Kinamärken: Polestar? Volvo EX30? Kinabilar: Model 3?Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Xpeng G6
Moderator: Redaktion
Re: Xpeng G6
Re: Xpeng G6
Det var event i Nacka ikväll, någon som var där? Säljaren jag pratade med trodde att det skulle släppas priser i samband med det också.
Re: Xpeng G6
Har något kinesbilmärke lyckats nå någon större marknadsandel någonstans i västvärlden?
Re: Xpeng G6
Tror inte man lagt krut i väst heller då man har en stor inhemsk marknad. Byd säljer lika mycket elbilar som Tesla och är inte inne på en bråkdel av marknaderna och inte alls i USA. G6 sägs vara bättre på det mesta kontra MY, byggs på en toppmodern plattform och man har ingenjörer i Europa som jobbar hårt för att anpassa bilarna för oss. Blir kul att se tycker jag.
Byd verkar dock gå bra i Australien t.ex. där man inte har straffskatt på kinesiska bilar som USA. Nu när flera kinamärken kollar på fabriker i Europa så kan det säkert skifta?
https://fortune.com/2024/03/07/byd-elec ... utomotive/
Re: Xpeng G6
Förhoppningsvis förstod du vad jag menade.
De flesta kallar inte Apple för kinesiskt heller...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng G6
Det är bara budgetmodeller som Atto 3 som man lyckas sälja utanför Kina. Ingen premiumbil har hittills funkat.backe skrev: ↑10 apr 2024 05:13Tror inte man lagt krut i väst heller då man har en stor inhemsk marknad. Byd säljer lika mycket elbilar som Tesla och är inte inne på en bråkdel av marknaderna och inte alls i USA. G6 sägs vara bättre på det mesta kontra MY, byggs på en toppmodern plattform och man har ingenjörer i Europa som jobbar hårt för att anpassa bilarna för oss. Blir kul att se tycker jag.
Byd verkar dock gå bra i Australien t.ex. där man inte har straffskatt på kinesiska bilar som USA. Nu när flera kinamärken kollar på fabriker i Europa så kan det säkert skifta?
https://fortune.com/2024/03/07/byd-elec ... utomotive/
Att de inte skulle försöka tror jag man kan skriva av helt. Både bolagen och kommunistdiktaturen vill såklart inget mer än att lyckas globalt.
Visst säljer BYD ungefär lika mycket rena elbilar som Tesla, men man tjänar inte i närheten av samma pengar. Det blir som att jämföra Oppo eller Huawei med Apple...
Jag tror absolut kineserna kommer bli brutalt duktiga på sikt, men de är inte i närheten av där ännu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng G6
Det spelar ingen roll priset måste ner mer innan anstormningen kommer.
Om dom inte lanserar galna privatleasing erbjudanden men det har Xpeng varit dåliga med.
Re: Xpeng G6
Har ju dykt upp lite fler filmer och priser.
Det sägs att modellen med litet batteri och bakhjulsdrift kommer kosta 540000 kr, 7 års garanti.
Ingen dålig bil och ingen Tesla-dödare det lilla man sett, däremot förstår jag inte hur VAG kommer kunna sälja en enda elbil när denna blir verklighet.
Det sägs att modellen med litet batteri och bakhjulsdrift kommer kosta 540000 kr, 7 års garanti.
Ingen dålig bil och ingen Tesla-dödare det lilla man sett, däremot förstår jag inte hur VAG kommer kunna sälja en enda elbil när denna blir verklighet.
Re: Xpeng G6
Tror också de får det tufft över tid, men kortsiktigt kommer de fortsätta locka både privatpersoner och företag som av ena eller andra anledningen inte vill köpa varken Tesla eller kinesiskt.kikat skrev: ↑10 apr 2024 07:50Har ju dykt upp lite fler filmer och priser.
Det sägs att modellen med litet batteri och bakhjulsdrift kommer kosta 540000 kr, 7 års garanti.
Ingen dålig bil och ingen Tesla-dödare det lilla man sett, däremot förstår jag inte hur VAG kommer kunna sälja en enda elbil när denna blir verklighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng G6
Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr (Geely) vet hur man bygger premium. BYD gör blade-batterier åt Tesla. Xiaomi imponerar på journalisterna. Tesla har svårt att sälja bilar i Kina.
Så att de inte är "i närheten" håller jag inte med om. Jag tror Geely har en smart strategi, att köpa västerländska märken så folk "är trygga" med att köpa "europeiskt", som Volvo. Det tar tid att etablera sig som ett nytt märke som folk "litar på". Speciellt för asiater. Toyota/Lexus är väl ett exempel. Kia ett annat.
Re: Xpeng G6
Det tar som sagt tid och därför är de inte i närheten ännu. Återigen, inte en enda "pure" Kinabil utanför extrembudget har sålt bra utanför Kina. Kanske händer det snart, kanske händer det först om 5-10 år, men att det kommer hända är jag också övertygad om. Men ingen har som sagt varit ens nära volymer ännu...spacecoin skrev: ↑10 apr 2024 08:51Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr (Geely) vet hur man bygger premium. BYD gör blade-batterier åt Tesla. Xiaomi imponerar på journalisterna. Tesla har svårt att sälja bilar i Kina.
Så att de inte är "i närheten" håller jag inte med om. Jag tror Geely har en smart strategi, att köpa västerländska märken så folk "är trygga" med att köpa "europeiskt", som Volvo. Det tar tid att etablera sig som ett nytt märke som folk "litar på". Speciellt för asiater. Toyota/Lexus är väl ett exempel. Kia ett annat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng G6
Japp, håller med. Att etablera ett asiatiskt varumärke i väst tar tid. Till de gjort det kommer man att prisdumpa så länge man säljer bilarna med samma vinst om i Kina.Legato skrev: ↑10 apr 2024 09:04Det tar som sagt tid och därför är de inte i närheten ännu. Återigen, inte en enda "pure" Kinabil utanför extrembudget har sålt bra utanför Kina. Kanske händer det snart, kanske händer det först om 5-10 år, men att det kommer hända är jag också övertygad om. Men ingen har som sagt varit ens nära volymer ännu...spacecoin skrev: ↑10 apr 2024 08:51Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr (Geely) vet hur man bygger premium. BYD gör blade-batterier åt Tesla. Xiaomi imponerar på journalisterna. Tesla har svårt att sälja bilar i Kina.
Så att de inte är "i närheten" håller jag inte med om. Jag tror Geely har en smart strategi, att köpa västerländska märken så folk "är trygga" med att köpa "europeiskt", som Volvo. Det tar tid att etablera sig som ett nytt märke som folk "litar på". Speciellt för asiater. Toyota/Lexus är väl ett exempel. Kia ett annat.
Re: Xpeng G6
Japan och Sydkorea har gjort liknande resa. Bägge ländernas tillverkare har dock haft svårt att etablera sig som "premiummärken". De "fina" europeiska märkena har hela tiden överlevt och kunnat ta bra betalt. Det säger dock inte mycket om vad som händer när den här vågen kommer. Personligen har det fått mig att avvakta byte från min P2. Jag har svårt att tro att det kommer bli dyrare än nu.
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Xpeng G6
Hur gissar du då? En normal gissning är ju annars att kinesiska elbilar kommer ta över. Den byggkvalitet som finns idag är ju verkligen inte någon superbudget.Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Tesla är ju mer budget om man skall jämföra.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Re: Xpeng G6
Jag förstår verkligen inte din fråga. Det finns många kinesiska bilar som inte är superbudget men poängen är ju som sagt att det bara är just superbudget som man lyckats sälja i volym.martinsson skrev: ↑11 apr 2024 22:35Hur gissar du då? En normal gissning är ju annars att kinesiska elbilar kommer ta över. Den byggkvalitet som finns idag är ju verkligen inte någon superbudget.Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Tesla är ju mer budget om man skall jämföra.
Nej, konsensus är absolut inte att kinesiska elbilar ska ta över i Europa nu. Däremot tror många, inklusive jag som sagt, att det kommer ske på (lång) sikt.
Xpeng är fortfarande ett litet bolag BYD och Xiaomi är imo troligare vinnare på sikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Xpeng G6
Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Njae, jag går vidare direkt.
MX LR (Raven) 2019
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 668
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Xpeng G6
Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Xpeng G6
HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Ja jag tycker frunk är bra också men trenden verkar tyvärr gå bort från frunk. I början hade "alla" elbilar frunk. Teslorna, BMW i3, Jaguar I-Pace, Audi E-Tron osv osv. Men nu ser vi inga frunkar längre i EQE, EQC, EQB, EQA, iX, iX3, iX1, kineserna, ID.4, Enyaq, Q4...
Vet inte varför det blivit så. Jag tycker det är jättebra. Har alltid paraplyer åt hela familjen där t ex. Plus laddkablar... Sånt man vill komma åt lätt även när det är fullpackat där bak.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Xpeng G6
Ja frunk är perfekt för sånt man använder sällan men ändå vill ha lättåtkomligt.
Tex just laddkablar. Jag hade även biltvättgrejer där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Xpeng G6
Man är olika helt klart, jag har aldrig använt min frunk, hade den haft elassistans så kanske det varit annorlunda. Har inte ens laddkablarna där. Tycker bakluckan är perfekt att använda när man handlar och allt annat, annars baksätet.HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Visar väl kanske snarare på att man prioriterat annorlunda.Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform
Eftersom man hade frunk i G9 och det här är en modernare plattform så tyder det mesta på en prioritering av något annat, rymligare kupé eller liknande?
Re: Xpeng G6
Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Sikten bakåt är "dålig" för att man flyttat takbjälken väldigt långt bak likt polestar 4, men ändå lyckats få dit ett fönster, vilket ger ett extremt luftigt baksäte och inte någon trång grotta som i Model Y.
Re: Xpeng G6
Plattformen är mer modern än Teslas med betydligt bättre integration av batteri osv.HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Det är ett designval.
Re: Xpeng G6
Tror man Model Y är en "trång grotta" i baksätet så kan man aldrig ens ha suttit i en... Den är verkligen extremt luftig och rymlig. Y är den enda Tesla jag inte ägt, men de gånger jag åkt i Y-taxis har jag slagits av just hur rymligt det är där bak.Piggelin skrev: ↑12 apr 2024 13:06Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Sikten bakåt är "dålig" för att man flyttat takbjälken väldigt långt bak likt polestar 4, men ändå lyckats få dit ett fönster, vilket ger ett extremt luftigt baksäte och inte någon trång grotta som i Model Y.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng G6
Jag är 2 meter lång. Tycker takhöjden inte imponerar.Legato skrev: ↑12 apr 2024 13:38Tror man Model Y är en "trång grotta" i baksätet så kan man aldrig ens ha suttit i en... Den är verkligen extremt luftig och rymlig. Y är den enda Tesla jag inte ägt, men de gånger jag åkt i Y-taxis har jag slagits av just hur rymligt det är där bak.Piggelin skrev: ↑12 apr 2024 13:06Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Sikten bakåt är "dålig" för att man flyttat takbjälken väldigt långt bak likt polestar 4, men ändå lyckats få dit ett fönster, vilket ger ett extremt luftigt baksäte och inte någon trång grotta som i Model Y.