Ingen soft close. Du får köpa en EQS SUV för dubbla priset dock
Kia EV9
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kia EV9
tack!eloon skrev: ↑13 jan 2024 21:02Tack!
Har haft
Model S 2017, 2018, 2023
BMW GT 535
Tystare än samtliga.
Har körd olika 3or och Y. Inte alls samma liga vad gäller komfort.
På tal om buller...
Provkörde en Tesla Y performance 2013 igår.
Fortfarande rätt bullrig, men trevlig fast chassi.
KASS backkamera (skitar ned sig = ser knappt inget)
Bra sido-kamera!
Bra drag.
Trevlig men plastig inredning om man kommer från en fullmatad E-klass.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kia EV9
"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:19Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.Matte skrev: ↑10 jan 2024 07:22Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne
Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.
Är det några andra tillfällen bilen piper?
Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning
Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks
Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.
Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)
Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.
Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
Kass på allvar!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Kia EV9
Man behöver dock inte stänga av Driver Awareness Warning ("dags för paus") så då är det "bara" 2 klick på skärmen. Det är inte den som tjuter. Lånade IONIQ 6 med samma "problem" i ett par dagar och fick aldrig upp varningen för paus. Sånt brukar dyka upp om den tycker att man kör vingligt. Har heller inte stängt av den i min IONIQ 5 och aldrig blivit varnad på över 2 år.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:04"Totalt 6 clicks varje gång man kör" = showstopper för mig är jag rädd.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:19Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.Matte skrev: ↑10 jan 2024 07:22Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne
Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.
Är det några andra tillfällen bilen piper?
Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Speed Limit Warning
Driver Awareness Warning
Jag stänger av båda varje gång jag kör,
Klicka på Stjärna shortcut på ratten
Stäng av Speed Limit Warning, 2 clicks
Back
Stäng av Driver Awareness Warning, 2 clicks
Totalt 6 clicks varje gång man kör. Dumt, Absolut, men det går rätt fort. Tar 5 sekunder.
Har också stängt av alla andra varningar (finns en del, dessa sparas dock)
Nu är bilen helt tyst. Skulle säga tystare än Teslor då KIAs Highway Assist ger mycket mindre varningar än Autopilot.
Tänk om nån hade istället byggt ett system som faktiskt tåler använding i verkligheten och ökade säkerheten istället för att störa och minska säkerheten? Jag förstår inte hur de som är ansvariga för produkten gav OK till denna. Bilen är okörbar med dessa på enligt mig. Jag misstänker att KIA har sämre jurister än Tesla och som har större inflytande på produkten än hos Tesla.
.
Kass på allvar!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- virtuality222
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 17 sep 2021 13:36
Re: Kia EV9
Jag undrar också om detta, alltså ett lastgaller för andra raden säten!eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:02
Jag hittade en bild på det tipsade gallret monterat så jag tror tyvärr inte detta funkar. Skulle vara bra för tredje raden, men för andra raden. behöver ett galler som går från golv till tak eftersom utrymme mellan sätena i 6-sitsversionen. Så behöver något som kan göras mycket högre än detta.
Uppskattar verkligen alla tips !
Re: Kia EV9
Sållar mig till skaran som kör EV9 snart.
Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april
Får en Iceberg Green 6 sits GT Line mot slutet av april
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kia EV9
Hur mkt rabatt fick du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia EV9
10%.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kia EV9
Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Re: Kia EV9
Jag trodde att jag skulle ha större problem med detta. I början var det vansinnigt irriterande innan jag förstod varför vissa laddare fungerade men inte andra. Laddluckan är på fel sida och Kian är allmänt i vägen på teslas laddare. Och som ni säger så är 86kW inte längre acceptabelt.Brages skrev:Tack för info, ingen deal breaker men en stort minus för mig. Mycket V3 i Sverige och 86 är knappt godkänt heller.
Jag har nu kört 2000 mil och bland annat kört till Italien och det fungerar faktiskt riktigt bra utan Teslas laddare. Det börjar dyka upp mängder av 300kW laddare av samma typ som Cirkle K har och dessa är aldrig ett problem att få igång antingen med Kias tagg/kort eller via app.
Däremot så är det ju inte riktigt lika enkelt som teslan där mjukvaran, laddarna och bilarna hänger ihop och allt fungerar alltid problemfritt.
Re: Kia EV9
Fint att det verkar fungera bra
Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?
Vet någon status på 12V-batteriproblemen som fanns på ev6 (och även ev9)?
Re: Kia EV9
Hur är det med service på EV9 ?? De har ju bra garantier Kia men har för mig att det är löjligt ofta bilarna ska in på service
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
295kr per månad fick jag offert på. Krav på service (men mins inte om det var krav på avtal) för att garantin ska gälla
Re: Kia EV9
2 år på min EV6a 2400km. Kia+finansbolagen kräver nog serviceavtal om man inte betalar cash, för då kan man byta luftfilter och sparka på däcken själv
Re: Kia EV9
Det var verkligen löjligt ofta
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Bromsvätskebyte är det också
Re: Kia EV9
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombo med att den inte funkar på SC ordentligt.
Senast redigerad av TeslaG, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Re: Kia EV9
Ingår HDA i GT Line? Är den bra?OvePaHornet skrev: ↑01 apr 2024 10:20Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Japp (HDA2 om vi ska vara noggranna). Fungerar mycket bra, även om jag kanske anser att min Skoda från 2021 har en aningen bättre assistent (även bättre än nyare MEB-bilar!).TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:22Ingår HDA i GT Line? Är den bra?OvePaHornet skrev: ↑01 apr 2024 10:20Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Det, enligt mig, dåliga med KIA/Hyundai’s assistenter är att den kräver motstånd i ratten. Personligen föredrar jag VAG’s alternativ med sensor som känner av om du håller i ratten men smaken är som baken
Re: Kia EV9
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.OvePaHornet skrev:Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Ja, det enda pipet/plingande som inte går att stänga av är det som plingar när du startar bilen utan att vara fastspänd. Menyerna i KIA/Hyundai är väl, för att uttrycka mig milt, ganska o-lättarbetade Jag satt och fipplade ett tag första gången, sen rörde jag inte inställningarna merjpetters skrev: ↑01 apr 2024 10:39Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.OvePaHornet skrev:Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?TeslaG skrev: ↑01 apr 2024 10:07Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).