SwedishAdvocate skrev: ↑04 apr 2024 23:17
backe skrev: ↑04 apr 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: ↑04 apr 2024 22:21
backe skrev: ↑04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: ↑04 apr 2024 20:40
Har vi?
Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.
Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
[1]
Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. [2]
Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.
[3] På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.
1. Jag tror Elon ville ha en planet som andra som t.ex. hans framtida barn- och barnbarn skulle kunna leva på. (Skulle helst velat formulera det argumentet som en rätt retorisk fråga, men det tillåter ju inte praxis på forumet utan att man riskerar minst två dagars bannlysning...).
2.
Förhandlingar om fabriken pågick under 2018. När försökte de få till de här bonusutbetalningarna?
Q3 2023?
Det är en rätt avsevärd tidsperiod däremellan(!)... Som jag förstått Elon så verkar han nu ha uppfattningen att omställningen till elbilar inte längre är möjlig att stoppa. Därav verkar Tesla inte vara lika viktigt för honom längre. Han kanske vill göra något annat för pengarna. Hans politiska prioriteringar verkar ju ha skiftat rätt hej vilt sen ~2018. Numera är det ju div. ideologiska väderkvarnar som verkar vara top of mind in the Mind of Elon...
3. Är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett bra svar på det. Antar att Elon till slut hade gått med på ett samarbete med ett kinesiskt företag ifall han inte hade kunnat få igenom sitt förstahandsalt. Men som vi ju alla vet så lyckades han med Plan A...
1. Ja du, tvekar egentligen på det, med tanke på vad han skitar ner med sina dödfödda projekt. Starship är ju höjden av allt - bränner ofantliga mängder metan och spränger raket efter raket i luften. Så långt ifrån miljövänligt som det går att komma. FÖr flera år sedan sköt man upp den första prototypen. Drygt sex minuter lång flygning och enbart Starship och inte den dr boostern.
Det gav utsläpp motsvarande 4,6 miljoner britter. För EN testuppskjutning utan last utan booster. Utan läckage. Läcker metanet, vilket det har gjort på flera uppskjutningar (typ alla...) så blir det ännu värre då metan är en superväxthusgas, särskilt på den höjden. Att han dessutom förpestar ner ett naturreservat gör ju knappast saken bättre... Plus att den största källan till utsläpp är bilens tillverkning så vill man värna om planeten skall man tillverka så få bilar som möjligt och av dessa som tillverkas skall så många som möjligt vara så små och lätta som möjligt med så lite blingbling som möjligt. Inte heller det håller man sig till.
Man skall även ha hög kvalitet på delarna så att man inte behöver reparera och återkalla stup i kvarten och inte håller man sig tilld et heller. Och så vidare.
Han är excentrisk och pengakåt och ironiskt nog luspank. Ungefär så kan man nog samanfatta det.
2. Elon och hans bonusar har ju varit ett kärt ämne i åratal. Det är verkligen miljardbelopp. Ofantliga miljardbelopp. 2018 var ju någon kompensationsplan som år 2022 var värd dryga 87miljarder(!) dollar. han är i desperat behov av alla dessa pengar för rent krasst är han skyldig åtskilliga miljarder dollar på grund av sina märkliga idéer.
3. Självklart försöker han nästla sig in överallt där pengarna finns. Pengar och berömmelse verkar vara hans mål, men faschinerande nog såg man inte röken av honom vid den senaste stora misslyckade raketuppskjutningen nu nyligen. Han har ju varit närvarande tidigare men något skaver säkert (och då menar jag inte bara det faktum att man nu slösat bort drygt tre miljarder av STATLGA pengar på att skapa obscent stora fyrverkerier).