Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av southofcold »

Hej,

Har en udda grej med min ganska nya (2023 Mars) Model S. Varje dag (ibland flera gånger om dagen) när jag skall backa ut ifrån min carport (eller var jag nu står parkerad) så låter det som att det ligger något och "rullar runt" i skuffen (fast så är det inte). Det blir liksom en "klonk"-ljud. Jag har fått för mig att det kommer mer från höger-bak men lite osäker.. Vid ett par tillfälle har så har det varit "klonk-klonk" och vid några få "klonk-klonk-klonk"..

Någon erfaren kloking som kan ge mig en hint om vad jag upplever?

Bilen går jämt och fint och jag har inga vibrationer när jag kör och så.. Har precis satt på sommarhjulen (någon dryg vecka sedan) men samma mysko ljud med vinterhjulen.
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av taliz »

Parkeringsbroms?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av southofcold »

Har tänkt tanken men visst är väl den elektronisk och låter lite som en "summer" när den går av (när man trycker ner bromsen och lägger i växel)? Rätta mig gärna om jag har fel.. Detta låter mer som typ något läst i skuffen "rullar runt och dunsar i"..
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3797
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av AAKEE »

southofcold skrev: 08 apr 2024 20:20
Har tänkt tanken men visst är väl den elektronisk och låter lite som en "summer" när den går av (när man trycker ner bromsen och lägger i växel)? Rätta mig gärna om jag har fel.. Detta låter mer som typ något läst i skuffen "rullar runt och dunsar i"..
Är det backljudet som är lagstadgat på elbilar?

Kommer det direkt när du lägger i backen utan att göra ngt annat?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av southofcold »

Nej... Det är garanterat inget ljud som "skall vara där". Det började i vintras (strax innan årsskiftet) och kom då lite sporadiskt (inte varje gång). Numera är det i princip alltid men ofta (2 av 3) gånger bara ett "klonk".

Får väl beställa en service och se vad de säger.. :)

Det känns inte så farligt som det är nu men om det är ett kass hjullager eller liknande så kanske det kan bidra med andra problem om det inte åtgärdas.
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1135
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av bjornnilsson »

Klassikern är väl att det är någon länkarm. Jag fick det problemet på min MSP-21 efter ca 4-5000 mil. Trodde att det var ett verktyg som låg i bakluckan och skramlade men det visade sig alltså vara ett riktigt problem och länkarmen byttes av Tesla på garanti. Det kan förmodligen även uppstå på Palladium.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av fnurra »

Det är inte något av den här typen av ljud från drivaxeln som behöver smörjas där den ligger an mot lagret? Visserligen model S från 2018, men verkar vara ett vanligt missljud på model S från den tiden i varje fall.

Model S 2023 MSM/svart
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: Mysko ljud från bakdelen av bilen vid första backningen

Inlägg av southofcold »

Den var intressant och samma sak skulle säkert kunna ske på min (allas) bilar men det är inte det "klickande" ljudet alls. Det är ett dovare och mer "klonkande" ljud. Skall undersöka det som Björn Nilsson skriver. Känns mer i linje med vad jag upplever.

Tack för inspel dock! :)
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Skriv svar