Fisker Ocean

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Fisker Ocean

Inlägg av lawe »

Med den ägarspridningen blir det svårt att pumpa in nytt ägarkapital. Läste i TV att fördäljningsprognosen kapats med 75%.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 21:46
Legato skrev: 04 mar 2024 21:22
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 19:30
HerrNilsson skrev: 04 mar 2024 19:15
Såg ni denna? Opsie! :D

[tweet]

Hyggligt världsfrånvända för att vara ett innovations- och techbaserat bilbolag att man inte vet vem MKHBD är...
Jag tror 'företaget' Fisker vet vem MKHBD är. Men de valde ju onekligen en rätt katastrofdålig 'approach' till vad de nu ville åstadkomma med det där telefonsamtalet... :roll: :lol:

Undrar vem det egentligen är som äger Fisker... Det kanske skulle kunna förklara det hela.
Det är ju ett noterat bolag så inte så svårt att kolla.

Bolaget har extremt bred ägarspridning med massor av småägare. Enda riktigt stora ägaren är faktiskt just (danska) Henrik Fisker med ca 12%.
Fast tycker i och för sig det verkar som Henrik Fisker äger 0,24% och inte 12%...

https://www.wallstreetzen.com/stocks/us ... 0%2413.98M.
Skulle gissa att han äger FishDelta som också listas som insider. Geeta Gupta är hans fru för övrigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Fisker Ocean

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Pratas om konkurs.
IMG_2956.jpeg
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fisker Ocean

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev: 14 mar 2024 05:54
Pratas om konkurs.
Väntat sen start. Frågan var bara när.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fisker Ocean

Inlägg av fth »

Don't underestimate the power of MKBHD
Det var nog iofs bara en tidsfråga, Marques recension kanske påskyndade förloppet, men det skulle ha hänt ändå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Anderzzon »

Så tråkigt om de konkar! Hade gärna kikat på en Ocean som alternativ till Tesla när det är dags att byta bil om ett år.
Såg att de hade en räntekampanj på 2% på lagerbilar just nu också.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Fisker Ocean

Inlägg av AGCF »

Trodde han skulle fixa det nu när Magna Steyr tillverkar bilen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Tars »

Anderzzon skrev:
Så tråkigt om de konkar! Hade gärna kikat på en Ocean som alternativ till Tesla när det är dags att byta bil om ett år.
Såg att de hade en räntekampanj på 2% på lagerbilar just nu också.
Jaså! Får åka förbi och kika.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Zlatje »

Vad händer med bilarnas andrahandsvärde när företaget gått i konkurs? Den bilen kan inte vara värt ett smack. Buggig programvara som aldrig kommer fixas. Ingen nybilsgaranti? Kan inte reklamera fel?`

Synd. Jag var riktigt sugen på en från att jag hörde om bilen för några år sedan
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

Zlatje skrev: 14 mar 2024 20:39
Vad händer med bilarnas andrahandsvärde när företaget gått i konkurs? Den bilen kan inte vara värt ett smack. Buggig programvara som aldrig kommer fixas. Ingen nybilsgaranti? Kan inte reklamera fel?`

Synd. Jag var riktigt sugen på en från att jag hörde om bilen för några år sedan
Bara att se på SAAB och hur populär den sista 9-5 blev efter konkursen och hur mkt problem folk fick med mjukvara och frånvarande uppdateringar. Eftersom Fiskern inte är i närheten av färdig mjukvarumässigt, så hade det varit katastrof om det framöver inte kom några nya uppdateringar. Bilen har tex inte ens adaptiv farthållare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fisker Ocean

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 15 mar 2024 08:19
Zlatje skrev: 14 mar 2024 20:39
Vad händer med bilarnas andrahandsvärde när företaget gått i konkurs? Den bilen kan inte vara värt ett smack. Buggig programvara som aldrig kommer fixas. Ingen nybilsgaranti? Kan inte reklamera fel?`

Synd. Jag var riktigt sugen på en från att jag hörde om bilen för några år sedan
Bara att se på SAAB och hur populär den sista 9-5 blev efter konkursen och hur mkt problem folk fick med mjukvara och frånvarande uppdateringar. Eftersom Fiskern inte är i närheten av färdig mjukvarumässigt, så hade det varit katastrof om det framöver inte kom några nya uppdateringar. Bilen har tex inte ens adaptiv farthållare.
SAAB hade ju en gigantisk eftemarknad, och många av komponenterna var ju från andra GM-produkter.
Fisker har 0 eftermarknad. Det är bara att skrota skiten typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fisker Ocean

Inlägg av jonasl »

Det går inte att jämföra med att äga en gammal Saab i Sverge. Här finns ju en enorm eftermarknad och alla delar finns att köpa, eller nästan alla om man pratar sista generationens 9-5.

Nä, en Fisker skulle jag inte köpa. MKBHDs sågning var ju rätt skaplig med, men som sagt, det skyndade nog bara på förloppet egentligen.

Synd på en bil som nog har rätt många kvaliteer egentligen. Men det är inte lätt att starta en helt ny tillverkare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Anderzzon »

Jag hoppas att de får ordning på det här på ett eller annat sätt.
Dels verkar 2.0 mjukvaran vara en stor förbättring där många felmeddelanden är lösta. Sedan, utan att ha superbra koll, vill jag ändå tro att deras affärsmodell där de har lejt ut produktionen borde vara mycket mer attraktiv att investera i eller ta över.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 15 mar 2024 08:31
HelectriC skrev: 15 mar 2024 08:19
Zlatje skrev: 14 mar 2024 20:39
Vad händer med bilarnas andrahandsvärde när företaget gått i konkurs? Den bilen kan inte vara värt ett smack. Buggig programvara som aldrig kommer fixas. Ingen nybilsgaranti? Kan inte reklamera fel?`

Synd. Jag var riktigt sugen på en från att jag hörde om bilen för några år sedan
Bara att se på SAAB och hur populär den sista 9-5 blev efter konkursen och hur mkt problem folk fick med mjukvara och frånvarande uppdateringar. Eftersom Fiskern inte är i närheten av färdig mjukvarumässigt, så hade det varit katastrof om det framöver inte kom några nya uppdateringar. Bilen har tex inte ens adaptiv farthållare.
SAAB hade ju en gigantisk eftemarknad, och många av komponenterna var ju från andra GM-produkter.
Fisker har 0 eftermarknad. Det är bara att skrota skiten typ.
Det jag menar är mjukvara, trodde det framgick. Svårt att tro att så många tredjepartsfirmor hackar SAABar och klarar att uppdatera systemen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Airlift »

HelectriC skrev: 15 mar 2024 13:16
taliz skrev: 15 mar 2024 08:31
HelectriC skrev: 15 mar 2024 08:19
Zlatje skrev: 14 mar 2024 20:39
Vad händer med bilarnas andrahandsvärde när företaget gått i konkurs? Den bilen kan inte vara värt ett smack. Buggig programvara som aldrig kommer fixas. Ingen nybilsgaranti? Kan inte reklamera fel?`

Synd. Jag var riktigt sugen på en från att jag hörde om bilen för några år sedan
Bara att se på SAAB och hur populär den sista 9-5 blev efter konkursen och hur mkt problem folk fick med mjukvara och frånvarande uppdateringar. Eftersom Fiskern inte är i närheten av färdig mjukvarumässigt, så hade det varit katastrof om det framöver inte kom några nya uppdateringar. Bilen har tex inte ens adaptiv farthållare.
SAAB hade ju en gigantisk eftemarknad, och många av komponenterna var ju från andra GM-produkter.
Fisker har 0 eftermarknad. Det är bara att skrota skiten typ.
Det jag menar är mjukvara, trodde det framgick. Svårt att tro att så många tredjepartsfirmor hackar SAABar och klarar att uppdatera systemen.
Skillnaden är ju att den tidens system var tämligen enkla. Funkar som en gammal game-boy och behöver inte ny kod för att rätta till fel som inte fanns från början. Det är ”för mycket” kod och processer som minnesdumpar och ställer till oreda i dagens system, mitt tycke.

Saab 9000 hade en med dagens mått mätt, superenkel ACC-kontroller. Du vald temp och tryckte på auto. En innegivare (med fläkt som förvisso samla damm), en utegivare och en blandluftgivare och en solsensor som beräknade W instrålning. Den funkade helt kanderfritt. Jämn temp i hela bilen. Idag? Well.. våra Teslor kan väl vara lite si och så, inte sant..?

Det blir inte hållbart i längden. Som en gammal iPhone där hårdvaran inte duger till för senaste iOS varvid du tappar säkerhetsuppdateringar.

Nu är det rea på Fisker Ocean i USA (snart Europa med gissar jag) och aktien är bortplockad..rasat med 99,68% senare 6mån medan Henrik köpte sig en kåk för 250milj. Urk..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fisker Ocean

Inlägg av martinot »

Airlift skrev: 27 mar 2024 21:18
Nu är det rea på Fisker Ocean i USA (snart Europa med gissar jag) och aktien är bortplockad..rasat med 99,68% senare 6mån medan Henrik köpte sig en kåk för 250milj.
Fördelen för Fisker är att han troligen visste för länge sedan när det var dags att sälja.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Honkan »

Var ändå väntat att något av alla startup elbils bolag skulle gå i konkurs, frågan är väl vilka fler som kommer efter…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fisker Ocean

Inlägg av SwedishAdvocate »

Round Two ;)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Honkan »

Verkar vara riktigt dåligt och tiden när folk hade väldiga överseenden med elbilar då de inte var lika stabila som en fossil bil är förbi, tycker att här har ju Tesla höjt sig är efter år och mjukvaran på Tesla är ju oslagbar
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Eldsig »

Nu är rean här. Nån som slår till? Ändå mycket bil för pengarna...eller?
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Geesy »

Tänker att den enda som bör slå till på detta är den med gott om pengar där det inte gör så mycket om bilen sen blir värdelös om bolaget konkar. Men varför skulle en med de resurserna köpa denna bil? Stay away säger jag
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fisker Ocean

Inlägg av HelectriC »

Bilen är ju långt från färdig och har inte hälften av funktionerna som de har sålt. Om de nu går konkurs så kommer definitivt aldrig bilarna uppdateras. Kul att ha en bil, som inte ens har adaptiv Cruise. :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fisker Ocean

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 07 apr 2024 08:45
Bilen är ju långt från färdig och har inte hälften av funktionerna som de har sålt. Om de nu går konkurs så kommer definitivt aldrig bilarna uppdateras. Kul att ha en bil, som inte ens har adaptiv Cruise. :(
Har inte det i min Zoe och kan inte direkt säga att jag saknar det faktiskt.
Sjukt irriterande när bilen bromsar bara för det är nån framför.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Fisker Ocean

Inlägg av Luma »

Skulle Fisker gå i konkurs behöver det inte betyda att biltillverkningen upphör. Verksamheten kan mycket väl fortsätta med nya ägare och sanerad balansräkning. Även om mjukvaran inte är klar verkar ju hårdvaran vara bra. Köp av en bil nu för 500 000 kr, som får mjukvaran uppdaterad senare av en ny ägare, kan därför visa sig vara ett klipp.
Skriv svar