Autopilot, hastighet

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Autopilot, hastighet

Inlägg av RareEarth »

Ny ägare av en MY LR här.

Stämmer det att det inte går att ställa vilken hastighet man vill i autopilotläge? Jag har basversionen av autopilot. Det verkar märkligt att man kan välja mellan att ställa vanlig farthållare i valfri hastighet, men med filkörningsassistenten på ställs hastigheten i relation till (vad bilen tror är) aktuell hastighetsgräns?

En annan sak med autopiloten: ibland tappar den orienteringen och varnar, och kopplar då ur. Det är väl acceptabelt och hände även de tidigare bilar jag haft med filkörningsassistent (BMW och VW). Men sedan kopplar den inte på igen automatiskt när den återfått orientering? Eller är det en inställning som jag missat?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 02 apr 2024 16:33
Ny ägare av en MY LR här.

Stämmer det att det inte går att ställa vilken hastighet man vill i autopilotläge? Jag har basversionen av autopilot. Det verkar märkligt att man kan välja mellan att ställa vanlig farthållare i valfri hastighet, men med filkörningsassistenten på ställs hastigheten i relation till (vad bilen tror är) aktuell hastighetsgräns?

En annan sak med autopiloten: ibland tappar den orienteringen och varnar, och kopplar då ur. Det är väl acceptabelt och hände även de tidigare bilar jag haft med filkörningsassistent (BMW och VW). Men sedan kopplar den inte på igen automatiskt när den återfått orientering? Eller är det en inställning som jag missat?
Det stämmer att på vägar med mötande trafik kan man inte ställa hur hög hastighet som helst med AP, men det går bra med farthållare.

AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.


Välkommen till forumet förresten. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av RareEarth »

OK, tack. Man får väl bara vänja sig, och hoppas på mjukvaruuppdatering.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 02 apr 2024 16:43
OK, tack. Man får väl bara vänja sig, och hoppas på mjukvaruuppdatering.
Tror tyvärr inte det blir någon förändring.
Det infördes kring 2016 vill jag minnas, och har varit så sedan dess.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av themax »

Nicke Nyfiken skrev:
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.

FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

themax skrev: 04 apr 2024 06:46
Nicke Nyfiken skrev:
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.

FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av RareEarth »

Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 04 apr 2024 09:08
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.

Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.

Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Model Y P
Model S P
Model S P
backe
Inlägg: 1749
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av backe »

Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 09:16
RareEarth skrev: 04 apr 2024 09:08
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.

Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.

Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Det var Mobileye i den bilen då gissar jag?
Just Mobileye verkar göra framsteg också, här i en Zeekr.

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev: 04 apr 2024 09:44
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 09:16
RareEarth skrev: 04 apr 2024 09:08
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.

Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.

Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Det var Mobileye i den bilen då gissar jag?
Just Mobileye verkar göra framsteg också, här i en Zeekr.

Precis. Och jag tror det var ett stort misstag av Elon att göra sig ovän med Mobileye. Tror Teslas bilar hade varit mycket bättre och längre fram i utvecklingen om man samarbetat istället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 08:38
themax skrev: 04 apr 2024 06:46
Nicke Nyfiken skrev:
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.

FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
Finns på
https://enhauto.com/

det går även att beställa på andra tredjeparts firmor typ Hamphi eller liknande men dom verkar lägga på typ 40%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av RareEarth »

Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 09:16
Det är snarare ett val de har gjort.

Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.

Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Jag tänker mer på att autopiloten inte känns särskilt pålitlig. Den kopplar ur sig regelbundet för småsaker som att en bil 200 meter framför byter fil, spökbromsar och har sig. På de senaste bilarna jag haft med självstyrning har jag haft mycket större förtroende för funktionen. Men det kanske också är relaterat till att man tagit bort radarn?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 04 apr 2024 11:00
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 09:16
Det är snarare ett val de har gjort.

Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.

Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Jag tänker mer på att autopiloten inte känns särskilt pålitlig. Den kopplar ur sig regelbundet för småsaker som att en bil 200 meter framför byter fil, spökbromsar och har sig. På de senaste bilarna jag haft med självstyrning har jag haft mycket större förtroende för funktionen. Men det kanske också är relaterat till att man tagit bort radarn?
Att den kopplar ur sig regelbundet känner jag inte alls igen på min bil. Bara att den kopplar ur varje gång man gör ett filbyte, och det är irriterande men helt förväntat eftersom de valt att designa systemet så.

Däremot är farthållaren usel och ger ett osäkert intryck. Är det mycket trafik runtomkring är den nästan oanvändbar tycker jag. Man måste sitta och ge stödgas hela tiden. Annars spökbromsar den i tid och otid. Och ingenting blev bättre av att de slutade använda radar.

Jag hade inte tvekat en sekund om det hade gått att byta till AP1 från 2014 när det gäller farthållaren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av themax »

Pontus skrev:
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 08:38
Var köpte du din knob?
Finns på
https://enhauto.com/
Pontus hann före. Beställde när de hade early-bird-erbjudandet i somras och fick den i januari.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Autopilot, hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 04 apr 2024 10:44
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 08:38
themax skrev: 04 apr 2024 06:46
Nicke Nyfiken skrev:
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.

FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
Finns på
https://enhauto.com/

det går även att beställa på andra tredjeparts firmor typ Hamphi eller liknande men dom verkar lägga på typ 40%.
Okej... Inte riktigt vad jag hittar.

Tänkte mig commander + 4 knappar.
Kolla jag på Hamphi så tar de 2.995 sek -5% TCS-rabatt = 2.845 sek.
På Enhauto tar de €269.69 = 3.107 sek -10% TB-rabatt blir det 2.796 sek. Alltså 49 spänn skillnad.

Finns det andra priser/rabatter på Enhauto som jag missat eller var är de 40% i prisskillnad?
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar