Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
placering av SuC borde(finns kanske) vara en egen tråd,
vid brottby tycker jag är lite nära, bara 25km, i brottby finns väl ingenting? Ica Nära?, men Roslagsstoppet vore bra, kokosbollsförsäjning där och med lite frihet så kan en SuC där få namnet
Gullunge Supercharger
vid brottby tycker jag är lite nära, bara 25km, i brottby finns väl ingenting? Ica Nära?, men Roslagsstoppet vore bra, kokosbollsförsäjning där och med lite frihet så kan en SuC där få namnet
Gullunge Supercharger
ms 76132 "Eleamore"
Re: Taxi blockerar superchargers
Återigen : taxi har inte samma körmönster en storstad!LarsL skrev:Fossiltänk, Mickep. Man behöver inte åka någonstanns för att "tanka en elbil, den tankas hemma varje kväll. Det finns alltså redan miljontals laddställen för elbilar över hela landet. De här uttagen ska användas till 99% av resorna som är under 30mil. Det är för den där lilla delen långresor som snabbladdarnätverk behövs och då ska de inte ligga inne i städerna utan utmed vägarna.
för privatpersoner som har villa och åker max 10 km per dag så är det inte en problem, men så är inte fallet med taxibilar som är igång hela dagen. (eller varför inte budfimor) , i små städer/orter så kan de ladda på "kontoret" men i storstäder så är det en ytterst tidskrävande att ta sig in till centralorten bara för att ladda. Det är uppenbart att det behövs en plats för dem att ladda på (förslagsvis vid arlanda)
Re: Taxi blockerar superchargers
Ja, precis även Taxi kommer inse att den lokala SC i Väsby är överbelagd hela tiden och att de måste hotta en annan lösning. De kommer då förmodligen fram till att en Fastcharger på Arlanda och en någon annanstans där de ändå står blir lösningen.
Re: Taxi blockerar superchargers
Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
Sen är det med samma logik inte konstigt att ingen Taxi vill flytta sig själv före någon annan, de driver ju oftast "egna bolag" som sen är knutna till en beställningscentral. Samtidigt som det är kollegor är det på sätt och vis konkurrenter också.
Finns säkert i deras ekonomiska kalkyl, bakhuvud att det är gratis på SuC men trots allt kostar t ex hemma. Har för mig att en taxi oftast rullar ungefär 12000mil/år. Kan man då "spara" 2kr/mil genom att ladda =24000kr/år så tackar nog ingen egen företagare nej till det.
Det är också logiskt att de gärna stannar mitt emellan Stockholm och Arlanda så är de beredda på körning oavsett vilket av hållen den dyker upp.
Sen tycker de säkert det är trevligare att stå på ett ställe tillsammans och prata kollegialt än att stå på olika ställen.
Sist så finns det dessutom både mat och toaletter där vilket gör det ännu mer attraktivt!
Så min slutsats är att det tyvärr inte kommer att lösa sig själv om inte Tesla agerar och försöker styra upp det. Att "vädja" eller skapa allmänna "regler" med de centrala taxibolagen är nog inte så framgångsrikt. Många enskilda taxiförare tycker nog att de emellanåt "måste" få stå där ibland ändå och då lär ju dessa "undantagsfall" snabbt bli ganska vanliga.
Bygger man fler laddare bredvid så kommer man mest att uppmuntra mer/oftare laddning där. På BEKOSTNAD av utbyggnad av SuC på andra ställen i Sverige som övriga Teslaförare antagligen har mer nytta av.
Jag tror man måste fokusera på att Teslas betalningsmodell och SuC inte är optimerat/avsett att fungera som gamla hederliga "Taxistolpar". Därav att Tesla behöver ta tag i situationen.
På samma sätt som "samhället/företag" fått ta tag i och styra upp Taxibranschens agerande på t ex T-centralen, Arlanda och andra, för Taxinäringen attraktiva platser.
Ett sätt kan mycket väl vara att göra både Arlanda och Centrala Stockholm attraktiva för Taxi att ladda på =sätt upp SuC där (ev dedikerade och ev bekostade av Taxi själva)
Sen är det med samma logik inte konstigt att ingen Taxi vill flytta sig själv före någon annan, de driver ju oftast "egna bolag" som sen är knutna till en beställningscentral. Samtidigt som det är kollegor är det på sätt och vis konkurrenter också.
Finns säkert i deras ekonomiska kalkyl, bakhuvud att det är gratis på SuC men trots allt kostar t ex hemma. Har för mig att en taxi oftast rullar ungefär 12000mil/år. Kan man då "spara" 2kr/mil genom att ladda =24000kr/år så tackar nog ingen egen företagare nej till det.
Det är också logiskt att de gärna stannar mitt emellan Stockholm och Arlanda så är de beredda på körning oavsett vilket av hållen den dyker upp.
Sen tycker de säkert det är trevligare att stå på ett ställe tillsammans och prata kollegialt än att stå på olika ställen.
Sist så finns det dessutom både mat och toaletter där vilket gör det ännu mer attraktivt!
Så min slutsats är att det tyvärr inte kommer att lösa sig själv om inte Tesla agerar och försöker styra upp det. Att "vädja" eller skapa allmänna "regler" med de centrala taxibolagen är nog inte så framgångsrikt. Många enskilda taxiförare tycker nog att de emellanåt "måste" få stå där ibland ändå och då lär ju dessa "undantagsfall" snabbt bli ganska vanliga.
Bygger man fler laddare bredvid så kommer man mest att uppmuntra mer/oftare laddning där. På BEKOSTNAD av utbyggnad av SuC på andra ställen i Sverige som övriga Teslaförare antagligen har mer nytta av.
Jag tror man måste fokusera på att Teslas betalningsmodell och SuC inte är optimerat/avsett att fungera som gamla hederliga "Taxistolpar". Därav att Tesla behöver ta tag i situationen.
På samma sätt som "samhället/företag" fått ta tag i och styra upp Taxibranschens agerande på t ex T-centralen, Arlanda och andra, för Taxinäringen attraktiva platser.
Ett sätt kan mycket väl vara att göra både Arlanda och Centrala Stockholm attraktiva för Taxi att ladda på =sätt upp SuC där (ev dedikerade och ev bekostade av Taxi själva)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Taxi blockerar superchargers
En detalj där är ju att Sillekrog ligger endast 8km efter Vagnhärad - det är sedan ca 2,6 mil till Nyköping.Remuz skrev:Jag tycker att 5-7mil skulle kunna funka. Det är lite långt till både Arboga och Nyköping, men hade man lagt en i tex Vagnhärad (E4 S), Strängnäs (E20), Enköping (E18 V), Knivsta (E4 N) och Brottby (E18 Ö) så hade allt varit fint. Ju mer centralt placerade dom är desto färre platser behövs, men desto fler uttag på varje plats.LarsL skrev:Men för att toppa upp innan/i början av en långresa så funkar ju en laddare som ligger 5-7 mil ifrån staden bra. Den ger dessutom möjligheten att göra rund turer ut från staden som annars hade varit på gränsen. En laddare inne i staden hjälper ju knappast när du ska åka fram och tillbaka 15 mil ut, eller hur? Särskilt inte om laddaren nära stan alltid har kö...
Och det är så jag tror Tesla kommer lösa problemet med överbelastning, alltså genom att placera SC så att de lämpar sig för långfärd. De SC som överutnyttjas av tex Taxi kommer bli fulla och oattraktiva för vanliga långresenären. Men då måste det finnas laddare 5-7 milfrån staden annars blir det tight att välja annan laddare.
Jag skulle helst vilja ha en någonstans mellan Södertälje och Kungens Kurva.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Taxi blockerar superchargers
Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?Leo skrev:Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Re: Taxi blockerar superchargers
Nej, men samtidigt är det ju rationellt att ladda medans man ändå inte har någon körning, för det kan ju sedan komma flera rätt långa körningar i rad.TiborBlomhall skrev:Hur ofta beställer kund i Stockholm körning på över 15 mil?Leo skrev:Tänk på att en Taxi aldrig "Vet" var nästa kund vill åka. I motsats till en vanlig Teslaförare. Därför är det logiskt att de alltid vill stå och ladda fullt i väntan på nästa körning. Oavsett hur snabbt/långsamt det går. Alltid bra att starta med så fulladdat det går!
"Hej, kör mig till Borlänge! Och step on it!"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Taxi blockerar superchargers
Tesla och Taxifirmorna kan säkert komma överens om de vill, kanske att taxibilarna bara kan laddas upp till 70% eller 80% på superchargerstationens superchargers, medans det några meter bort finns andra uttag för laddning av de resterande % om taxichaffisen vill och kan/hinner. några trefas 16 ampere uttag kanske är lagom?
Sen tror jag också på att där det brukar stå taxibilar och vänta på kunder, där kan man återigen sätta upp lite destinationsladdare. Tesla star för materialet, Taxi för installationens kostnad och strömmkostnaden.
MVH PP
jajustja, kommer bli bättre för alla när utplaceringen av destinationsladdare kommer igång på allvar här I Europa.
///PP
Sen tror jag också på att där det brukar stå taxibilar och vänta på kunder, där kan man återigen sätta upp lite destinationsladdare. Tesla star för materialet, Taxi för installationens kostnad och strömmkostnaden.
MVH PP
jajustja, kommer bli bättre för alla när utplaceringen av destinationsladdare kommer igång på allvar här I Europa.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker att det ær suverænt bra att TAXI kør elbil och speciellt Tesla. Att de då behøver SuC ær ju ganska sjælvklart, men Tesla borde kunna utnyttja det behovet som reklam och till att bygga fler SuC. Att laddarna ligger dær de ligger inbjuder ju till laddning, så placering av några flera, men lite mer perifert belægna laddare løser væl problemet før långresenærerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Taxi blockerar superchargers
Det är helt klart ett missbruk att använda suc på det sätt taxi gör. Dom är för att vi vanliga dödliga ska kunna köra långresor. Placeringen var fel från början. Eller så tänker man om och låter väsby bli dedicerad för taxi och bygger nya suc där dom fyller sitt syfte. Och det är ca 5-10 mil ifrån storstäderna i alla riktningar. Detta så att vi som kommer utifrån kan ladda så att vi kan ta oss in i sthlm och tillbaka. Enköping, Nyköping och norr om Uppsala känns klockrent.
Då missbrukas dom inte som hemmaladdning i så stor utsträckning.
Som någon skrev. I Göteborg har dom tänkt rätt om dom kompletterar med Rv40. O gärna E45.
Med samma logik borde dom bygga en i Askim/Örje för att ta sig till Oslo och tillbaka
Då missbrukas dom inte som hemmaladdning i så stor utsträckning.
Som någon skrev. I Göteborg har dom tänkt rätt om dom kompletterar med Rv40. O gärna E45.
Med samma logik borde dom bygga en i Askim/Örje för att ta sig till Oslo och tillbaka
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker snarare att en supercharger mellan Uppsala och Arlanda skulle funka. Annars hamnar den för nära superchargern i Gävle. Avfarten till Knivsta skulle kanske funka...
Men det får ju heller inte vara ett för långt hopp söderut till Sillekrog.
Men det får ju heller inte vara ett för långt hopp söderut till Sillekrog.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
En ytterst knivig fråga....
Antar att det största problemet är att de toppladdar, dvs står där för att alltid ha 100% (men det verkar inte rimligt då det är 5 mil dit,dvs 10 mil förbrukas fram och tillbaka vilket gör att de kommer återvända när de ser att de mätaren inte står på 100. Därför har jag svårt att tro på det utan jag förutsätter att de laddar för att de har behov (kör mycket).
Gör tesla fler laddare kommer bara fler taxi bli stående där. Men det tär på övrig utbyggnad och drabbar därmed alla.
Börjar tesla ta betalt kommer nog bilarna så där i vilket fall(de har en inkomst från körningar och enda effekten blir att vinsten blir mindre) men det drabbar alla.
Destinationsladdare vid taxi kön känns som ett mer rimligt alternativ, med en generisk laddare för alla sorters elbilar, flygplatsen kan ta betalt för att taxi får stå där, gärna exklusivt nära till ingången (tänker mig rörliga laddare i rad i typ timglasmodell) på flygplatser som Arlanda och Bromma.
Antar att det största problemet är att de toppladdar, dvs står där för att alltid ha 100% (men det verkar inte rimligt då det är 5 mil dit,dvs 10 mil förbrukas fram och tillbaka vilket gör att de kommer återvända när de ser att de mätaren inte står på 100. Därför har jag svårt att tro på det utan jag förutsätter att de laddar för att de har behov (kör mycket).
Gör tesla fler laddare kommer bara fler taxi bli stående där. Men det tär på övrig utbyggnad och drabbar därmed alla.
Börjar tesla ta betalt kommer nog bilarna så där i vilket fall(de har en inkomst från körningar och enda effekten blir att vinsten blir mindre) men det drabbar alla.
Destinationsladdare vid taxi kön känns som ett mer rimligt alternativ, med en generisk laddare för alla sorters elbilar, flygplatsen kan ta betalt för att taxi får stå där, gärna exklusivt nära till ingången (tänker mig rörliga laddare i rad i typ timglasmodell) på flygplatser som Arlanda och Bromma.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det måste vara en ganska dålig plats att stå och vänta på kunder på? Det tar 20 minuter att åka både till Arlanda och centrala Stockholm därifrån (om det är bra trafik), så de kan knappast stå där och toppladda under tiden de väntar på en körning. Infracity kanske i sig är ett bra ställe att hitta kunder, det finns ju ett stort hotell där.
Sen är det inget problem som kommer lösas av sig självt heller. Om alternativet är att betala för laddning så kommer det alltid vara värt att ta en sväng förbi en Supercharger för att se om det är fullt eller inte. Till slut kommer taxibilarna acceptera 3-4 bilar i kö. De som kommer förbi på långresa och verkligen måste ladda kommer ha 10 taxibilar framför sig.
Sen är det inget problem som kommer lösas av sig självt heller. Om alternativet är att betala för laddning så kommer det alltid vara värt att ta en sväng förbi en Supercharger för att se om det är fullt eller inte. Till slut kommer taxibilarna acceptera 3-4 bilar i kö. De som kommer förbi på långresa och verkligen måste ladda kommer ha 10 taxibilar framför sig.
Model X, Pearl White
Re: Taxi blockerar superchargers
Jo, men som vi skrivit ovan så bör de nya SC läggas en bit utanför städerna. Då kommer de inte fyllas upp av Taxi, snåljåpar eller lägenhetsboende. De grupperna tvingas då hitta egna lösningar, gärna i samarbete med Tesla så klart. Taxi kan köpa in Fastchargers, snåljåparna inse att de inte e så dyrt att ladda hemma och lägenhetsboende driva fram en omställning av deras parkering.Mickep skrev:Gör tesla fler laddare kommer bara fler taxi bli stående där. Men det tär på övrig utbyggnad och drabbar därmed alla.
Tesla bör lägga pengarna på SC på annat håll istället
Tex
I Stockholms fall skulle en ring av SC enligt:
Mellan Bålsta och Enköping
Mellan Knivsta och Uppsala
En innan Norrtälje
En vid Mariefred
För Göteborg:
En vid Ulricehamn
En vid Lilla Edet
Re: Taxi blockerar superchargers
Jo, om det finns en ring med lämpligare SC så kommer problemet lösa sig själv. Ingen långfärdresenär kommer ju välja SC i Väsby om de vet att det är 5-10 bilars kö där. De kommer då ladda på ring SC och klara sin resa ganska lungt.Telsa skrev:Sen är det inget problem som kommer lösas av sig självt heller. Om alternativet är att betala för laddning så kommer det alltid vara värt att ta en sväng förbi en Supercharger för att se om det är fullt eller inte. Till slut kommer taxibilarna acceptera 3-4 bilar i kö. De som kommer förbi på långresa och verkligen måste ladda kommer ha 10 taxibilar framför sig.
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker ändå att grundproblemet är att taxi faktiskt bryter mot överenskommelsen med Tesla om att superchargers är till för långresor.
Tror den bästa lösningen är att taxibolagen eller Tesla sätter upp destinationsladdare på Arlanda i eller i närheten av taxikön.
Tror den bästa lösningen är att taxibolagen eller Tesla sätter upp destinationsladdare på Arlanda i eller i närheten av taxikön.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
Taxi borde själva ha SC på Arlanda
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Taxi blockerar superchargers
Den stora skillnaden Anders, är att Tesla-taxi laddar sina bilar i kommersiellt syfte. Om alla klubbens medlemmar vore åkare kunde jag hålla med dig.AndersBj skrev:En Tesla är väl en Tesla oavsett vems den är eller hur den används?
Jämför detta med:
"Det börjar bli för många Tesla club Sweden-medlemmar som laddar på SC nu. Det behövs begränsningar!"
I USA är diskussionen igång på samma sätt. En 16-årig entreprenör (nu 17!) har köpt in först En och nu Flera Tesla för att köra gäster ToR från Los Angeles till LAS Vegas. Eftersom TesLoop är komersiellt, $85 per passagerare, kommer nu TesLoop att blockera tre Telsas laddare, dvs de laddare ALLA ägare Teslaförare borde kunna använda, för att tjäna pengar. En laddare i LAX, en i Bartow och en i LV är inte längre lika tillgängliga för de ordinarie icke-kommersiella bilarna.
Om Taxi Stockholm köper in en egen (eller två st.) Supercharger med placering i utkanten av Stockholm, skulle detta problem vara borta. Ett antal Fastchargers för Taxi på södra och norra sidan av stan, skulle också minska behovet för Taxi Stockholms bilar att resa Sto-Wäsby-Sto, bara för att ladda upp till fullt. Vad sägs om en FastCharger vid Centralen i Stockholm?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Taxi blockerar superchargers
...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
Re: Taxi blockerar superchargers
Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar!LarsL skrev:...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det gör han ju, indirekt eller direkt. Framkörningavgifter och timarvode, lite beroende på jobbArild skrev:Du tar inte betalt för att köra din företagsbil. Det gör Taxi, limo och budbilar!LarsL skrev:...hmm, så ingen som har företagsbil ska få ladda på SC? Gärna för mig som betalar mina bilar med skattade pengar
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Taxi blockerar superchargers
Då kan han lösa det så att han säljer ett litet teslamärke för $85 och när man köpt det får man en gratis-tur t.o r LA - Las Vegas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Taxi blockerar superchargers
Det hela beror på hur avtalet är utformat. kan någon med lite juridikkompetens titta på det? har svårt att tro att taxi gör något som bryter mot det, dock så känns det olämpligt (mest för att vi alla är egoister och inte vill vänta när just "vi" kör in på laddstationsområdet, fast det är nog något man får vänja sig med, speciellt i områden som är tättbefolkade.
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
själv hoppas jag att de vita områderna på kartan snart är täckta. + att andra leverantörer får upp snabbladdare av klass.
hur länge staten vill hindra sina momsbefläckade fingrar ur elladdningskostnaden är också en fråga (vägar och dess slitage skall finansieras också)
Re: Taxi blockerar superchargers
Juridiskt kanske de inte bryter mot avtalet. Där lämnar jag det osagt, men det framgår ju ganska tydligt att superchargers är till för långresor, och Arlanda-Stockholm tur och retur är inte en långresa i min värld. Och den blir inte längre bara för att man åker flera gånger...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag tror vi får finna oss i att superladdaren i Upplands Väsby är lite felplacerad, och snarare är en reklampelare för Tesla. Även utan den har ju Stockholm ganska bra täckning i alla huvudriktningar bort med Arboga, Gävle och Nyköping. Inte för att det passar precis alla resor såklart. Ska man t ex från Södertälje till Tierp och tillbaka (varför man nu skulle vilja det) så vill man nog gärna ladda lite Upplands Väsby.
Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.
Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Hursomhelst hoppas jag på att Tesla satsar på yttäckning innan de förtätar runt Stockholm. Jag vill hellre kunna ta mig till norra Norrlands inland än att slippa vänta en kvart i Upplands Väsby eller en eventuell ny station i Knivsta.
Om vi tog bort alla taxi och stockholmare från Upplands Väsbys superladdare tror jag vi hade klarat oss med de två stolparna vid servicecentret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS