FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10858
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Verdi_ skrev: 26 apr 2024 13:51
HerrNilsson skrev: 25 apr 2024 07:19
Två erfarna riskkapitalister, varav en tidigare skeptiker till Tesla FSD, pratar teknik, upstart-bolag, autonom körning m.m.

Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.

Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.

FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så :)
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.

Att FSD skulle vara självlärande har det snackats om i ÅRATAL. Vid varje större release så slås det på stora trumman. Vill minnas att redan v9 var "revolutionerande" för då hade de minsann skrivit om allt bla bla bla.

Jag tycker det är fascinerande att till synes intelligenta personer inte är mer skeptiska till detta. Folk blir ju lurade av exakt samma snack om och om igen. Vad är det frågan om egentligen? Eller jo, jag fattar. Views från fanboys på youtube = stora pengar.

Också ett jäkla snack om ChatGPT. Jag använder det varje dag i jobbet och chatGPT har fel varje dag. Det är ett bra hjälpmedel absolut men om Teslas FSD har samma felprocent så kommer vi se tusentals döda... :x
Om Tesla tar över ansvaret för körningen, som man ju beskriver framtiden som, så kan det ju räcka med ett enda dödsfall för att potentiellt ruinera företaget. I usa kan man ju basera skadeståndet på vad ett företag tjänat på den bristfälliga produkten. Kan ju bli det största skadeståndet i världshistorien...
Smart att låta föraren vara ansvarig så länge det finns en förare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 26 apr 2024 13:47
spacecoin skrev:
Anledning till hoppet på slutet är att Tesla uppdaterade allas bilar i NA med FSD i en "trial" och slog på funktionen automatiskt (istf AP).
Var har du fått påståendet om "slog på funktionen automatiskt (istf AP)" ifrån?

Bidra gärna med något videobevis eller andra verifierbara referenser.


42 minuter och 55 sekunder in och en minut framåt. Hela avsnittet är underhållande och bra, förresten.

Mer om Tesla från 28 min och framåt. Innan det generellt om Cruise, Waymo och andra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev: 25 apr 2024 23:29
fth skrev: 25 apr 2024 23:06
Jag är dock helt säker på att det inte ännu finns tillräckligt underlag för att säga varken bu eller bä om detta, och definitivt inte för tvärsäkra uttalanden av typen ”the system can’t even see a fucking motorcyclist” eller ”stoppa vanvettigheter”. :roll:
Det finns tillräckligt med underlag för att anklaga Tesla för att överdriva systemets förmåga över 8-10 år. Det har konsekvenser och kanske det var så i detta fall eller ej. Det finns gott om andra idioter som kört ihjäl sig själva och andra med "Autopilot", så det här fallet är bara en i en lång rad av rättegångar som Tesla har att se fram emot. Tesla kommer att bli stämda av familjen till motorcyklisten - garanterat.

Det är småpengar för Tesla att delar ut några miljoner här och där för att kunna fortsätta sin profilering av systemet. Cost of doing business helt enkelt.

Det var en settlement före rättegång senast för ett par veckor sedan. (Walter Huangs efterlevande). Vad var det Elon sa om att aldrig bestrida korrekta påståenden med sitt "hard core litigation team"?

https://www.cnbc.com/2024/04/08/tesla-s ... crash.html

"In a filing asking the court to seal the settlement terms, Tesla’s attorneys wrote that the company had, “entered into a settlement agreement with Plaintiffs to end years of litigation.” They said they wanted the exact dollar amount of the settlement sealed because, “other potential claimants (or the plaintiffs’ bar) may perceive the settlement amount as evidence of Tesla’s potential liability for losses, which may have a chilling effect on settlement opportunity in subsequent cases.”
Mer om detta idag:

"NHTSA’s Office of Defects Investigation said in documents released Friday that it completed “an extensive body of work” which turned up evidence that “Tesla’s weak driver engagement system was not appropriate for Autopilot’s permissive operating capabilities.”"

