Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hatte61
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 okt 2023 08:31

Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av Hatte61 »

Hej
Jag har aldrig kört en vit bil tidigare så osäker på om det är fel på rostsydds behandlingen som läcker igenom den vita lacken eller om det bara är vanlig tjära/asfalt från vägarna. Nu ser bilem hemsk ut med flammor och ränder i beigbrunt på tröskellådorna
Någon annan som känner igen denna beskrivning av tröskellådorna?
Har kört bilen i biltvätt med avfettningsprogram men inget bättre resultat.

Tack för tips

MVH
Hans
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av Verdi_ »

Är det inte en skyddstejp som drar åt sig smuts?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av pejvic »

Hatte61 skrev: 11 mar 2024 13:02
Hej
Jag har aldrig kört en vit bil tidigare så osäker på om det är fel på rostsydds behandlingen som läcker igenom den vita lacken eller om det bara är vanlig tjära/asfalt från vägarna. Nu ser bilem hemsk ut med flammor och ränder i beigbrunt på tröskellådorna
Någon annan som känner igen denna beskrivning av tröskellådorna?
Har kört bilen i biltvätt med avfettningsprogram men inget bättre resultat.

Tack för tips

MVH
Hans
Menar du i en automattvätt? Det är helt kört. Den gör ovandelen av bilen hyfsat ren, inget annat.
Trösklarna får du ge dig på manuellt. Vet man ens vilken typ av avfettning man får i en biltvätt? Miljöavfettning löser inte vinterns smuts. Behövs kallavfettning som verkar en stund. Högtryck. Kallavfettning igen och gnugga mm.
Haft alla 3/Y
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av kaffekoko »

KAN ju vara nån typ av rost också. Flygrost är ett problem på vita bilar. Små partiklar från t.ex. dubbdäck följer med smutsen upp från vägen och börjar rosta på bilen. Finns speciella medel mot flygrost som man kan spraya på.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av SIR N »

Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av taliz »

En vit bil som inte tvättas väldigt ofta på vintern blir inte ren(det blir förstås inte andra färger heller, det bara syns inte lika tydligt..) i en automattvätt, oavsett tvättprogram
Hade två vita i följd och jag brukade vara tvungen att spreja avfettning på underdelen av bilen och låta det verka 10-15 min innan(obs den skall inte stå i solen medan det verkar...).

Problemet med automattvätt är ju att den bara kör igenom programmet utan att ge tid till medlen att verka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av SIR N »

taliz skrev: 12 mar 2024 02:36
En vit bil som inte tvättas väldigt ofta på vintern blir inte ren(det blir förstås inte andra färger heller, det bara syns inte lika tydligt..) i en automattvätt, oavsett tvättprogram.
Syns rätt bra på min Midnight Silver också. 😄
IMG_6556.jpeg
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av mykie »

SIR N skrev: 11 mar 2024 18:35
Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.

Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?

Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!

Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645

Tröskel_1.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av pejvic »

mykie skrev: 13 mar 2024 09:09
SIR N skrev: 11 mar 2024 18:35
Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.

Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?

Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!

Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645


Tröskel_1.jpg
Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av Xeik »

pejvic skrev: 13 mar 2024 09:47
mykie skrev: 13 mar 2024 09:09
SIR N skrev: 11 mar 2024 18:35
Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.

Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?

Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!

Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645


Tröskel_1.jpg
Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Vi hade innan nuvarande Y en vit 3:a. Hade aldrig något problem med trösklarna som ovan. Blev inte märkbart skitigare än övrigt. Iallafall inte i närheten av bilderna som visas.

Finns 2 saker som kan skilja. Vår 3:a (-21) var från Freemont. Annan typ av skyddsfilm? Eller om där ens var skyddsfilm? Kommer faktiskt inte ihåg.
Andra grejen som skulle kunna skilja är att jag själv direkt när den var ny lade på keramiskt skydd. Bilen var väldigt lättvättad pga det.

Men gissar att det främst är pga annan eller ingen skyddsfilm.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av SIR N »

Xeik skrev: 13 mar 2024 10:18
pejvic skrev: 13 mar 2024 09:47
mykie skrev: 13 mar 2024 09:09
SIR N skrev: 11 mar 2024 18:35
Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.

Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?

Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!

Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645


Tröskel_1.jpg
Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Vi hade innan nuvarande Y en vit 3:a. Hade aldrig något problem med trösklarna som ovan. Blev inte märkbart skitigare än övrigt. Iallafall inte i närheten av bilderna som visas.

Finns 2 saker som kan skilja. Vår 3:a (-21) var från Freemont. Annan typ av skyddsfilm? Eller om där ens var skyddsfilm? Kommer faktiskt inte ihåg.
Andra grejen som skulle kunna skilja är att jag själv direkt när den var ny lade på keramiskt skydd. Bilen var väldigt lättvättad pga det.

Men gissar att det främst är pga annan eller ingen skyddsfilm.
Min förra 3:a (2019) hade ingen film nånstans. Min nya 3:a (2022) har film. Bild i tidigare inlägg.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
Hexis Sverige AB
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2024 09:35
Kontakt:

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av Hexis Sverige AB »

Många tillverkare väljer idag att montera skyddfilm på utsatta delar av bilen redan från fabrik. Porsche, Tesla, Volkswagen, Audi, Volvo för att nämna några.
Generellt så är den filmen som monteras i fabrik en helt annan än den PPF-film som monteras på eftermarknaden. Avsikten när fabrikerna väljer att lägga en skyddsfilm på karossen är att man haft problem med för tidig nötning av lacken, ofta kopplat till karossens utformande vilket gör att grus och sand sprutar upp närmast vägbana. Den filmen är ofta tjockare (vilket ger en permanent lösning av grundproblemet) men framförallt billigare. Tjockleken på materialet gör även att det inte går att forma det vilket gör att man ofta väljer att montera filmen enbart på det utsatta området, ofta till synes mitt på en karossdel.
Det är viktigt att att man förstår att avsikten med att fabrikerna applicerar en skyddsfolie är att skydda lacken. Inte att det ska vara en osynlig lösning.

Nackdelen med dessa filmer är att de pga tjockleken inte går att vika runt kanter samt att ytskiktet med tid kan uppvisa olika problem. Exempel nedan.

Gulning: Filmen tenderar att se smutsig ut. Mest synligt på vita bilar men uppstår på samtliga färger. Det är alltså inte smuts som samlas på filmen utan själva filmen som gulnar. Detta har att göra med sammansättning i materialet. Det går dessvärre inte att få en gulnad film "ren".

Mattning: Ytan nöts ned och mattas av med tid. Vissa filmer går att polera för att förbättra ytan men är inte en garanti för att lösa probelmet.

Den skyddsfolie, även kallad PPF, som säljs på eftermarknaden är en helt annan produkt och kan inte jämföras med fabriksmonterad. Även här finns skillnader i kvalitet men ovan nämnda problem är inte något som existerar på dagens PPF-filmer. Vi lämnar exempelvis 10 års garanti (eller livstid för våra certiferade montörer) mot gulning och krackelering på vår Bodyfence X.
HEXIS är en tillverkare av självhäftande vinyler för visuell kommunikation.
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av pefreli »

Hexis Sverige AB skrev: 22 apr 2024 09:36
Många tillverkare väljer idag att montera skyddfilm på utsatta delar av bilen redan från fabrik. Porsche, Tesla, Volkswagen, Audi, Volvo för att nämna några.
Generellt så är den filmen som monteras i fabrik en helt annan än den PPF-film som monteras på eftermarknaden. Avsikten när fabrikerna väljer att lägga en skyddsfilm på karossen är att man haft problem med för tidig nötning av lacken, ofta kopplat till karossens utformande vilket gör att grus och sand sprutar upp närmast vägbana. Den filmen är ofta tjockare (vilket ger en permanent lösning av grundproblemet) men framförallt billigare. Tjockleken på materialet gör även att det inte går att forma det vilket gör att man ofta väljer att montera filmen enbart på det utsatta området, ofta till synes mitt på en karossdel.
Det är viktigt att att man förstår att avsikten med att fabrikerna applicerar en skyddsfolie är att skydda lacken. Inte att det ska vara en osynlig lösning.

Nackdelen med dessa filmer är att de pga tjockleken inte går att vika runt kanter samt att ytskiktet med tid kan uppvisa olika problem. Exempel nedan.

Gulning: Filmen tenderar att se smutsig ut. Mest synligt på vita bilar men uppstår på samtliga färger. Det är alltså inte smuts som samlas på filmen utan själva filmen som gulnar. Detta har att göra med sammansättning i materialet. Det går dessvärre inte att få en gulnad film "ren".

Mattning: Ytan nöts ned och mattas av med tid. Vissa filmer går att polera för att förbättra ytan men är inte en garanti för att lösa probelmet.

Den skyddsfolie, även kallad PPF, som säljs på eftermarknaden är en helt annan produkt och kan inte jämföras med fabriksmonterad. Även här finns skillnader i kvalitet men ovan nämnda problem är inte något som existerar på dagens PPF-filmer. Vi lämnar exempelvis 10 års garanti (eller livstid för våra certiferade montörer) mot gulning och krackelering på vår Bodyfence X.
Ok, vad kostar det att montera en sådan PPF på trösklarna (det går bra att skicka PM)? Finns ni i Malmöområdet?

Jag har tidigare haft en vit från 2019 som inte hade detta problem. Men på den vita jag nu har från 2023 är det en annan fråga…

Har försökt med avfettning men det kräver väldigt mkt arbete.

Häromdagen såg jag en ny vit dansk Highland som såg för j-lig ut. Hans trösklar var HELT svarta…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Hexis Sverige AB
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2024 09:35
Kontakt:

Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023

Inlägg av Hexis Sverige AB »

Hej Pefreli

Vi tillverkar och säljer produkten Bodyfence till företag som monterar det. Vi har således ingen egen montering och kan inte ge dig ett exakt pris tyvärr. Att ersätta och byta ut mot ny PPF är dock inte kostsamt. Värt att överväga om det ska utökas eller kompletteras när man ändå har bilen inne. Produkten du ska efterfråga är Hexis Bodyfence

Kan tipsa om att vända sig till Folie Tec för offertförfrågan.
https://www.instagram.com/folie_tec/
HEXIS är en tillverkare av självhäftande vinyler för visuell kommunikation.
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck
Skriv svar