Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av AxwellE »

Hej! Jag har ett dilemma. Jag vill ha en kostnadseffektiv lösning på mitt bilägande med så liten risk som möjligt. Jag funderar på att ta ut en model 3 Highland SR som personalbil av den enkla anledningen att det är den jag hade valt själv om jag skulle slanta upp den kontant med skattade pengar just idag. Hur frän P:n än må vara så hade jag inte kunnat motivera 150000 extra skattade kronor privat för att välja den modellen.

Logiken i mitt huvud upphör dock när jag sitter med personalbilskalkylen framför mig. Då blir skillnaden per månad för mig ungefär 1000-1200kr beroende på lite olika val när jag jämför P:n och SR:n. En liten summa kan tyckas…

Hur resonerar ni andra när ni väljer bil utifrån dessa förutsättningar? Tror ni P:n kommer stå sig betydligt bättre ur värdeminskningssynpunkt? Eller kan lägre försäkringspremie om 3-4 år när bilen ska avyttras vara till SR:ns fördel? Med andra ord vad blir den troliga verkliga inputen på personalbilskalkylen?

I mitt fall är SR:n avskriven till ett värde av 260000kr efter 36 månader, så min plan är att köpa ut den själv om 3 år om värdeminskning är större för att då kan jag köra den lite till och det är ingen astronomisk summa jag ska ut med - särskilt inte eftersom jag har en privat dieselbil jag avyttrar till förmån för teslan för kanske runt 170000kr som jag kan ha på sparkonto eller ISK under tiden.

Många tankar som snurrar utan att jag logiskt kommer fram till något som ni kanske märker…
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 783
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Jaegaern »

Du kommer klara dig bra med en SR. De räcker till för alla förutom de som lever i bilen, med risk att trampa någon på tårna.

Resten är ren bekvämlighet eller lyx. Ladda lite mer sällan, accelerera lite snabbare, fyrhjulsdrift, etc.

Men eftersom förmånsvärdena ska vara rätt lika nu och du ändå kör den på firman/personalbil så kör för fasen på en performance, allt ska inte övertänkas! 8-)
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Maltino »

RWD har ju så bra räckvidd nu, så hade lätt valt en sådan. Dock väldigt synd att den har sämre ljudanläggning.

Har haft M3 SR och har nu en Y RWD. Mycket nöjd med båda.

Edit: Dina körvanor och vart i landet du bor bör ju spela in också. Fyrhjulsdrift och bra räckvidd på vintern kan ju vara värt en del beroende på dessa faktorer.
Senast redigerad av Maltino, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av holden »

Jaegaern skrev: 24 apr 2024 20:48
Du kommer klara dig bra med en SR. De räcker till för alla förutom de som lever i bilen, med risk att trampa någon på tårna.

Resten är ren bekvämlighet eller lyx. Ladda lite mer sällan, accelerera lite snabbare, fyrhjulsdrift, etc.

Men eftersom förmånsvärdena ska vara rätt lika nu och du ändå kör den på firman/personalbil så kör för fasen på en performance, allt ska inte övertänkas! 8-)
Jag är inne på samma linje, kör man den på firman är skillnaden i förmånsvärde så liten att man kanske borde köra på en P även om jag personligen aldrig kommer att använda några bankörningsinställningar och är helt nöjd med prestandan i LR. Kanske mer som kan paja med adaptiva dämpare, men tre år borde det väl hålla.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är stereo viktigt? Är en lite enklare stereo i RWD Highland än det är i LR & P Highland.

EDIT: Maltino hann före.

Är dragkrok viktigt? Skrevs i P/Ludicrous-tråden att drag skulle vara på gång till P Highland, men än så länge är det väl inte officiellt bekräftat från Tesla. Så tills vidare så finns väl drag tyvärr bara till RWD & LR... Påverkar drag andrahandsvärdet märkbart? Vet faktiskt inte.

Notera även att det hittills inte gått att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med på Model 3. Ska man kunna dra lagligt med en Model 3 så måste draget monteras i fabrik i samband med att bilen byggs. Fast det fanns tydligen muntligt i den andra tråden från en Teslasäljare om att detta kanske skulle bli möjligt ngn gång i framtiden till P Highland...

EDIT: Det verkar som det genomstrukna inte längre stämmer för Highland. Se nedan i tråden. Har själv inte stenkoll, så rådet till de som vill ha drag är att kolla upp det här.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av AxwellE »

Haha! Jag vill övertänka! Jag tillhör den där kategorin människor att jag tänker för mycket…och när jag väl ska hoppa på tåget så har det redan gått . Stod med samma frågeställning när tesla dumpade priset på model Y för första gången och då blev det att jag knöt näven och puttrade vidare i min BMW diesel..medans kollegor bestämde sig över fredagsölen på vad dom skulle välja.

Jag försöker bara tänka strikt ekonomiskt och där jag får bäst risk/reward. Jag stör mig på att försäkringspremierna inte verkar skilja mer mellan SR och P när bilarna bli gamla. För min tanke var att ta en SR nu och kanske köpa ut den och ha den som andra bil om 3 år, men då kanske hoppa på något fräckare + att min lön kanske har gått upp lite till vilket gör det mindre sårbart än nu när man står med hus och småbarn (vill tillägga att jag har absolut inte dåligt med pengar). Men jag är fostrad på så sätt att det jag inte kan tänk mig att köpa för mina egna pengar ska jag inte köpa för bankens/företagets pengar heller även om den i själva verket är kostnadsneutral för dom…men det blir enligt mig lite pinsamt att åka runt i något som man inte hade kunnat stå för om man skulle slantat upp det cash.

En SR skulle jag kunna slanta upp cash med gott samvete utan problem. Anledningen till förmånsbil för min del är att jag hellre behåller mina pengar och låter dom jobba under tiden i andra investeringar
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SR kommer långt numera och är lättare och därmed roligare. Snabb nog. LFP-batteri som anses bättre (ställt frågan i annan kanal)
Samt billigare.
Köp den!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av martinot »

AxwellE skrev: 24 apr 2024 20:39
Hej! Jag har ett dilemma. Jag vill ha en kostnadseffektiv lösning på mitt bilägande med så liten risk som möjligt. Jag funderar på att ta ut en model 3 Highland SR som personalbil av den enkla anledningen att det är den jag hade valt själv om jag skulle slanta upp den kontant med skattade pengar just idag. Hur frän P:n än må vara så hade jag inte kunnat motivera 150000 extra skattade kronor privat för att välja den modellen.

Logiken i mitt huvud upphör dock när jag sitter med personalbilskalkylen framför mig. Då blir skillnaden per månad för mig ungefär 1000-1200kr beroende på lite olika val när jag jämför P:n och SR:n. En liten summa kan tyckas…

Hur resonerar ni andra när ni väljer bil utifrån dessa förutsättningar? Tror ni P:n kommer stå sig betydligt bättre ur värdeminskningssynpunkt? Eller kan lägre försäkringspremie om 3-4 år när bilen ska avyttras vara till SR:ns fördel? Med andra ord vad blir den troliga verkliga inputen på personalbilskalkylen?

I mitt fall är SR:n avskriven till ett värde av 260000kr efter 36 månader, så min plan är att köpa ut den själv om 3 år om värdeminskning är större för att då kan jag köra den lite till och det är ingen astronomisk summa jag ska ut med - särskilt inte eftersom jag har en privat dieselbil jag avyttrar till förmån för teslan för kanske runt 170000kr som jag kan ha på sparkonto eller ISK under tiden.

Många tankar som snurrar utan att jag logiskt kommer fram till något som ni kanske märker…
Om jag byter min nuvarande M3 LR mot en ny Tesla så blir det en M3 P helt klart. Kör den som förmånsbil. Kostnaden är numera rätt liten mot M3 LR. Var skillnad förr i tiden när M3P hade galet högt förmånsvärde mot M3LR. Då var det crazy dåligt val med M3P som just förmånsbil.

Idag är ju skillnaden minimal (som ett litet tillbehörspaket för andra vanliga bilar) i både kostnad och skatt mellan LR och P. Finns inget alternativ för mig nu att välja något som helst annat än M3P.

Men jag är inte du, så svårt att svara för dig. :)

Välj det som du tror är bäst och som känns rätt för dig!

Alla tre M3-modeller kommer fungera bra (om man känner till deras nackdelar med avsaknad av vissa saker). Tror inte du behöver vara så orolig för räckvidden om du vill ha en M3 standard med LFP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AxwellE skrev: 24 apr 2024 21:16
Haha! Jag vill övertänka! Jag tillhör den där kategorin människor att jag tänker för mycket…och när jag väl ska hoppa på tåget så har det redan gått . Stod med samma frågeställning när tesla dumpade priset på model Y för första gången och då blev det att jag knöt näven och puttrade vidare i min BMW diesel..medans kollegor bestämde sig över fredagsölen på vad dom skulle välja.

Jag försöker bara tänka strikt ekonomiskt och där jag får bäst risk/reward. Jag stör mig på att försäkringspremierna inte verkar skilja mer mellan SR och P när bilarna bli gamla. För min tanke var att ta en SR nu och kanske köpa ut den och ha den som andra bil om 3 år, men då kanske hoppa på något fräckare + att min lön kanske har gått upp lite till vilket gör det mindre sårbart än nu när man står med hus och småbarn (vill tillägga att jag har absolut inte dåligt med pengar). Men jag är fostrad på så sätt att det jag inte kan tänk mig att köpa för mina egna pengar ska jag inte köpa för bankens/företagets pengar heller även om den i själva verket är kostnadsneutral för dom…men det blir enligt mig lite pinsamt att åka runt i något som man inte hade kunnat stå för om man skulle slantat upp det cash.

En SR skulle jag kunna slanta upp cash med gott samvete utan problem. Anledningen till förmånsbil för min del är att jag hellre behåller mina pengar och låter dom jobba under tiden i andra investeringar
Tycker du svarar på din fråga själv här. Som jag läser det ska du välja en SR/RWD om du inte kan motivera varför du behöver den längre räckvidden i LR. Kan du motivera att du behöver den längre räckvidden så kan du med gott samvete välja en LR. Och kan du trots det inte välja mellan dessa två kanske du helt enkelt bara kan singla slant och gå vidare till något som kanske är ännu roligare än det här bilvalet... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Airlift »

Hade valt P enkom för stolarna, som förhoppningsvis ger lite bättre sidostöd än de förvisso bekväma fåtöljerna i de andra.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av FStaake »

SwedishAdvocate skrev: 24 apr 2024 21:15
Är stereo viktigt? Är en lite enklare stereo i RWD Highland än det är i LR & P Highland.

EDIT: Maltino hann före.

Är dragkrok viktigt? Skrevs i P/Ludicrous-tråden att drag skulle vara på gång till P Highland, men än så länge är det väl inte officiellt bekräftat från Tesla. Så tills vidare så finns väl drag tyvärr bara till RWD & LR... Påverkar drag andrahandsvärdet märkbart? Vet faktiskt inte.

Notera även att det hittills inte gått att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med på Model 3. Ska man kunna dra lagligt med en Model 3 så måste draget monteras i fabrik i samband med att bilen byggs. Fast det fanns tydligen muntligt i den andra tråden från en Teslasäljare om att detta kanske skulle bli möjligt ngn gång i framtiden till P Highland...
Detta (fetstil) verkar inte gälla Highland. Den SR på blocket är registrerad med släpvagnsvikt fast den inte har drag monterat. Vilket möjliggör eftermontering av drag.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av martinot »

FStaake skrev: 24 apr 2024 22:25
SwedishAdvocate skrev: 24 apr 2024 21:15
Är stereo viktigt? Är en lite enklare stereo i RWD Highland än det är i LR & P Highland.

EDIT: Maltino hann före.

Är dragkrok viktigt? Skrevs i P/Ludicrous-tråden att drag skulle vara på gång till P Highland, men än så länge är det väl inte officiellt bekräftat från Tesla. Så tills vidare så finns väl drag tyvärr bara till RWD & LR... Påverkar drag andrahandsvärdet märkbart? Vet faktiskt inte.

Notera även att det hittills inte gått att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med på Model 3. Ska man kunna dra lagligt med en Model 3 så måste draget monteras i fabrik i samband med att bilen byggs. Fast det fanns tydligen muntligt i den andra tråden från en Teslasäljare om att detta kanske skulle bli möjligt ngn gång i framtiden till P Highland...
Detta (fetstil) verkar inte gälla Highland. Den SR på blocket är registrerad med släpvagnsvikt fast den inte har drag monterat. Vilket möjliggör eftermontering av drag.
Är ju en väldigt positiv förändring om det stämmer. Riktigt bra isf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 783
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Jaegaern »

holden skrev: 24 apr 2024 21:12
Jaegaern skrev: 24 apr 2024 20:48
Du kommer klara dig bra med en SR. De räcker till för alla förutom de som lever i bilen, med risk att trampa någon på tårna.

Resten är ren bekvämlighet eller lyx. Ladda lite mer sällan, accelerera lite snabbare, fyrhjulsdrift, etc.

Men eftersom förmånsvärdena ska vara rätt lika nu och du ändå kör den på firman/personalbil så kör för fasen på en performance, allt ska inte övertänkas! 8-)
Jag är inne på samma linje, kör man den på firman är skillnaden i förmånsvärde så liten att man kanske borde köra på en P även om jag personligen aldrig kommer att använda några bankörningsinställningar och är helt nöjd med prestandan i LR. Kanske mer som kan paja med adaptiva dämpare, men tre år borde det väl hålla.
Ja precis!

Garantin är ju på 4 år, så länge man inte kör svinmycket.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2423
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av NiklasTesla »

AxwellE skrev: 24 apr 2024 20:39
Hej! Jag har ett dilemma. Jag vill ha en kostnadseffektiv lösning på mitt bilägande med så liten risk som möjligt. Jag funderar på att ta ut en model 3 Highland SR som personalbil av den enkla anledningen att det är den jag hade valt själv om jag skulle slanta upp den kontant med skattade pengar just idag. Hur frän P:n än må vara så hade jag inte kunnat motivera 150000 extra skattade kronor privat för att välja den modellen.

Logiken i mitt huvud upphör dock när jag sitter med personalbilskalkylen framför mig. Då blir skillnaden per månad för mig ungefär 1000-1200kr beroende på lite olika val när jag jämför P:n och SR:n. En liten summa kan tyckas…

Hur resonerar ni andra när ni väljer bil utifrån dessa förutsättningar? Tror ni P:n kommer stå sig betydligt bättre ur värdeminskningssynpunkt? Eller kan lägre försäkringspremie om 3-4 år när bilen ska avyttras vara till SR:ns fördel? Med andra ord vad blir den troliga verkliga inputen på personalbilskalkylen?

I mitt fall är SR:n avskriven till ett värde av 260000kr efter 36 månader, så min plan är att köpa ut den själv om 3 år om värdeminskning är större för att då kan jag köra den lite till och det är ingen astronomisk summa jag ska ut med - särskilt inte eftersom jag har en privat dieselbil jag avyttrar till förmån för teslan för kanske runt 170000kr som jag kan ha på sparkonto eller ISK under tiden.

Många tankar som snurrar utan att jag logiskt kommer fram till något som ni kanske märker…
Tycker du funderar på bra sätt. Har du ekonomin så får du roligare bil med P och bättre stereo + AWD vilket ger bättre andrahandsvärde. Du kommer då såklart ha lite högre kostnad för däck med P också samt du har helt rätt att RWD kommer räcka (om du behöver drag så är RWD bättre köp). Slantar på börsen över tid är i stort alltid långt mycket bättre än bilköp ekonomiskt (man lever mest troligtvis bara en gång dock).

MVH
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev: 25 apr 2024 09:00
AxwellE skrev: 24 apr 2024 20:39
Hej! Jag har ett dilemma. Jag vill ha en kostnadseffektiv lösning på mitt bilägande med så liten risk som möjligt. Jag funderar på att ta ut en model 3 Highland SR som personalbil av den enkla anledningen att det är den jag hade valt själv om jag skulle slanta upp den kontant med skattade pengar just idag. Hur frän P:n än må vara så hade jag inte kunnat motivera 150000 extra skattade kronor privat för att välja den modellen.

Logiken i mitt huvud upphör dock när jag sitter med personalbilskalkylen framför mig. Då blir skillnaden per månad för mig ungefär 1000-1200kr beroende på lite olika val när jag jämför P:n och SR:n. En liten summa kan tyckas…

Hur resonerar ni andra när ni väljer bil utifrån dessa förutsättningar? Tror ni P:n kommer stå sig betydligt bättre ur värdeminskningssynpunkt? Eller kan lägre försäkringspremie om 3-4 år när bilen ska avyttras vara till SR:ns fördel? Med andra ord vad blir den troliga verkliga inputen på personalbilskalkylen?

I mitt fall är SR:n avskriven till ett värde av 260000kr efter 36 månader, så min plan är att köpa ut den själv om 3 år om värdeminskning är större för att då kan jag köra den lite till och det är ingen astronomisk summa jag ska ut med - särskilt inte eftersom jag har en privat dieselbil jag avyttrar till förmån för teslan för kanske runt 170000kr som jag kan ha på sparkonto eller ISK under tiden.

Många tankar som snurrar utan att jag logiskt kommer fram till något som ni kanske märker…
Tycker du funderar på bra sätt. Har du ekonomin så får du roligare bil med P och bättre stereo + AWD vilket ger bättre andrahandsvärde. Du kommer då såklart ha lite högre kostnad för däck med P också samt du har helt rätt att RWD kommer räcka (om du behöver drag så är RWD bättre köp). Slantar på börsen över tid är i stort alltid långt mycket bättre än bilköp ekonomiskt (man lever mest troligtvis bara en gång dock).

MVH
@AxwellE: Har du provkört en 3LR någon gång? Jag har testat 0-100 på 4,4 i en 3LR AWD från 2019 utan acc. boost, och det suger till rätt rejält i magen det också... Finns även rejält med pulver mellan ~90-130 km/h. Minns nu inte om jag tryckt på över 130 km/h. Finns ju ~440 hästar i den bilen... Så iallafall jag som till vardags kör en bil i liknande storlek som har 110-125 hk har ju lite svårt att se hur man behöver ha mer än ~440 hk i en bil som Model 3... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av AxwellE »

Jag har provkört LR och även Model Y Performance. Men därför jag siktat in mig på SR är just att jag bedömer det bäst risk/reward på lång sikt. I mitt fall ser jag även fördelar med LFP där jag kan ladda till 100% ofta och även ha lite mindre regenering på vintern (Regen tycker jag själv är ganska obehagligt, i synnerhet på vintern).

Min tanke är att kanske lösa ut den om 3 år och då ha den som 2:a bil...och då ser jag också fördelarna med LFP och den mindre motorstyrkan om jag ska äga den på lång sikt. Det ända jag inte får kläm på är om försäkringspremien är billigare efter 4-5 år än LR och P? Hört lite delade meningar om det.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev: 24 apr 2024 22:26
FStaake skrev: 24 apr 2024 22:25
SwedishAdvocate skrev: 24 apr 2024 21:15
Är stereo viktigt? Är en lite enklare stereo i RWD Highland än det är i LR & P Highland.

EDIT: Maltino hann före.

Är dragkrok viktigt? Skrevs i P/Ludicrous-tråden att drag skulle vara på gång till P Highland, men än så länge är det väl inte officiellt bekräftat från Tesla. Så tills vidare så finns väl drag tyvärr bara till RWD & LR... Påverkar drag andrahandsvärdet märkbart? Vet faktiskt inte.

Notera även att det hittills inte gått att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med på Model 3. Ska man kunna dra lagligt med en Model 3 så måste draget monteras i fabrik i samband med att bilen byggs. Fast det fanns tydligen muntligt i den andra tråden från en Teslasäljare om att detta kanske skulle bli möjligt ngn gång i framtiden till P Highland...
Detta (fetstil) verkar inte gälla Highland. Den SR på blocket är registrerad med släpvagnsvikt fast den inte har drag monterat. Vilket möjliggör eftermontering av drag.
Är ju en väldigt positiv förändring om det stämmer. Riktigt bra isf.
Det stämmer, det går att eftermontera drag på highland. (Källa: säljare på Tesla, plus sök uppgift om annat fordon.) Enda skillnaden med att köpa en lagerbil utan drag är att det tydligen var lite väntetid på kroken då man måste byta ut nån viss del utöver att sätta dit själva kroken. Mobil service kommer ut och monterar, man behöver inte lämna in bilen.
Förstod det som att man beställde draget genom teslashoppen i appen men den syntes bara om man hade en Highland registrerad på sitt konto.
Model 3 SR+ 18" 2021
psaaf
Inlägg: 35
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av psaaf »

Är väl ganska nöjd med min SR+. Det hade varit trevligt med den bättre stereon i LR och den extra räckvidden vid långkörningar men det är absolut inget måste.

En nackdel med LFP som bör nämnas dock. Laddhastigheten påverkas kraftigt vid kyla. Gjorde en gång misstaget att bara förvärma 10-15min innan snabbladdning efter att bilen stått ute över natten i -10°. Laddningen började med 10KW och ökade väl till knappt 30KW efter en timme. Det blev sen avfärd den dagen...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av kenjon »

Ska man ha den som andra-bil tycker jag SR är perfekt. Som första-bil skulle jag inte valt den dock.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Någon som har jämfört stereon i Highlinder SR med LR?
Jag har bara åkt/hört "den stora" stereon i LR, men tyckte gamla M3 hade bättre stereo...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av AxwellE »

Provkörde SR i 1,5 h idag och testade steroen grundligt. Jag anser att det är väldigt liten skillnad mot LR. LR har lite mer tryck och du märker att ljudet kommer från lite fler olika riktningar. Skruvar du lite i EQ inställningarna blir ljudet riktigt bra i SR. Skulle säga att den ligger väldigt nära BMW:s Harman Kardon i F30:n i ljudupplevelse om det säger dig något. Med andra ord är stereon bättre än 90% av Sveriges fordonspark ;).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Highland - SR LR eller P?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AxwellE skrev: 25 apr 2024 10:28
...] Min tanke är att kanske lösa ut den om 3 år och då ha den som 2:a bil...och då ser jag också fördelarna med LFP och den mindre motorstyrkan om jag ska äga den på lång sikt. Det ända jag inte får kläm på är om försäkringspremien är billigare efter 4-5 år än LR och P? Hört lite delade meningar om det.
Vilka fordonsspecifika faktorer är det som skulle kunna påverka försäkringen då?
Effekten måste väl vara en av dem – och det bör väl således tala för lägst försäkringspremie för SR/RWD.
Vet väl personligen inget om den nya adaptiva fjädringen i P Highland. Skulle det kunna bli premiedrivande strul med den?
Finns det fler faktorer och vilka är i så fall dessa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar