Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

flonaldo
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2022 19:36

Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av flonaldo »

Jag kör flera gånger i veckan på motorvägen E45 mellan Göteborg och Trollhättan. Jag kör med navigatorn på och har FSD. vid samtliga tillfällen försöker bilen svänga av vid båda avfarterna mot Skepplanda när man kör norr ut. Navigatorn visar ett rakt sträck som följer motorvägen rakt fram men ändå kränger bilen kraftigt och försöker svänga. Första gången det hände så blev jag helt överraskad och det hade kunnat sluta mycket illa. Det sker enbart när jag ligger i högerfilen

Har någon råkat ut för liknande? Vad beror det på?

Tesla model3 performance
2021
Version 2024.8.9
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av Pontus »

Inte riktigt men jag har haft ett ställe där bilen velat svänga av och sedan direkt upp på motorvägen igen. Dock så syntes detta om man zooma in ordentligt men annars såg det ut som ett rakt sträck. Detta var på en model 3 under 2018 så det var ett tag sedan. Fick aldrig någon förklaring till varför.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av agehall »

Japp, vid vissa avfarter från motorvägen blinkar bilen automatiskt en gång åt höger och börjar svänga av innan den kommer på att den inte får göra så och återgår till att följa motorvägen. Södra avfarten till Nyköping längs E4 norrgående är ett sådant ställe.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
flonaldo
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2022 19:36

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av flonaldo »

Stämmer när jag tänker efter att den blinkar för mig också. Dock svänger den så kraftigt att jag inte kan låta den styra tillbaka själv. Om jag minns rätt så kommer även det höga varningsljudet och info om att ta över styrningen
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av spacecoin »

Jag slutade använda NoA för ett par år sedan. Bland annat på grund av det där felet.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av Toja »

Ställ in att den endast ska byta rutt om man vinner mer än 15-20 minuter.
Då väljer den inte massa konstiga vägar
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av bjornnilsson »

Uppfattar jag dig rätt att navigatorn visar raka vägen framåt, men att bilen trots det förbereder för att svänga av? Jag har upplevt det själv. Finns en avfart på den väg som jag åker mest (E4:an mellan Örnsköldsvik och Sthlm, ca 50 mil väg) där jag får vara beredd på ett par ställen. Detta har kommit och gått mellan uppdateringarna, men uppstår alltid vid samma platser. Kör man ofta så lär man sig var man ska hålla i ratten lite extra. ;) Edit: Även jag kör med FSD /Edit
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
flonaldo
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2022 19:36

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av flonaldo »

Toja skrev: 03 maj 2024 09:11
Ställ in att den endast ska byta rutt om man vinner mer än 15-20 minuter.
Då väljer den inte massa konstiga vägar
Som jag skrev i inlägget så visar navigatorn rätt väg och vill fortsätta rakt fram på motorvägen, men bilen vill svänga av på avfarten ändå
flonaldo
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2022 19:36

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av flonaldo »

bjornnilsson skrev: 03 maj 2024 09:45
Uppfattar jag dig rätt att navigatorn visar raka vägen framåt, men att bilen trots det förbereder för att svänga av? Jag har upplevt det själv. Finns en avfart på den väg som jag åker mest (E4:an mellan Örnsköldsvik och Sthlm, ca 50 mil väg) där jag får vara beredd på ett par ställen. Detta har kommit och gått mellan uppdateringarna, men uppstår alltid vid samma platser. Kör man ofta så lär man sig var man ska hålla i ratten lite extra. ;) Edit: Även jag kör med FSD /Edit
Precis så är det. Upplever också att det har med uppdateringar att göra, för det har inte varit så hela tiden. Minns dock inte när det började
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av Trevlig »

Pendlade med den vägen, fick för vana att ligga i vänster filen. Det var totalt livsfarligt
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av Nx gen »

Jag har liknande problem med min model y -21 fsd. Det har hänt flera gånger när jag åkt Göteborg -Varberg. När jag passerar avfarten Kungsbacka Onsala, så gör den ett blinkande höger och börjar svänga av utan att sakta ner hastighet. Det går på någon sekund och den avbryter alltid manövern. Men det är sjukt irriterande.
flonaldo
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2022 19:36

Re: Vill alltid svänga av vid specifika avfarter

Inlägg av flonaldo »

Stämmer, den har jag också noterat.

För en minut sedan ville den även svänga av på väg 52 mot kumla från E20 norrgående.
Skriv svar