
Om du har rätt är det bara en tidsfråga innan det blir sympatistrejk och hydro inte får hantera dessa delar till tesla. Tror mer på teslas safecard Kina.
Vem vågar placera tillverkning i Sverige idag om riskerar att inte får leverera till stora internationella bolag som saknar kollektivavtal även om man själv har det.
Och det kan ju uppstå igen..
Större företag måste ju få garanti för att få sina grejer levererade, och vi har visat att i Sverige så bestämmer man inte själv över sitt företag. Även om man har avtal mm.
Så det är klart Sverige förlorar produktion.
Haft alla 3/Y
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Med tanke på att facket inte vill att SUC skall repareras eller servas tänker jag att ett motangrepp från Tesla borde väl vara att andra inte kan ladda där? Kan ju sätta en hel del press på facket om alla BMW, Volvo, VW ägare etc. inte kan nyttja laddnätverket.
Inget svårt tekniskt heller gissar jag då det var så tidigare.
Inget svårt tekniskt heller gissar jag då det var så tidigare.