Xanthopteryx skrev: ↑31 mar 2024 18:57
Självklart är inget felfritt men SONAR har funnits sjukt länge och är jäkligt väl fungerande och är inte heller beroende av rena kameror (lycka till under en svensk vinter att få hjälp vid backning - varken kamera eller parkings"sensor" lär fungera då "sensorn" just bygger på kameran, som är helt täckt av salt och skit).
Den använder alla kameror så funkar bra för allra flesta fallen. För den enda kameran som är utsatt för skit är bakre (alla andra är skyddade/opåverkade) och där kör jag med en sån här så den håller sig ren:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y
Xanthopteryx skrev: ↑31 mar 2024 18:57
Det är helt klart fler nackdelar med att använda kamerorna för att gissa sig till saker baserat på vad datorn kan tolka av föremål som finns runt bilen (plus då den enorma blinda fläcken i fören) jämfört med att använda ljudpulser som känner av i princip alla föremål (ytterst få tillfällen då en Bra SODAR inte klarar av - att Teslan inte klarar av slangvindan alla gånger med SODAR är ju faktiskt makalöst dåligt baserat på erfarenheten jag har av vad SODARN på vår bil klarar av).
Precis. Olika tekniker med olika styrkor.
Kamerans styrka är just att den kan tolka omgivningen och rita upp den i 3D och även på längre avstånd. Enda lilla svagheten är precis framför fronten men där ser jag ju bra själv och vet vad jag har kör mot och dessutom är HFPA bra på att rita ut det området (omgivningen är ju vädligt förutsägbar med stolpar, murar och andra bilar som man vet hur de se ut på de delar man inte ”ser”) och det finns även kameror i B-stolpen som ser framåt på båda sidor av bilen.
USS kan bara visa avstånd och kräver att man är väldigt nära objektet innan de funkar. Kräver också många sensorer och hål både fram och bak. USS är därmed blind på sidorna av bilen, t.ex. vid stolpar som finns i parkeringsgarage som man kan skrapa i framförallt när man svänger ut från en ruta.
Skulle säga att bästa systemet är att själv titta på omgivningen i speglar och med ögonen. Det är för mig åtminstone det primära systemet jag använder.
Ett ”kul” tanke-experiment jag kom på är vilket system jag skulle vilja ha om jag skulle parkera med försatta fönster-rutor i bilen i t.ex. ett parkeringsgarage eller på en parkeringsplats. 10 av 10 skulle jag välja HFPA före USS och mest troligt klara mig rätt bra. HFPA ritar ju väldigt bra upp allt som är omkring bilen.
En extra bonus med HFPA är att den ritar upp rutorna som är målade på marken vilket gör det lätt att träffa mitt i och rakt i en ruta, något som faktiskt är lite lurigt att få till bra med bakspeglarna och back-kameran tyvärr.