Stora risker utan service
Moderator: Redaktion
Stora risker utan service
Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Re: Stora risker utan service
Beg. fossilbilar står också inför ett kostsamt ras av motor och/eller låda, skillnad är förstås kostnaden för åtgärd. 290 lät som en väl tilltagen summa, men det är klart, 2x för ras vs. fossil låter rimligt.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Re: Stora risker utan service
Även fossilbilar som servas råkar ut för detta. Vi bilägare skriver om XC60 med läckande taklucka pga krympande list. Kostnad över 200 000 för att reparera fuktskadad elektronik. Bara några få år gamla bilar riskerar att bli skrot. Volvo betalar icke.
https://www.vibilagare.se/reportage/lac ... volvobilar
https://www.vibilagare.se/reportage/lac ... volvobilar
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stora risker utan service
Ja om det rör sig om typ 2018 och äldre så är det typ läge att kassera bilen och
sälja delarna… om det nu inte går att laga till en lägre kostnad.
Dessa bilar är väl inte värda mycket mer en kostnaden ovan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Stora risker utan service
Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 20:26Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Re: Stora risker utan service
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.Delta skrev: ↑26 maj 2024 20:59Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 20:26Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Re: Stora risker utan service
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 22:25Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.Delta skrev: ↑26 maj 2024 20:59Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 20:26Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.
Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 942
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Stora risker utan service
Ja, men man kan få dessa kollade utan att boka service också. Men man får dock vara lite mer engagerad.
Visserligen är min erfarenhet begränsad till BMW men där har jag inte haft några problem att boka in bilarna för kontroll/åtgärd av sådana åtgärder utan att jag servat hos BMW.
Tesla Model Y Performance
Re: Stora risker utan service
Lämnade en e-Tron idag för just åtgärder av kända fel.Arctic Drifter skrev: ↑27 maj 2024 08:22Ja, men man kan få dessa kollade utan att boka service också. Men man får dock vara lite mer engagerad.
Visserligen är min erfarenhet begränsad till BMW men där har jag inte haft några problem att boka in bilarna för kontroll/åtgärd av sådana åtgärder utan att jag servat hos BMW.
Den bilen har tidigare servats av auktoriserad Audi-handlare men de har inte åtgärdat felen. Nu visade det sig att långt ifrån alla Audi-verkstäder gör dessa åtgärder. Försökte boka in den på Audi Hammarby Sjöstad som nog är en av de större Audi-handlarna i Stockholm, men där hänvisades jag till Kista.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Stora risker utan service
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.taliz skrev: ↑27 maj 2024 06:11Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 22:25Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.Delta skrev: ↑26 maj 2024 20:59Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 20:26Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.
Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stora risker utan service
Gillar systemet hos Tesla. Att ta in tusentals bilar för att kolla mönsterdjup m.m. är bara trams. Regelbunden service är inte effektivt varken med tid eller pengar. Hur ska man upptäcka ett läckage innan det uppstått och samtidig spara pengar och tid?
Re: Stora risker utan service
Grundfelet är dålig isolering, borde inte vara så svårt att undersöka. Visst är det en härlig känsla att inte betala service. Ända tills Tesla lämnar offertförslag i appen på 290 000:- pga konstruktionsfel.
Re: Stora risker utan service
Provtrycka batteriet tar typ 15 min. Sen får man vänta vänta kanske 15-30 min för att se om det tappar tryck.
Re: Stora risker utan service
Min bil fick utfört "Reseal High Voltage Battery" 2022 när "Coolant rapid mate" (vad nu den kan tänkas heta på svenska) läckte, så jag antar att det var för att undvika läckaget denna tråd handlar om.
Denna återförslutning gick på batterigarantin, så om ni inte fått det jobbet gjort kan det ju vara värt att kolla med Tesla om det behöver göras på era bilar.
Denna återförslutning gick på batterigarantin, så om ni inte fått det jobbet gjort kan det ju vara värt att kolla med Tesla om det behöver göras på era bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stora risker utan service
Det är nog rätt många failure modes som man inte upptäcker så lätt på en vanlig service.
Förhoppningsvis har Tesla lärt sig att göra batteriet tätt så det inte släpper in vatten med tiden. (Alltså nyare bilar.)
En lösning lär vara att kolla servicemenyn själv med de felkoder som uppkommer där med lagom jämna mellanrum för att hinna åberopa problemen innan garantin går ut. Jag är inte helt säker på att Tesla är 100% ärliga, speciellt efter att det uppkom massvis med allvarliga felkoder på äldre S precis när garantin gått ut för runt ett eller två år sedan.
Förhoppningsvis har Tesla lärt sig att göra batteriet tätt så det inte släpper in vatten med tiden. (Alltså nyare bilar.)
En lösning lär vara att kolla servicemenyn själv med de felkoder som uppkommer där med lagom jämna mellanrum för att hinna åberopa problemen innan garantin går ut. Jag är inte helt säker på att Tesla är 100% ärliga, speciellt efter att det uppkom massvis med allvarliga felkoder på äldre S precis när garantin gått ut för runt ett eller två år sedan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Stora risker utan service
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.martinot skrev: ↑27 maj 2024 20:25Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.taliz skrev: ↑27 maj 2024 06:11Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 22:25Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.Delta skrev: ↑26 maj 2024 20:59Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.d3marcus skrev: ↑26 maj 2024 20:26Följer trådar här men även en del grupper på Facebook och i helgen var det ytterligare en svensk ägare som fått ras av HV-batteriet pga dålig isolering av batteripacket (finns en del trådar på amerikanska forum också). Kostnad för att fixa: 290 000:- för batteri + motor som också vattenskadats. Med en årlig (?) besiktning hade en okulär besiktning sannolikt kunnat identifiera och åtgärda problemet så att ägaren sluppit denna kostnad.
Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.
Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Stora risker utan service
Jag har samma problem med Mini precis som Taliz med Renault, och nu även du med VAG. Det är ju inte scam i den meningen att de bryter något kontrakt, men däremot att de inte är helt transparenta med vad de gör, eller riktigt alltid kan motivera varför. Kombinera med hutlösa priser som service för fossilbilar, och det blir ju missnöje helt klart som du är inne på. På en fossilbil så får man ju åtminstone olja, oljefilter och annat utbytt. Nu är det oftast tveksamt vad man får för alla tusentals kronor i servicekostnader på en elbil.chaffis75 skrev: ↑28 maj 2024 00:19Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.martinot skrev: ↑27 maj 2024 20:25Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.taliz skrev: ↑27 maj 2024 06:11Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.
Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.
Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stora risker utan service
Låter som rimligt att strax innan bilen fyller 8 år ta in den på en kontroll av batteriets tillslutning.
Hellre det än att betala för "service" varje år.
Hellre det än att betala för "service" varje år.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5495
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora risker utan service
Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.
Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.
Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stora risker utan service
Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 maj 2024 10:53Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.
Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.
Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5495
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stora risker utan service
Visst är det så.chaffis75 skrev: ↑28 maj 2024 11:34Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 maj 2024 10:53Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.
Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.
Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Men det var du som rent allmänt tillskrev VW ärlighet kring service.
Själv använder jag en lokal verkstad som jag har väldigt högt förtroende för när jag servar våran VW.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stora risker utan service
Beror på hur hårt man tolkar orden. De jag syftar på är att där är en klar och tydlig lista med vad de gör på en service.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 maj 2024 11:43Visst är det så.chaffis75 skrev: ↑28 maj 2024 11:34Skulle säga de beror mer på vilken verkad du åker till än om de är vw. Jag har tex mycket högt förtroende för vw i Landskrona.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 maj 2024 10:53Nja... VW är "ärliga" med vad de SKA utföra på en service.
Men när de bara BIC'ar av punkterna i protokollet utan att utföra arbetet så är det en scam.
Jag har råkat ut för det på DinBil i Lund. Fick med ett fullkryssat protokoll när jag betalade svindyrt för en obligatorisk service. Den "nya" motoroljan var svart som tjära och 2 dagar efter servicen tändes lampan för utslitna bromsbelägg vilka var kontrollerade utan anmärkning enligt serviceprotokollet.
Det är inget annat än scam.
VW har noll i förtroendekapital hos mig.
Men det var du som rent allmänt tillskrev VW ärlighet kring service.
Själv använder jag en lokal verkstad som jag har väldigt högt förtroende för när jag servar våran VW.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Stora risker utan service
Min Audi startade inte väldigt kort efter en märkesservice (~10 dagar).chaffis75 skrev: ↑28 maj 2024 00:19Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.martinot skrev: ↑27 maj 2024 20:25Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.taliz skrev: ↑27 maj 2024 06:11Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.
Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.
Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Batteriet var tomt, när jag öppnade locken för att kolla syranivån vart det 100% torrt.
I protokollet var det tickad box för kontroll syranivå - vilket såklart var bullshit och en scam.
Kollegan lämnade in en A5 för service och bromsvätskebyte. Efteråt var det uppenbart att man inte bleedat bromsvätska vid bromsoken. Man hade även här tickat i boxen och tagit betalt.
Det spelar inte så stor roll för kunden om meken slarvat eller företaget medvetet skiter i det. Ogjort är dåligt, väldigt dåligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5