Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Lophornis skrev: 28 mar 2024 19:30
Folk får helt enkelt lita på att man följer reglerna i tävlingen. Fattar fortfarande inte varför man ska hålla på med GPS fart etc i bilarnas hastighet 100 på vägskyltar och hundra på mätaren i bilen. Vad annat dubbelkollar man mot annat ex yttertempen i bilen visar +10 inte sjutton kollar man att det verkligen är det med ett externt temp mätare, samma med volten i batteriet inte kollar man med extra mätare för jämförelse. Man kör helt enkelt efter det bilen visar så även med hastighet.
Det är mycket olämpligt att alla kör enligt sin bils hastighetsmätare, av det enkla skälet att då gynnas bilar med liten felvisning. Om jag kör 120 km/h enligt min bils hastighetsmätare så är den verkliga farten 117 eller 118 km/h. I andra bilar kan det vara så pass stor felvisning att bilen bara gör t ex 113 km/h då dess mätare visar 120 km/h. Det skulle bli så pass orättvist att det saboterar tävlingen. Jag har inget emot att vinna eller placera mig högt, men inte tack vare att min bils mätare har mindre felvisning än andra deltagares bilar.
För övrigt är det ju plättlätt att köra GPS-fart. Jag ser inte det som ett problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Lophornis »

Niklas Z skrev: 28 mar 2024 19:40
Lophornis skrev: 28 mar 2024 19:30
Folk får helt enkelt lita på att man följer reglerna i tävlingen. Fattar fortfarande inte varför man ska hålla på med GPS fart etc i bilarnas hastighet 100 på vägskyltar och hundra på mätaren i bilen. Vad annat dubbelkollar man mot annat ex yttertempen i bilen visar +10 inte sjutton kollar man att det verkligen är det med ett externt temp mätare, samma med volten i batteriet inte kollar man med extra mätare för jämförelse. Man kör helt enkelt efter det bilen visar så även med hastighet.
Det är mycket olämpligt att alla kör enligt sin bils hastighetsmätare, av det enkla skälet att då gynnas bilar med liten felvisning. Om jag kör 120 km/h enligt min bils hastighetsmätare så är den verkliga farten 117 eller 118 km/h. I andra bilar kan det vara så pass stor felvisning att bilen bara gör t ex 113 km/h då dess mätare visar 120 km/h. Det skulle bli så pass orättvist att det saboterar tävlingen. Jag har inget emot att vinna eller placera mig högt, men inte tack vare att min bils mätare har mindre felvisning än andra deltagares bilar.
För övrigt är det ju plättlätt att köra GPS-fart. Jag ser inte det som ett problem.
Har heller inga problem att köra efter GPS fart problem ligget i bevisbördan till forumet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Lophornis skrev: 28 mar 2024 19:43
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 19:40
Lophornis skrev: 28 mar 2024 19:30
Folk får helt enkelt lita på att man följer reglerna i tävlingen. Fattar fortfarande inte varför man ska hålla på med GPS fart etc i bilarnas hastighet 100 på vägskyltar och hundra på mätaren i bilen. Vad annat dubbelkollar man mot annat ex yttertempen i bilen visar +10 inte sjutton kollar man att det verkligen är det med ett externt temp mätare, samma med volten i batteriet inte kollar man med extra mätare för jämförelse. Man kör helt enkelt efter det bilen visar så även med hastighet.
Det är mycket olämpligt att alla kör enligt sin bils hastighetsmätare, av det enkla skälet att då gynnas bilar med liten felvisning. Om jag kör 120 km/h enligt min bils hastighetsmätare så är den verkliga farten 117 eller 118 km/h. I andra bilar kan det vara så pass stor felvisning att bilen bara gör t ex 113 km/h då dess mätare visar 120 km/h. Det skulle bli så pass orättvist att det saboterar tävlingen. Jag har inget emot att vinna eller placera mig högt, men inte tack vare att min bils mätare har mindre felvisning än andra deltagares bilar.
För övrigt är det ju plättlätt att köra GPS-fart. Jag ser inte det som ett problem.
Har heller inga problem att köra efter GPS fart problem ligget i bevisbördan till forumet.
På vilket sätt blir bevisbördan ett mindre problem om man kör enligt bilens mätare?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av airdrive »

