Läge neutral

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Halle
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 feb 2024 08:04
Referralkod: ts.la/Falle666

Läge neutral

Inlägg av Halle »

Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läge neutral

Inlägg av mikebike »

Halle skrev: 19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Aldrig någonsin.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Läge neutral

Inlägg av MY_piraya »

använde det för första gången i veckan för att motionera bromsarna.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Läge neutral

Inlägg av Ilduce77 »

Aldrig....

Det är väl om man ska bogsera eller bärga bilen...
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Läge neutral

Inlägg av OscarA »

Halle skrev: 19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul

Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Läge neutral

Inlägg av pejvic »

En gång i månaden cirka. Alla borde göra det för att motionera bromsarna. Brukar pumpbromsa helst nerför en brant backe då och då.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1138
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Läge neutral

Inlägg av bjornnilsson »

pejvic skrev: 19 apr 2024 10:28
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Underbart! :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt. :)

Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.

Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Malgomaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2024 20:20

Re: Läge neutral

Inlägg av Malgomaj »

OscarA skrev:
Halle skrev: 19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul

Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Läge neutral

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 19 apr 2024 10:28
En gång i månaden cirka. Alla borde göra det för att motionera bromsarna. Brukar pumpbromsa helst nerför en brant backe då och då.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Man har ju automatisk Neutral vintertid och när batteriet är fullt. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Läge neutral

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Malgomaj skrev: 19 apr 2024 10:36

Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
På samma sätt som man kan låsa upp bilen på distans med appen genom att trycka på "lås upp" ikonen, kan man starta bilen genom att trycka på "starta" ikonen.

Då har den som ska köra 2 minuter på sig att börja köra (lägga i D eller R). Görs inte detta stänger bilen av sig igen efter 2 minuter.

Starta knappen finns bland alla de andra knapparna som kommer fram om man håller fingret på en av ikonerna nedanför bilen i appen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Läge neutral

Inlägg av Ilduce77 »

Malgomaj skrev: 19 apr 2024 10:36
OscarA skrev:
Halle skrev: 19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul

Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan också gå in på "hantera förare" i appen och dela ut en nyckel till någon via en länk, som du kan maila skicka via sms eller whats app tex.

Detta kräver dock att den som ska ta emot länken och köra bilen också har appen installerad.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19578
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Läge neutral

Inlägg av Bjelke »

fth skrev: 19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt. :)

Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.

Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.

/fth
Låter ungefär som mig :)
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 888
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Läge neutral

Inlägg av Arctic Drifter »

fth skrev: 19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt. :)

Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.

Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Jag har inte praktiserat detta på Teslan men har praktiserat det väl på fossilare. Går att få sjukt låg förbrukning i kuperad terräng.

Har nu aktiverat läget där den frirullar vid låg hastighet, bara för att få motionera bromsarna lite per automatik men har faktiskt inte tänkt på läge N så ska köra på det framöver i stället för motioneringen...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Läge neutral

Inlägg av Elmil »

När jag besiktade trean för två år sedan ville de inte göra bromsprovet på rullarna utan körde en runda och bromsade hårt istället.. Finns det någon anledning till att det skulle vara olämpligt med neutral på bromsrullarna?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Läge neutral

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elmil skrev: 19 apr 2024 15:31
När jag besiktade trean för två år sedan ville de inte göra bromsprovet på rullarna utan körde en runda och bromsade hårt istället.. Finns det någon anledning till att det skulle vara olämpligt med neutral på bromsrullarna?
Nej.

Men du är långt ifrån ensam om att ha upplevt detta på besiktningen om du har en fyrhjulsdriven Tesla. Det beror på okunskap hos den som besiktigar. Normalt brukar fyrhjulsdrivna bilar bromstestas på vägen istället för på rullarna pga den mekaniska länken mellan fram och bakaxel. Någon sådan finns ju inte på elbilar och därför går det bra att göra bromsprov på rullarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Läge neutral

Inlägg av RareEarth »

fth skrev: 19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt. :)

Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.

Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.

/fth
Neutralläget är samma sak som att köra med regen men hålla gaspedalen i mittläget (utan gas eller broms). Så det finns ingen räckvidd att spara genom att lägga i N, förutsatt att man klarar av att hålla gaspedalen helt neutral i nedförsbackar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

RareEarth skrev: 19 apr 2024 17:04
Neutralläget är samma sak som att köra med regen men hålla gaspedalen i mittläget (utan gas eller broms). Så det finns ingen räckvidd att spara genom att lägga i N, förutsatt att man klarar av att hålla gaspedalen helt neutral i nedförsbackar.
Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?

Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 19 apr 2024 14:22
Låter ungefär som mig :)
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre) :)
Han praktiserade genomgående "pulse and glide"-tekniken, även i icke kuperad terräng, om jag minns rätt.

Jag brukar testa det också ibland när jag är riktigt uttråkad, men den är lite för provocerande för medtrafikanter för mig, det blir väldigt få tillfällen jag kan använda den. :D

Jag har inte heller lyckats få konsistenta resultat från den tekniken. Energigrafen indikerar löpande att man sparare en hel del, men över loppet av en delsträcka tycker jag inte det verkar som man ändå vinner så mycket. Jag misstänker att det finns ett mät-/beräkningsfel i energigrafen, antingen det eller så är det jag som inte bemästrat tekniken. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Läge neutral

Inlägg av SkipperO »

Om man frirullar ner så sparar man som nämnts in på förlusterna från regen, men förlorar samtidigt på högre luftmotstånd när farten ökar.

Starta via appen räddade mig när mobilnyckel helt plötsligt la av att funka
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

SkipperO skrev: 20 apr 2024 07:23
Om man frirullar ner så sparar man som nämnts in på förlusterna från regen, men förlorar samtidigt på högre luftmotstånd när farten ökar.
Det stämmer iofs, men vinsterna från att inte använda regen är mycket större än förlusten från ökat luftmotstånd, typ 2-4ggr större i det spann vi talar om här.

Det är ju inte fråga om att frihjula nedför alperna i 250km/h (inte jag iaf ;) ), bara att tillåta bilen att öka/minska hastigheten i ett intervall på kanske 10-20km/h i upp- och nedförsbackar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Läge neutral

Inlägg av airdrive »

OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.

På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

Det är som sagt lite pyssel och träning som krävs för detta, men det vore ju lätt för Tesla att göra detta direkt i bilen, genom att i ”räckviddsläge” göra det möjlighet att ange en valfri hysteres för farthållaren.

Jag antar att det helt enkelt inte efterfrågas och/eller så oroar man sig för hur detta beteende skall uppfattas av medtrafikanter, även om det ju faktiskt gör att farthållaren uppträder mer som en mänsklig förare, som ju oftast inte håller en konstant hastighet i kuperat terräng.

Ett ”hysteres-läge” skulle dock på många sträckor kunna ge en märkbart lägre förbrukning med minimal insats, det skulle ju tom kunna vara automatiskt baserat på höjdprofil från kartan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Läge neutral

Inlägg av fth »

airdrive skrev: 20 apr 2024 08:51
OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.

På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
Vinsten är som du säger större för ICE, men klart märkbar även för elbilar. Jag skulle inte heller kanske pyssla med detta för att spara pengar, det är ju kaffepengar vi talar om på en normal resa (plus att jag har fri SuC :D ), men för att nå önskad SuC när man har lite för liten marginal i ”tanken” kan det vara väldigt användbart.

Jag har tex framgångsrikt använt tekniken för att slippa stanna i Sillekrog på hemväg med sovande familj ett par gånger.

Sen är det som sagt ett kul tävlingsmoment på långresa när man har slut på poddar. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Läge neutral

Inlägg av RareEarth »

fth skrev: 19 apr 2024 17:20
Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?

Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.

/fth
Nej, det är inte svårt alls, och ja, det finns en energimätare längst upp på skärmen. Den visar grönt när man regenererar och grått när man gasar.
Skriv svar