Avstånd i cm vid parkering?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Gimbo »

Fick hem model y här om dagen men märke att den inte visar hur många cm man är ifrån föremål, är detta något som tagits bort eller en inställning som tar fram det?
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Tymrev »

Det försvann väl när dom tog bort USS och ersatte med kamerabaserade Tesla vision? Inget som går att slå på i alla fall.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

De tog bort det efter att sensorerna togs bort.
För oprecist, min S kunde visa 80cm kvar närcdet i verkligheten bara var 30cm.

Värdekasst så hälften räcker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Xanthopteryx »

Den nya kamerabaserade parkeringssensorn är i bra ljus med hyfsat rena kameror och med bra kontraster på omgivningen rätt bra, åt vänster och höger och bakåt, men skitkass framåt.
Den försöker sig på någon form av död räkning som fungerar allt annat än bra, mycket genom att också gissa sig fram vad den tror att den "ser".
Bilen är helt hundra procent blind ett par meter framför i markhöjd. Ju närmre bilen desto högre upp är den blind. Och nej, det är INTE en rät linje mellan kamera och motorhuv utan ovanför detta. Minns ej exakt just nu.
Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 15:21
Den nya kamerabaserade parkeringssensorn är i bra ljus med hyfsat rena kameror och med bra kontraster på omgivningen rätt bra, åt vänster och höger och bakåt, men skitkass framåt.
Den försöker sig på någon form av död räkning som fungerar allt annat än bra, mycket genom att också gissa sig fram vad den tror att den "ser".
Bilen är helt hundra procent blind ett par meter framför i markhöjd. Ju närmre bilen desto högre upp är den blind. Och nej, det är INTE en rät linje mellan kamera och motorhuv utan ovanför detta. Minns ej exakt just nu.
Värt att tänka på.
Min bil skriker oftast ”stoppa” redan ute på vägen, då ska jag backa förbi infarten (~7m) och in i garaget, ~6m.

Den skriker till och från, mest till men när man kommer in i garaget lugnar den sig och när det börjar vara farligt nära att köra på en hylla och garderob bakom bilen så är det bara 2/3 chans att den säger ”stoppa”
Det är ganska dåligt.
Från flygvärlden har vi lärt oss att complacency är dåligt och falskvarningar gör att man riskerar att missa det när en varming falstiskt betyder något.
Jag tror det är större risk jag kör på något med det här värdelösa systemet än helt utan.
(Bakre Kameran ofta täckt av snö eller smuts 2/3 av året).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Xanthopteryx »

Man kan ju börja fundera tänker jag, hur värt pengarna det är att ha betalat 600.000plus kronor för en bil som saknar basala funktioner såsom väl fungerande regnsensor och väl fungerande parkeringssensorer.
Något som funnits sedan 50-talet (regnsensor) och 1982 (parkeringssensor - Toyota Corona) och som i dagsläget fungerar extremt bra på i princip alla bilar som har den funktionen, och i dag har i praktiken alla bilar åtminstone backsensor och regnsensor.
Det är så urbota dumsnåt av Tesla att ha tagit bort dessa saker så jag mest blir matt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 17:17
Man kan ju börja fundera tänker jag, hur värt pengarna det är att ha betalat 600.000plus kronor för en bil som saknar basala funktioner såsom väl fungerande regnsensor och väl fungerande parkeringssensorer.
Något som funnits sedan 50-talet (regnsensor) och 1982 (parkeringssensor - Toyota Corona) och som i dagsläget fungerar extremt bra på i princip alla bilar som har den funktionen, och i dag har i praktiken alla bilar åtminstone backsensor och regnsensor.
Det är så urbota dumsnåt av Tesla att ha tagit bort dessa saker så jag mest blir matt.
Jag skriver under! Och lägger till:

Avsaknad Blinkerrspak
Avsaknad vettig tuta
Avsaknad helljusspak (ljustuta när det är bråttom).

