Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
hur taxifirmorna kan anse det är lönsamt att ladda på arbetstid..
50kwh (energi för 50:-) på en halvtimme de måste ju kosta minst det dubbla i lön
hur räknar de?
Det kanske är så att en laddning inte räcker hela dagen utan de måste ladda och då är det betydligt bättre för förarna att använda SuperCharger än att ta en typ-2 kabel och ladda fullt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

såg tre taxi vid uppväsby SuC kl 04:xx torsdag morgon 14/4
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Leo »

Nja idag åker få Taxi omkring planlöst och letar kunder. Så deras lön är nog samma oavsett vilken "strategisk taxiplats" de står och väntar på.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.

Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Finns väldigt få 3.7kwh/typ2-stolpar innen i Stockholm om man inte åker ner i garage.. Några enstaka på Kungsholmen oxh ett gäng vid Garnissonen/Linnegatan som jag kan komma på nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Ermin skrev:
Som taxi förare i Taxi Stockholm så kör jag en Volvo V70 gas bil den mest vanliga bilen inom taxi idag. Jag tankar 2-3 gånger under ett pass varje tankning tar väll mellan 5-10min minst då gas går lite långsammare att tanka en bensin. En v70 gas kommer väl sisådär 20mil på en tank. Så med en tesla torskar man inte så mycket tid genom att ladda då den kommer oftast dubelt så långt på en laddning som en Gasbil.
En V70 har då en bensin tank också men åkeren blir inte glad om man nu kör på bensin då det har med Arlanda att göra miljö poäng osv.

Då man oftast är inne i stan eller i närheten och väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe som ger mer än 3,7kWH medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
Intressant!
Om du fick välja var skulle du sätta upp Snabbladdare/Fastchargers?
Låter ju inte som att det först och främst är förbrukningen utan miljökrediteringen som är viktig? Så att bolagen sätter upp egna laddare borde vara helt ok? Kostnaden för elen är ju rätt liten, ändå.

Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras :roll:
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
Vill hävda att det inte finns några 3,7 kWh-stolpar... Dock kan det finnas 3,7 kW-stolpar. På 20 minuter kan man få ca 3,7 kWh från en 11 kW-stolpe (16A trefas)
Det finns många stolpar som bara ger 16A enfas. IKEA t.ex.. Går ju att hitta mängder med dem.. De flesta i Stockholm Stads garage är på 3.7kwh/16A enfas. Men visst kan vi hoppas att det istället sätts upp 3-fas när man ändå håller på.
Notera skillnaden på kW och kWh i vad som skrivits...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

kW är effekt - tänk dig hur mycket vatten som kommer ur en vattenkran
kWh är energi - tänk dig hur mycket vatten som finns i ett badkar.

Ju högre hastighet det är på vattnet som kommer ut ur kranen, ju snabbare fylls badet upp.¨

Uträkningen ser ut enl. följande:
Energi = Effekt * tid
1 kWh =1 kW * 1 h
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

Som nån har varit inne på tidigare så skulle troligen mycket av problemet lösas med destinationsladdare bredvid. Om alla laddare är fulla så kan laddningen begränsas till att inte ladda mer än till 80 eller kanske 90 %. Vid 90 % så laddas bilen ändå så bara med 30kW och en Taxi bör nog räkna med att ha dubbelladdare 22kW så isf är det ingen större skillnad i hastighet. Man skulle kunna ha ett gäng destinationsladdare, kostar nog inte så mkt att sätta upp. Folk som kommer dit för att shoppa eller äta en längre tid kan ju med gott samvete då ställa sig på en destinationsladdare också.

Anledningen att många åkare har köpt Taxi är ju pga. superchargern i Stockholm. Jag tror att Tesla har marknadsfört bilen för taxiåkarna genom att berätta hur de kan ladda på superchargern. Så att säga att de inte får ladda där är nog fel.

Taxi Stockholm ska installera en fastcharger som Tibor har skrivit om också. Förhoppningsvis installerar de fler än ett uttag för annars kommer det inte förslå så mkt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av 12man »

Ermin skrev:
Som taxi förare i Taxi Stockholm ... väntar på en växel körning så kan man hitta stolpe ....medans man väntar.
Mycket körningar har man bara under 2 tider på dagen dvs rusning på morgonen och på kvällen så mellan 7-10 och 15-19 så ser man till att man har bra laddning under dessa tider är det lungt.
7-10 och 15-19 delas väl av 2 förare.. så mellan 11-14 finns ju gott om tid att ladda där man byter förare, jag tror taxi företagarna tror de sparar mer pengar än de gör på tesla supercharger, de tänker fullt tank 1000:- när det är 75:- max

med det körmönster, Ermin antyder så kan en tesla köras 50-60 mil per dag, 18000-21000 mil per år och ändå laddas med en 22kw laddare kl 11-14
ms 76132 "Eleamore"
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.

Bild
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av vigge50 »

Ermin skrev:
Så här ser en riktigt bra pass ut på en helg natt.
Som du kan se så har jag kört 43mil på 13 timmar och då pratar vi om en lördag natt,
det är betydligt mycket mindre att göra resten av veckan så inga problem med en tesla alls liten top upp här och där
Sen är det attraktivt för åkarna då elbilar är i http://nollzon.se/ så elbilar får jo så klart fler körningar då många företag är anslutna till nollzon.

Bild
Kan inte se någon bild tyvärr
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är taxipassen 13 timmar långa?

Låter som det är hårt arbete.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras :roll:
Det är väl mer än 3 gånger så mycket tryck? Nyare bränslecellsbilar kör med 700 bar, bilar som tankar CNG kör med 200-250 bar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras :roll:
Det är väl mer än 3 gånger så mycket tryck? Nyare bränslecellsbilar kör med 700 bar, bilar som tankar CNG kör med 200-250 bar...

Kan inte så mycket om tryck men det har hänt många gånger att jag har tankat gas och bensin samtidigt då även när man kör på gas i volvo bilar så drar den lite bensin så till slut är den också slut. När jag tankar då 60-65l bensin samtidigt som jag tankar ca 16-18kg gas är bensinen färdig på halva tiden. Detta brukar jag göra på OK macken i Enbyberg då båda pumparna ligger nära varan så det är skönt att tanka båda samtidigt ;).
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

Off Grid Byggaren skrev:
Är taxipassen 13 timmar långa?

Låter som det är hårt arbete.
Det är inte hårt tycker jag i sig men långa timmar är det och jakligt dåligt betalat men kul som fan.


Taxibilar delar man på halvt då 12/12 då 24 timmar på ett dygn så om personen i fråga börjar senare då kör man den i 13 timmar då det är max lagliga tiden du får köra en taxi idag med vilotider.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Har du vilotid under passet också? Det blir ju svårt att köra 42 mil i ett sträck med en Tesla.
Ermin
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 mar 2016 16:53

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Ermin »

LarsL skrev:
Har du vilotid under passet också? Det blir ju svårt att köra 42 mil i ett sträck med en Tesla.

alltså du kanske kör 6,5timmar och 6,5 timmar väntar på körning så ;) ja Vilotid har du massor av i taxin ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Intressant att det tar 5-10 minuter att tanka naturgas... Undrar hur de då gör för att trycka i vätgas till dubbla trycket på 5 minuter. Jag tror de försöker luras :roll:
Det är väl mer än 3 gånger så mycket tryck? Nyare bränslecellsbilar kör med 700 bar, bilar som tankar CNG kör med 200-250 bar...
Jag har haft en biogasbil och det tog inga 5-10 minuter att tanka den. Snarare 2-3 minuter. Men det är nog lite skillnad på västkusten och Stockholm. Härnere har vi ett gasdistributionsnätverk och det finns alltid fullt med gas vid varje station. I Stockholm kör man ut biogas på lastbilar och från vad jag hört är det inte helt ovanligt eller var i alla fall inte helt ovanligt för ett gäng år sen att det blev ont om gas vid vissa mackar, med dåligt tryck, långa tanktider, och halvfulla tankar som resultat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av jonasl »

Försöker man dessutom tanka samtidigt som en sopbil så tar det en evighet, de har stora tankar och det verkar sänka trycket i systemet. Har sett mer än en taxichaufför svära när han ska tanka gasbilen i Sköndal.

Västkusten är enormt mycket bättre för gasbilar än 08.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Tycker det var intressant att höra från en taxiförares synpunkt (även om den körde gasbil)
Det blir oftast att man raljerar på folk som faktiskt bara sköter sitt jobb när man blir irriterad över att få vänta på laddstolpar.
Det hade varit mer intressant att höra av de som faktiskt står på nämnda laddställe hur de resonerar (även om jag inser att de skulle få utså lite/ganska mycket skäll)
om ett pass är ung 40 mil, så inser man att de bör ladda åtminståndende 1 ggr per pass (eller behöver) jämför man med gasbil (så blir laddningstiden max 30 minuter vilket är jämförbart med 1 laddning vid SuC)
räknar man på det så innebär det att 1 taxibil innebär 1 h per dag (24h) dvs 1 taxibil=1/24 stolpe. det finns 8 stolpar där så kritiska punkten är alltså 24*8 = 192 tesla taxi i området. Det är då stolparna kommer att bli konstant upptagna.Sverigetaxi köpte in 5 st nyligen (har hört siffror om 50 st till). problemet är att det finns andra tesla ägare och de kommer minska antalet varje plats kan serva. Undrar hur det ser ut på gasmackar då gasbilar verkar vara det vanligaste biltypen för taxi (och laddtiden är jämförbara) (om man tar antalet teslataxibilar som kan befinna sig i området och delar med 192 får man i % hur många som är upptagna på ett dygn)

(kan någon som har mer mattesnille se om uppskattning är korrekt (det finns säkert fler faktorer att stoppa in i funktionen) - speciellt om man räknar på förbipasserande elbilar)
Användarvisningsbild
eriksoderholm
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 apr 2016 08:51

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av eriksoderholm »

Så här tycker Taxi Stockholm om att de använder Superchargern: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -taxibilar
Digital redaktör, Vi Bilägare
Skriv svar