Känns väl ändå som en lätt plätt att kolla upp hur mycket felvisning ens egen bil har jämfört med GPS-fart. Kollar man upp vid några olika farter så har är det bara att köra på hastighetsmätaren sen.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

airdrive skrev: 28 mar 2024 19:47
Känns väl ändå som en lätt plätt att kolla upp hur mycket felvisning ens egen bil har jämfört med GPS-fart. Kollar man upp vid några olika farter så har är det bara att köra på hastighetsmätaren sen.
Exakt. Man sitter ju inte och kollar på Glympse hela tiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av airdrive »

Förresten, ingen här på forumet som har en LFP-tesla som är sugen på att köra SECC? Skulle vara kul att se hur såväl en M3 RWD eller MY dito skulle stå sig…

Körde en M3 RWD i Florida förra sommaren och utan att jag minns siffror så var laddhastigheten inte alls avskräckande på låg SOC. MY med blade skulle vara riktigt intressant…
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

airdrive skrev: 28 mar 2024 19:47
Känns väl ändå som en lätt plätt att kolla upp hur mycket felvisning ens egen bil har jämfört med GPS-fart. Kollar man upp vid några olika farter så har är det bara att köra på hastighetsmätaren sen.
Ja, så tänker jag också. Så körde jag förra året. Hade AP inställt med +2, och litade sedan på de inställningarna.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av mans71 »

Det här ”rejset” är ganska långt från canonball inser jag när jag läser kommentarerna :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av airdrive »

Mer ett gentlemen’s race….
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 28 mar 2024 18:01
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…
Fast 4-5 sekunder på max drar ju 1% så frågan är om hastigheten hjälper till så mycket. Säg att om man rullar efter omkörningar att man kör 150 i snitt 1 km i stället för 100. Då har man sparat 24 sekunder vilket innebär att laddningseffekten måste vara 300 kW minst för att det ska vara värt det :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 29 mar 2024 10:55
AAKEE skrev: 28 mar 2024 18:01
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…
Fast 4-5 sekunder på max drar ju 1% så frågan är om hastigheten hjälper till så mycket. Säg att om man rullar efter omkörningar att man kör 150 i snitt 1 km i stället för 100. Då har man sparat 24 sekunder vilket innebär att laddningseffekten måste vara 300 kW minst för att det ska vara värt det :?
5 sekunder med 300kW är bokstavligen 0.41 kW, så ~ 0.5%.
Det mesta får du igen när du retarderar, antingen som körsträcka eller regen. Så förlusten är inte alls 0.5%.

Det tar 0.5 kWh / 250 = 0.002 timmar vilket blir 0.12 minuter -> 7.2 sekunder att ladda på de där 0.5 kWh, om vi nu hade förlorat alla vilket vi inte gör.

Du räknar fel på tiderna.


1 km i 100 km/h = 24s
1 km i 150 km/h = 36s

Det skiljer 12s, men nettot är fortfarande 4.8s vinst även om du skulle eldat upp alla 0.5kWh i onödan.

Det är sedan länge fastställt att man tjänar tid på köra fortare.

Sen går det i snitt bara 240kW för att accelerera 2ton 100-150 på 5s +luft och rullmotstånd, så kanske 270kW
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 29 mar 2024 12:12
Pontus skrev: 29 mar 2024 10:55
AAKEE skrev: 28 mar 2024 18:01
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…
Fast 4-5 sekunder på max drar ju 1% så frågan är om hastigheten hjälper till så mycket. Säg att om man rullar efter omkörningar att man kör 150 i snitt 1 km i stället för 100. Då har man sparat 24 sekunder vilket innebär att laddningseffekten måste vara 300 kW minst för att det ska vara värt det :?
5 sekunder med 300kW är bokstavligen 0.41 kW, så ~ 0.5%.
Det mesta får du igen när du retarderar, antingen som körsträcka eller regen. Så förlusten är inte alls 0.5%.

Det tar 0.5 kWh / 250 = 0.002 timmar vilket blir 0.12 minuter -> 7.2 sekunder att ladda på de där 0.5 kWh, om vi nu hade förlorat alla vilket vi inte gör.

Du räknar fel på tiderna.


1 km i 100 km/h = 24s
1 km i 150 km/h = 36s

Det skiljer 12s, men nettot är fortfarande 4.8s vinst även om du skulle eldat upp alla 0.5kWh i onödan.

Det är sedan länge fastställt att man tjänar tid på köra fortare.

Sen går det i snitt bara 240kW för att accelerera 2ton 100-150 på 5s +luft och rullmotstånd, så kanske 270kW
Jag har några förenklingar men du missförstod mig också. Jag räknade med att accelerera från 100 kph till 200 kph därav mitt 150 kph i snitt. Sedan räknade jag på kraftåtgången lite slarvigt med max 760 kW vid acceleration, ca 0,21 kW/s. Därav 5s ger ca 1 kWh och det är ca 1%. Retardationen missade jag helt.
Men man kanske får tillbaka 0,5% för enkelhetens skulle.

Så åtgången är 0,5%
Tidsvinsten 12s
Då ska man ladda 0,5 kWh på mindre än 12s
Det borde ge 3600/12*0,5 = 150 kW

Det kommer ju på toppen av laddningen då så för att tjäna på det måste man planerat att sluta ladda innan effekten går ner under 150 kW?

Jag är öppen för kommentarer och måste inte själv ha rätt, det här är mycket roligare än GPS fart :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Jag tror diskussionen är lite OT 😅

Vi kan nog dra den i en annan tråd.
(Gasar man upp i 200 åker man gratis flera km efter det, om man inte måste bromsa, mycket av energin kommer tillbaka.)

Jag tänker att det måste vara tydliga regler, som följs. (Jag har inga större problem att hänga med effektmässigt om det blir riktig Cannnonball Run, men det är det ju inte tänkt som.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 29 mar 2024 13:14
Jag tror diskussionen är lite OT 😅

Vi kan nog dra den i en annan tråd.
(Gasar man upp i 200 åker man gratis flera km efter det, om man inte måste bromsa, mycket av energin kommer tillbaka.)

Jag tänker att det måste vara tydliga regler, som följs. (Jag har inga större problem att hänga med effektmässigt om det blir riktig Cannnonball Run, men det är det ju inte tänkt som.)
Är tanken att bästa bil ska vinna så är väl laddtiden som är den mest rättvisa att mäta. Då är det bara bilen och planeringen av hur många och långa stopp man ska göra som avgör.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 29 mar 2024 13:22
AAKEE skrev: 29 mar 2024 13:14
Jag tror diskussionen är lite OT 😅

Vi kan nog dra den i en annan tråd.
(Gasar man upp i 200 åker man gratis flera km efter det, om man inte måste bromsa, mycket av energin kommer tillbaka.)

Jag tänker att det måste vara tydliga regler, som följs. (Jag har inga större problem att hänga med effektmässigt om det blir riktig Cannnonball Run, men det är det ju inte tänkt som.)
Är tanken att bästa bil ska vinna så är väl laddtiden som är den mest rättvisa att mäta. Då är det bara bilen och planeringen av hur många och långa stopp man ska göra som avgör.
Tjuvar man 2 km/h så blir det 36 km på 18 timmar, precis som Legato skrev. Tar en halvtimme att köra sista biten söder Haparanda.
Så är inte reglerna fasta vinner man om man tjyvar mest.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 29 mar 2024 12:12
Pontus skrev: 29 mar 2024 10:55
AAKEE skrev: 28 mar 2024 18:01
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…
Fast 4-5 sekunder på max drar ju 1% så frågan är om hastigheten hjälper till så mycket. Säg att om man rullar efter omkörningar att man kör 150 i snitt 1 km i stället för 100. Då har man sparat 24 sekunder vilket innebär att laddningseffekten måste vara 300 kW minst för att det ska vara värt det :?
5 sekunder med 300kW är bokstavligen 0.41 kW, så ~ 0.5%.
Det mesta får du igen när du retarderar, antingen som körsträcka eller regen. Så förlusten är inte alls 0.5%.

Det tar 0.5 kWh / 250 = 0.002 timmar vilket blir 0.12 minuter -> 7.2 sekunder att ladda på de där 0.5 kWh, om vi nu hade förlorat alla vilket vi inte gör.

Du räknar fel på tiderna.


1 km i 100 km/h = 24s
1 km i 150 km/h = 36s

Det skiljer 12s, men nettot är fortfarande 4.8s vinst även om du skulle eldat upp alla 0.5kWh i onödan.

Det är sedan länge fastställt att man tjänar tid på köra fortare.

Sen går det i snitt bara 240kW för att accelerera 2ton 100-150 på 5s +luft och rullmotstånd, så kanske 270kW
Det måste ju finnas en gräns när det inte lönar sig att köra fortare?
När vi hade S85D 2015 så kom vi väl fram till att man kom snabbast fram om man körde 140. Nu med effektivare bilar och snabbare laddare borde det vara högre men ändå finnas en gräns? Dock inget som påverkar detta lopp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av expat »

Robin_j skrev: 09 mar 2024 20:03
SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 17:43
ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Jag tror ni ska tänka STÖRRE
Cheva Silverado me 200+ kWh batteri/350kW max laddeffekt kanske
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av taliz »

expat skrev: 01 apr 2024 04:35
Robin_j skrev: 09 mar 2024 20:03
SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 17:43
ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Jag tror ni ska tänka STÖRRE
Cheva Silverado me 200+ kWh batteri/350kW max laddeffekt kanske
Bild

Får väl plats 3 bilar i trailern, om några är för trötta för att köra tillbaka. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

Lönar det sig att första sträckan placera en M3LR på trailer bakom en X sedan bara sticka iväg när det är dax att ladda X? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Wilson »

Anmäld! Missade dessvärre förra året, så är extra taggad för årets omgång. Hoppas på PB i min M3P. Blir kul att se er alla igen!
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

Wilson skrev: 01 apr 2024 21:24
Anmäld! Missade dessvärre förra året, så är extra taggad för årets omgång. Hoppas på PB i min M3P. Blir kul att se er alla igen!
Kul. Trevligt att ha dig tillbaka. Lär garanterat bli nytt PB om det inte strular till sig ordentligt. Du gör som iAkita, kör ny bil varje gång :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Wilson »

Generalbogge skrev: 01 apr 2024 22:09
Wilson skrev: 01 apr 2024 21:24
Anmäld! Missade dessvärre förra året, så är extra taggad för årets omgång. Hoppas på PB i min M3P. Blir kul att se er alla igen!
Kul. Trevligt att ha dig tillbaka. Lär garanterat bli nytt PB om det inte strular till sig ordentligt. Du gör som iAkita, kör ny bil varje gång :D
Hehe, ja det har varit några galna år med många bilbyten. Teslan blev min 7:e elbil på lika många år, men numer åker man firmabil, så då är det lite mer vanliga 3-årscykler som gäller. Men som du säger kan jag inte skylla på materialet om det blir en kass tid. Inte fullt lika snål som en LR, men en jäkla skillnad mot gamla Ioniq 5 och framför allt e-tron.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev: 10 mar 2024 09:17
Jojje167 skrev: 09 mar 2024 15:17
Min passerade 10.000 mil idag och köpte nya sommardäck i höstas. Inte några EV-däck (Eagle F1 asymmetric 6) men det ska nog gå ändå.
Vad har du haft för däck tidigare?
Under de två tidigare tävlingarna har jag kört på Michelin Pilot Sport 4 (235/45R18 98Y) som satt på från fabrik. Inte kollat upp vilka som är mer lättrullande men det är nog marginell skillnad.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 04 apr 2024 10:27
Niklas Z skrev: 10 mar 2024 09:17
Jojje167 skrev: 09 mar 2024 15:17
Min passerade 10.000 mil idag och köpte nya sommardäck i höstas. Inte några EV-däck (Eagle F1 asymmetric 6) men det ska nog gå ändå.
Vad har du haft för däck tidigare?
Under de två tidigare tävlingarna har jag kört på Michelin Pilot Sport 4 (235/45R18 98Y) som satt på från fabrik. Inte kollat upp vilka som är mer lättrullande men det är nog marginell skillnad.
Eftersom jag verkar ska jobba när SECC går, kan jag avslöja lite om det. Hade tänkt avslöja det efter SECC.

Det är inte marginell skillnad. Det finns de som tror att luftmotståndet i fälgarna/navkapslar gör störst skillnad och att det bästa man kan göra är att köpa The New Aero-fälgar. Det är säkert inte fel, men det är en ganska liten vinst mot att skaffa lättrullande däck.

Jag tror det är bäst att starta en ny tråd om det, jag gör det på ett tag och återkommer med lite fakta i målet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av wheels »

Vill man nu vinna till varje pris, så skall man ju ha en kompis som kör framför en med en lätt lastbil :D
Skriv svar