Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Moderator: Redaktion
Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Anser att snabbladdning är dyrt.
Ska vi åka långt blir det fossilt. Billigare, enklare och framförallt behöver man inte stå på destination och trycka i el. Värdelöst att många 3-fas laddare inte levererar enligt spec.
Sist jag var på långresa fick jag åka runt som en idiot för att hitta laddare som levererade mer än 3-5 kW/h.
Blir svårt då att dels motivera en rätt hög kostnad för själva resan, sen parkering/laddningskostnad vid destination och att man behöver skjuts eller gå en bit när bilen laddar gör hela resandet rätt kasst.
Ska vi åka långt blir det fossilt. Billigare, enklare och framförallt behöver man inte stå på destination och trycka i el. Värdelöst att många 3-fas laddare inte levererar enligt spec.
Sist jag var på långresa fick jag åka runt som en idiot för att hitta laddare som levererade mer än 3-5 kW/h.
Blir svårt då att dels motivera en rätt hög kostnad för själva resan, sen parkering/laddningskostnad vid destination och att man behöver skjuts eller gå en bit när bilen laddar gör hela resandet rätt kasst.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:14Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8362
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Lyckligtvis drog mina två senaste avgasbilar över en liter per mil. Dessutom kostade serviceavtalet 454 kr/månad.
Värdeminskningen var dock lägre, delvis p.g.a. billigare bilinköp.
Värdeminskningen var dock lägre, delvis p.g.a. billigare bilinköp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.AAKEE skrev: ↑22 apr 2024 10:21Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:22Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:14Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:27Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.AAKEE skrev: ↑22 apr 2024 10:21Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Jag har för mig att mina tidigare VW-kombis (diesel) drog 0,6l/mil på motorväg vilket ger 10-11kr/mil med dagens dieselpriser. Jag får erkänna att jag har sämre koll på bensinbilars förbrukning på motorväg, så där kanske jag är ute och cyklar.AAKEE skrev: ↑22 apr 2024 10:21Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Grundfrågan om bensin/diesel är billig eller snabbladdningsel är dyr kan man ju iofs enkelt svara på: svaret är "ja"
Det blir ju nästan lite absurt om man räknar om till SEK/kWh, med ett literpris på 17-19:- så är ju priset för fossilt bränsle c:a 1.7-1.9 SEK/kWh "vid pump", och räknar man "well to wheel" så motsvarar det c:a 1.0-1.1 SEK/kWh.
Det är ju ingen tvekan om att fossilt bränsle subventioneras kraftigt i alla led, samt att prispåslaget för snabbladdning fortfarande är högt, det finns ju ingen annan egentlig orsak till att snabbladdning kostar 4-7 ggr mer än fossilt bränsle för samma energimängd.
/fth
Det blir ju nästan lite absurt om man räknar om till SEK/kWh, med ett literpris på 17-19:- så är ju priset för fossilt bränsle c:a 1.7-1.9 SEK/kWh "vid pump", och räknar man "well to wheel" så motsvarar det c:a 1.0-1.1 SEK/kWh.
Det är ju ingen tvekan om att fossilt bränsle subventioneras kraftigt i alla led, samt att prispåslaget för snabbladdning fortfarande är högt, det finns ju ingen annan egentlig orsak till att snabbladdning kostar 4-7 ggr mer än fossilt bränsle för samma energimängd.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Alltså, vad är det där för inlägg? Det spelar väl ingen roll hur många kWh en liter innehåller? Blir ju bara akademiskt paragrafrytteri på sätt och vis. Världsfrånvänt. Går inte att ta seriöst.fth skrev: ↑22 apr 2024 11:10Grundfrågan om bensin/diesel är billig eller snabbladdningsel är dyr kan man ju iofs enkelt svara på: svaret är "ja"
Det blir ju nästan lite absurt om man räknar om till SEK/kWh, med ett literpris på 17-19:- så är ju priset för fossilt bränsle c:a 1.7-1.9 SEK/kWh "vid pump", och räknar man "well to wheel" så motsvarar det c:a 1.0-1.1 SEK/kWh.
Det är ju ingen tvekan om att fossilt bränsle subventioneras kraftigt i alla led, samt att prispåslaget för snabbladdning fortfarande är högt, det finns ju ingen annan egentlig orsak till att snabbladdning kostar 4-7 ggr mer än fossilt bränsle för samma energimängd.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Oj, vaknat på fel sida idag?Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:13Alltså, vad är det där för inlägg? Det spelar väl ingen roll hur många kWh en liter innehåller? Blir ju bara akademiskt paragrafrytteri på sätt och vis. Världsfrånvänt. Går inte att ta seriöst.fth skrev: ↑22 apr 2024 11:10Grundfrågan om bensin/diesel är billig eller snabbladdningsel är dyr kan man ju iofs enkelt svara på: svaret är "ja"
Det blir ju nästan lite absurt om man räknar om till SEK/kWh, med ett literpris på 17-19:- så är ju priset för fossilt bränsle c:a 1.7-1.9 SEK/kWh "vid pump", och räknar man "well to wheel" så motsvarar det c:a 1.0-1.1 SEK/kWh.
Det är ju ingen tvekan om att fossilt bränsle subventioneras kraftigt i alla led, samt att prispåslaget för snabbladdning fortfarande är högt, det finns ju ingen annan egentlig orsak till att snabbladdning kostar 4-7 ggr mer än fossilt bränsle för samma energimängd.
/fth
/fth
Edit: mitt svar är just precis förklaringen till TS fråga: "Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?", dvs att fossila bränslen subventioneras. Huruvida man väljer att ta detta "seriöst" eller inte är förstås upp till läsaren.
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:41Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:27Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.AAKEE skrev: ↑22 apr 2024 10:21Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Nej men jag är lite trött på folk som ska vrida till det på ett lite konstlat sätt när de mycket väl vet att det blir en irrelevant jämförelse.fth skrev: ↑22 apr 2024 11:14Oj, vaknat på fel sida idag?Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:13Alltså, vad är det där för inlägg? Det spelar väl ingen roll hur många kWh en liter innehåller? Blir ju bara akademiskt paragrafrytteri på sätt och vis. Världsfrånvänt. Går inte att ta seriöst.fth skrev: ↑22 apr 2024 11:10Grundfrågan om bensin/diesel är billig eller snabbladdningsel är dyr kan man ju iofs enkelt svara på: svaret är "ja"
Det blir ju nästan lite absurt om man räknar om till SEK/kWh, med ett literpris på 17-19:- så är ju priset för fossilt bränsle c:a 1.7-1.9 SEK/kWh "vid pump", och räknar man "well to wheel" så motsvarar det c:a 1.0-1.1 SEK/kWh.
Det är ju ingen tvekan om att fossilt bränsle subventioneras kraftigt i alla led, samt att prispåslaget för snabbladdning fortfarande är högt, det finns ju ingen annan egentlig orsak till att snabbladdning kostar 4-7 ggr mer än fossilt bränsle för samma energimängd.
/fth
/fth
Edit: mitt svar är just precis förklaringen till TS fråga: "Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?", dvs att fossila bränslen subventioneras. Huruvida man väljer att ta detta "seriöst" eller inte är förstås upp till läsaren.
På Autopower (BMW-forum) var det nån som räknade med vad bensinen kostade utan skatter också och fick fram att bensin egentligen var mycket billigare. Det är ju också bara trams.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Love_O skrev: ↑22 apr 2024 11:15Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:41Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:27Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.AAKEE skrev: ↑22 apr 2024 10:21Finns det någon bensinbil i samma storleksklass som faktiskt går köra för 10:-/mil (då menar jag inte WLTP-förbrukningen utan faktisk bensinförbrukning).Joho skrev: ↑22 apr 2024 10:00Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.
Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?
Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?
Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet.
Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.
Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Den som följt med lite i politikens vs EUs klimatmål inser att de fossilbränslepriserna vi har nu är högst temporära.
När det gäller elpriserna vid snabbladdare så är de vad de är under hela expansionen av snabbladdarnätet. Först när det är utbyggt till något som kan hantera hela fordonsflottan kommer det bli någonslags konkurrens som pressar ned priset närmare produktionskostnaden.
Den som lever får se.
När det gäller elpriserna vid snabbladdare så är de vad de är under hela expansionen av snabbladdarnätet. Först när det är utbyggt till något som kan hantera hela fordonsflottan kommer det bli någonslags konkurrens som pressar ned priset närmare produktionskostnaden.
Den som lever får se.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Jag håller inte alls med om att detta är en "irrelevant jämförelse".
Energi per färdad sträcka gånger pris per enhet energi är väl det enda sättet att jämföra effektivitet och prissättning för drivmedel, eller menar du att det finns något annat mer "relevant" sätt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Men du vet väl att det inte fungerar så i praktiken? Du kanske tycker det på ett intellektuellt plan men vad har det för bäring på en faktisk diskussion idag om vad olika bränsleslag kostar? Man betalar ju faktiska kronor efter vad det faktiskt kostar.fth skrev: ↑22 apr 2024 11:41Jag håller inte alls med om att detta är en "irrelevant jämförelse".
Energi per färdad sträcka gånger pris per enhet energi är väl det enda sättet att jämföra effektivitet och prissättning för drivmedel, eller menar du att det finns något annat mer "relevant" sätt?
/fth
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Jag vill absolut inte byta ut min elbil mot en bensin/diesel-bil, funderar mest på hur det kan vara lika billigt att långköra på bensin/diesel som på el.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:38Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:22Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:14Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Jag själv tror och hoppas att konkurrens kommer att pressa ner snabbladdningspriserna till lägre nivåer så att det blir en no-brainer för alla att alltid välja elbilen. Då slipper man också höra det eviga argumentet att det är lika "dyrt" att resa på el som diesel. Drivmedelskostnad för bilen, oavsett drivmedelstyp, har för mig alltid varit en relativt liten utgiftspost för en weekend/vecko-resa. Boende, mat o annat står ju oftast för en betydligt större del. Jag åker sällan till t.ex. Prag, tar ett glas vatten och vänder hem över en långhelg...
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Joho skrev: ↑22 apr 2024 12:13Jag vill absolut inte byta ut min elbil mot en bensin/diesel-bil, funderar mest på hur det kan vara lika billigt att långköra på bensin/diesel som på el.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:38Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:22Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:14Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?
Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Jag själv tror och hoppas att konkurrens kommer att pressa ner snabbladdningspriserna till lägre nivåer så att det blir en no-brainer för alla att alltid välja elbilen. Då slipper man också höra det eviga argumentet att det är lika "dyrt" att resa på el som diesel. Drivmedelskostnad för bilen, oavsett drivmedelstyp, har för mig alltid varit en relativt liten utgiftspost för en weekend/vecko-resa. Boende, mat o annat står ju oftast för en betydligt större del. Jag åker sällan till t.ex. Prag, tar ett glas vatten och vänder hem över en långhelg...
Men hur många har ett sånt val att göra? Kräver ju att man har en av varje.
För mig handlar elbil om att jag slipper lägga 4-5 tusen i månaden på vardagspendlingen. Långresor är ganska sällsynta för mig.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:26Love_O skrev: ↑22 apr 2024 11:15Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:41Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:27Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.
Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet.
Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.
Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.
Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.
Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.
Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
För mig handlar elbil om att jag slipper lägga 4-5 tusen i månaden på vardagspendlingen. Långresor är ganska sällsynta för mig.
Ofta är det bara en ren förskjutning av kostnaden, på en ny elbil är kostnaden värdeminskningen , på en "äldre" ICE är det drivmedel.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Love_O skrev: ↑22 apr 2024 12:51Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 11:26Love_O skrev: ↑22 apr 2024 11:15Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.Verdi_ skrev: ↑22 apr 2024 10:41Love_O skrev: ↑22 apr 2024 10:27
Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.
Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet.
Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.
Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.
Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.
Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.
Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Fast raset på din ID.4 har ju redan varit. Det går inte att backa det genom att köpa en överprisad hybrid som antagligen är nästa biltyp att rasa. Det är som med den där trappan på Lustiga huset på Grönan. Man ska byta ben när man står som högst. Inte som lägst.
Du kan ju räkna framtida kostnad på din befintliga från idag och räkna ditt potentiella försäljningspris som anskaffningskostnad och sen jämföra mot en dyr hybrid som ligger högt just nu. Sen räknar du på båda 3 år framåt i tiden. Så brukar jag göra när jag funderar på bilbyte. Brukar sluta med att jag inte byter.
Däremot om du tror att din ID.4 även i fortsättningen kommer tappa mer än en hybrid så ska du kanske sälja lite beroende på nivåerna.
Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?
Varför gör du en jämförelse mellan en ny elbil och en gammal fossilbil?
Min Model S får jag nog lite drygt 300 tkr för numera. Det blir inte mycket till dieselkombi för de pengarna idag.