Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Honkan »

Har sett några svarta 001 och det är riktigt snygga känns som en korsning mellan en polestar och en porsche , sen är de faktiskt mycket snyggare i verkligheten, jag är väl lite emot de orange detaljerna interiört , men får de ordning på mjukvaran så kommer de bli en tjänstebils favorit
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lurkern »

Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Lurkern skrev:
Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.
De har inte samma servicenätverk. Men, jag håller mig också från ett köp tills jag ser att bilen blir mycket mindre buggig.

Jag har provkört och gillade bilen skarpt. Fin byggkvalitet, i mina ögon snygg, bra utrustning och mycket goda utrymmen. Ett negativt är baksätet som i princip är tvåsitsigt och det obefintliga utrymmet för fötter under förarstolen. Knäutrymmet är stort men man måste ändå ha fötterna ganska nära sig pga det.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Lurkern skrev: 23 mar 2024 10:35
Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.
I Göteborg är det Alltibil Aröd som sköter servicen. I Stockholm har dem ZEEKR Hi-Tech Service Center som vi givetvis hoppas skall komma på flera ställen. We will Zee :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Hur har det gått för mer med uppdaterad programvara? Har någon fått? Vad är fixat?

Jag noterar att Zeekr har bytt ut (de enligt mig horribla) touch-kontrolerna på ratten till riktiga knappar i refreshen. Hoppas den kommer till EU någon gång.
Screenshot 2024-04-07 at 17.08.22.png
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

Blev omkörd av en I helgen. Den såg stooor ut. Riktigt fet. Om det är bra eller inte beror ju på vad man vill ha.
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av OvePaHornet »

Mötte, strax efter lunch, en svart i Insjön påväg mot Borlänge. Det var första gången jag sett en i verkligheten. Såg riktigt maffig ut! Bakbox hade den också :D
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

spacecoin skrev: 07 apr 2024 17:10
Hur har det gått för mer med uppdaterad programvara? Har någon fått? Vad är fixat?
Vi går alla och väntar på "Den stora" uppdateringen. Finns ingen som vet när men vi hoppas snart.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

OvePaHornet skrev: 07 apr 2024 17:59
Mötte, strax efter lunch, en svart i Insjön påväg mot Borlänge. Det var första gången jag sett en i verkligheten. Såg riktigt maffig ut! Bakbox hade den också :D
Har sett flera i Göteborg, fina!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Electron »

Var inne och klämde på en Zeekr 001 i Gallerian Stockholm idag. Såg trevlig ut. Stort baksäte och lastutrymme. Men jag är ovan alla knappar och reglage som den hade. Jag gillar faktiskt Teslas mer avskalade design, även om jag hade svårt med den i början.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Det är lite som Tesla var en gång i tiden. I början skrev man här på forumet när man hade "spottat" en Tesla. Nu är det Zeekr 001 som vi spottar och beundrar med all rätt :)

Förr i tiden (innan model 3 kom) så vinkade 99% av alla Teslaägare på varandra i trafiken. Nu händer det igen men för Zeekr 001 :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Trevlig »

Provat en i Gbg, säljaren fick mig att bli allergisk, köp hellre två X eller Polestar sa han hela tiden.

Samt det kommer ta tre år för nya att komma till Sverige. Blev inget köp.

Kanske i framtiden om de kör någon vettig kampanj på nya
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Trevlig skrev: 09 apr 2024 17:37
Provat en i Gbg, säljaren fick mig att bli allergisk, köp hellre två X eller Polestar sa han hela tiden.

Samt det kommer ta tre år för nya att komma till Sverige. Blev inget köp.

Kanske i framtiden om de kör någon vettig kampanj på nya
Utan att veta - kan det bero på Dina kommentarer? :) Men vad tänker Du om bilen Du provade? Chassi? Motor(er)? Komfort? Ljud, oljud och buller? Utrymmen? Mjukvara? Känsla helt enkelt?

P4 är definitivt intressant men lika definitivt dyrare. 100-150 kkr om vi jämför koncensus här i tråden. Så den säljaren verkar endera ha kroknat eller ha någon form av andra problem. Lyssnar Du på oss som faktiskt tagit leverans av bilen tycker jag mig uppleva en samstämmighet i att bilens hårdvara är kanonbra, invändningarna gäller främst mjukvaran när det gäller användarvänlighet och enklare "buggar".

Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Trevlig »

roffe_s skrev: 10 apr 2024 15:59
Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?
En LR med LFP på 95kwh lockar mycket. Samt lite annat, känslan var inte så bra iaf av säljaren.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Trevlig skrev: 10 apr 2024 16:53
roffe_s skrev: 10 apr 2024 15:59
Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?
En LR med LFP på 95kwh lockar mycket. Samt lite annat, känslan var inte så bra iaf av säljaren.
Tack för svaret, vi får väl hoppas att Zeekr kan leverera på Dina önskemål så småningom :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Luma »

Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Luma skrev: 11 apr 2024 11:36
Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?
Det blir inte lätt att hänga med där om jag får säga vad jag tror. Kina leder som sagt racet och jag tror inte dem tappar den ledningen i första taget.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Luma skrev: 11 apr 2024 11:36
Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?
Det är CATLs Shenxing som sitter i den(som jag skrev i LFP-tråden).
Dessa celler kommer byggas i Berlin och Ungern, dvs de kommer till Europeiska tillverkare inom kort. Rykten säger att de kommer i berlinbyggda Y Juniper...

Northvolt tycker jag det tyvärr verkar gå dåligt för. De har fortfarande inte lyckats nå riktig volymproduktion av "gamla" NCM-celler...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Har idag fått dragkroken fixad av en mycket trevlig Zeekr-tekniker, därutöver en mjukvaruuppdatering från 1.01b till 1.02f. En intressant iakttagelse är att min Privilege först nedgraderades till 0.9x (samma som övriga svensklevererade bilar under tidig januari) innan den senaste programvaran lades in.

Det är alltså inte ”the big one” men samtidigt verkar det vara ett stort steg framåt när det gäller förarhjälpmedlen, när jag skjutsade teknikern till flyget körde jag med alla assistanshjälpmedel aktiva och framför allt filhållningsassistenten funkade mycket bättre med mer subtila ingrepp och inte en massa ”oljud”.

Är detta symptomatiskt för den kommande uppdateringen lovar det gott. Tyvärr är jag bortrest över helgen men jag ser verkligen fram emot att prova uppdateringen längs min normala ”helgreseväg” längs motorvägen :)

Den stora uppdateringen kommer enligt teknikern att ske via OTA, de ser fram emot den då de naturligtvis först då får kontroll på vilka versioner de levererade bilarna rullar med.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar