Ingen som hört nåt rykte om att Juniper är på väg (trots dementi från Tesla för ett tag sen om att inget händer under 2023)? Hade gärna köpt en Y med alla förbättringar som Highland har.
Tesla dementerade att den skulle lanseras i Nordamerika under 2024. Inte att den inte skulle lanseras i Europa/Kina under 2024. Tror absolut att vi kommer se en refresh likt model 3 under året.
Kom ihåg att det tog typ ett bra tag för Nordamerika att få refresh 3. Flera månader.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Ingen som hört nåt rykte om att Juniper är på väg (trots dementi från Tesla för ett tag sen om att inget händer under 2023)? Hade gärna köpt en Y med alla förbättringar som Highland har.
Tesla dementerade att den skulle lanseras i Nordamerika under 2024. Inte att den inte skulle lanseras i Europa/Kina under 2024. Tror absolut att vi kommer se en refresh likt model 3 under året.
Kom ihåg att det tog typ ett bra tag för Nordamerika att få refresh 3. Flera månader.
Tesla måste väl sälja ut lagren först. Låter dyrt att tillverka två liknande bilar med olika hårdvara.
Ingen som hört nåt rykte om att Juniper är på väg (trots dementi från Tesla för ett tag sen om att inget händer under 2023)? Hade gärna köpt en Y med alla förbättringar som Highland har.
Tesla dementerade att den skulle lanseras i Nordamerika under 2024. Inte att den inte skulle lanseras i Europa/Kina under 2024. Tror absolut att vi kommer se en refresh likt model 3 under året.
Kom ihåg att det tog typ ett bra tag för Nordamerika att få refresh 3. Flera månader.
Tesla måste väl sälja ut lagren först. Låter dyrt att tillverka två liknande bilar med olika hårdvara.
Ja absolut. De sänkte ju model 3 några tusenlappar innan man slutade ta ordrar. Sedan lanserade man den nya som också då gick att beställa igen.
Lagret de sitter på är bara mellan parkeringar. Det är dagar vi pratar om, inte veckor eller månader. De vill nog snarare ge lite tid för den stackare som beställt en äldre bil som helst inte ska levereras i samma båt/tillfälle som de nya.
Från Berlin är detta ett icke-problem då parkeringen utanför fabriken (innan de lastas) är såpass liten att man kan stänga ner fabriken en vecka för att möta den nya modellen som då tömmer parkeringen och låter alla bilar levereras.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Ja vi får väl se vad som händer i april. Jag var så nära att trycka på köp-knappen igår. Det är en bra affär nu med deal på räntan.
Privatleasingen är mycket bättre än privatköp. Flera tusen i månaden bättre.
Jag tar den på egna bolaget.Företagsleasing.
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
Ja vi får väl se vad som händer i april. Jag var så nära att trycka på köp-knappen igår. Det är en bra affär nu med deal på räntan.
Privatleasingen är mycket bättre än privatköp. Flera tusen i månaden bättre.
Jag tar den på egna bolaget.Företagsleasing.
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
Troligt, annars hade man knappast skrivit om det i förväg och att det börjar gälla dagen efter Q1.
Nu sänker man säkert igen nån vecka efter månadsskiftet.
Ja vi får väl se vad som händer i april. Jag var så nära att trycka på köp-knappen igår. Det är en bra affär nu med deal på räntan.
Privatleasingen är mycket bättre än privatköp. Flera tusen i månaden bättre.
Jag tar den på egna bolaget.Företagsleasing.
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Privatleasingen är mycket bättre än privatköp. Flera tusen i månaden bättre.
Jag tar den på egna bolaget.Företagsleasing.
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Alla Kina-bilar som väller in gör inte prisläget bättre. Känns som att mitt beslut att behålla min M3 efter avtalets slut, kanske är ok ändå. Priset sjunker, kanske bottnar till sommaren. Elbilsmarknaden är just nu kall, och erbjudanden från biltillverkarna lär bli bättre för oss konsumenter. Min värdering från Riddermark gällde enbart 24h pga ”- det händer så mycket med Tesla..”
Hoppas såklart att Juniper släpps -24 trots Tesla säger annat
Jag har räknat även på det. Skulle säga att privatleasing är bättre än det alternativet också. Räkna med 25:-/mil för tjänstemil om du har privat bil.
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Alla Kina-bilar som väller in gör inte prisläget bättre. Känns som att mitt beslut att behålla min M3 efter avtalets slut, kanske är ok ändå. Priset sjunker, kanske bottnar till sommaren. Elbilsmarknaden är just nu kall, och erbjudanden från biltillverkarna lär bli bättre för oss konsumenter. Min värdering från Riddermark gällde enbart 24h pga ”- det händer så mycket med Tesla..”
Hoppas såklart att Juniper släpps -24 trots Tesla säger annat
Hur är Riddermarks bud på inbyte jfm Carla? Funderar också på att behålla min M3 LR från 2021. Kostar drygt 300k idag att lösa ut, tappar maximalt 100k på 3 år ( om jag nu behåller bilen så länge vilket jag dock inte tror, är sugen på en Juniper). En ny Model Y tappar ju ungefär 250.000 kr i värde om man utgår från 60 % restvärde, det blir ett totalt sett en merkostnad på 150.000 kr på tre år eller 4k/ mån jämfört med att behålla M3
Jag har räknat på privatavbetalning och privatleasing. En MY LR vit med 19" 1500mil per månad 6850kr i månaden x 36 = 246 600kr, bilens pris 624 170. 377 570kr i rest = 60'5% i restvärde. Tesla går garanterat in med en hel del pengar till Arval, 60% i restvärde på tre år och 4500mil känns inte troligt när Juniper kommer och priserna kommer sannolikt gå ner under kommande tre år på nybilar, att marknaden sedan kommer svämma över med begagnade Model Y gör caset ännu starkare. Att man sedan inte bilder upp kapital (som jag!) utan sätter undan 200K i 36månader med 3,7% ränta vilka med ränta blir 223K. No brainer!
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Alla Kina-bilar som väller in gör inte prisläget bättre. Känns som att mitt beslut att behålla min M3 efter avtalets slut, kanske är ok ändå. Priset sjunker, kanske bottnar till sommaren. Elbilsmarknaden är just nu kall, och erbjudanden från biltillverkarna lär bli bättre för oss konsumenter. Min värdering från Riddermark gällde enbart 24h pga ”- det händer så mycket med Tesla..”
Hoppas såklart att Juniper släpps -24 trots Tesla säger annat
Hur är Riddermarks bud på inbyte jfm Carla? Funderar också på att behålla min M3 LR från 2021. Kostar drygt 300k idag att lösa ut, tappar maximalt 100k på 3 år ( om jag nu behåller bilen så länge vilket jag dock inte tror, är sugen på en Juniper). En ny Model Y tappar ju ungefär 250.000 kr i värde om man utgår från 60 % restvärde, det blir ett totalt sett en merkostnad på 150.000 kr på tre år eller 4k/ mån jämfört med att behålla M3
Samma/lika bud.
Jo jag tror det är klokt att vänta. Juniper blir en hyfsad stor uppdatering.
Som tidigare nämnts i tråden så kommer värdeminskningen bli brutal på MY. Vill ha en så uppdaterad version som möjligt även om min M3 kommer tappa mer kommande tiden.
54,8kr/mil med privatleasing, ännu dyrare om du kör mer än 1500mil. (6850x12/1500)
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Alla Kina-bilar som väller in gör inte prisläget bättre. Känns som att mitt beslut att behålla min M3 efter avtalets slut, kanske är ok ändå. Priset sjunker, kanske bottnar till sommaren. Elbilsmarknaden är just nu kall, och erbjudanden från biltillverkarna lär bli bättre för oss konsumenter. Min värdering från Riddermark gällde enbart 24h pga ”- det händer så mycket med Tesla..”
Hoppas såklart att Juniper släpps -24 trots Tesla säger annat
Hur är Riddermarks bud på inbyte jfm Carla? Funderar också på att behålla min M3 LR från 2021. Kostar drygt 300k idag att lösa ut, tappar maximalt 100k på 3 år ( om jag nu behåller bilen så länge vilket jag dock inte tror, är sugen på en Juniper). En ny Model Y tappar ju ungefär 250.000 kr i värde om man utgår från 60 % restvärde, det blir ett totalt sett en merkostnad på 150.000 kr på tre år eller 4k/ mån jämfört med att behålla M3
Samma/lika bud.
Jo jag tror det är klokt att vänta. Juniper blir en hyfsad stor uppdatering.
Som tidigare nämnts i tråden så kommer värdeminskningen bli brutal på MY. Vill ha en så uppdaterad version som möjligt även om min M3 kommer tappa mer kommande tiden.
Ge gärna ett exempel på hur denna brutala värdeminskning kommer se ut i framtiden. Vad tänker ni er ett restvärde efter tre år. 50%? 40? 20? När jag tänker på brutal värdeminskning så tänker jag mig att restvärdet är kanske 30% efter tre år.
Min MY LR 2022 t.ex. köptes för ca 700 000 kr (efter bonus) och restvärdet beräknas till ca 50%, alltså 350 000 kr sommaren 2025. Ni tror alltså att detta inte håller sig, utan att restvärdet är ... 200 000 kr istället?
Vore kul med lite siffror från er som tänker "brutalt".
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja det stämmer. Privatavbetalning blir sannolikt mer men ingen vet vad en Model Y är värd efter 36mån med 4500mil. Jag tror mindre än 60´5% av nypris. Milkostnaden blir lägre om du väljer t ex 2500 mil per år istället för 1500 mil. 2500mil blir 37,68kr/mil (7850x36/7500).
Alla Kina-bilar som väller in gör inte prisläget bättre. Känns som att mitt beslut att behålla min M3 efter avtalets slut, kanske är ok ändå. Priset sjunker, kanske bottnar till sommaren. Elbilsmarknaden är just nu kall, och erbjudanden från biltillverkarna lär bli bättre för oss konsumenter. Min värdering från Riddermark gällde enbart 24h pga ”- det händer så mycket med Tesla..”
Hoppas såklart att Juniper släpps -24 trots Tesla säger annat
Hur är Riddermarks bud på inbyte jfm Carla? Funderar också på att behålla min M3 LR från 2021. Kostar drygt 300k idag att lösa ut, tappar maximalt 100k på 3 år ( om jag nu behåller bilen så länge vilket jag dock inte tror, är sugen på en Juniper). En ny Model Y tappar ju ungefär 250.000 kr i värde om man utgår från 60 % restvärde, det blir ett totalt sett en merkostnad på 150.000 kr på tre år eller 4k/ mån jämfört med att behålla M3
Samma/lika bud.
Jo jag tror det är klokt att vänta. Juniper blir en hyfsad stor uppdatering.
Som tidigare nämnts i tråden så kommer värdeminskningen bli brutal på MY. Vill ha en så uppdaterad version som möjligt även om min M3 kommer tappa mer kommande tiden.
Ge gärna ett exempel på hur denna brutala värdeminskning kommer se ut i framtiden. Vad tänker ni er ett restvärde efter tre år. 50%? 40? 20? När jag tänker på brutal värdeminskning så tänker jag mig att restvärdet är kanske 30% efter tre år.
Min MY LR 2022 t.ex. köptes för ca 700 000 kr (efter bonus) och restvärdet beräknas till ca 50%, alltså 350 000 kr sommaren 2025. Ni tror alltså att detta inte håller sig, utan att restvärdet är ... 200 000 kr istället?
Vore kul med lite siffror från er som tänker "brutalt".
Som så många andra sagt, marknaden kommer snart svämma över av MY vars avtal löper ut. Det i samband med att priser pressas på EVs gör att värdeminskningen kommer att bli klart kännbar.
Vissa bilhandlare tar inte emot EV idag. Det är för stor risk bedömer de.Utvecklingen går så snabbt framåt, det gör att begagnad marknaden är iskall.
Vem köper en begagnad MY när du kan privat leasa en MY helt utan risk med värdeminskningen i åtanke?
Hur mycket värdeminskningen blir på två år frågar du?
Hur långt är ett snöre?
Om Tesla effektiviserar i den här takten så kommer bilarna bli ännu billigare framöver.
Du säger restvärde beräknas till 50%. Vem bestämmer det?