Stenskott framskärm - Rostrisk

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av StefanFalun »

Hej!
Hur orolig ska man vara för stenskott på framskärmen
som ni kan se i bifogad fil? Blir det rost inom 1 vecka/månad/år??
Jag vet att det är plåt i dessa delar men räcker det med lackstift?
Jag ska lämna in bilen på måndag för stenskott under bakdörren(hundbenet). De ska spot-lacka där stenskotten
är och lägga på skyddsfilm. Nu idag så har jag satt på nya
stänkskydd fram(det var då jag såg stenskotten på framskärmen). Stänkskydden som satt på bilen när jag fick den var av den kortare varianten - nu blev det den längre varianten.
A81C6523-83F7-4539-B8AA-C8E2B0D2D424.png
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av pejvic »

Ett sånthär kit är alltid bra att ha. skrapa lite, i med roststopp, sen färg sen klarlack.
det gör du lätt själv.

Jag går alltid på alla stenskott direkt med dessa. Inom en vecka.


Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av nek0 »

pejvic skrev: 11 feb 2023 17:31
Ett sånthär kit är alltid bra att ha. skrapa lite, i med roststopp, sen färg sen klarlack.
det gör du lätt själv.

Jag går alltid på alla stenskott direkt med dessa. Inom en vecka.


Här verkar det inte som att det finns något att skrapa. Bara avfetta ordentligt och sedan på med färgen
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av StefanFalun »

Tackar för tipsen. Jag kommer passa på att fråga om de kan lägga i stenskotten på måndag när jag ändå lämnar in bilen. Skulle ha varit bra att skydda detta område med plast också men då måste man nog ta hela framskärmen…
Användarvisningsbild
Lurre
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2023 10:03

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av Lurre »

Tja

Ni som har använt ovan kit. Enligt förpackningen står det att det ska appliceras när det är 20 grader varmt. Gör ni det eller går det att gå ner lite i grad antal? Har inte tillgång till varmgarage.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurre skrev: 12 feb 2023 10:07
Tja

Ni som har använt ovan kit. Enligt förpackningen står det att det ska appliceras när det är 20 grader varmt. Gör ni det eller går det att gå ner lite i grad antal? Har inte tillgång till varmgarage.
Inte använt lackstift avsedda för Tesla, men enligt farsan funkar vanliga lackstift (dvs. små flaskor med färg) som man t.ex. kan köpa till andra bilmärken ner till 15 grader varmt. Men han kanske har fel...

Ser väl lite tufft ut för att få till en dag med 15 grader varmt i februari, men det brukar väl kunna bli någon i mars. Eller?... Skulle det vara någon grad för kallt kanske man kan värma lite med hårtork (värmepistol kanske också funkar, men har själv aldrig använt en sån). De här lackerna brukar väl torka hyfsat på ca 5 min. Eller?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av taliz »

Tycker det ser dåligt ut, kan inte tycka det skall bli så vid normalt bruk. Hade noll sånt på min vita M3P efter 3600 mil.
Kör du mkt grusväg i hög hastighet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av StefanFalun »

Jag har köpt den begagnad. Det är en -21 som har gått 2900 mil med de korta stänkskydden monterade. Jag monterade de EXTREMT långa igår. Det kanske blir ännu värre med dom då stenarna kanske trycks upp mer i hjulhuset än att de kastas bakåt och sprutar ned sparklådan+bakskärmen? Det blir väl att välja mellan pest eller kolera i sånt fall.
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av OvePaHornet »

Har lacken väl gått sönder är det i teorin ”kört”. Det kanske inte syns med blotta ögat, men det börjar omedelbart att oxidera (rosta) i plåten, på mikroskopisk nivå. Med andra ord, det spelar ingen roll om du lagar stenskottet, skadan är redan skedd.
Värt att notera är dock att man inte bara bör strunta i att laga sitt stenskott då det ”ändå är kört”. Lägger man igen stenskottet relativt omgående kan du säkert ”förlänga” processen (oxideringen) med bra många år (allt handlar om vad bilen utsätts för) innan det faktiskt blir synlig rost.

Jag väljer, i största möjliga mån, alltid bilar med plast runt hjulhusen just av denna anledning :?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av SwedishAdvocate »

OvePaHornet skrev: 12 feb 2023 15:09
Har lacken väl gått sönder är det i teorin ”kört”. Det kanske inte syns med blotta ögat, men det börjar omedelbart att oxidera (rosta) i plåten, på mikroskopisk nivå. Med andra ord, det spelar ingen roll om du lagar stenskottet, skadan är redan skedd.
Värt att notera är dock att man inte bara bör strunta i att laga sitt stenskott då det ”ändå är kört”. Lägger man igen stenskottet relativt omgående kan du säkert ”förlänga” processen (oxideringen) med bra många år (allt handlar om vad bilen utsätts för) innan det faktiskt blir synlig rost.

Jag väljer, i största möjliga mån, alltid bilar med plast runt hjulhusen just av denna anledning :?
Är ju rätt tråkigt om det ovanstående stämmer... Låter som:

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

I så fall borde alla bilar ha tillräckligt mkt plast runt hjulhusen kan jag tycka...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av taliz »

Bilar är förbrukningsvaror. De skulle kunna hålla i 100+ år om man designade dem för det. Men det är inte många som är intresserade av en sådan bil.

För övrigt är det inte "för sent" att fixa. Det finns rostätare etc, och man kan ju alltid slipa och spackla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av OvePaHornet »

SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 15:52
OvePaHornet skrev: 12 feb 2023 15:09
Har lacken väl gått sönder är det i teorin ”kört”. Det kanske inte syns med blotta ögat, men det börjar omedelbart att oxidera (rosta) i plåten, på mikroskopisk nivå. Med andra ord, det spelar ingen roll om du lagar stenskottet, skadan är redan skedd.
Värt att notera är dock att man inte bara bör strunta i att laga sitt stenskott då det ”ändå är kört”. Lägger man igen stenskottet relativt omgående kan du säkert ”förlänga” processen (oxideringen) med bra många år (allt handlar om vad bilen utsätts för) innan det faktiskt blir synlig rost.

Jag väljer, i största möjliga mån, alltid bilar med plast runt hjulhusen just av denna anledning :?
Är ju rätt tråkigt om det ovanstående stämmer... Låter som:

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

I så fall borde alla bilar ha tillräckligt mkt plast runt hjulhusen kan jag tycka...
Har jobbat som garantiansvarig för plåt/lack-skador i en herrans massa år för en av dom större koncernerna. Även fast man slipar, blästrar eller vad du vill (tar bort den synliga rosten) så finns det, som jag skrev, mikroskopiska mängder ”rost” i plåten som förr eller senare kommer att bryta igenom.
Ett stort problem hos dessa märken som jag jobbade med, var/är även ”zinkblåsor”. Zinkblåsor är orenheter i plåten (från fabrik) som plåten ”stöter ifrån” sig, vilket resulterar i att denna orenhet trycker sönder lacken inifrån (påminner väldigt mycket om en finne). Med andra ord så är du ”körd” så fort du tagit leverans av bilen, förr eller senare dyker dessa upp och bilen ser ut som en schweizerost :D

Man kan bli knäpp för mindre… Men som taliz skrev ovan, bilar är (tyvärr) förbrukningsvaror, bara att inse… :(
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av Syntax »

Hej, var köper ni lackstift till Tesla? Det verkar inte finnas i Teslas svenska shop...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av kenjon »

T ex bilfärg.se
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Stenskott framskärm - Rostrisk

Inlägg av Dinsdale »

Originaltråden är förvisso ett år gammal men den känns som att den passar bäst ändå:

Jag körde de första 2000 milen med tredjepartsstänkskydd, den här varianten som även skyddar innerskärmen en bit upp: https://external-content.duckduckgo.com ... ipo=images

Noll stenskott på innerskärmen, 0 under (men det sitter en skyddsfilm från fabrik där), 5-10 mindre stenskott framför bakhjulen som ej gått igenom till plåten. Osynliga efter lackstift.
Bytte sedan till originalstänkskydd med förlängarna. 1500 mil senare, 3-4 stenskott på innerskärmen (som ju nu är helt oskyddad). Fortfarande 0 under. 0 stenskott framför bakhjulen. Däremot lossnar originalen hela tiden, de släpper i ovankant. Trycker man tillbaka dem istället för att avmontera dem, rengöra, och sen återmontera, riskerar man repa lacken. De har även repat skyddsfilmen lite, men det spelar ju ingen roll. Och de skrapar i eftersom markfrigången bara är någon cm.

Kan även tillägga att det hörs tydligt inifrån att stenar som stänker upp/släpper skramlar till fram med originalstänkskydd och förlängare. Med tredjepartsstänkskydd skramlar det till under/bak istället. Så originalstänkskydden verkar skydda hundbenen effektivt, men problemet flyttas då istället till framskärmarnas innerkant. Jag gissar att det som nog fungerat bäst hade varit tredjepartstänkskydd i kombination med skyddsfilm (som finns i original) framför bakhjulen. Undertill finns redan film från fabrik, den verkar skydda som tänkt.

På Highland skyddas innerskärmen av en plastkant som på många andra bilar. Min gissning är därför att det på Highland borde räcka att ha förlängarna på originalstänkskydden, då borde man slippa stenskott både fram och bak.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar