Tror bilmarknaden kommer bli uppdelad av geopolitiska skäl och strafftullar. Svårt för kinesiska tillverkare i Europa/USA och svårt för västvärldens tillverkare i Kina.
Också låg social status att köra diktaturbil, iaf om du umgås med högutbildade (gäller så klart även kinesiska MY).
Jag rör mig i princip enbart bland "högutbildade" och det du påstår stämmer inte. Folk är olika. Några högskolepoäng mer eller mindre ändrar inte på det.
Jag gillar också fälgarna. Jag tycker dock inredningen är tråkig och stolar samt nackstöd känns väldigt svampiga. Som en Renault från 90-talet.
I övrig ett bra paket på pappret.
Känns? Har du suttit i den? Inredningen är väl helt OK för priset. Bättre än (dagens) MY i alla fall.
TB gav interiören tumme upp och jag garvade åt det här med huvudkudden förresten. Han kan vara rätt rolig ibland.
Huvudstödet kunde man ta bort på BMW 3-serien också. F30. Kommer ihåg det för min son hade en period när han krävde att det var borttaget när han satt bak i sin barnstol och ville ha bra sikt framåt.
Jag gillar också fälgarna. Jag tycker dock inredningen är tråkig och stolar samt nackstöd känns väldigt svampiga. Som en Renault från 90-talet.
I övrig ett bra paket på pappret.
Känns? Har du suttit i den? Inredningen är väl helt OK för priset. Bättre än (dagens) MY i alla fall.
TB gav interiören tumme upp och jag garvade åt det här med huvudkudden förresten. Han kan vara rätt rolig ibland.
Huvudstödet kunde man ta bort på BMW 3-serien också. F30. Kommer ihåg det för min son hade en period när han krävde att det var borttaget när han satt bak i sin barnstol och ville ha bra sikt framåt.
Var väl rätt vanligt förr?
Ja det är en gammaldags lösning med en liten knapp där stolparna för huvudkudden går ner i sätet som du kan trycka in när du vill justera kudden upp eller ner. Sån lösning hade väl i princip alla utom Volvo förr. Volvo hade fasta nackstöd för att de flesta inte klarar att justera kudden rätt och därför sitter osäkert.
Uppvisning i Smista tidigare idag (igår). Fin bil. Jag är positivt överraskad av storlek och känsla i inredning/material. Viktigt för nig är dock körkänsla och räckvidd, men om någon månad kanske man får svar på det också.
Jag gillar också fälgarna. Jag tycker dock inredningen är tråkig och stolar samt nackstöd känns väldigt svampiga. Som en Renault från 90-talet.
I övrig ett bra paket på pappret.
Känns? Har du suttit i den? Inredningen är väl helt OK för priset. Bättre än (dagens) MY i alla fall.
TB gav interiören tumme upp och jag garvade åt det här med huvudkudden förresten. Han kan vara rätt rolig ibland.
Huvudstödet kunde man ta bort på BMW 3-serien också. F30. Kommer ihåg det för min son hade en period när han krävde att det var borttaget när han satt bak i sin barnstol och ville ha bra sikt framåt.
Var väl rätt vanligt förr?
Ja det är en gammaldags lösning med en liten knapp där stolparna för huvudkudden går ner i sätet som du kan trycka in när du vill justera kudden upp eller ner. Sån lösning hade väl i princip alla utom Volvo förr. Volvo hade fasta nackstöd för att de flesta inte klarar att justera kudden rätt och därför sitter osäkert.
Såg att det är så på BMW i4 också. Jag tycker det är en adekvat lösning.
Pratat med en Xpeng försäljare i går då vi spelar padel i samma grupp.
Dom var förvånade att det inte varit mer drag på privatleasing fronten då det gäller Xpeng G6.
Det kan man väl spekulera varför det är så.
Är väl inte helt osannolikt att de flesta inklusive mig själv vill se ett test av en bil byggd för Europa innan man binder upp sig på 36 månader. Alla bilar som visats såhär långt är bilar byggda för Kina.
Pratat med en Xpeng försäljare i går då vi spelar padel i samma grupp.
Dom var förvånade att det inte varit mer drag på privatleasing fronten då det gäller Xpeng G6.
Det kan man väl spekulera varför det är så.
Hur mycket kostar den i privatleasing då?
Drygt 7000kr tror jag för SR versionen med 66kw batteri
Xpeng G6 RWD SR 66kWH |PRIVATLEASING Fr.6995kr/mån|
Tycker inte det är så billigt.
Det är inte billigt och inte ett dugg förvånande att det inte är rusning att leasa den på 36 månader för det priset då ingen vet hur den är. Och inte konstigt att man inte kör kampanj på den heller innan man vet tillgång och efterfrågan.
Polestar 2 kostar från 4.269/mån och det är en bil från en etablerad tillverkare med ett fungerande servicenätverk.
Nä. 7.000/mån kommer inte bli någon hit. Vi kommer nog få se justering nedåt på det.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Polestar 2 kostar från 4.269/mån och det är en bil från en etablerad tillverkare med ett fungerande servicenätverk.
Nä. 7.000/mån kommer inte bli någon hit. Vi kommer nog få se justering nedåt på det.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Polestar 2 kostar från 4.269/mån och det är en bil från en etablerad tillverkare med ett fungerande servicenätverk.
Nä. 7.000/mån kommer inte bli någon hit. Vi kommer nog få se justering nedåt på det.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Som vanligt ett lotteri. Själv tror jag att marknaden är på väg åt ett bättre håll nu.
Är inte så orolig för varken rostskyddet då man har generösa villkor där eller om Xpeng är kvar om 3 år.
Polestar 2 kostar från 4.269/mån och det är en bil från en etablerad tillverkare med ett fungerande servicenätverk.
Nä. 7.000/mån kommer inte bli någon hit. Vi kommer nog få se justering nedåt på det.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Som vanligt ett lotteri. Själv tror jag att marknaden är på väg åt ett bättre håll nu.
Är inte så orolig för varken rostskyddet då man har generösa villkor där eller om Xpeng är kvar om 3 år.
Men du tror att du får klart mer än 50% för den efter 3 år? Ja det kan ju vara så men... Det är klart det är lättare att glömma bort vad det verkligen kostar varje månad om man köper. Min känsla är att många underskattar vad bilen faktiskt kostar.
Polestar 2 kostar från 4.269/mån och det är en bil från en etablerad tillverkare med ett fungerande servicenätverk.
Nä. 7.000/mån kommer inte bli någon hit. Vi kommer nog få se justering nedåt på det.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Som vanligt ett lotteri. Själv tror jag att marknaden är på väg åt ett bättre håll nu.
Är inte så orolig för varken rostskyddet då man har generösa villkor där eller om Xpeng är kvar om 3 år.
Men du tror att du får klart mer än 50% för den efter 3 år? Ja det kan ju vara så men... Det är klart det är lättare att glömma bort vad det verkligen kostar varje månad om man köper. Min känsla är att många underskattar vad bilen faktiskt kostar.
Jag tror ingenting, jag säger att det är ett lotteri. Men troligen så är privatleasing en bra affär jämfört med att köpa i dagsläget, men jag gillar inte upplägget att bli knuten till ett antal mil under oftast 36 månader och att någon ganska ensidigt kan avgöra vad som är "normalt" slitage vid återlämnande. Med det sagt så hämtar jag ut en privatleasad bil på 12 månader i slutet på den här månaden då jag tror och hoppas att det är bättre läge att köpa bil om ett år.
Jag vet att jag fick mer än jag betalade för min id4 när jag sålde den för två år sedan, då var jag glad att det inte var en privatleasing. Teslan som jag sålde i fredags hade gärna fått varit en privatleasing om avgiften hade varit rimlig. Värdefallet på den här var betydligt större än väntat.
Jag tror inte privatleasing är målet, man har prissatt den ganska attraktivt och vill nog helst sälja. Blir det kampanjer så tror jag mer på ränta och vinterhjul.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Som vanligt ett lotteri. Själv tror jag att marknaden är på väg åt ett bättre håll nu.
Är inte så orolig för varken rostskyddet då man har generösa villkor där eller om Xpeng är kvar om 3 år.
Men du tror att du får klart mer än 50% för den efter 3 år? Ja det kan ju vara så men... Det är klart det är lättare att glömma bort vad det verkligen kostar varje månad om man köper. Min känsla är att många underskattar vad bilen faktiskt kostar.
Jag tror ingenting, jag säger att det är ett lotteri. Men troligen så är privatleasing en bra affär jämfört med att köpa i dagsläget, men jag gillar inte upplägget att bli knuten till ett antal mil under oftast 36 månader och att någon ganska ensidigt kan avgöra vad som är "normalt" slitage vid återlämnande. Med det sagt så hämtar jag ut en privatleasad bil på 12 månader i slutet på den här månaden då jag tror och hoppas att det är bättre läge att köpa bil om ett år.
Jag vet att jag fick mer än jag betalade för min id4 när jag sålde den för två år sedan, då var jag glad att det inte var en privatleasing. Teslan som jag sålde i fredags hade gärna fått varit en privatleasing om avgiften hade varit rimlig. Värdefallet på den här var betydligt större än väntat.
Det där med ID.4:an kommer du nog aldrig få uppleva igen. Nästan noll ränta, dyr bensin och brist på elbilar.... Blev ju galet.
Problemet är att det antagligen blir dyrare än 7 tkr i månaden. Räntekostnader och värdeminskning är höga. Bara 50% restvärde på 529 tkr och 36 månader blir ca 7 300:- per månad. Och då tillkommer som sagt räntekostnader. Plus att man får stå med osäkerheten med vad bilen faktiskt är värd om 3 år. Finns Xpeng kvar på svenska marknaden? Hur är kvaliteten, rostskyddet?
Visst kanske restvärdet blir skyhögt men tror vi verkligen det?
Som vanligt ett lotteri. Själv tror jag att marknaden är på väg åt ett bättre håll nu.
Är inte så orolig för varken rostskyddet då man har generösa villkor där eller om Xpeng är kvar om 3 år.
Men du tror att du får klart mer än 50% för den efter 3 år? Ja det kan ju vara så men... Det är klart det är lättare att glömma bort vad det verkligen kostar varje månad om man köper. Min känsla är att många underskattar vad bilen faktiskt kostar.
Jag tror ingenting, jag säger att det är ett lotteri. Men troligen så är privatleasing en bra affär jämfört med att köpa i dagsläget, men jag gillar inte upplägget att bli knuten till ett antal mil under oftast 36 månader och att någon ganska ensidigt kan avgöra vad som är "normalt" slitage vid återlämnande. Med det sagt så hämtar jag ut en privatleasad bil på 12 månader i slutet på den här månaden då jag tror och hoppas att det är bättre läge att köpa bil om ett år.
Jag vet att jag fick mer än jag betalade för min id4 när jag sålde den för två år sedan, då var jag glad att det inte var en privatleasing. Teslan som jag sålde i fredags hade gärna fått varit en privatleasing om avgiften hade varit rimlig. Värdefallet på den här var betydligt större än väntat.
Det där med ID.4:an kommer du nog aldrig få uppleva igen. Nästan noll ränta, dyr bensin och brist på elbilar.... Blev ju galet.