bästa läget att sälja?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tesla1337
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 okt 2021 18:16

bästa läget att sälja?

Inlägg av tesla1337 »

Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. Tesla känns ju väldigt kallt på andrahandsmarknaden just nu och undrar om den bara kommer fortsätta att gå neråt? Tror ni att den bara kommer fortsätta gå neråt å att det inte spelar någon roll när man säljer? Eller att det kommer få ett uppsving när tex konflikten med IF metall är löst? Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Legato »

tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. Tesla känns ju väldigt kallt på andrahandsmarknaden just nu och undrar om den bara kommer fortsätta att gå neråt? Tror ni att den bara kommer fortsätta gå neråt å att det inte spelar någon roll när man säljer? Eller att det kommer få ett uppsving när tex konflikten med IF metall är löst? Tacksam för svar :D
När det är som kallast är det sista man ska göra att sälja imo... Hade jag varit dig så hade jag bytt upp mig till exempelvis en Raven Long Range. Att sälja och sen köpa en (imo överprissatt) fossil tycker jag är det absolut sämsta alternativet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. [...
Kommer en fossilförbrännare verkligen vara en bra affär på sikt? Känns bara som det är en tidsfråga innan elbilar kommer bli mer ekonomiskt fördelaktigt igen.

Priset på bensin och diesel stiger ju igen. Kommer det någonsin går ner? Har dock inte koll metangas, men det har sina nackdelar det med... Se t.ex:

viewtopic.php?p=660908#p660908
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Verdi_ »

tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. Tesla känns ju väldigt kallt på andrahandsmarknaden just nu och undrar om den bara kommer fortsätta att gå neråt? Tror ni att den bara kommer fortsätta gå neråt å att det inte spelar någon roll när man säljer? Eller att det kommer få ett uppsving när tex konflikten med IF metall är löst? Tacksam för svar :D
Bästa läget att sälja var augusti 2022.

Om det är läge nu? Ingen aning. Varför vill du byta? För de pengar du får för din Model S får du inte mycket till dieselbil ändå.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 17 apr 2024 14:32
tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. [...
Kommer en fossilförbrännare verkligen vara en bra affär på sikt? Känns bara som det är en tidsfråga innan elbilar kommer bli mer ekonomiskt fördelaktigt igen.

Priset på bensin och diesel stiger ju igen. Kommer det någonsin går ner? Har dock inte koll metangas, men det har sina nackdelar det med... Se t.ex:

viewtopic.php?p=660908#p660908
Det sänkta dieselpriset gjorde väldigt lite för TCO-kalkylen men det är klart det var en psykologisk boost.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Arctic Drifter »

tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. Tesla känns ju väldigt kallt på andrahandsmarknaden just nu och undrar om den bara kommer fortsätta att gå neråt? Tror ni att den bara kommer fortsätta gå neråt å att det inte spelar någon roll när man säljer? Eller att det kommer få ett uppsving när tex konflikten med IF metall är löst? Tacksam för svar :D
Vad är det för fossilare du siktar på, en Volvo 740 eller en ny XC60?

Jag bytte en fossilare mot Teslan 2022, kört 8 000 mil sedan dess.
Elbilen har kostat mig bedömt 20 kr/mindre/mil (drivmedel + service), så en "besparing" på 160 000 kr.

Bilen jag bytte in har på 2 år och 8000 mil tappat ~100k. Teslan kanske jag får 500' för om jag har tur, men den har droppat 230k (räknat på 800k - 70k i subvention).

Så totalen för mig:
Nyare men inte ny BMW SUV hade kostat: 260k
Teslan har tappat 230k, ingen service och hemmaladdning i SE1 gör ju drivmedlet gratis i sammanhanget.

Så får jag 470 k vilket kanske är mer realistiskt så är jag på break even.

Men känslan är att vi "sparat" och min fru är jättenöjd. Det kan vara ohyggligt dyrt att skaffa sig en nöjd fru så även jag är nöjd!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev: 17 apr 2024 15:13

Men känslan är att vi "sparat" och min fru är jättenöjd. Det kan vara ohyggligt dyrt att skaffa sig en nöjd fru så även jag är nöjd!
Happy wife happy life!

Min fru tjatar om en Porsche Taycan... :|
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 20:53
Arctic Drifter skrev: 17 apr 2024 15:13

Men känslan är att vi "sparat" och min fru är jättenöjd. Det kan vara ohyggligt dyrt att skaffa sig en nöjd fru så även jag är nöjd!
Happy wife happy life!

Min fru tjatar om en Porsche Taycan... :|
Såg en mörkröd(?) sån nyligen (pre-refresh) i kvällsljus. Får erkänna att den ser rätt mkt bättre ut i verkligheten än på bild. Ser helt ok ut. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: bästa läget att sälja?

Inlägg av Kaffekatten »

Legato skrev: 17 apr 2024 14:22
tesla1337 skrev: 17 apr 2024 14:12
Hej, funderar på att sälja min Model S 75D 2017 (19k mil) och byta till fosillt. Tesla känns ju väldigt kallt på andrahandsmarknaden just nu och undrar om den bara kommer fortsätta att gå neråt? Tror ni att den bara kommer fortsätta gå neråt å att det inte spelar någon roll när man säljer? Eller att det kommer få ett uppsving när tex konflikten med IF metall är löst? Tacksam för svar :D
När det är som kallast är det sista man ska göra att sälja imo... Hade jag varit dig så hade jag bytt upp mig till exempelvis en Raven Long Range. Att sälja och sen köpa en (imo överprissatt) fossil tycker jag är det absolut sämsta alternativet.
Håller helt med @legato
Har man råd är det ju att växla upp nu man skall göra o köpa en nyare MS.


Gå till en fossilare efter en MS är nog som att resa tillbaka några årtionden. Men gillar man det så fine. Kanske kan vara nostalgiskt men inget jag hade gjort :)
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Skriv svar