Radarfarthållare, ser genom snörök/dimma och bilar bortom egen bil. Viktig säkerhetsfunktion.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Xanthopteryx »

Radarn är åtminstone på väg tillbaka (även om Tesla inte vill erkänna det riktigt....).
Frågan är när parkeringssensorer kommer tillbaka också? Bilen är ju sjukt blind en bra bit framför och det är ju inte hållbart i längden. Man måste ju VETA och kan inte bara gissa om man nu skall ens försöka göra något autonomt.
Spakarna kommer säkert igen nu när man ändrat kriterierna för att få bra krockbetyg hos Euro NCAP (fler NCAP följer efter och jag blir inte förvånad om även IIHS följer efter - NHTSA kommer nog inte följa då de verkar extremt föråldrade i sitt säkerhetstänk och det känns inte som att de har några planer på att bli moderna i närttid).
Fatta när Tesla som skryter med sin säkerhet kommer med 4 stjärnor i stället för 5.... Uj uj vad Elon kommer klaga på testerna då.
En riktig tuta har ju förresten kommit tillbaka så nu är det bara körriktningsvisare, torkarbladsstyrningsspak och belysningsspak som är kvar då bland spakarna.
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Piggelin »

Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 18:44
Radarn är åtminstone på väg tillbaka (även om Tesla inte vill erkänna det riktigt....).
Frågan är när parkeringssensorer kommer tillbaka också? Bilen är ju sjukt blind en bra bit framför och det är ju inte hållbart i längden. Man måste ju VETA och kan inte bara gissa om man nu skall ens försöka göra något autonomt.
Spakarna kommer säkert igen nu när man ändrat kriterierna för att få bra krockbetyg hos Euro NCAP (fler NCAP följer efter och jag blir inte förvånad om även IIHS följer efter - NHTSA kommer nog inte följa då de verkar extremt föråldrade i sitt säkerhetstänk och det känns inte som att de har några planer på att bli moderna i närttid).
Fatta när Tesla som skryter med sin säkerhet kommer med 4 stjärnor i stället för 5.... Uj uj vad Elon kommer klaga på testerna då.
En riktig tuta har ju förresten kommit tillbaka så nu är det bara körriktningsvisare, torkarbladsstyrningsspak och belysningsspak som är kvar då bland spakarna.
Hur är radarn på väg tillbaka? Sitter det en på highland?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

Piggelin skrev: 30 mar 2024 18:48
Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 18:44
Radarn är åtminstone på väg tillbaka (även om Tesla inte vill erkänna det riktigt....).
Frågan är när parkeringssensorer kommer tillbaka också? Bilen är ju sjukt blind en bra bit framför och det är ju inte hållbart i längden. Man måste ju VETA och kan inte bara gissa om man nu skall ens försöka göra något autonomt.
Spakarna kommer säkert igen nu när man ändrat kriterierna för att få bra krockbetyg hos Euro NCAP (fler NCAP följer efter och jag blir inte förvånad om även IIHS följer efter - NHTSA kommer nog inte följa då de verkar extremt föråldrade i sitt säkerhetstänk och det känns inte som att de har några planer på att bli moderna i närttid).
Fatta när Tesla som skryter med sin säkerhet kommer med 4 stjärnor i stället för 5.... Uj uj vad Elon kommer klaga på testerna då.
En riktig tuta har ju förresten kommit tillbaka så nu är det bara körriktningsvisare, torkarbladsstyrningsspak och belysningsspak som är kvar då bland spakarna.
Hur är radarn på väg tillbaka? Sitter det en på highland?
Nej, det sitter en ”högupplöst” på model S och X Palladium.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 30 mar 2024 18:26
Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 17:17
Man kan ju börja fundera tänker jag, hur värt pengarna det är att ha betalat 600.000plus kronor för en bil som saknar basala funktioner såsom väl fungerande regnsensor och väl fungerande parkeringssensorer.
Något som funnits sedan 50-talet (regnsensor) och 1982 (parkeringssensor - Toyota Corona) och som i dagsläget fungerar extremt bra på i princip alla bilar som har den funktionen, och i dag har i praktiken alla bilar åtminstone backsensor och regnsensor.
Det är så urbota dumsnåt av Tesla att ha tagit bort dessa saker så jag mest blir matt.
Jag skriver under! Och lägger till:

Avsaknad Blinkerrspak
Avsaknad vettig tuta
Avsaknad helljusspak (ljustuta när det är bråttom).

Radarfarthållare, ser genom snörök/dimma och bilar bortom egen bil. Viktig säkerhetsfunktion.
Dumsnålt är ordet.

Jag tror det kommer att bita Tesla ordentligt i arslet framöver. Så länge man säljer alla bilar man mäktar med att producera så spelar det ingen roll att kunderna gnäller om bristande funktionalitet på standardfunktioner. Men nu börjar läget förändras även för Tesla och tappar de ännu fler kunder pga deras dumsnålhet så är det nog inte längre en lysande idé att total-noncha vad kunderna vill ha.

Just den bristande funktionaliteten på grundläggande förarstödsfunktioner som farthållare, parkeringshjälp, torkarautomatik, helljusautomatik mm är det som mest får mig att titta på andra bilmärken nästa gång jag ska byta bil.

När de sedan dessutom försämrar sina bilar ytterligare genom att ta bort blinkers-, helljus-, vindrutetorkar- och växel-spakar så känns det ännu mer osannolik att det blir en Tesla nästa gång.

Jag bryr mig inte det minsta om jag får bilen 10 eller 20.000:- billigare pga dessa "besparingar". Jag vill inte ha en bil med dessa tillkortakommanden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 30 mar 2024 18:58
Piggelin skrev: 30 mar 2024 18:48
Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 18:44
Radarn är åtminstone på väg tillbaka (även om Tesla inte vill erkänna det riktigt....).
Frågan är när parkeringssensorer kommer tillbaka också? Bilen är ju sjukt blind en bra bit framför och det är ju inte hållbart i längden. Man måste ju VETA och kan inte bara gissa om man nu skall ens försöka göra något autonomt.
Spakarna kommer säkert igen nu när man ändrat kriterierna för att få bra krockbetyg hos Euro NCAP (fler NCAP följer efter och jag blir inte förvånad om även IIHS följer efter - NHTSA kommer nog inte följa då de verkar extremt föråldrade i sitt säkerhetstänk och det känns inte som att de har några planer på att bli moderna i närttid).
Fatta när Tesla som skryter med sin säkerhet kommer med 4 stjärnor i stället för 5.... Uj uj vad Elon kommer klaga på testerna då.
En riktig tuta har ju förresten kommit tillbaka så nu är det bara körriktningsvisare, torkarbladsstyrningsspak och belysningsspak som är kvar då bland spakarna.
Hur är radarn på väg tillbaka? Sitter det en på highland?
Nej, det sitter en ”högupplöst” på model S och X Palladium.
Det är mera av ett datainsamlingsexperiment än något som levererar kundnytta vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 30 mar 2024 19:20
AAKEE skrev: 30 mar 2024 18:58
Piggelin skrev: 30 mar 2024 18:48
Xanthopteryx skrev: 30 mar 2024 18:44
Radarn är åtminstone på väg tillbaka (även om Tesla inte vill erkänna det riktigt....).
Frågan är när parkeringssensorer kommer tillbaka också? Bilen är ju sjukt blind en bra bit framför och det är ju inte hållbart i längden. Man måste ju VETA och kan inte bara gissa om man nu skall ens försöka göra något autonomt.
Spakarna kommer säkert igen nu när man ändrat kriterierna för att få bra krockbetyg hos Euro NCAP (fler NCAP följer efter och jag blir inte förvånad om även IIHS följer efter - NHTSA kommer nog inte följa då de verkar extremt föråldrade i sitt säkerhetstänk och det känns inte som att de har några planer på att bli moderna i närttid).
Fatta när Tesla som skryter med sin säkerhet kommer med 4 stjärnor i stället för 5.... Uj uj vad Elon kommer klaga på testerna då.
En riktig tuta har ju förresten kommit tillbaka så nu är det bara körriktningsvisare, torkarbladsstyrningsspak och belysningsspak som är kvar då bland spakarna.
Hur är radarn på väg tillbaka? Sitter det en på highland?
Nej, det sitter en ”högupplöst” på model S och X Palladium.
Det är mera av ett datainsamlingsexperiment än något som levererar kundnytta vad jag har förstått.

Fullt möjligt. Däremot fungerar radarfarthållaren exakt som på M3P innan man stängde radarn, och den har hållt relativt vettiga avstånd även i mörker. Så det fungerar rätt okey ändå…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Xanthopteryx »

Radar kommer komma tillbaka på alla modeller. Problemet är väl att de inte lyckas tillverka tillräckligt många (i sedvanlig ordning...).
Att förlita sig på enbart kameror är dömt att misslyckas av olika anledningar.
Jag tror även att man kommer att peta in radar på andra platser i bilen, såsom den klassiska i hörnen bak, för att få bättre sikt runtom.
Parkeringssensorer är rent krasst också ett måste som jag nämnde ovan.
Man har ju försökt att komma undan problemet med dolt område fram genom att introducera en kamera längst fram nertill i kofångaren men alla vi svenskar (och många andra länder) vet ju hur bra en sådan kamera ser efter några kilometer under "vintern" (ja, "vintern" för vete fanken om man kan kalla brunsörjig snöslask, två plusgrader med lite underkylt för vinter).

Så kommer Tesla fortsätta att envisas med sitt så kallade "självkörande" så måste de ändra saker.
Många saker.
Kamerorna måste gå att hålla rena med spolning och torkning, kameror måste placeras på andra platser, mikrofon måste läggas till, ja radar också då som sagt och blir inte förvånad om man också petar in en bunt lidar.

Och det spelar ingen roll att vi människor "kör med två kameror" för det funkar inte så i verkligheten.
Till att börja med är våra kameror konstant rörliga, de ger dessutom ett djupseende, kamerorna sitter på ett bollformat kamerahus som också rör sig, och kamerahuset sitter på ett kamerafäste som är ledat på alla möjliga märkliga sätt och kan därmed täcka upp en rad olika positioner och riktningar (nästan obegränsat antal sett till vissa begränsningar). Dessutom har det visat sig att kamerorna inte bara är dumma kameror utan preprocessar information och agerar självständigt i kombination med CBU (Central Brain Unit). I CBU pågår dessutom full kativitet som är bidirektionell och som nyttjar hela BCUn med alla algoritmer, även de algoritmer som hjälper dig att värma en pizza i mikron. Din CBU har, när du tar körkort, minst 18 års erfarenhet av världen och du nyttjar all erfarenhet för att framföra bilen. Likaså bygger du kontinuerligt på med mer erfarenhet och man kan säga att du egentligen har 18 års försprång mot datorer bara av detta. Alltid. Rent genetiskt har du desutom minst 100.000 år försprång då du har formats till att bli en högst kvalificerad datainsamlare och databearbetare som möjliggör att du kan göra allt mellan att spela en orgel med sju manualer till att lägga ett 50.000-bitarspussel till att köra en bil, rita fantasifigurer, värma pizzan i mikron, reagera blixtsnabbt på barn som ger ifrån sig ljud som indikerar på fara och kan med lätthet identifiera miljontals och åter miljontals föremål som alla ser olika ut på något sätt.
Detta ryms alltså i en CBU på 1,5 kg plus tillhörande kablage och sensorer (rörelsesnsorer, lägessensorer, bildsensorer, trycksensorer, vbrationssensorer, temperatursensorer, ljudsensorer med mera) och som är uppbyggd av 100.000.000.000 (hundra miljarder) processande enheter där varje processande enhet sitter ihop med ungefär 7.000(!) andra processande enheter. Det finns allso ungefär 700.000.000.000.000 (sju hundra biljoner) kopplingspunkter. Allt detta enbart i CBU: Tillkommer kopplingspunkter i resten av MBU (Main Body Unit).

Och folk påstår att datorer med sina neurala nätverk är precis som en människas hjärna och därför är det helt solklart att man kan lära bilar att bli helt och fullt självkörande.....

Alltså... Nej. Kort och gott.
Människan utklassar världens alla samlade datorer. Tillsammans.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av spacecoin »

Håller i stort med. Men det som talar mest för att vision only är dömt att misslyckas är att Moore’s Law vinner över Moravec’s paradox och ML-improvement rates. En Lidar kostar en tredjedel eller mindre än för 6-7 år sedan. Så att Tesla kommer att lägga tillbaka sensorer är givet för mig. Det är bara en tidsfråga. För varje år som går blir det dummare och dummare att envisas med bara kameror.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 31 mar 2024 10:52
Håller i stort med. Men det som talar mest för att vision only är dömt att misslyckas är att Moore’s Law vinner över Moravec’s paradox och ML-improvement rates. En Lidar kostar en tredjedel eller mindre än för 6-7 år sedan. Så att Tesla kommer att lägga tillbaka sensorer är givet för mig. Det är bara en tidsfråga. För varje år som går blir det dummare och dummare att envisas med bara kameror.

När tog man bort regnsensorn? 7-8 år sedan?
Fungerar fortfarande inte, kan inte användas de flesta dagarna för mig, utan det är manuell torknibg som gäller eller ställa igång konstantfart i ihållande regn.
(Behöver nog inte ens berätta om min 25 mil klrning i snöglopp i torsdags :shock: )

Kameran ser ju inte rutan skarpt (skärpan på vägen), så det kommer inte kunna fungera så bra som vi vill. Ever.

Men man sparar pengar, på ett par miljoner bilar om året, regnsensorer, blinkersspakar, radaranläggningar etc, och det är det enda som Tesla bryr sig om.

Vi får hoppas på att regler och krocktester etc. tar hand om det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Xanthopteryx »

Ja, sent 2016 började man fasa ut regsensorn.
Sedan dess har det kommit otaliga uppdateringar, "Deep rain neural network" (2019 tror jag det var? Alltså fem år sedan!) och allt möjligt skitsnack (ren marknadsförings- och säljprat utan någon som helst substans) och som du säger:
Funkar skitdåligt.

Senaste versionen av deras ånyo hypeade programvara?
Funkar dåligt även där.

Det är så sjukt för den regnsensor jag hade på min Mazda 6 My 10 (alltså 14 år gammal modell!) funkar ljusår bättre än den dyraste Teslan.
Den på Volvon jag har fungerar också skitbra.

Och vad kostar en regnsensor?
I princip ingenting för en biltillverkare.
Hur många kunder har man missat på grund av allt snåleri?
Enorma summor!
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Electron »

Diskuteras nästan samma/lika här 😊

viewtopic.php?p=787731#p787731
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Strebern »

Jag får upp avståndet fortfarande i cm, har "backsensorerna" fram och bak, så de kanske inte är avslagna när det gäller denna mätning på de bilar som har hårdvaran?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av slugger75 »

Strebern skrev: 05 apr 2024 19:17
Jag får upp avståndet fortfarande i cm, har "backsensorerna" fram och bak, så de kanske inte är avslagna när det gäller denna mätning på de bilar som har hårdvaran?
Du har ultraljudssensorerna. De är aktiva vilket du ska vara glad för.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Franz »

20240403_143602.jpg
Vid kontakt med snövallen. På min Y med USS.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av flamman »

Franz skrev: 05 apr 2024 21:21
20240403_143602.jpg

Vid kontakt med snövallen. På min Y med USS.
Vad är det du har 67cm framför dig? Känns som du verkligen lyckats fick-parkera in dig…?
(Eller var det USS som feltolkade omgivningen?)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av Franz »

flamman skrev: 05 apr 2024 21:55
Franz skrev: 05 apr 2024 21:21
20240403_143602.jpg

Vid kontakt med snövallen. På min Y med USS.
Vad är det du har 67cm framför dig? Känns som du verkligen lyckats fick-parkera in dig…?
(Eller var det USS som feltolkade omgivningen?)
Det är en ganska tajt parkering mellan en snövall och en annan bil. D.v.s. några gånger framåt och tillbaka med fulla rattutslag innan man kommit ut. Vet inte riktigt hur långt det var framtill men nog mindre än 67 cm.
Nu vill jag inte lyfta vision till skyarna och jag har inte ens någon sådan bil men jag har alltid upplevt att man fått ta USS-angivelser med en nypa salt på både Teslor och Audi-bilar jag ägt och att man inte ska tro att de fungerar så väldigt bra när de igenfrostade etc. I fallet ovan är de inte igenfrostade utan det är säkert bara svårt att bedöma avstånd till snö/is.
20240401_114542.jpg
Så här stod bilen innan en bil ställde sig bredvid.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avstånd i cm vid parkering?

Inlägg av AAKEE »

Franz skrev: 05 apr 2024 21:21
20240403_143602.jpg

Vid kontakt med snövallen. På min Y med USS.
…ungefär så… :roll:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar