Elaway, ja/nej?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Elaway, ja/nej?

Inlägg av Chilla »

Såg en annons från detta företag som verkade för bra (för min situation) för att vara sann så jag är rätt säker att det inte är sant.

Bor i en Brf, har under två år lobbat för installation av laddinfrastruktur i föreningen. I början gick det bra, sen blev allt i hela världen jättedyrt så det sket sig. Vi är nog inte mer än ett handfull (<10 st) elbilsägare av drygt 140 hushåll så jag kan förstå att det är svårt att motivera varför föreningen ska lägga pengar på oss. Jag har gjort mitt bästa för att peka på fördelarna för alla medlemmar som t.ex ökad attraktion att köpa våra lägenheter och tryckt på att det är nu man kan få bidrag för installationen, inte sen när alla Brf har laddstolpar etc.

Hur som haver, det är lagt på is, eller snarare under isen så jag får vackert ladda "på stan".

Den här annonsen som dök upp kändes ju väldigt lämplig och det är ju aldrig bra va?
Ingen installationskostnad för Brf, företaget tar hela kostnaden. Bara de medlemmar i Brf som vill ha en laddpunkt betalar för det. Antingen genom att hyra eller köpa en laddare och sedan betala en abonnemangskostnad och förbrukningen personligen, inget går via Brf.

Har någon haft med detta företag att göra och har några erfarenheter att dela med sig av? Elaway heter de, har tydligen norska bolag i ryggen. Deras räkenskaper för ett par år sedan var alla i minuskategorin men det är väl inget ovanligt i uppstartningsfasen.
Undrar nog mest om de givit ett seriöst intryck ifall någon råkar ha haft med dem att göra?
De hade någon anmärkning hos kronofogden men det är ju något som vem som helst kan råka ut för utan att för den sakens skull vara opålitlig.

Har förvissso svårt att tro att jag kan övertyga min Brf om dessa lirare trots "Noll kostnad för din Brf" löftena. Det ska fortfarande grävas, anpassas och installeras. Mycket stök. Sen är det frågan hur pass permanent man törs tro att det blir. Fast det är klart, bygger de infrastrukturen kan ju något annat företag ta över driften i värsta fall antar jag.

Tacksam för insikter.

Vänligen,
Magnus
Användarvisningsbild
tek
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 14:19

Re: Elaway, ja/nej

Inlägg av tek »

Jag är medlem i en samfällighet med c:a 60 garageplatser som valde att teckna ett avtal med Elaway under sommaren, under hösten gjordes förberedelserna av elnätet vid garagen. Osäker på kostnaden här - möjligen att föreningen tog en mindre kostnad för att modernisera elnätet.

När detta var klart kunde sedan de medlemmar som önskade beställa en box, antingen köpes den loss eller så väljer medlemmen att hyra boxen från Elaway. Vi köpte vår box och fick lite grönt bidrag av någon typ. I vår förening så valde c:a 10 medlemmar att från start ansluta sig, en gång per kvartal öppnas sedan möjligheten för övriga som skaffar laddbar bil att få en box installerad.

När boxen installerats så var det bara att via instruktioner på boxen (QR koder) hämta hem appen och teckna ett månadsabonnemang för 69kr/mån. Vänta någon dag på att bli godkänd som kund, sedan är det bara att börja ladda. Abonnemanget löper månadsvis och betalas via det betalkort som du lägger in i appen.

Elen som du förbrukar betalas automatiskt månadsvis i efterhand via betalkortet, Vi har en lösning där vi betalar aktuellt timspotpris + 1 kr, den extra kronan täcker elnätskostnaden, skatter, certifikat osv.

Ur mitt perspektiv så fungerar lösningen utmärkt, jag har alltid kunnat aktivera boxen via appen, lösningen har någon form av lastbalansering så hastigheten varierar lite, ibland känns det som automatiken här inte är optimal, laddar bilen t.ex. bara på en fas 1x32A så kan ett stopp/start via appen göra att bilen övergår till att ladda via 3x16A eller rent av 3x24A som är max för min bil.

Boxen har även stöd för RFID taggar, dessa kan du registrera själv via appen.

Jag har ingen eftarenhet av Elaway från styrelseperspektiv och jag har heller aldrig behövt använda mig av deras support. Jag har ingen annan relation till Elaway annan än att jag är kund.

Lösningen var tilltalande för hela föreningen, kostnader hamnade antagligen rätt och alla garageplatser kan vid behov förses med laddbox. Avsaknad av laddmöjlighet behöver inte bli ett problem vid försäljningar av objekt.

Det som utlovades i offerten infriades och jag tror alla i vår samfällighet är nöjda med lösningen.

Vänligen,
Thomas
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Elaway, ja/nej?

Inlägg av Chilla »

Det låter ju som om det funkar precis som utlovat.
Nu tror jag att jag kan ta det vidare till styrelsen så får jag se om det går hem.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter Thomas! :)
Skriv svar