Men du såg väl att man redovisar 460hk i EU och 510 i US? Vad är din poäng?vigge50 skrev: ↑23 apr 2024 21:33Ja, visst är det inte mycket med 4 km/h i ytterligare acceleration men även om vi går tillbaka och kollar på Model S så har det ständigt skilt 0,2 sekunder mellan 0-60 mph och 0-100 km/h när Tesla redovisat siffrorna, även när de tillverkades på samma produktionslina i USA. När Model S P100D presenterades så tror jag tiderna var 3,1 sek för 0-60 och 3,3 sek för 0-100. Då var det däremot konstigt nog ingen diskussion om att Tesla skulle ha satt in sämre batterier i alla bilar som skickades till Europa.Verdi_ skrev: ↑23 apr 2024 21:12vigge50 skrev: ↑23 apr 2024 21:04Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.
Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.
Du vet att 60 mph är 96 km/h va?
Model 3 Ludicrous
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Ludicrous
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 Ludicrous
Så ca 3,1 sek om man räknar äkta 0-100
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Då är väl bmw och andra lika snabba, trodde tesla skulle ta ett försprång igen, men icke denna gång.
Får ut 444kW ur M3P 2019 med panasonic batteri, bara köpa hörselkåpor så går den tystare än highland
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 Ludicrous
Sådär ja Är jag först?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Ludicrous
Det blir begränsad skillnad. Såklart åt rätt håll men LG-batteriet är lite flaskhals.
[media] [/media]
Oroa er inte, videon är bara 3.31s
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Ludicrous
Snyggt!
Vilken spec valde du?
Jag är inne på vit/svart, röd/svart eller grå/vit.
Ett påslag på 60 k är riktigt bra mtp vad man får för pengarna. Jag hade nog räknat med ca 100 k i påslag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 Ludicrous
Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 Ludicrous
Tar du svart eller grå så slipper du eländet med att de skitiga trösklarna syns så tydligt!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Model 3 Ludicrous
Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).pefreli skrev: ↑23 apr 2024 23:55Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.
Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Ludicrous
Lås inte på effektsiffror.pefreli skrev: ↑23 apr 2024 23:55Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Räkna med att det är batteriet som gränssätter effekt. Det är samma som senare M3P med LG.
M3P har vart momentbegränsad till X nm upp till cirka 80km/h där max effekt nåddes.
Tänk att bilen levererar en effektkurva som börjar på 0hk vid 0km/h och tex 500hk vid 80km/h. Vid 40 km/h levereras det bara 250hk, eftersom effekt är vrid x varv.
Vill man, kan man ta ut mer vridmoment vid lägre fart, då blir effektkurvan brantare och tex 250hk kanske nås redan vid 30km/h.
(Man skulle även kunna växla ned gamla motorn och tjäna effekt i lägre farter på samma sätt.)
När man når batteriets begränsning för att leverera ström kommer inte effekten öka mer, men det går få den att hålla i längre. Gamla P tappade kraften ordentligt över 80km/h. Den nya bakre motorn kommer säkerligen vara lite mer som Plaidmotorerna och orka hålla i kraften i högre fart.
Totalt kan alltså toppeffekten bli lägre men genomsnittetseffekten från 0-100 bli högre, då kortas tiden.
Hade såklart vart kul med mer, men kan de bara ha bootat effekttappet över 80km/h så är det okey. Det ska inte kännas som tryckslang från turbon poppar varje gång man passerar 80
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Ludicrous
Det är samma motorer, och sannolikt har man gått på LG-batteriet även i USA.martinot skrev: ↑24 apr 2024 00:21Man kan mäta effekt på lite olika sätt (bla. hur länge den kan hållas).pefreli skrev: ↑23 apr 2024 23:55Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Kan kanske vara en fördel att siffran officiellt här i Sverige/EU inte är så hög på pappret för att få ner kostnaden för försäkringar och annat.
Hoppas iaf. att kinaversionerna av nya M3P inte har sämre elektrisk drivlina än amerikanska nya M3P.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Ludicrous
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Ludicrous
Då tänkte vi i ungefär samma banor. Det stod mellan röd/svart, röd/vit och grå/vit för mig. Kände mig så ekvivalent mellan alla tre att det gick bli det billigaste
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Ludicrous
pefreli skrev: ↑23 apr 2024 23:55Men hur lyckas man få 3,1 sek ur 460 hk?
Det är väl ca 50 hk lägre effekt än tidigare? Men ändå 0,2 sek snabbare.
Fattar jag annan info rätt så får bilen också bättre prestanda i högre hastigheter.
Jag får inte ihop det.
Runt Teslas bilar cirkulerar så många olika effektsiffror att det är svårt att bedöma. Hade gamla verkligen 500+ hästar?
Är skillnad på vad motorerna kan leverera och vad batteriet kan få ur sig. Och dessutom påverkar hastigheten effekten eftersom bilen inte har flera växlar och elmotorn tappar effekt vid högre varv.
Re: Model 3 Ludicrous
Jag är besviken faktiskt. Hade behövts ett nytt större batteri och 700+hk.
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.
Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
Mer eller mindre samma drivlina och effekt känns lamt.
Nu finns ju ioniq 5 N mfl. Visst kostar de mer, men går säkert att pruta en hel del på i en mkt snar framtid..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Ludicrous
Glöm inte att Tesla räknar med ”1 foot roll out” på sina performancebilar. Så det är nog mer 3,3-3,4 om man jämför med alla andra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Ludicrous
Lite inne på att byta min palladium till en M3P men är lite besviken på siffrorna. Får nog provköra en först!
Re: Model 3 Ludicrous
Jag hade hoppats på +600 hk och och även lite ytterligare förbättrade prestanda- och räckviddssiffror. Samtidigt är priset väldigt konkurrenskraftigt och jag tycker att ”paketet” Tesla erbjuder är klart bättre än allt annat på marknaden.
Hyundaien är säkert bra men inte en bil jag går igång på.
Nu blir det intressant att kolla resultatet från provkörningar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model 3 Ludicrous
Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 Ludicrous
Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 Ludicrous
Jag blir nyfiken på track package. Undrar om den även låser upp några hästar till? Samt inkluderar ludicrous-dekalen?
För något stämmer inte.
För något stämmer inte.
Re: Model 3 Ludicrous
Här i Norge så är faktiskt P ganska dyr jämfört med LR, 110.000 ca. Tidigare var det betydligt mindre skillnad. Model Y P och LR skiljer bara 40.000krTellus skrev: ↑24 apr 2024 07:57Precis, jag tänkte fel, räknade på 0-60mph 2,9.
Som ni skriver borde det bli ca 3,3 på nya och ~ 3,4 på gamla. Kommer väl snart jämförelser på youtube.
Oavsett så är priset riktigt attraktivt på nya performance
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Ludicrous
Det är ju en sån trött grej att säga. Det är ju inte ens samma typ av bil i mina ögon.tesla newbie skrev: ↑24 apr 2024 07:43Jason Cammisa verkar gilla den. Han tycker inte det finns någon anledning att köpa BMW M3 längre:
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 Ludicrous
För att accelerera fort i låga farter krävs inte gigantisk effekt. Hos motorstarka fordon begränsas accelerationen i låga farter ofta av grepp eller andra faktorer som inte har med motorn (eller motorerna) att göra.
Det mest tydliga exemplet på det är nog sportmotorcyklar. Idag har 1000 cc maskinerna runt 200 hk, men de är nästan inte alls snabbare 0-100 än vad de var för 30 år sedan. Det beror på att om alla 200 hk skulle skickas till drivhjulet i låg fart skulle det resultera i massivt hjulspinn, alternativt att framhjulet far upp i luften. Därför har en sådan motorcykel en utväxling som är extrem. Ofta kan de köra ända upp till 160 km/h på första växeln. Deras effekt kommer däremot till sin rätt vid acceleration i intervallet 100-200 km/h, som går nästan lika fort som 0-100 km/h. Hade det varit motorcykelns effekt som begränsade den hela vägen från start, skulle den ha behövt tre gånger så långt tid 100-200 som 0-100, även om vi bortser från luftmotståndet.
0-100 km/h är inte så bra mätare på motorprestanda, när vi talar om låga tider. Att kunna reglera effekten, så att greppet utnyttjas på bästa sätt, kan vara väl så viktigt. I det avseendet har eldrivna fordon med separata motorer fram och bak en fördel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.