DanneB skrev: ↑26 okt 2025 01:38
Våtgreppet var ju inte så bra på dessa. Med tanke på våra svenska vintrar, så skulle i alla fall jag vilja ha bättre våtegenskaper på däcken om jag köpte dem till min frus bil..
Våtgrepp handlar ändå inte om att fullständigt förlora kontrollen för an person som kör normalt.
Sämre våtgrepp = längre bromssträcka för den som kör som staten vill att man gör.
Våtgreppet är nog tillräckligt på alla däck för att ingen ska förlora kontrollen i en rondell eller kurva.
Det är ju när det är snorhalt som det blir störst skillnad och mest stress för den som kör - tex att man trampar på bromsen och upplever att det är noll grepp.
Jag har (tvärtemot det jag skriver ovan) en gång faktiskt precis köpt de bästa däcken enligt däcktester (PS4S) med ~4m kortare bromssträcka från 100km/h och då körde en gubbe i hatt ut från stoppskylt på landsvägen precis framför mig. Han fick panik och bromsade när han upptäckte misstaget så den bilen blev stående på tvären mitt i min fil, refug till vänster och en lastbil till höger som skulle svänga höger där gubben i hatt kom ifrån. (Det var den lastbilen som gjorde att gubben inte såg mig). Det gick inte väja, utan bara bromsa.
Efter en maximal inbromsning från ~90 så stannade jag ~1-1.5m ifrån förardörren på den bilen. Med sämre däck hade jag garanterat kört in i förardörren vilket hade kunnat bli riktigt dåligt.
Så, det är inte att man inte ska ha våt-och torrgrepp jag påstår men för vinterdäck är det ju på glashalka, tex blöt is som skillnaderna börjar bli stora och presumtivt riktigt farliga.