Hade den samma "degraderingströskel" som din Pläd så var den riktiga degraderingen 11-12%. Det är ju ändå inte en katastrof för ett "misshandlat" batteri. Den stod dock aldrig med 100% någon längre stund, innan jag började köra.AAKEE skrev: ↑16 mar 2024 23:38Ja.Nicke Nyfiken skrev: ↑16 mar 2024 23:33Det var på visad räckvidd vid 100%.AAKEE skrev: ↑16 mar 2024 23:24Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ordNicke Nyfiken skrev: ↑16 mar 2024 23:09
Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.
Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.
Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
Kan undra vad degraderingen hade varit om jag bara laddat den till 55% till vardags, så som jag gjort med min MYP sedan dag ett.
Hur som helst så var inte degradering anledningen till batteribytet.