3 månader med M3 Highland.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Klas1234 »

Nu har jag haft min Tesla Highland long range i 3 månader. Jag har hittills kört 600 mil.

Det blir lätt många trådar om saker som inte funkar för olika personer.
Här är istället 15 saker jag gillar med bilen.


1. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil.

2. Ljudnivån. Ett annat sätt att åka bil.

3. Värmen. Startar via appen innan avfärd så bilen är alltid varm när man kommer ut. På vardagar har jag det tidsinställt. Det går annars sjukt snabbt om man trycker igång den via appen. Jag har slutat att ha jacka på mig i bilen när jag åker till jobbet och har den löst.

4. Stereon! 17 högtalare ger ett otroligt ljud med en bra rymd i.

5. En-pedalskörning. Det gick snabbt att vänja sig vid bromseffekten från regenereringen. Upplever att den minskat lite på senate. Antingen så har jag vant mig eller så har de ställt ned den i någon av uppdateringarna.

6. Döda-vinkeln-kameran som går på med automatik vid blinkning inför filbyte.

7. Röststyrningen. Perfekt för många funktioner när man inte vill knappa på skärmen. Funkar tom för att öppna handskfacket.

8. Accelerationen 😋

9. Automatiskt avslag av blinkersen. Helt perfekt att den blinkar automatiskt slår av sig efter filbytet eller ut ur rondellen.

10. Ventilation i sätet. Har enbart testat några gånger då det inte varit väder för det, men känslan är bra.

11. Matrix-helljusen som nyligen kom.

12. Sentry samt kamera inspelningen under färd. Känns tryggt. Kan också titta till bilen i appen på kvällen när jag är ute och reser och bor på olika hotell.

13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.

14. Teslas laddnätverk och förkonditionering när man navigerar till laddaren. Bekvämt och i min värld att bara det är ett skäl att välja Tesla.

15. Telefon som nyckel. Funkar perfekt.

Jag vet att många hänger upp sig på automatfunktionen hos vindrutetorkarna samt blinkersknapparna i ratten. De delarna kunde helt klart vara bättre, men för mig är det inga stora problem. Blinkersen lärde jag mig på några veckor och nu missar jag sällan rondeller. Vindrutetorkarna styr jag i ratten, enkelt och jag får den hastighet jag vill ha.

Jag upplever stolsdynan i kortaste laget för mig, men inte heller det är något stort problem.

En toppen bil! Riktigt glad över köpet.
Senast redigerad av Klas1234, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Sarlacc »

Kul att du gillar bilen!

Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Klas1234 »

Sarlacc skrev: 17 mar 2024 22:30
Kul att du gillar bilen!

Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.

Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 jan 2024 10:28

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av chess_norris »

Kul att höra att du är nöjd. Väntar själv på en M3 LR som bör komma denna eller nästa vecka.

Ser fram emot ljudsystemet som jag har hört mycket lovord om. Kör en Mercedes med Burmester nu, men är inte alls imponerad av det ljudsystemet. Hade innan en Tiguan med Dynaudio och det ljudsystemet var så mycket bättre, så hoppas på en liknande upplevelse med M3:an.

Mitt enda orosmoln är väl allt prat om spökbromsningar som inte låter bra alls. Använder den adaptiva farthållaren på mercan dagligen och har aldrig upplevt någon spökbromsning. Dock har det varit några tillfällen då den inte fungerat p.g.a. vädret.
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Klas1234 skrev: 17 mar 2024 22:12
1. Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil. [...
Gillade särskilt den här delen av texten. Händer inte särskilt ofta att man ser det på forumet.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev: 18 mar 2024 08:05
Klas1234 skrev: 17 mar 2024 22:12
Den bästa är känslan är att man inte släpper ut en massa avgaser (saker som Kväve-, svaveldioxiner, kolväten och koldioxid är numera historia för min del nu). Det nämns inte så mycket på forumet, men för mig var det det största skälet till att jag gick över till elbil. [...
Gillade särskilt den här delen av texten. Händer inte särskilt ofta att man ser det på forumet.
Precis. Det är ett helt avgörande argument för mig också. Jag vill helt enkelt inte släppa ut dylika ämnen. Därför står mitt val av bil endast mellan olika elbilsalternativ.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av chaffis75 »

Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Klas1234 »

chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Hej.
Nej jag har inte haft någon 3a innan. Men en bekant har en som jag åkt med ett antal gånger. Inte samma sak som att köra själv dock. Men skillnad i ljudvolymen märks direkt tycker jag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av chaffis75 »

Klas1234 skrev: 18 mar 2024 20:49
chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Hej.
Nej jag har inte haft någon 3a innan. Men en bekant har en som jag åkt med ett antal gånger. Inte samma sak som att köra själv dock. Men skillnad i ljudvolymen märks direkt tycker jag.
Ok.. ja nej de blir ju svårt att jämföra när man inte har massor av timmar i den gamla m3 då. Men tack ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Azap »

chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Haft en M3 2020. körde den i 4 år och 2 dagar. Totalt spenderat ca 11 tusen mil i den.
Jämfört med den bilen är det här som en helt annan sak. Bättre på alla sätt, utom då kanske blinkers-spaken men den hoppas jag man vänjer sig med.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Sarlacc »

Azap skrev: 19 mar 2024 10:58
chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Haft en M3 2020. körde den i 4 år och 2 dagar. Totalt spenderat ca 11 tusen mil i den.
Jämfört med den bilen är det här som en helt annan sak. Bättre på alla sätt, utom då kanske blinkers-spaken men den hoppas jag man vänjer sig med.
@Klas1234 skriver
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.

Hur upplever du fjädringen?

Jag gillar det sportiga. Lite gocart tycker jag :)
Är rädd att tappa den känslan.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Klas1234 »

Sarlacc skrev: 19 mar 2024 20:45
Azap skrev: 19 mar 2024 10:58
chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Haft en M3 2020. körde den i 4 år och 2 dagar. Totalt spenderat ca 11 tusen mil i den.
Jämfört med den bilen är det här som en helt annan sak. Bättre på alla sätt, utom då kanske blinkers-spaken men den hoppas jag man vänjer sig med.
@Klas1234 skriver
13. Fjädringen. Passar mig perfekt. Mindre sport och mer komfort jämfört med gamla 3an och framförallt Y.

Hur upplever du fjädringen?

Jag gillar det sportiga. Lite gocart tycker jag :)
Är rädd att tappa den känslan.
Jag kör en hel del i stadstrafik så en lite mjukare fjädring passar mig perfekt. Även landsväg på landsväg tycker jag att den känns perfekt. Men på motorväg upplever jag den mjukare och lite mer ”svajig”. Finns nog en anledning att de stöp den till 201 km/h istället för 233 som den tidigare versionen hade som max. Du får nog provköra. Men för mig är den perfekt, jag skulle inte vilja ha den sportigare.
fnils
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av fnils »

Klas1234 skrev: 17 mar 2024 22:43
Sarlacc skrev: 17 mar 2024 22:30
Kul att du gillar bilen!

Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.

Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
Hur är det med smuts på kameran? Den bil jag har nu behöver jag göra rent (dvs dra med tummen över) lite då och då under höst och vinter speciellt.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Lophornis »

Hur är det med skitiga dörr ingångar på highland?
Den förra skitade ner ordentligt innanför dörrarna.
Jag brukar spola dörr insteg med högtryckstvätt hur funkar det med highland med hålet för extra låset i tröskeln?
Rinner vattnet ur tröskeln?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av taliz »

fnils skrev: 20 mar 2024 08:40
Klas1234 skrev: 17 mar 2024 22:43
Sarlacc skrev: 17 mar 2024 22:30
Kul att du gillar bilen!

Är inne på att byta till nya M3.
Det jag funderar över är hur det fungerar utan parkeringssensorer?
Tycker du att det fungerar bra?
Jag tycker att den är helt ok. Inte lika tjusig som vissas 360 vyer dock. Jag använder mest ljudpipen för att höra hur nära jag är. Backkameran och den stora skärmen gör det också lätt när man backar. Kameran sitter ju precis över nummerplåten så man har en bra sikt bakåt.

Så för mig funkar det bra. Står i ett tight parkeringsgarage på jobbet och det känns inte svårt.
Hur är det med smuts på kameran? Den bil jag har nu behöver jag göra rent (dvs dra med tummen över) lite då och då under höst och vinter speciellt.
Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av steffe68 »

Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av taliz »

steffe68 skrev: 30 mar 2024 08:43
Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.
Brukar vara tåligt glas på dessa kameror. Aldrig lyckats repa ngt. Sen brukar det ju bara vara "damm" på dem, så i värsta fall kanske det "slipar" lite på linsen.

Tänk jämförelsevis hur mkt det skaver på linsen på en mobiltelefon som nöter i byxfickan varje dag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Oryd »

Azap skrev: 19 mar 2024 10:58
chaffis75 skrev: 18 mar 2024 09:32
Har du haft en m3 tidigare, vore kul att höra om vad som blivit bättre eller sämre jämför med den äldre modellen. Men tja du har kanske inte haft någon tidigare?
Haft en M3 2020. körde den i 4 år och 2 dagar. Totalt spenderat ca 11 tusen mil i den.
Jämfört med den bilen är det här som en helt annan sak. Bättre på alla sätt, utom då kanske blinkers-spaken men den hoppas jag man vänjer sig med.
Nja, M3 2020 har USS, en klar fördel jfr med nya M3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Legato »

steffe68 skrev: 30 mar 2024 08:43
Så är det ju typ på alla bilar, samma på min Zoe nu. ID4an hade visserligen spolare, men det funkade dåligt om man inte tänkte på att spola innan det torkat. Dvs man fick ändå dra tummen titt som tätt.
Bästa är väl en kamera som är dold och poppar ut vid behov, men det är ju dyrt och komplicerat.
Att dra tummen, är det verkligen att rekommendera? Man riskerar att repa glaset varför det är bättre, om än lite bökigare, att ha en flaska med spolarvätska att spreja med vid behov.
Jag rekommenderar saliv+finger :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Tomsgbg »

Jag har som vana att alltid torka med tummen efter körning vid dåligt väder.

Har även lagt keramiskt skydd på linsen samtligt som jag la på bilen i höstas. Verkar fungera bra.
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: 3 månader med M3 Highland.

Inlägg av Klas1234 »

Jag har hittills bara behöva torka av kameran vid ett tillfälle. Den sitter hyfsat bra skyddad. Men jag gillar också att tvätta bilen så det kan säkert vara annorlunda om man inte regelbundet tvättar som jag gör?
Skriv svar