BYD

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

BYD

Inlägg av Dexter »

Hittade ingen tråd om BYD bilar så jag gör en.
BYD U9 verkar rätt fin.
Tydligen verkar BYD utvecklat så att bilen kan vända på plats.
Undrar när de kommer implementera det på alla deras bilar?
Här ett exempel på BYD U9.

Här BYD U8 fickparkering.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BYD

Inlägg av Dexter »

BYD U9 går tydligen att köra på endast 3 hjul.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BYD

Inlägg av Dexter »

Surrogat för Tesla Model 3?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: BYD

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Är på Phuket just nu och ser väldigt mycket BYD, även lite finare/exklusiva modeller som ser väldigt attraktiva ut.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BYD

Inlägg av Dexter »

BYD verkar väldigt innovativa.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BYD

Inlägg av Dexter »

De verkar gå all in.
De bygger egna biltransport fartyg också.
BYD Explorer Nr 1 är redan färdig och aktiv, sju till egna fartyg är på gång. :shock:
https://cnevpost.com/2024/01/15/byd-car ... oin-fleet/
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: BYD

Inlägg av wilfried »

Dexter skrev: 28 jan 2024 12:52
BYD U9 går tydligen att köra på endast 3 hjul.
Det har ju Citroen klarat i 70 år :roll:
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BYD

Inlägg av Dexter »

wilfried skrev: 29 jan 2024 16:51
Dexter skrev: 28 jan 2024 12:52
BYD U9 går tydligen att köra på endast 3 hjul.
Det har ju Citroen klarat i 70 år :roll:
Ja helt rätt. :lol:
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: BYD

Inlägg av tslaqqq »

Då vi har både en MYP och en Atto3 kan man väl lugnt säga att BYDn ger mycket för pengarna, speciellt i somras då Hedin sålde ut dem för 2995/mån privatleasing under en kort period.

Den är ju dock långt ifrån Model Y vad gäller resten. Framhjulsdrift (numera sägs dom har bakhjulsdrift) och slö, dåligt OS o mjukvara, dålig värme trots värmepump (designen spelar visst roll) samt en del andra konstigheter.

Däremot kan man ju lugnt tycka den ger otroligt mycket mer för pengarna än en VW Tiguan, ID3/4 osv med så låg månadskostnad. När jag kollade Hedin senast är det dock lätt beggade som erbjuds för 3995/mån privatleasing fortf skapligt bra pris.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: BYD

Inlägg av martinsson »

Jag såg en BYD idag vid affären och gick fram och frågade om han var nöjd med bilen. Han var väldigt nöjd sa han. Speciellt efter de senaste uppdateringarna som hade kommit. Det roliga var att han sa att han jobbade på Volvo men fick välja en BYD som leasingbil. :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: BYD

Inlägg av Elexotico »

Jag har en BYD 3 och kan faktiskt säga jag är rätt nöjd också, Framförallt för leasingpriset (som tidigare nämnt).
Har ägt en Model S100 förut och kommer ju såklart inte upp i samma nivå men skiljer också en del i pris.

Jag gillar comforten i BYD 3 och för mig har allting fungerat rätt smärtfritt sen jag fick den.

Den drar inte onödigt mkt men det jag saknar mest är att saknas lite laddhastighet när man snabbladdar.

Skulle lätt kunna tänka mig att gå över på någon av deras nyare modeller (ex BYD Seal) och kan tänka mig den är något snäpp upp mot Atton.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: BYD

Inlägg av -AG- »

BYD Seal behövde mjukvaruuppdatering för att driva på alla fyra. Hur är det ens möjligt att släppa en awd som inte klarar att driva fram vid halka. Häpnadsväckande dåligt.

”I vårt första test av BYD Seal AWD avslöjades att bilen inte var fyrhjulsdriften. Trots elmotor både på fram- och bakaxeln var det endast bakhjulen som drev, framhjulen hjälpte inte till. Vi uppmärksammade beteendet först i en snötäckt backe och kunde sedan bekräfta bristen på nollfriktionsrullar som simulerar isfläckar. BYD Seal AWD var aldrig fyrhjulsdriven och vid ett senare test av ett annat exemplar med samma specifikation upprepades beteendet.”

”BYD uppger nu att den nya mjukvaran ska färdigställas och kommer att rullas ut till alla exemplar av Seal AWD via en OTA-uppdatering så snart som möjligt.”

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ivna-seal/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BYD

Inlägg av Jerker »

-AG- skrev: 19 mar 2024 13:01
BYD Seal behövde mjukvaruuppdatering för att driva på alla fyra. Hur är det ens möjligt att släppa en awd som inte klarar att driva fram vid halka. Häpnadsväckande dåligt.

”I vårt första test av BYD Seal AWD avslöjades att bilen inte var fyrhjulsdriften. Trots elmotor både på fram- och bakaxeln var det endast bakhjulen som drev, framhjulen hjälpte inte till. Vi uppmärksammade beteendet först i en snötäckt backe och kunde sedan bekräfta bristen på nollfriktionsrullar som simulerar isfläckar. BYD Seal AWD var aldrig fyrhjulsdriven och vid ett senare test av ett annat exemplar med samma specifikation upprepades beteendet.”

”BYD uppger nu att den nya mjukvaran ska färdigställas och kommer att rullas ut till alla exemplar av Seal AWD via en OTA-uppdatering så snart som möjligt.”

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ivna-seal/
De kanske har tagit efter en annan stor elbilstillverkare som tar betalt för funktioner som aldrig levereras. ;)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: BYD

Inlägg av Trevlig »

BYD finns för 2995 igen
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
backe
Inlägg: 1745
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BYD

Inlägg av backe »

Trevlig skrev: 19 mar 2024 14:05
BYD finns för 2995 igen
Var? Är lite sugen på en men har inte hittat en ny under 3695kr/mån.
Eller är det en re-lease(leasing av de som tidigare leasats ut 12 månader) du menar?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: BYD

Inlägg av Trevlig »

backe skrev: 19 mar 2024 16:23
Trevlig skrev: 19 mar 2024 14:05
BYD finns för 2995 igen
Var? Är lite sugen på en men har inte hittat en ny under 3695kr/mån.
Eller är det en re-lease(leasing av de som tidigare leasats ut 12 månader) du menar?
Ja stod en sån i Jönköping Hedin bil, oklart om den står kvar.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: BYD

Inlägg av expat »

SR-71-BlackBird skrev: 28 jan 2024 14:33
Är på Phuket just nu och ser väldigt mycket BYD, även lite finare/exklusiva modeller som ser väldigt attraktiva ut.
Kineserna har ju inte en importavgift på 80% som andra har
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: BYD

Inlägg av Holve »

Provkörde en Seal i går och jag skulle inte köpa den. Inredningen känns väldigt billig. Knappar överallt med ingen logisk funktion. Infotainmentsystemet är en röra. Väldigt konstig motor respons. Bilen driver typ 1 sekund efter man släppt gasen.

Försökte navigera och bilen räknade inte fram några laddstopp. Bara laddare i närheten.

Skärmarna verkar suga åt sig damm.
Förarstolen gick inte att höja tillräckligt högt för att få stöd under låret.

Någon mer som provkört? Priset är ju okej.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: BYD

Inlägg av Brages »

Ägnat morgonen åt att läsa om BYD och det är intressant framfart. Prissättningen i Sverige verkar än så länge vara i fasen "sug ut så mkt som möjligt så länge de är vana vid amerikansk och europeisk prissättning". Dolphin för 400 000 ... låt mig gissa att priset kommer att gå ner när de får snurr på de åtta RORO båtarna och återförsäljarnätet :lol:

EU kanske får skynda på med strafftullarna om de ska rädda VW och fortsätta tvinga folk köpa EVs för knappa miljonen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BYD

Inlägg av martinot »

Brages skrev: 29 mar 2024 10:12
Ägnat morgonen åt att läsa om BYD och det är intressant framfart. Prissättningen i Sverige verkar än så länge vara i fasen "sug ut så mkt som möjligt så länge de är vana vid amerikansk och europeisk prissättning". Dolphin för 400 000 ... låt mig gissa att priset kommer att gå ner när de får snurr på de åtta RORO båtarna och återförsäljarnätet :lol:

EU kanske får skynda på med strafftullarna om de ska rädda VW och fortsätta tvinga folk köpa EVs för knappa miljonen.
Intressant reportage hos SR som tar upp mycket kring historien om BYD och andra kinesiska elbilar, deras strategier kring sin försäljning i Europa och USA, införande av tullar, etc. Är man intresserad av BYD, dess start och deras strategi så är det mycket intressant att lyssna på detta reportaget. Även den del intressanta kovändningar från Elon Musk i reportaget. https://sverigesradio.se/avsnitt/de-kin ... arna-grans

Apropå BYD så släpper mobiltillverkare Xiaomi sin första elbil SU7:
https://alltomelbil.se/succe-for-uppsti ... 7-minuter/

Bygger på drivlina från BYD (därför hamnade den här).

"– Xiaomis mål är att skapa en drömbil som är lika bra som Porsche och Tesla, sa VD Lei Jun under en tidigare presentation av planerna."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar