Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
Köp en Tesla du men det blir dyrare än den där privatleasingen oavsett.
Oj då, ja de var ju en del.. då är ju Polestar 2 erbjudandet kanalen inte så dumt.. ja tydligen går de inte ens att nytecknat just nu utan jag antar detta är en bil du skaffat för ett tag sedan.
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem”
Men hur ser kinesiska branschmedier och konsumenter på Polestar? Är det som ett spännande alternativ till premiumtillverkarna från Tyskland eller som märket själv gärna ser sig – en rival till Porsche?
De båda dagarna Ny Teknik var på plats på Pekingmässan var det väldigt glest med besökare i tillverkarens monter. Inte minst om man jämför med att folk köade till Xiaomi eller trängdes rejält hos Xpeng.
Vad tycker mässbesökarna om Polestar?
Ny Teknik frågade besökare på mässan om vad de tycker om märket samt om de skulle välja en Polestar 4 om de hade pengarna.
– Om det är familjens första bil skulle jag inte välja den. Det är ett nytt märke som få har någon erfarenhet av, så det känns osäkert. Kanske en person som vill sticka ut skulle välja detta som en andra eller tredjebil. Är svaret vi får av en representant från en kinesisk bilsajt, sa en besökare.
En influencer som rapporterar från bilmässan synar bilen och utbrister:
– Om jag skulle köpa en elbil, då skulle jag nog aldrig välja en Polestar. Jag har faktiskt aldrig hört talas om märket förut. Det jag skulle välja är BYD, säger hon.
En trio besökare vi stoppar viftar avfärdande mot kvartetten Polestarbilar i montern och även om de av artighet inte vill säga något allt för negativt är saken tydlig – Polestar står inte på deras önskelista.
Nästa besökare är lite mindre artig.
– Polestar? Aldrig. Jag gillar varken Geely eller Volvos elbilar och det här är ju samma grupp. Nej, jag skulle välja en Tesla, säger han och pinnar vidare.
Det går inte att dra några långtgående slutsatser utifrån det urval av besökare Ny Teknik ställde frågan till på mässan men det pekar på att medvetenheten om märket Polestar fortfarande är låg.