Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Kia EV9

Inlägg av eloon »

dstr skrev: 15 jan 2024 15:11
Saknar Ev9 soft close?

Eller finns det i något utrustningspaket?
Ingen soft close. Du får köpa en EQS SUV för dubbla priset dock :)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kia EV9

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

eloon skrev: 13 jan 2024 21:02
Sportbilsentusiasten skrev: 13 jan 2024 18:18
eloon skrev: 12 jan 2024 08:55
Tystare än Model S 2023
WOW !
Vilka andra bilar har du kört som du upplevt bulligare och tystare?
Just buller är viktigt för mig, så tacksam för feedback.

Grattis, snygg som tusan! Och jag som inte gillar SUV ens.
Tack!

Har haft
Model S 2017, 2018, 2023
BMW GT 535

Tystare än samtliga.

Har körd olika 3or och Y. Inte alls samma liga vad gäller komfort.
tack!

På tal om buller...
Provkörde en Tesla Y performance 2013 igår.
Fortfarande rätt bullrig, men trevlig fast chassi.
KASS backkamera (skitar ned sig = ser knappt inget)
Bra sido-kamera!
Bra drag.
Trevlig men plastig inredning om man kommer från en fullmatad E-klass.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kia EV9

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

eloon skrev: 13 jan 2024 22:19
Matte skrev: 10 jan 2024 07:22
Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne

Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.

Är det några andra tillfällen bilen piper?

Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.

Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning

Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks

Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.

Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)

Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.

Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.
Kass på allvar!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kia EV9

Inlägg av DanneLKPG »

Sportbilsentusiasten skrev: 20 jan 2024 12:04
eloon skrev: 13 jan 2024 22:19
Matte skrev: 10 jan 2024 07:22
Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne

Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.

Är det några andra tillfällen bilen piper?

Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.

Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning

Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks

Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.

Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)

Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.

Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.
Kass på allvar!
Man behöver dock inte stänga av Driver Awareness Warning ("dags för paus") så då är det "bara" 2 klick på skärmen. Det är inte den som tjuter. Lånade IONIQ 6 med samma "problem" i ett par dagar och fick aldrig upp varningen för paus. Sånt brukar dyka upp om den tycker att man kör vingligt. Har heller inte stängt av den i min IONIQ 5 och aldrig blivit varnad på över 2 år.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
virtuality222
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2021 13:36

Re: Kia EV9

Inlägg av virtuality222 »

eloon skrev: 15 jan 2024 12:02
point1 skrev: 15 jan 2024 09:48
Finns det något lastgaller man kan ha om man bara skulle vilja ha den som 5-sits (dvs bakersta raden konstant nere)?
https://www.forenadebil.com/produkt/mim ... rier-hr-m/

Länkas från EV9 tillbehör sidan.
Kanske?
Jag undrar också om detta, alltså ett lastgaller för andra raden säten!
Jag hittade en bild på det tipsade gallret monterat så jag tror tyvärr inte detta funkar. Skulle vara bra för tredje raden, men för andra raden. behöver ett galler som går från golv till tak eftersom utrymme mellan sätena i 6-sitsversionen. Så behöver något som kan göras mycket högre än detta.
Uppskattar verkligen alla tips !
CleanShot Safari-Personlig — VarioBarrier HR Small - Medium - Univeralgaller  ZOO.se 2024-03-28 at 12.05.55@2x.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia EV9

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 28 mar 2024 12:25
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D
Hur mkt rabatt fick du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 29 mar 2024 04:36
Legato skrev: 28 mar 2024 12:25
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.

Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april :D
Hur mkt rabatt fick du?
10%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Kia EV9

Inlägg av Matte »

Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kia EV9

Inlägg av MrRun »

Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Ioniq 5 FE AWD
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kia EV9

Inlägg av Brages »

MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Kia EV9

Inlägg av Castro90 »

Brages skrev:
MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Jag trodde att jag skulle ha större problem med detta. I början var det vansinnigt irriterande innan jag förstod varför vissa laddare fungerade men inte andra. Laddluckan är på fel sida och Kian är allmänt i vägen på teslas laddare. Och som ni säger så är 86kW inte längre acceptabelt.

Jag har nu kört 2000 mil och bland annat kört till Italien och det fungerar faktiskt riktigt bra utan Teslas laddare. Det börjar dyka upp mängder av 300kW laddare av samma typ som Cirkle K har och dessa är aldrig ett problem att få igång antingen med Kias tagg/kort eller via app.

Däremot så är det ju inte riktigt lika enkelt som teslan där mjukvaran, laddarna och bilarna hänger ihop och allt fungerar alltid problemfritt.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Kia EV9

Inlägg av Matte »

Fint att det verkar fungera bra :D

Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Kia EV9

Inlägg av expat »

Matte skrev: 31 mar 2024 10:36
Fint att det verkar fungera bra :D

Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?
Kia/Hyundai uppdaterar eller byter ut ICCU nu på berörda bilar verkar det som
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Kia EV9

Inlägg av Honkan »

Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Kia EV9

Inlägg av Matte »

Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service

295kr per månad fick jag offert på. Krav på service (men mins inte om det var krav på avtal) för att garantin ska gälla
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Kia EV9

Inlägg av expat »

Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

expat skrev: 01 apr 2024 04:24
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Det var verkligen löjligt ofta ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kia EV9

Inlägg av OvePaHornet »

expat skrev: 01 apr 2024 04:24
Honkan skrev: 31 mar 2024 19:43
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Bromsvätskebyte är det också ;)
TeslaG
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Kia EV9

Inlägg av TeslaG »

Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombo med att den inte funkar på SC ordentligt.
Senast redigerad av TeslaG, redigerad totalt 1 gånger.
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kia EV9

Inlägg av OvePaHornet »

TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
TeslaG
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Kia EV9

Inlägg av TeslaG »

OvePaHornet skrev: 01 apr 2024 10:20
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kia EV9

Inlägg av OvePaHornet »

TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:22
OvePaHornet skrev: 01 apr 2024 10:20
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?
Japp (HDA2 om vi ska vara noggranna). Fungerar mycket bra, även om jag kanske anser att min Skoda från 2021 har en aningen bättre assistent (även bättre än nyare MEB-bilar!).
Det, enligt mig, dåliga med KIA/Hyundai’s assistenter är att den kräver motstånd i ratten. Personligen föredrar jag VAG’s alternativ med sensor som känner av om du håller i ratten men smaken är som baken :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kia EV9

Inlägg av jpetters »

OvePaHornet skrev:
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kia EV9

Inlägg av OvePaHornet »

jpetters skrev: 01 apr 2024 10:39
OvePaHornet skrev:
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.
Ja, det enda pipet/plingande som inte går att stänga av är det som plingar när du startar bilen utan att vara fastspänd. Menyerna i KIA/Hyundai är väl, för att uttrycka mig milt, ganska o-lättarbetade :lol: Jag satt och fipplade ett tag första gången, sen rörde jag inte inställningarna mer :D :roll:
Skriv svar