Stora risker utan service

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Stora risker utan service

Inlägg av d3marcus »

Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Remuz »

Samma som min bil…
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stora risker utan service

Inlägg av mans71 »

Beg. fossilbilar står också inför ett kostsamt ras av motor och/eller låda, skillnad är förstås kostnaden för åtgärd. 290 lät som en väl tilltagen summa, men det är klart, 2x för ras vs. fossil låter rimligt.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Vindens »

Gäller detta endast S och hur gamla bilar är det som drabbas?
mussla
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Stora risker utan service

Inlägg av mussla »

Även fossilbilar som servas råkar ut för detta. Vi bilägare skriver om XC60 med läckande taklucka pga krympande list. Kostnad över 200 000 för att reparera fuktskadad elektronik. Bara några få år gamla bilar riskerar att bli skrot. Volvo betalar icke.

https://www.vibilagare.se/reportage/lac ... volvobilar
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Bjelke »

Vindens skrev: 26 maj 2024 20:46
Gäller detta endast S och hur gamla bilar är det som drabbas?
Ja om det rör sig om typ 2018 och äldre så är det typ läge att kassera bilen och
sälja delarna… om det nu inte går att laga till en lägre kostnad.
Dessa bilar är väl inte värda mycket mer en kostnaden ovan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Delta »

d3marcus skrev: 26 maj 2024 20:26
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Stora risker utan service

Inlägg av d3marcus »

Delta skrev: 26 maj 2024 20:59
d3marcus skrev: 26 maj 2024 20:26
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora risker utan service

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59
d3marcus skrev: 26 maj 2024 20:26
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Arctic Drifter »

d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Ja, men man kan få dessa kollade utan att boka service också. Men man får dock vara lite mer engagerad.

Visserligen är min erfarenhet begränsad till BMW men där har jag inte haft några problem att boka in bilarna för kontroll/åtgärd av sådana åtgärder utan att jag servat hos BMW.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Legato »

Arctic Drifter skrev: 27 maj 2024 08:22
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Ja, men man kan få dessa kollade utan att boka service också. Men man får dock vara lite mer engagerad.

Visserligen är min erfarenhet begränsad till BMW men där har jag inte haft några problem att boka in bilarna för kontroll/åtgärd av sådana åtgärder utan att jag servat hos BMW.
Lämnade en e-Tron idag för just åtgärder av kända fel.

Den bilen har tidigare servats av auktoriserad Audi-handlare men de har inte åtgärdat felen. Nu visade det sig att långt ifrån alla Audi-verkstäder gör dessa åtgärder. Försökte boka in den på Audi Hammarby Sjöstad som nog är en av de större Audi-handlarna i Stockholm, men där hänvisades jag till Kista.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stora risker utan service

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59
d3marcus skrev: 26 maj 2024 20:26
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Delta »

Gillar systemet hos Tesla. Att ta in tusentals bilar för att kolla mönsterdjup m.m. är bara trams. Regelbunden service är inte effektivt varken med tid eller pengar. Hur ska man upptäcka ett läckage innan det uppstått och samtidig spara pengar och tid?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Stora risker utan service

Inlägg av d3marcus »

Delta skrev: 27 maj 2024 21:24
Gillar systemet hos Tesla. Att ta in tusentals bilar för att kolla mönsterdjup m.m. är bara trams. Regelbunden service är inte effektivt varken med tid eller pengar. Hur ska man upptäcka ett läckage innan det uppstått och samtidig spara pengar och tid?
Grundfelet är dålig isolering, borde inte vara så svårt att undersöka. Visst är det en härlig känsla att inte betala service. Ända tills Tesla lämnar offertförslag i appen på 290 000:- pga konstruktionsfel.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Richardk »

Provtrycka batteriet tar typ 15 min. Sen får man vänta vänta kanske 15-30 min för att se om det tappar tryck.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora risker utan service

Inlägg av bylund »

Min bil fick utfört "Reseal High Voltage Battery" 2022 när "Coolant rapid mate" (vad nu den kan tänkas heta på svenska) läckte, så jag antar att det var för att undvika läckaget denna tråd handlar om.

Denna återförslutning gick på batterigarantin, så om ni inte fått det jobbet gjort kan det ju vara värt att kolla med Tesla om det behöver göras på era bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3985
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stora risker utan service

Inlägg av AAKEE »

Det är nog rätt många failure modes som man inte upptäcker så lätt på en vanlig service.

Förhoppningsvis har Tesla lärt sig att göra batteriet tätt så det inte släpper in vatten med tiden. (Alltså nyare bilar.)

En lösning lär vara att kolla servicemenyn själv med de felkoder som uppkommer där med lagom jämna mellanrum för att hinna åberopa problemen innan garantin går ut. Jag är inte helt säker på att Tesla är 100% ärliga, speciellt efter att det uppkom massvis med allvarliga felkoder på äldre S precis när garantin gått ut för runt ett eller två år sedan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stora risker utan service

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59
d3marcus skrev: 26 maj 2024 20:26
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stora risker utan service

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59


Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Jag har samma problem med Mini precis som Taliz med Renault, och nu även du med VAG. Det är ju inte scam i den meningen att de bryter något kontrakt, men däremot att de inte är helt transparenta med vad de gör, eller riktigt alltid kan motivera varför. Kombinera med hutlösa priser som service för fossilbilar, och det blir ju missnöje helt klart som du är inne på. På en fossilbil så får man ju åtminstone olja, oljefilter och annat utbytt. Nu är det oftast tveksamt vad man får för alla tusentals kronor i servicekostnader på en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Lurkern »

Låter som rimligt att strax innan bilen fyller 8 år ta in den på en kontroll av batteriets tillslutning.

Hellre det än att betala för "service" varje år.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25

Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.

Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.

Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stora risker utan service

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 28 maj 2024 10:53
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25

Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.

Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.

Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5495
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora risker utan service

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 28 maj 2024 11:34
Nicke Nyfiken skrev: 28 maj 2024 10:53
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25

Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.

Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.

Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.
Visst är det så.
Men det var du som rent allmänt tillskrev VW ärlighet kring service.

Själv använder jag en lokal verkstad som jag har väldigt högt förtroende för när jag servar våran VW.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stora risker utan service

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 28 maj 2024 11:43
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 11:34
Nicke Nyfiken skrev: 28 maj 2024 10:53
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25

Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.

Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.

Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.
Visst är det så.
Men det var du som rent allmänt tillskrev VW ärlighet kring service.

Själv använder jag en lokal verkstad som jag har väldigt högt förtroende för när jag servar våran VW.
Beror på hur hårt man tolkar orden. De jag syftar på är att där är en klar och tydlig lista med vad de gör på en service.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3985
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stora risker utan service

Inlägg av AAKEE »

chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59


Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Min Audi startade inte väldigt kort efter en märkesservice (~10 dagar).
Batteriet var tomt, när jag öppnade locken för att kolla syranivån vart det 100% torrt.

I protokollet var det tickad box för kontroll syranivå - vilket såklart var bullshit och en scam.
Kollegan lämnade in en A5 för service och bromsvätskebyte. Efteråt var det uppenbart att man inte bleedat bromsvätska vid bromsoken. Man hade även här tickat i boxen och tagit betalt.

Det spelar inte så stor roll för kunden om meken slarvat eller företaget medvetet skiter i det. Ogjort är dåligt, väldigt dåligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar