Klickande gaspedal

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jonter
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Klickande gaspedal

Inlägg av jonter »

Jag har senaste tre veckorna upplevt en klickande känsla från gaspedalen.
"Klicket" känns nästan som att den kärvar till lite lätt. (Det är väldigt subtilt och inte något som påverkar körningen, det är mest irriterande)

Lite info:
- Model 3 LR 2023, ca 500 mil
- Det sker under körning både i stadstrafik och på motorväg samt även när man står still och börjar köra iväg.
- Sker oftast när pedalen hålls stilla i ett visst läge under en tid, exempelvis att man kör i 40 km/h och gör små justeringar i hastighet. Inte alls lika vanligt när man gör större rörelser på pedalen.
- Sker både när man lättar och trycker ner på pedalen
- Verkar som att det sker först efter att man kört i några minuter, om bilen stått still över natten så börjar det inte direkt.

Det började en dag när jag skulle hem från jobbet, inget märktes på morgonen när jag åkte dit.

Något som behöver smörjas eller bör jag kontakta Tesla?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av tor-ake »

Om du kryper under ratten och trycker med handen på pedalen så märker du att hela pedalkonstruktionen är smäckig leksaksplast som deformeras och gnekar.

Jag sprejade på liberalt med crc silikonsmörj där man kom åt, gjorde detta för några månader sedan. Problemet försvann och har inte kommit tillbaka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
jonter
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av jonter »

tor-ake skrev: 27 mar 2024 09:08
Om du kryper under ratten och trycker med handen på pedalen så märker du att hela pedalkonstruktionen är smäckig leksaksplast som deformeras och gnekar.

Jag sprejade på liberalt med crc silikonsmörj där man kom åt, gjorde detta för några månader sedan. Problemet försvann och har inte kommit tillbaka.
Jo det finns nog förbättringspotential ;)

Det låter som en smidig lösning ändå, det ska jag prova.
Tackar för tipset :D
jonter
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av jonter »

Fungerade tyvärr inte. Blev marginellt sämre efter. Inte samma klickande men kärvar mer dock. :(
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av AAKEE »

jonter skrev: 29 mar 2024 09:34
Fungerade tyvärr inte. Blev marginellt sämre efter. Inte samma klickande men kärvar mer dock. :(
Gör ett ärende asap.

Inte för att jag tror för en sekunde att de skenande bilarna skenat själv, men om det finns en risk att det kärvar så finns det en potentiell olycksrisk. Det ska gå bromsa fast, men uppenbarligen kan stress etc få folk att inte klara av det.

Så för att ta bort (en ganska liten risk men ändå) se till att få det fixat asap.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av tor-ake »

Det var denna jag sprayade med.
20240329_094148.jpg
Använde den medföljande lilla snabeln så jag kunde spreja upp på axeln och fjädern.

Returfjädern är förhållandevis väldigt stark så att den skulle kärva fast i nedtryckt läge är noll, om du inte "smorde" med superlim på sprejburk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
jonter
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av jonter »

AAKEE skrev: 29 mar 2024 09:46
jonter skrev: 29 mar 2024 09:34
Fungerade tyvärr inte. Blev marginellt sämre efter. Inte samma klickande men kärvar mer dock. :(
Gör ett ärende asap.

Inte för att jag tror för en sekunde att de skenande bilarna skenat själv, men om det finns en risk att det kärvar så finns det en potentiell olycksrisk. Det ska gå bromsa fast, men uppenbarligen kan stress etc få folk att inte klara av det.

Så för att ta bort (en ganska liten risk men ändå) se till att få det fixat asap.
Jag gör det omgående.

Känns som sagt inte jättesegt (mest irriterande just nu) men kan kanske bli värre.
jonter
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Re: Klickande gaspedal

Inlägg av jonter »

tor-ake skrev: 29 mar 2024 09:49
Det var denna jag sprayade med. 20240329_094148.jpg

Använde den medföljande lilla snabeln så jag kunde spreja upp på axeln och fjädern.

Returfjädern är förhållandevis väldigt stark så att den skulle kärva fast i nedtryckt läge är noll, om du inte "smorde" med superlim på sprejburk.
Hmm jag använde exakt samma. Osäker på om jag träffade rätt dock det är rätt svåråtkomligt där under.
Skriv svar