Avbeställning eller ångerrätt - kan jag utnyttja detta för att få det nya lägre priset på M3?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Avbeställning eller ångerrätt - kan jag utnyttja detta för att få det nya lägre priset på M3?

Inlägg av di98mase »

Jag vill förstå om jag kan avbeställa en M3 som jag beställ den 18 mars för att sedan beställa den igen och därmed få det lägre priset.
Besparingen är ju inte helt ovidkommande (ca23kkr).

Som ni säkert vet står det så här i avtalet när man beställer en ny M3:

"Beställningsprocess Model 3, Y, S, X; ...Fram tills ditt Fordon är levererat kan du närsomhelst göra en avbeställning."

"Avbeställning. Förutom vad som uttryckligen beskrivs i detta Avtal eller de Regionspecifika bestämmelserna, är detta avtal bindande
och du får inte säga upp det. Om du är en konsument påverkar inte uppsägningsbestämmelserna häri och ska inte tolkas som att de
begränsar din rätt att säga upp detta avtal enligt lokala lagar
, under förutsättning att du gör sådan uppsägning på ett sätt som är
förenligt med dessa lagar."

"Ångerrätt
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk
besittning."

Jag ingick avtal om köp av en M3 den 19 mars. Jag undrar:
  • om jag kan avbeställa bilen idag och i så fall med vilken följd?
  • vad innebär det att "ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger tar varan i fysisk besittning"?
  • Det verkar som jag kan göra en avbeställning närsomhelst innan bilen är levererad, är det skillnad på "ångerfrist" och "avbeställning"?
  • Är det någon som har gjort detta tidigare och isf med vilket resultat?
backe
Inlägg: 1772
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Avbeställning eller ångerrätt - kan jag utnyttja detta för att få det nya lägre priset på M3?

Inlägg av backe »

Har du inte tagit leverans så brukar dom justera priset automatiskt om det går ner och du har kvar lägre om det går upp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avbeställning eller ångerrätt - kan jag utnyttja detta för att få det nya lägre priset på M3?

Inlägg av taliz »

Du behöver inte göra något, dom kommer justera ner det på din befintliga beställning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar