Knarrande förarstol

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

Hej,

Jag har kört mindre än 400 mil med min Model 3 -23 och nu har förarstolen börjat knarra. Knarret Låter som om det kommer ifrån stolsryggen, ungefär i mitten.
Det hörs allra mest i rondeller eller om jag accelererar lite kraftigare.

Trycker jag med handen ganska hårt på stolsryggen så hör jag hur det knarrar.

Vad skall jag göra? Jag har svårt att acceptera att stolen låter som en gammal fåtölj på en sådan här dyr, fin bil.
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av enoch85 »

På min M3LR så slår kanten (bak) på stolen i mittkonsolen, och det skapar knarrande ibland.

Som svar på frågan, deal with it. Sorry men inte så mycket att göra. Tror knappast Tesla byter en stol eller fixar för lite knarrande, tyvärr.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1076
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av holden »

Vid vissa farter knarrar det i dörrstolparna där det sitter någon plastdetalj vid fästet för säkerhetsbältet som börjar vibrera, ganska störande men troligen inget att göra åt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6351
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av spacecoin »

Krusovice skrev: 02 aug 2023 11:37
Vad skall jag göra? Jag har svårt att acceptera att stolen låter som en gammal fåtölj på en sådan här dyr, fin bil.
Tyvärr är den här typen av kvalitet du förväntar dig inte vad Tesla levererar. Inte ens i S/X som är dubbelt så dyra som din bil. Jag har dock fått vissa knarr åtgärdade av service om det är något clips som är löst eller liknande.

Logga ett serviceärende och se vad dom säger. Bifoga en video när du trycker med handen.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Fluffy »

Krusovice skrev: 02 aug 2023 11:37
Hej,

Jag har kört mindre än 400 mil med min Model 3 -23 och nu har förarstolen börjat knarra. Knarret Låter som om det kommer ifrån stolsryggen, ungefär i mitten.
Det hörs allra mest i rondeller eller om jag accelererar lite kraftigare.

Trycker jag med handen ganska hårt på stolsryggen så hör jag hur det knarrar.

Vad skall jag göra? Jag har svårt att acceptera att stolen låter som en gammal fåtölj på en sådan här dyr, fin bil.
Min stol började knarra efter runt 2 år. Enkelt att återskapa då jag gungade med ryggen. Servicen fixade det på 5min. Det var några monteringsclips som lossnat.

Gör ett serviceärende.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

Fluffy skrev: 03 aug 2023 13:38
Min stol började knarra efter runt 2 år. Enkelt att återskapa då jag gungade med ryggen. Servicen fixade det på 5min. Det var några monteringsclips som lossnat.

Gör ett serviceärende.
Det låter ju oerhört lovande! Stilen blir bara värre och värre. Nu knarrar den även vid inbromsning och det är ca ska rejält. Ljudet påminner om en gammal, gammal soffa. Tack så mycket, jag ska definitivt skapa ett serviceärende!
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av ONSatan »

holden skrev: 02 aug 2023 11:51
Vid vissa farter knarrar det i dörrstolparna där det sitter någon plastdetalj vid fästet för säkerhetsbältet som börjar vibrera, ganska störande men troligen inget att göra åt.
Detta går att fixa. Har du garanti kan Tesla göra det. Har du inte garanti kan du relativt enkelt fixa det själv.

Retade mig enormt över dessa vibrationsljudet innan en ranger kom och fixade.
Btw, be dom tejpa filt-tejp istället för att byta delarna. Nya delar riskerar att börja låta inom kort.

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av thebishop »

Om stolen gnider mot mittkonsolen finns en enkel fix med speciellt smörjmedel. (Krytox har jag för mig) - höll det borta ca 3-4 år för mig sedan smörja igen…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
SymbolicDeath
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 maj 2021 21:44
Ort: Umeå

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av SymbolicDeath »

thebishop skrev: 05 aug 2023 15:32
Om stolen gnider mot mittkonsolen finns en enkel fix med speciellt smörjmedel. (Krytox har jag för mig) - höll det borta ca 3-4 år för mig sedan smörja igen…
Fix med ena delen av ett dubbelhäftande kardborreband. Mindre knarr och gnek från stolen som tar i mittkonsolen.
IMG_3257.jpeg
2017 Audi S3 Sportback
2021 Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av taliz »

ONSatan skrev: 05 aug 2023 13:23
holden skrev: 02 aug 2023 11:51
Vid vissa farter knarrar det i dörrstolparna där det sitter någon plastdetalj vid fästet för säkerhetsbältet som börjar vibrera, ganska störande men troligen inget att göra åt.
Detta går att fixa. Har du garanti kan Tesla göra det. Har du inte garanti kan du relativt enkelt fixa det själv.

Retade mig enormt över dessa vibrationsljudet innan en ranger kom och fixade.
Btw, be dom tejpa filt-tejp istället för att byta delarna. Nya delar riskerar att börja låta inom kort.

Jag bankade bara till det med näven. Löste problemet i min bil iaf. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

ONSatan skrev: 05 aug 2023 13:23
holden skrev: 02 aug 2023 11:51
Vid vissa farter knarrar det i dörrstolparna där det sitter någon plastdetalj vid fästet för säkerhetsbältet som börjar vibrera, ganska störande men troligen inget att göra åt.
Detta går att fixa. Har du garanti kan Tesla göra det. Har du inte garanti kan du relativt enkelt fixa det själv.

Retade mig enormt över dessa vibrationsljudet innan en ranger kom och fixade.
Btw, be dom tejpa filt-tejp istället för att byta delarna. Nya delar riskerar att börja låta inom kort.

Jag är rätt säker på att detta inte är problemet för min del. Inte heller att stolen skulle ta i mittkonsolen, utan knarrandet kommer ifrån stolens mitt. Trycker jag där så knarrar det som fan, typ som att det är prasselpapper inne i stolen.
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
Westervikskille
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jun 2023 21:49

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Westervikskille »

Jag hade också ett knarr i förarstolen vilket visade sig ca 2 v. efter leverans.
Jag skapade ett serviceärende och i fredags var TESLA teknikern hemma hos oss och fixade det på en halvtimme.
Han menade på att ofta kommer knarret från två metallstänger i stolsryggen som skaver mot plasten.
Tror han smorde upp och även satte på någon filt tejp.
Hursomhelst så är knarret borta nu och guldstjärna till en super trevlig tekniker.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

Westervikskille skrev: 03 sep 2023 08:56
Jag hade också ett knarr i förarstolen vilket visade sig ca 2 v. efter leverans.
Jag skapade ett serviceärende och i fredags var TESLA teknikern hemma hos oss och fixade det på en halvtimme.
Han menade på att ofta kommer knarret från två metallstänger i stolsryggen som skaver mot plasten.
Tror han smorde upp och även satte på någon filt tejp.
Hursomhelst så är knarret borta nu och guldstjärna till en super trevlig tekniker.
Tack för den infon! Det låter precis som mitt problem, för jag är säker på att knarret inte kommer ifrån stolens utsida, att den skulle ta emot mittkonsol eller liknande.

Jag ska skapa ett ärende snarast möjligt :)
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6351
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av spacecoin »

Sånt här använder Tesla (ranger var här idag och smetade på vid mittkonsolen och där dynplasten från ryggstödet möter hårdplasten på bägge sidor på min MX). Blev knäpptyst.
Screenshot 2023-09-07 at 19.55.18.png
https://www.krytox.com/en/products/automotive

Antagligen GPL 105. "Headrest posts, seatbelt mechanism, interior surface (Noise, Vibration, and Harshness (NVH) Elimination)."
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Jedis »

spacecoin skrev: 07 sep 2023 19:56
Sånt här använder Tesla (ranger var här idag och smetade på vid mittkonsolen och där dynplasten från ryggstödet möter hårdplasten på bägge sidor på min MX). Blev knäpptyst.

https://www.krytox.com/en/products/automotive

Antagligen GPL 105. "Headrest posts, seatbelt mechanism, interior surface (Noise, Vibration, and Harshness (NVH) Elimination)."
GPL 105 är ren PFPE olja utan tillsatser, förtjockad med PTFE till fett så heter den GPL 205. Dessa används ofta för att smörja olika sorters plast och gummi. En del biltillverkare har den i sitt reservdelssortiment, GPL 105 går annars att hitta på Amazon, 75 spänn för 10 gram.

Annars så är det vanligt att man använder sig av en torrfilmsspray med PTFE i lösningsmedel. Lösningsmedlet förångas och lämnar en torr film av PTFE. Också bra för att smörja ex. säkerhetsbälten.

Har man ytor som ligger och gnuggar mot varandra så kan man också använda en PET-fibervävstejp som Tesa 51618. Den är egentligen utvecklad för att linda elkablar i passagerarutrymmet men fungerar även bra till annat.
https://www.tesa.com/sv-se/industri/tesa-51618.html

Det finns också självsmörjande tejp av PE som man kan använda i applikationer där glidning är önskat.
https://www.tesa.com/sv-se/industri/tesa-51206.html
Mats60
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 aug 2023 19:47

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Mats60 »

Hur länge kan det hålla att bara smörja knarret?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av thebishop »

2-3 år. Köpte en krytox själv för några år sedan, dags igen nu.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

Väcker en gammal tråd nu.

Jag skapade ett serviceärende nu eftersom stolen fortfarande knarrar som fan. Fick tillbaka ett kostnadsförslag..?
Screenshot_20240426-174205~2.png
Klart som fan att detta skall gå på garantin, bilen är ett år gammal och stolen har knarrat sedan start. Vad snackar Tesla om??
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6351
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av spacecoin »

Jag hade samma problem, se ovan. Tesla sa 2000. Jag sa till rangern att andra hade fått det på garantin, och att det borde vara en garantiåtgärd. Då backade de om än jävligt motvilligt.

Om man inte vill bråka är det enkelt att köpa lite Krytox på Amazon och trycka in mellan mittkonsolen och förarsätets sida.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

spacecoin skrev: 26 apr 2024 17:56
Jag hade samma problem, se ovan. Tesla sa 2000. Jag sa till rangern att andra hade fått det på garantin, och att det borde vara en garantiåtgärd. Då backade de om än jävligt motvilligt.

Om man inte vill bråka är det enkelt att köpa lite Krytox på Amazon och trycka in mellan mittkonsolen och förarsätets sida.
Jag är ganska övertygad om att det inte är samma problem. Min stor knarrar från mitten av sätet, strax under skulderbladen om man sitter i den. Om jag sluttar kroppen åt höger och vänster med ryggen tryckt mot sätet så kommer missljudet. Tror inte sen tar i mittkonsolen alls, tyvärr.

Men 2000 kr kommer jag inte betala för att få detta åtgärdat, finns inte en chans. Men jag kommer heller inte finns mig i missljudet. Verkar inte finnas någon möjlighet att chatta med dem via appen..?
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19585
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Bjelke »

Tesla (och nån mer faktiskt) kör med kostnadsförslag som man måste
godkänna för att komma vidare men att man slipper kostnaden om
det går på garantin, pruttigt kan man tycka ändå.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

Bjelke skrev: 26 apr 2024 18:20
Tesla (och nån mer faktiskt) kör med kostnadsförslag som man måste
godkänna för att komma vidare men att man slipper kostnaden om
det går på garantin, pruttigt kan man tycka ändå.
Aha, det är deras rutin att föreslå en kostnad även på uppenbara garantifel? Så om jag skulle felanmält att ratten lossnat efter att ha kört 20 meter ifrån upphämtningsplatsen så skulle de ändå återkomma med ett kostnadsförslag?

Pruttigt, minst sagt!
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6351
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av spacecoin »

Krusovice skrev: 26 apr 2024 18:30
Bjelke skrev: 26 apr 2024 18:20
Tesla (och nån mer faktiskt) kör med kostnadsförslag som man måste
godkänna för att komma vidare men att man slipper kostnaden om
det går på garantin, pruttigt kan man tycka ändå.
Aha, det är deras rutin att föreslå en kostnad även på uppenbara garantifel? Så om jag skulle felanmält att ratten lossnat efter att ha kört 20 meter ifrån upphämtningsplatsen så skulle de ändå återkomma med ett kostnadsförslag?

Pruttigt, minst sagt!
Ja. Problemet jag hade var att Tesla insisterade på att jag skulle betala efter åtgärden inom garantitiden. Då fick man stå på sig lite och sedan förklarade rangern att han "inte fick göra så egentligen" när han backade. Super-trevlig snubbe som vanligt, men jag jag inte stått på mig hade jag fått betala.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6351
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av spacecoin »

Krusovice skrev: 26 apr 2024 18:11
Verkar inte finnas någon möjlighet att chatta med dem via appen..?
Om du har en öppen ticket kan man skicka meddelanden öppet till höger tror jag det är någon chat-bubbla.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Knarrande förarstol

Inlägg av Krusovice »

spacecoin skrev: 26 apr 2024 22:44
Krusovice skrev: 26 apr 2024 18:11
Verkar inte finnas någon möjlighet att chatta med dem via appen..?
Om du har en öppen ticket kan man skicka meddelanden öppet till höger tror jag det är någon chat-bubbla.
Snyggt! Tack, jag hittade den. Får se vad de säger härnäst..
2023 Model 3 LR
Skriv svar