Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Inlägg av Dinsdale »

Nån som har koll på om man kan stoppa laddningen via en laddbox istället för via Teslas api?

Jag har lött ihop en mätare för hanporten enligt https://github.com/HenrikSolver/picowhanport och sen gjort ett script som lastbalanserar via zaptecs api, men jag lyckas inte hitta något kommando till laddboxen som får bilen att stoppa laddning. Man kan sätta amperen till 0 för att stoppa, men då får man en störande notis till telefonen om att laddningen avbröts.

Zaptec har kommandon som ska stoppa laddningen men inget händer när jag kör dem, tänkte om det fanns fler kommandon nånstans.

Frågan är generell för alla laddboxar, det borde ju gå att be bilen stoppa laddningen oavsett bilmodell kan jag tycka.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Inlägg av Knix »

Dinsdale skrev: 02 maj 2024 13:42
Nån som har koll på om man kan stoppa laddningen via en laddbox istället för via Teslas api?

Jag har lött ihop en mätare för hanporten enligt https://github.com/HenrikSolver/picowhanport och sen gjort ett script som lastbalanserar via zaptecs api, men jag lyckas inte hitta något kommando till laddboxen som får bilen att stoppa laddning. Man kan sätta amperen till 0 för att stoppa, men då får man en störande notis till telefonen om att laddningen avbröts.

Zaptec har kommandon som ska stoppa laddningen men inget händer när jag kör dem, tänkte om det fanns fler kommandon nånstans.

Frågan är generell för alla laddboxar, det borde ju gå att be bilen stoppa laddningen oavsett bilmodell kan jag tycka.
Jag får också notis i appen när lastbalanseringen har stoppat laddningen. Har en Garo. Interfacet mellan laddboxen och bilen är inte speciellt intelligent. Jag tror inte att laddboxen kan tala om för bilen varför laddningen stoppats.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Inlägg av Dinsdale »

Knix skrev: 02 maj 2024 14:52
Dinsdale skrev: 02 maj 2024 13:42
Nån som har koll på om man kan stoppa laddningen via en laddbox istället för via Teslas api?

Jag har lött ihop en mätare för hanporten enligt https://github.com/HenrikSolver/picowhanport och sen gjort ett script som lastbalanserar via zaptecs api, men jag lyckas inte hitta något kommando till laddboxen som får bilen att stoppa laddning. Man kan sätta amperen till 0 för att stoppa, men då får man en störande notis till telefonen om att laddningen avbröts.

Zaptec har kommandon som ska stoppa laddningen men inget händer när jag kör dem, tänkte om det fanns fler kommandon nånstans.

Frågan är generell för alla laddboxar, det borde ju gå att be bilen stoppa laddningen oavsett bilmodell kan jag tycka.
Jag får också notis i appen när lastbalanseringen har stoppat laddningen. Har en Garo. Interfacet mellan laddboxen och bilen är inte speciellt intelligent. Jag tror inte att laddboxen kan tala om för bilen varför laddningen stoppats.
Laddboxen ska inte tala om för bilen varför laddningen har stoppats, laddboxen ska på kommando stoppa laddningen (läs: be bilen att stoppa laddningen).

Man får för övrigt den där notisen via enegic och chargeamps egna lastbalanserare också, så jag antar att de också sätter ner strömstyrkan så lågt att bilen tvingas ge upp (vilket ger den störande notisen).

Jag vill hitta ett sätt att stoppa laddingen utan notis och utan att behöva använda Teslas api, tänkte om nån hade koll på ett sådant sätt.
Model 3 SR+ 18" 2021
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Inlägg av krille »

Jag läste någonstans att det fungerar att sätta tillgänglig ström till under 6A men högre än 0A... Men vet inte om det fungerar på Tesla.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Stoppa laddning via laddbox istället för via Teslas api?

Inlägg av Dinsdale »

krille skrev: 02 maj 2024 19:32
Jag läste någonstans att det fungerar att sätta tillgänglig ström till under 6A men högre än 0A... Men vet inte om det fungerar på Tesla.
Det funkade inte, sätter jag 5A får man notis också.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar