SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 10:25
Verdi_ skrev: ↑13 maj 2024 10:06
SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 09:59
Airlift skrev: ↑13 maj 2024 09:48
SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 09:04
Det där är 'författat' av en Jacob Nordangård som såvitt jag förstår har studerat typ informatik och geografi.
Så å ena sidan tjommen Nordangård och hans 'skrifter'...
Å andra sidan:
Återigen – Var och en kan ju dra sina egna slutsatser...
Ser med tillförsikt på när du debunkar källorna i boken.
Tänker under inga som helst omständigheter lägga tid på att läsa en bok som uppenbarligen är 'författad' av en vetenskapsförnekare.
Vad menar du med '-tecknen runt författad? Att han inte skrivit den? Är det ett plagiat?
ps. Ibland tänker jag att vissa politiska frågor ersätter religionen för vissa. Vissa saker FÅR INTE ifrågasättas. Då är man en kättare och ska förlöjligas snarare än bemötas sakligt. Så var det med invandringen också till det inte längre var det.
Föreslår att du skapar en annan tråd ifall du vill diskutera invandring. (Fast som jag förstått Moderatorn så kan det tänkas att han kan ha vissa synpunkter på det i och med att det här ett bilforum...)
Vidare tycker jag invandring är en dålig jämförelse i det här sammanhanget. Invandring handlar om politik, samhällsvetenskap och ekonomi.
De skenande växthusgasutsläppen å andra sidan handlar om
naturvetenskap. Att ifrågasätta klimatforskning anser jag i så fall kan jämföras med att ifrågasätta ifall den här planeten är ett klot och istället hävda att jorden är platt. Det finns det ju uppenbarligen också folk som gör...
Jag vill inte diskutera invandring. Det var bara en parallell.
Kul att du säger att det är ett bilforum när tråden handlar om annat än bilar. Jo, jag ser också att den ligger under "allmänt/miljö".
Jag har ingen egen åsikt egentligen. Det är säkert som de säger men vem orkar bry sig när det inte finns en chans att det går att göra något åt.
Inte heller på det här forumet verkar medvetenheten vara särskilt stor. Folk flyger till Sydostasien och USA i tid och otid, fast det orsakar lika mycket utsläpp på en enda resa som en fossilbil gör på ett helt år. Ibland är det nåt helt ovidkommande, som en invigning av en Tesla-fabrik eller något.
Att Elon ska bygga och sälja 1 MILJARD Optimus-robotar per år eller ersätta cyklar, tunnelbana osv med "Robotaxi" ses inte heller som något som belastar klimatet och naturen... Nej då är det mer "wow, vilket geni han är och tänk var rika vi aktieägare ska bli". (nu tror jag inte att han ens kommer sälja 1000 st men ändå...)
Ibland känns det som att det mest handlar om att förlöjliga arbetar-/underklassen och deras billiga fossilbilar. Att skjuta ner medel- och överklassens miljöförstörande vanor verkar inte alls lika viktigt. Att konsumera kläder, möbler, dyrt nötkött, importerade lyxartiklar, köksinredningar, att hålla sig med båtar, sommarstugor och fjällstugor osv osv kostar också koldioxid. De ska värmas upp, underhållas, möbleras, åkas från och till...
Nu är det lite "köp en elbil, sen kan du göra vad du vill". Och ja, jag vet att standardsvaret på det är "det är bättre att göra något än ingenting". Fast jag tror nog de flesta här har ett STÖRRE klimatavtryck än snittet i Bensinupproret 2.0.
Ja, det är måndag och jag känner mig lite tjurig.
Men ibland blir jag så jävla less på självgodheten och dubbelmoralen.