Roadtripp Norge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Roadtripp Norge

Inlägg av Electron »

Hej,
ni som har koll: det kan väl inte vara några som helst problem att resa runt i Norge med avseende på laddning? Ser ut att finnas SuC/Ionity etc över hela landet.

Tidigare var det väl bökigt med laddbrickor för varje operatör?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Gustafsson »

Det går även i Norge att hitta avlägsna platser utan laddinfrastruktur, men ska man bara ”åka runt” så finns det ju många laddare. Inga problem för vanligt turistande…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av bjornnilsson »

Vart går resan? Vi var i Lofoten i somras/höstas. Laddade då på SuC hela vägen. Planerar nu att åka Atlantvägen och/eller besök i Geiranger så snart det visas på solsken och lite varmare. Fantastiskt land!

Bilden från Haukland Beach där vi sov ute i bushen innan morgonbesök på den fina sandstranden.
IMG_9037.jpeg
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Generalbogge »

Körde från Nordkapp till Oslo, och sedan vidare söderut till Sverige, förra sommaren. Stannade i Narvik respektive Trondheim för övernattningar. Laddade bara på SuC eftersom jag har gratis laddning där. Var absolut inga större bekymmer. Lite laddkö på något ställe, men det var bara några få minuter.

Fick väldigt trevliga förbrukningssiffror också, då det sällan är över 80km/h på de flesta vägarna i norr.
Model S 90D -2017 Titanium
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Electron »

bjornnilsson skrev: 27 mar 2024 08:58
Vart går resan? Vi var i Lofoten i somras/höstas. Laddade då på SuC hela vägen. Planerar nu att åka Atlantvägen och/eller besök i Geiranger så snart det visas på solsken och lite varmare. Fantastiskt land!

Bilden från Haukland Beach där vi sov ute i bushen innan morgonbesök på den fina sandstranden.

IMG_9037.jpeg
Härlig bild! Lofoten är vackert. Varit där men inte åkt bil dit.

Vi tänker visa ungarna Atlantvägen, Juvvasshytta och Geiranger.
Ser ut att funka med laddningen där (vad jag kan se)?
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Electron »

Generalbogge skrev: 27 mar 2024 10:14
Körde från Nordkapp till Oslo, och sedan vidare söderut till Sverige, förra sommaren. Stannade i Narvik respektive Trondheim för övernattningar. Laddade bara på SuC eftersom jag har gratis laddning där. Var absolut inga större bekymmer. Lite laddkö på något ställe, men det var bara några få minuter.

Fick väldigt trevliga förbrukningssiffror också, då det sällan är över 80km/h på de flesta vägarna i norr.
Grymt! Sedan måste jag väl ha en ”transponder ” för att slippa bompeng?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av LasseJson »

Electron skrev:
Generalbogge skrev: 27 mar 2024 10:14
Körde från Nordkapp till Oslo, och sedan vidare söderut till Sverige, förra sommaren. Stannade i Narvik respektive Trondheim för övernattningar. Laddade bara på SuC eftersom jag har gratis laddning där. Var absolut inga större bekymmer. Lite laddkö på något ställe, men det var bara några få minuter.

Fick väldigt trevliga förbrukningssiffror också, då det sällan är över 80km/h på de flesta vägarna i norr.
Grymt! Sedan måste jag väl ha en ”transponder ” för att slippa bompeng?
Är klar att rekommendera, blir mkt billigare.
Nyttjar själv en lösning från ÖresundsPay, inga löpande kostnader.
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av LasseJson »

Finns länk till beställning via https://oresundpay.com/sv
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Electron »

LasseJson skrev: 27 mar 2024 16:30
Finns länk till beställning via https://oresundpay.com/sv
Tackar 👍🏻
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Gustafsson »

Electron skrev: 27 mar 2024 16:18
bjornnilsson skrev: 27 mar 2024 08:58
Vart går resan? Vi var i Lofoten i somras/höstas. Laddade då på SuC hela vägen. Planerar nu att åka Atlantvägen och/eller besök i Geiranger så snart det visas på solsken och lite varmare. Fantastiskt land!

Bilden från Haukland Beach där vi sov ute i bushen innan morgonbesök på den fina sandstranden.

IMG_9037.jpeg
Härlig bild! Lofoten är vackert. Varit där men inte åkt bil dit.

Vi tänker visa ungarna Atlantvägen, Juvvasshytta och Geiranger.
Ser ut att funka med laddningen där (vad jag kan se)?
Been there, Done that. Inga som helst problem. Ladda innan fjällövergångarna. Tex Skjåk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
tsint
elbilist
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av tsint »

bjornnilsson skrev: 27 mar 2024 08:58
Vart går resan? Vi var i Lofoten i somras/höstas. Laddade då på SuC hela vägen. Planerar nu att åka Atlantvägen och/eller besök i Geiranger så snart det visas på solsken och lite varmare. Fantastiskt land!

Bilden från Haukland Beach där vi sov ute i bushen innan morgonbesök på den fina sandstranden.

IMG_9037.jpeg
Håller med om att Norge är ett underbart land att roadtripa i. Men jag måste säga att Atlantvägen vägen är otroligt överskattad, jag har ändå gett den två chanser. Råkar man inte ha vägen förbi så är det en lång och tråkig sträcka att ta sig dit.

Sträckan Dalsnibba - Geiranger - Trollstigen är fantastisk. Gillar även omvägen över Gaularfjellet och Aurlandsfjellet!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Gustafsson »

Håller med om atlanterhavsveien. Nästan vilken improviserad tur i fjordlandskapet är mer imponerande. Finns fantastiska vägar i Vestlandet, men inte bara där. Res å upptäck!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av bjornnilsson »

tsint skrev: 27 mar 2024 22:09
bjornnilsson skrev: 27 mar 2024 08:58
Vart går resan? Vi var i Lofoten i somras/höstas. Laddade då på SuC hela vägen. Planerar nu att åka Atlantvägen och/eller besök i Geiranger så snart det visas på solsken och lite varmare. Fantastiskt land!

Bilden från Haukland Beach där vi sov ute i bushen innan morgonbesök på den fina sandstranden.

IMG_9037.jpeg
Håller med om att Norge är ett underbart land att roadtripa i. Men jag måste säga att Atlantvägen vägen är otroligt överskattad, jag har ändå gett den två chanser. Råkar man inte ha vägen förbi så är det en lång och tråkig sträcka att ta sig dit.

Sträckan Dalsnibba - Geiranger - Trollstigen är fantastisk. Gillar även omvägen över Gaularfjellet och Aurlandsfjellet!
Tack för heads up och tips! Ska kika på alternativen..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Roadtripp Norge

Inlägg av Electron »

Verkligen, blir nog att vi siktar in oss på Geiranger, Trollstigen och Juvvasshytta. Ser att det finns en drös med laddare däromkring.
Model 3 LR -21
Skriv svar