“This mismatch resulted in a critical safety gap between drivers’ expectations of [Autopilot’s] operating capabilities and the system’s true capabilities,” the agency wrote. “This gap led to foreseeable misuse and avoidable crashes.”

Blir dyrt för Tesla det här om de fortsätter blir stämda...

https://techcrunch.com/2024/04/26/tesla ... l-crashes/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fler kommentarer:
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

loftux skrev: 26 apr 2024 20:17
Nja. En extern(?) rådgivare till Trafikverket fick en demo av FSDS. Tyvärr är det inte dom som bestämmer om FSDS i Sverige. Det är Transportstyrelsen, vad jag förstår.

Spännande att se delas att FSDS verkar funka i Tyskland i alla fall i viss utsträckning och att Tesla håller på med lobbying. Vilket år som helst med andra ord...
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Såg honom på Nyhetsmorgon och pratade om en ny lastbilsfront så trafiksäkerheten är nog hans passion.

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
backe
Inlägg: 1783
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 26 apr 2024 19:22
Fler kommentarer:
Verkar vara mycket buzz kring det här i USA nu, alla techsidor skriver artiklar om det.
Tesla’s Autopilot and Full Self-Driving linked to hundreds of crashes, dozens of deaths

In March 2023, a North Carolina student was stepping off a school bus when he was struck by a Tesla Model Y traveling at “highway speeds,” according to a federal investigation that published today. The Tesla driver was using Autopilot, the automaker’s advanced driver-assist feature that Elon Musk insists will eventually lead to fully autonomous cars.

The 17-year-old student who was struck was transported to a hospital by helicopter with life-threatening injuries. But what the investigation found after examining hundreds of similar crashes was a pattern of driver inattention, combined with the shortcomings of Tesla’s technology, resulting in hundreds of injuries and dozens of deaths.

Drivers using Autopilot or the system’s more advanced sibling, Full Self-Driving, “were not sufficiently engaged in the driving task,” and Tesla’s technology “did not adequately ensure that drivers maintained their attention on the driving task,” NHTSA concluded.

In total, NHTSA investigated 956 crashes, starting in January 2018 and extending all the way until August 2023. Of those crashes, some of which involved other vehicles striking the Tesla vehicle, 29 people died. There were also 211 crashes in which “the frontal plane of the Tesla struck a vehicle or obstacle in its path.” These crashes, which were often the most severe, resulted in 14 deaths and 49 injuries.

NHTSA was prompted to launch its investigation after several incidents of Tesla drivers crashing into stationary emergency vehicles parked on the side of the road. Most of these incidents took place after dark, with the software ignoring scene control measures, including warning lights, flares, cones, and an illuminated arrow board.

In its report, the agency found that Autopilot — and, in some cases, FSD — was not designed to keep the driver engaged in the task of driving. Tesla says that it warns its customers that they need to pay attention while using Autopilot and FSD, which includes keeping their hands on the wheels and eyes on the road. But NHTSA says that in many cases, drivers would become overly complacent and lose focus. And when it came time to react, it was often too late.

In 59 crashes examined by NHTSA, the agency found that Tesla drivers had enough time, “five or more seconds,” prior to crashing into another object in which to react. In 19 of those crashes, the hazard was visible for 10 or more seconds before the collision. Reviewing crash logs and data provided by Tesla, NHTSA found that drivers failed to brake or steer to avoid the hazard in a majority of the crashes analyzed.

“Crashes with no or late evasive action attempted by the driver were found across all Tesla hardware versions and crash circumstances,” NHTSA said.

NHTSA also compared Tesla’s Level 2 (L2) automation features to products available in other companies’ vehicles. Unlike other systems, Autopilot would disengage rather than allow drivers to adjust their steering. This “discourages” drivers from staying involved in the task of driving, NHTSA said.

“A comparison of Tesla’s design choices to those of L2 peers identified Tesla as an industry outlier in its approach to L2 technology by mismatching a weak driver engagement system with Autopilot’s permissive operating capabilities,” the agency said.

Even the brand name “Autopilot” is misleading, NHTSA said, conjuring up the idea that drivers are not in control. While other companies use some version of “assist,” “sense,” or “team,” Tesla’s products lure drivers into thinking they are more capable than they are. California’s attorney general and the state’s Department of Motor Vehicles are both investigating Tesla for misleading branding and marketing.

NHTSA acknowledges that its probe may be incomplete based on “gaps” in Tesla’s telemetry data. That could mean there are many more crashes involving Autopilot and FSD than what NHTSA was able to find.

Tesla issued a voluntary recall late last year in response to the investigation, pushing out an over-the-air software update to add more warnings to Autopilot. NHTSA said today it was launching a new investigation into the recall after a number of safety experts said the update was inadequate and still allowed for misuse.

The findings cut against Musk’s insistence that Tesla is an artificial intelligence company that is on the cusp of releasing a fully autonomous vehicle for personal use. The company plans to unveil a robotaxi later this year that is supposed to usher in this new era for Tesla. During this week’s first quarter earnings call, Musk doubled down on the notion that his vehicles were safer than human-driven cars.

“If you’ve got, at scale, a statistically significant amount of data that shows conclusively that the autonomous car has, let’s say, half the accident rate of a human-driven car, I think that’s difficult to ignore,” Musk said. “Because at that point, stopping autonomy means killing people.”
https://www.theverge.com/2024/4/26/2414 ... rash-death
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev: 27 apr 2024 07:18
Såg honom på Nyhetsmorgon och pratade om en ny lastbilsfront så trafiksäkerheten är nog hans passion.
Ja, han jobbar åt Trafikverket och EuroNCAP. Har haft en lång karriär på Autoliv innan (och jobbade med Apples bilprojekt i ett par år faktiskt).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Elon åker till Kina för att sälja in FSDS:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... age-europe
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

ETSC har en presentation om varför de tycker att FSDS inte borde tillåtas i UNECE

Sammanfattar problematiken/riskerna väl. Det här är inte ett säkerhetsförbättrande typ av system.

https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7365
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Å andra sidan kan exakt samma argument användas även mot förargodkända filbyten. Hur kan vi vara säkra på att föraren är uppmärksam bara för att hon håller i ratten och slår på blinkersen när systemet ber om det?

Konstigast blir det när alla tre olyckor de tar upp inträffade innan Tesla införde systeminitierade filbyten i sin autopilot. (okt 2018)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 28 apr 2024 18:05
Å andra sidan kan exakt samma argument användas även mot förargodkända filbyten. Hur kan vi vara säkra på att föraren är uppmärksam bara för att hon håller i ratten och slår på blinkersen när systemet ber om det?

Konstigast blir det när alla tre olyckor de tar upp inträffade innan Tesla införde systeminitierade filbyten i sin autopilot. (okt 2018)
Det håller jag inte med om, men de bästa systemen ur trafiksäkerhetssynpunkt OCH användbarhet i min uppfattning är de som låter föraren själv byta fil med ratten. Filhållningen kickar in igen när filbytet är klart. Dvs det system som i princip alla utom Tesla använder.

Det är tydlig ansvarsfördelning mellan maskin och människa samt att man slipper alla dessa jävla pling och av/påkoppling för hand.

Jag ser väldigt begränsat värde i automatiska filbyten oavsett om de görs med bekräftelse eller ej. Det är mest en gimmick helt ärligt (innan man kan släppa blicken från vägen (L3+)). Fake Self-driving helt enkelt. Det är en av ETSC:s poänger.

Jag tror att det bara leder till elände.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7365
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Förarinitierade filbyten fungerar underbart på motorväg på långresor iaf tycker jag. Inga pling-plong utan man bara slår på blinkersen när man vill köra om.

Har man inte uppgraderade autopiloten blir det förstås mycket mer plingande och krångel.

Uppgraderade autopiloten i USA klarar dock automatiskt att byta fil och köra om när man hinner ikapp en långtradare. Används av hundratusentals förare varje dag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 28 apr 2024 20:49
Förarinitierade filbyten fungerar underbart på motorväg på långresor iaf tycker jag. Inga pling-plong utan man bara slår på blinkersen när man vill köra om.

Har man inte uppgraderade autopiloten blir det förstås mycket mer plingande och krångel.

Uppgraderade autopiloten i USA klarar dock automatiskt att byta fil och köra om när man hinner ikapp en långtradare. Används av hundratusentals förare varje dag.
Jo jag vet det. Jag har ju FSD på bilen. Jag skulle mycket hellre ha ratt-filbyte. Om solen ligger på från sidan eller det är slask så funkar ju filbytena en gång av fyra.

När det gäller ETSC slides om complacency så antar jag att de vill visa på att det är ett reellt problem redan idag och att t ex Tesla inte har varit särskilt intresserade av förarövervakning eller säkerhet kring ADAS historiskt.

De bilar, som min, som saknar kamera och har köpts med FSD kommer inte att funka i EU efter DCAS är gällande heller. DCAS kräver kamera (vilket är bra).
gjohansson
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av gjohansson »

TiborBlomhall skrev: 28 apr 2024 18:05
Å andra sidan kan exakt samma argument användas även mot förargodkända filbyten. Hur kan vi vara säkra på att föraren är uppmärksam bara för att hon håller i ratten och slår på blinkersen när systemet ber om det?

Konstigast blir det när alla tre olyckor de tar upp inträffade innan Tesla införde systeminitierade filbyten i sin autopilot. (okt 2018)
Du har helt rätt i att förargodkända filbyten också är dåliga säkerhetsmässigt. Både förargodkända och de som systemet gör själva lider av problemet att människor inte klarar av att övervaka system över längre tid speciellt om systemen är bra.

Det bästa säkerhetsmässigt är att människan gör filbytet själv och systemet övervakar och larmar när människan gör fel. Då gör människa och system det de är bäst på inte som i exemplen ovan det de är sämst på.
Är själv ingen expert men alla experter jag läst säger att detta är ett faktum.

Din kommentar om exemplen innan 2018 är inte relevant, de använder bara dessa som exempel på hur usla människor är på att övervaka system, det har annars inget med filbytesfunktionen att göra.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:
Jo jag vet det. Jag har ju FSD på bilen. Jag skulle mycket hellre ha ratt-filbyte. Om solen ligger på från sidan eller det är slask så funkar ju filbytena en gång av fyra.
Det här var den största anledningen till att skaffa S3XY-Knob (och Commander). Då kan man aktivera precis denna funktion att den går tillbaka till AP efter filbyte, om man har blinkat innan man avbröt. Använder det mycket oftare än FSD.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Tomsgbg »

themax skrev: 29 apr 2024 07:07
spacecoin skrev:
Jo jag vet det. Jag har ju FSD på bilen. Jag skulle mycket hellre ha ratt-filbyte. Om solen ligger på från sidan eller det är slask så funkar ju filbytena en gång av fyra.
Det här var den största anledningen till att skaffa S3XY-Knob (och Commander). Då kan man aktivera precis denna funktion att den går tillbaka till AP efter filbyte, om man har blinkat innan man avbröt. Använder det mycket oftare än FSD.
Har inte följt detta så noga men kom inte tesla med en uppdatering som löste detta?
Eller måste man fortfarande ha S3xy för att få den funktionen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6334
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tomsgbg skrev: 29 apr 2024 07:10
themax skrev: 29 apr 2024 07:07
spacecoin skrev:
Jo jag vet det. Jag har ju FSD på bilen. Jag skulle mycket hellre ha ratt-filbyte. Om solen ligger på från sidan eller det är slask så funkar ju filbytena en gång av fyra.
Det här var den största anledningen till att skaffa S3XY-Knob (och Commander). Då kan man aktivera precis denna funktion att den går tillbaka till AP efter filbyte, om man har blinkat innan man avbröt. Använder det mycket oftare än FSD.
Har inte följt detta så noga men kom inte tesla med en uppdatering som löste detta?
Eller måste man fortfarande ha S3xy för att få den funktionen?
Jag tror inte att sexy-buttons stödjer legacy s/x pre-palladium.

Det finns ingen uppdatering från Tesla som "löser problemet" så vitt jag vet, i alla fall inte med min bil.
Xanthopteryx
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Verdi_ skrev: 26 apr 2024 13:51
HerrNilsson skrev: 25 apr 2024 07:19
Två erfarna riskkapitalister, varav en tidigare skeptiker till Tesla FSD, pratar teknik, upstart-bolag, autonom körning m.m.

Mkt fokus på Teslas FSD och de beskriver de vissa fortfarande verkar ha svårt att förstå. Att från v12 av FSD så har Tesla gått över från gammal if-then-kod till NN och LLM:r. Så v12 är i egentlig mening v1.0 av FSD eftersom man var inne på ett ohållbart spår av utvecklingen fram till v11.

Sen går de också igenom varför Waymo och Cruze inte kommer lyckas med generell autonom körning jämfört med Tesla.

FSD-skeptikern är inte skeptisk längre om vi säger så :)
Dom hävdar att Tesla FSD är ett ChatGPT-moment i historien.

Att FSD skulle vara självlärande har det snackats om i ÅRATAL. Vid varje större release så slås det på stora trumman. Vill minnas att redan v9 var "revolutionerande" för då hade de minsann skrivit om allt bla bla bla.

Jag tycker det är fascinerande att till synes intelligenta personer inte är mer skeptiska till detta. Folk blir ju lurade av exakt samma snack om och om igen. Vad är det frågan om egentligen? Eller jo, jag fattar. Views från fanboys på youtube = stora pengar.

Också ett jäkla snack om ChatGPT. Jag använder det varje dag i jobbet och chatGPT har fel varje dag. Det är ett bra hjälpmedel absolut men om Teslas FSD har samma felprocent så kommer vi se tusentals döda... :x
GIc81OfagAAs814.jpg
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Verdi_ »

Lite lätt övertro på AP. Tur att ingen dog. Jag tror inte folk förstår hur farligt det är.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lAlXXu4gnO
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7365
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:10
Lite lätt övertro på AP. Tur att ingen dog. Jag tror inte folk förstår hur farligt det är.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lAlXXu4gnO

På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
gjohansson
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av gjohansson »

TiborBlomhall skrev: 29 apr 2024 16:20
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:10
Lite lätt övertro på AP. Tur att ingen dog. Jag tror inte folk förstår hur farligt det är.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lAlXXu4gnO

På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Vi kan omöjligt veta om föraren somnade pga övertro på AP eller möjligen pga inaktivitet då AP sköter ruljansen eller om föraren hade somnat ändå. Om föraren hade somnat ändå är det naturligtvis bättre att AP är inkopplat när han somnar. I övriga fall gäller motsatsen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Verdi_ »

TiborBlomhall skrev: 29 apr 2024 16:20
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:10
Lite lätt övertro på AP. Tur att ingen dog. Jag tror inte folk förstår hur farligt det är.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lAlXXu4gnO

På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Han kanske inte hade somnat? Systemet vaggar in en i en falsk säkerhet. Plus att det är tråkigare att sitta overksam och overksamhet ökar tröttheten.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

gjohansson skrev:
TiborBlomhall skrev: 29 apr 2024 16:20
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:10
Lite lätt övertro på AP. Tur att ingen dog. Jag tror inte folk förstår hur farligt det är.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lAlXXu4gnO

På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Vi kan omöjligt veta om föraren somnade pga övertro på AP eller möjligen pga inaktivitet då AP sköter ruljansen eller om föraren hade somnat ändå. Om föraren hade somnat ändå är det naturligtvis bättre att AP är inkopplat när han somnar. I övriga fall gäller motsatsen.
+1

Vore intressant att veta hur han kunde kringgå kontrollen av att hålla i ratten, och varför bilen inte stannade om han inte manipulerat den. Så fungerade det ju tidigare, och sannolikt fortfarande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar