Batterier når magisk gräns

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.

Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?

(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)

http://insideevs.com/amprius-demonstrat ... -400-whkg/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av 12man »

....och så fick vi 140 tecken, p thiel
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
....och så fick vi 140 tecken, p thiel
?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av 12man »

“We wanted xxxxxxx cars, instead we got 140 characters.”
― Peter Thiel
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Jorma »

12man skrev:
“We wanted xxxxxxx cars, instead we got 140 characters.”
― Peter Thiel
??
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Remuz »

Jag tror det finns lite fler problem än batteriers vikt. Måste ha intressanta laddare tex
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D

Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av X-Model »

vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Men 12man löste det ju direkt... ;-)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av 12man »

X-Model skrev:
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Men 12man löste det ju direkt... ;-)
jamenvillejuattandraskulleroteradegråockså
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
X-Model skrev:
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Men 12man löste det ju direkt... ;-)
jamenvillejuattandraskulleroteradegråockså
Fattade verkligen inte vad han menade men han kanske löste det?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
12man skrev:
X-Model skrev:
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Men 12man löste det ju direkt... ;-)
jamenvillejuattandraskulleroteradegråockså
Fattade verkligen inte vad han menade men han kanske löste det?
http://www.goodreads.com/quotes/697729- ... characters
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Remuz »

Min kommentar syftade till att man måste ladda flygplanet på bara någon timme utan att det brinner upp om det var otydligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på :D
Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.
Sant, och de hade jag också sagt om det var någon som sa att de hade tagit fram detta på ett universitet bara. Men de som gjorde att jag tog det mer seriöst är att de pratade om att börja producera storskaligt men så klart kan detta också vara ett av de 99% som bara är bullshit.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Swede1 »

BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av danni »

Swede1 skrev:
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av joel80 »

Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.

I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.

Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.

Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?

(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)

http://insideevs.com/amprius-demonstrat ... -400-whkg/
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat? :D
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang :D (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.

Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?

(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)

http://insideevs.com/amprius-demonstrat ... -400-whkg/
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat? :D
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang :D (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare :D
Kolla på klippet jag har länkat några inlägg tidigare, den siffran har nämnts flera gånger :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.

I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.

Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Intressant. Min far har en i3 REX och han säger att man ska räkna med ca 10-12 mil på el och max 10 till på bensin. Men då gäller det på långresor, dvs motorvägshastighet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av 12man »

Danni,
med troligt cd som en lagårdsdörr på både leafen och i3'an så är förbrukningen grymt hastighetsberoende, gläd dig åt att din far har högre fart än joels kollega
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Swede1 skrev:
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.
Och kolfiber är inte minst dyrt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Jerker »

Jag läste en artikel om just BMW och kolfiberkarosser. De har tydligen utvecklat en teknik som gör att det går relativt snabbt att tillverka och de har fått det hyfsat kostnadseffektivt också.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av Wilson »

Angående kostnad och komplexitet för BMWs kolfibersatsning kan man med fördel titta på denna:



Det handlar i korta drag om ett reverse engineering-case på i3an. Mannen i videon som drev projektet vill så klart sälja sin analys av bilen till så många som möjligt så visst blir det lite krängigt ibland. Men jag fann ändå filmen mycket intressant, och den har faktiskt en stor del i att jag föll för just i3an. Hursomhelst förklarar man bland annat hur man kan göra ett attraktivt business case av kolfiberanvändningen, och att tillverkningsprocessen inte alls är så komplicerad som man kan tro.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batterier når magisk gräns

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat? :D
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang :D (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare :D
Är inte den ultimativa gränsen för Li-batterier given genom att en Li-atom kan bära en (rörlig) eletron i bästa fall? Antal Li-atomer i batteriet ger alltså den övre gränsen för maximal kapacitet. Detta gäller dock enbart Li-luft batterier, annars är förhållandet mycket sämre, eftersom man behöver nån annan metall också. Nåt sånt. Jag har inte gogglat, befinner mig således på okänd mark. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar