Stenskott i Lacken

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas71
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 okt 2023 13:41

Stenskott i Lacken

Inlägg av jonas71 »

Hej,
Gissar jag inte är den första som fått detta otyg.

Var litet tag sedan jag tvättade senast och såg mina första stenskott på huven, och självklart har jag inge bättrings lack, mest pga att jag inte hittat dito på Teslas hemsida och att jag gått i andra tankar skjutit det på framtiden.

Vad rekomendras?
Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av Justin Time »

Jag köpte hos tässla.se
Användarvisningsbild
jonas71
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 okt 2023 13:41

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av jonas71 »

En ytterligare fråga, vad skall man använda för rengöring innan reperation av stenskott?
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av Pladda12 »

Jag köpte på bilfärg.se (piteå)
2-komponent
Bra kvalitet
Rengöring medföljer + bra små penslar
Användarvisningsbild
jonas71
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 okt 2023 13:41

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av jonas71 »

Skickade efter från bilfärg.se, 2k och allt var med.
Tänkte fixa med detta under påsken men ser att det står torkar på 12h vid 20C,
Betyder det att det måste vara 20C för att det skall härda eller tar det bara längre tid vid lägre temperatur?
Någon som vet vid vilken den lägsta användnings temperaturen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av AAKEE »

jonas71 skrev: 30 mar 2024 13:34
Skickade efter från bilfärg.se, 2k och allt var med.
Tänkte fixa med detta under påsken men ser att det står torkar på 12h vid 20C,
Betyder det att det måste vara 20C för att det skall härda eller tar det bara längre tid vid lägre temperatur?
Någon som vet vid vilken den lägsta användnings temperaturen?
Det härdar i lägre temp men tar längre tid. Min temp vet jag inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av JockeSund »

Har efter denna vintern ett antal stenskott både fram och på bakdörrarna.
Efter lite ninjagoogling och rekommendationer från vänner så väntar jag leverans från Chipex som ska vara bland det bästa du kan köpa för pengar som amatör.

Ska bli väldigt intressant att se hur det blir. Inte speciellt dyrt i mina ögon när jag sett resultat både i verkligheten och på flertalet youtube-videos.
MYLR -23
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Stenskott i Lacken

Inlägg av Xanthopteryx »

Nu gäller detta en Volvo och en Mazda jag hade tidigare, men såhär lagar jag:

1. Skaffa färgen från tillverkaren.
2. Tvätta med kemiskt ren bensin på en tops.
3. Undersök med lupp. Syns plåten under? Finns det rost (även minsta lilla mikroskopiska bit)? Tag då ett litet tunnt vasst verktyg och skrapa bort ALL rost. Upprepa med tvätt så du är säker på att du fått bort 100 procent. OBS! Plåten är tunn!
4. Tvätta med bensin och tops efter ovanstående manöver och låt torka (går normalt rätt fort)
5. Skaka färgburken ordentligt och använd en tandpetare för att fånga upp lite färg. Dutta i (lupp är bra) skadan ordentligt och peta runt så den verkligen fyller ut och flödar ut ordentligt.
6. Fortsätta dutta och droppa på små mängder färg så att du får en bubbla av färg - jag lovar, det krymper mer än du tror när det torkat!
7. Anser du att det behövs så duttar du i mer när det har torkat (åter igen, tvätta med kemiskt ren bensin och tops först - obs, tvätta inte för ordentligt för det kan lösa upp den färg du lagt i och du får börja om =) ).
8. Färdigt.

Jag skiter i klarlacken då det bara var bökigt och blev fult.
Även på ett redigtstort skott (5 mm) som rostat helt brunt så hade jag efter flera år exakt noll påverkan eller spridning på platsen.

Visst kan man se att det är lagat om man kikar nära men och?
Så mycket andra små skador efter alla år med bilen och mitt första mål är att förhindra rost och spridning av rost och mitt andra mål är att ge det lite färg så det smälter in bättre.

Till alla er som nu får hicka över denna behandling:
Det är en bil.
Dess uppgift är att transportera mig från A till B utan att passera verkstaden allt för många gånger. Under många år.
Bilen löser denna uppgift alldeles utmärkt även om lagningen inte är perfekt sömlös och helt osynlig även i granskning med svepelektronmikroskop. Jag lovar! Lägg energin på familjen i stället.
Skriv svar