Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alexsand
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 okt 2018 18:06

Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av alexsand »

Hade en besiktningstid hos Dekra idag, men dom ringde och avbokade. Dom hade inte en lyft som dom kunde (vågade) använda på Tesla. Dom var rädda att skada hjulupphängningen och i väntan på besked kring hur dom skulle göra med Teslor framåt så avbokade dom. Personen jag pratade med sa att dom kanske behövde en ny lyft. Han sa även att en del andra besiktningsställen har någon sorts uppblåsbara kuddar som använder för att lyfta Tesla.

Det här har inte varit ett problem vid tidigare besiktningar, så gissar att det är något dom kommit på nu. Har någon annan varit med om liknande problem? Någon speciell besiktnings-kedja man borde välja istället?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av taliz »

Opus Malmö Borrgatan hade en ramp de körde upp på, så den lyfte "under hjulen'.

Brukar välja Opus för de brukar ge bra rabatter, betalade 249kr sist.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

alexsand skrev: 12 feb 2024 12:46
Hade en besiktningstid hos Dekra idag, men dom ringde och avbokade. Dom hade inte en lyft som dom kunde (vågade) använda på Tesla. Dom var rädda att skada hjulupphängningen och i väntan på besked kring hur dom skulle göra med Teslor framåt så avbokade dom. Personen jag pratade med sa att dom kanske behövde en ny lyft. Han sa även att en del andra besiktningsställen har någon sorts uppblåsbara kuddar som använder för att lyfta Tesla.

Det här har inte varit ett problem vid tidigare besiktningar, så gissar att det är något dom kommit på nu. Har någon annan varit med om liknande problem? Någon speciell besiktnings-kedja man borde välja istället?
Samma sak hände mig med en Model S på Opus bilbesiktning för 1,5 år sedan. Lyftverktygen dom hade på lyftrampen var för smala för att lyfta på rätt ställe på hjulupphängningen av Model S/X.
Men de löste det med en vanlig garagedomkraft och lyftpuck avsedd för Tesla. De lyfte ett hjul i taget och kollade hjullager och att bromsarna inte låg till. Sedan kördes bilen upp på den vanliga lyftrampen och resten av besiktningen gjordes som vanligt. Inga problem mer än att det tog några minuter extra för dem att lyfta bilen "manuellt".
De berättade att nya bredare lyftverkryg som passade Tesla var på väg.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av Viper »

Besiktade min Model S i somras hos "Bilprovningen". Dom tog emot den men kunde inte lyfta den bak med just motiveringen "länkarmarna tål det inte". "Vi skakar lite extra där bak bara ..." Dvs i praktiken så kunde dom inte kolla bakvagnen som dom borde.

Jag hoppas på att dom har fixat en anpassad lyft i år. Vi får se.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av renes »

Besiktade M3 SR+ för andra gången hos Opus Librobäck (Uppsala) för någon vecka sedan. Förra gången, för två år sedan, var det en del strul eftersom armarna på lyften var lite för korta men med förlängningar och mina puckar, så gick det. Den här gången gick det direkt utan problem och tjejen som besiktade sa att de bytt den av lyftarna bilen stod på till en bredare just för Teslas. FYI, den lyften är vid port 6.

En angenäm överraskning var också att hon kunde bilen, fixade tow mode direkt, visste hur man slog på dimljus och hur man höll bilen vaken. Pratade också mest hela tiden om intressanta detaljer.

Mycket trevlig erfarenhet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av lawgiver »

Viper skrev: 12 feb 2024 13:10
Besiktade min Model S i somras hos "Bilprovningen". Dom tog emot den men kunde inte lyfta den bak med just motiveringen "länkarmarna tål det inte". "Vi skakar lite extra där bak bara ..." Dvs i praktiken så kunde dom inte kolla bakvagnen som dom borde.

Jag hoppas på att dom har fixat en anpassad lyft i år. Vi får se.
Det verkar inte gått ut någon allmän info om detta hos Bilprovningen, besiktning december 2023 på Ekerö, dom hade inte koll på att "länkarmarna tål det inte" men var mottagliga för att lyfta så långt in det gick för att minska belastningen ute vid navet... (och nej, lyften nådde inte dom riktiga lyftpunkterna)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
AUT
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 dec 2023 11:31

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av AUT »

Var på svensk bilprovning i Södertälje precis och skulle besikta min MX, berättade för dem att jag hade lyftpuckar med mig så de skulle kunna lyfta rätt, men de sade med stöddig attityd att vi lyfter i bärarmarna/länkarmarna för vi når inte ut till dessa lyftpunkter, och om inte det passar så får du backa ut igen blev svaret. Sagt och gjort, så nu letar jag efter en bilprovning som kan utföra sina sysslor på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av Tomsgbg »

Är de så illa?

Har köpt lyft puckar som ligger med i bilen inför kommande skifte.

Hur känsligt är det ifall de inte används?
Har ens någon fått problem efter ett felaktigt lyft?
Användarvisningsbild
AUT
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 dec 2023 11:31

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av AUT »

Efter det dåliga bemötandet på svensk bilprovning i Södertälje idag så blev det en drop in besiktning på Opus i Sätra, där kan man snacka om serviceanda, så proffsiga och visste precis vad och hur man gör med Tesla bilar vid lyft.
Kan rekommendera dem fullt ut. 🫡👌
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AUT skrev: 01 apr 2024 11:14
Efter det dåliga bemötandet på svensk bilprovning i Södertälje idag så blev det en drop in besiktning på Opus i Sätra, där kan man snacka om serviceanda, så proffsiga och visste precis vad och hur man gör med Tesla bilar vid lyft.
Kan rekommendera dem fullt ut. 🫡👌
Bilprovningen verkar tro att de fortfarande har monopol, och behandlar kunderna därefter. Nu är det flera år sedan jag var hos dem senast, eftersom jag tröttnade på deras allmänt dryga attityd. Hos övriga bilbesiktningsföretag blir man bemött som en kund dom vill ska komma tillbaka. Aldrig upplevt det hos Bilprovningen, men det finns säkert lokala avvikelser.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av pejvic »

Vad är problemet?
Kan de inte besiktiga Sveriges mest sålda bil? Det låter ju helt sjukt.
jag hissar upp min själv med en 30-40 år gammal halvtrasig domkraft.
Kan de inte bara lyfta bilen på lyftpunkterna?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av Skogslasse »

Stötte på liknande när jag besiktigade min S lite före jul.
Kör in och tänker kliva ut "NEJ sitt kvar jag vill ha din VIN och mätarställning"
Står ju här sa jag och läste innantill. Klev ut och gick till kaffehörnan Upptäcker att snubben kommer efter mig med långa kliv "Hur får jag upp luckorna" han menade frunk och trunk Undrade vad han ville kolla i frunken men avstod från frågan. När han kom tillbaka så sa jag lite extra glatt "Det var väl inga problem med den" inget svar. Jag la till "den är bekväm billig att köra och tyst". "De ska låta så man vet att man kör" Ja Freddefosil kan inte ha det lätt Jag avstår från Bilprovningen i Norrköping hädanefter
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av renes »

AUT skrev: 01 apr 2024 11:14
Efter det dåliga bemötandet på svensk bilprovning i Södertälje idag så blev det en drop in besiktning på Opus i Sätra, där kan man snacka om serviceanda, så proffsiga och visste precis vad och hur man gör med Tesla bilar vid lyft.
Kan rekommendera dem fullt ut. 🫡👌
Senast jag var på Opus Librobäck, Uppsala, så hade de bytt ut en av liftarna till en extra bred just för Tesla (och kanske andra elbilar?). Inspektören (det var en ung tjej) kunde också allt hon behövde kunna för att manövrera bilen och var, enligt egen utsago, stationens "Teslanörd".

Men även året innan, då de ännu inte hade den nya liften, kunde de sätta på förlängningar som nådde hela vägen, men då fick jag bidra med egna puckar ändå.

Så jag fortsätter nog att använda samma besiktningsställe.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Dekra besiktigar inte för att inte skada hjulupphängning

Inlägg av sven-labil »

Jag var på Carspect i Fullerö norr om Uppsala idag (eftersom de svarade bäst när jag skrev till alla bolag och frågade om det här innan bokning). Mycket serviceinriktad personal.
De skulle egentligen behöva längre förlängningar till sin lyft, nu var det väldigt noga att få bilen centrerad. Dock inget gnäll när de behövde flytta bilen för att framdelen hamnat några cm för långt till vänster eller när jag ville att de skulle använda mina hembyggda gummiklossar med magneter istället för deras kvadratiska som skulle stuckit utanför lyftpunkterna, så egentligen inga problem.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar