Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.Maw skrev: ↑28 apr 2024 21:13Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.Freez skrev: ↑28 apr 2024 18:01Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??
Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.
Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.