Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge

Inlägg av bylund »

Om man vill slippa betala vägtull i Norge så måste man skaffa en transponder ("brikke") och registrera ett avgiftsfritt avtal. Gör så här:
1. Registrera dig hos ett vägtullsföretag, t ex Fjellinjen som sköter vägtullarna runt Oslo. De skickar en transponder med post även till Sverige (andra företag kanske också gör det, det vet jag inte, men jag har sett andra instruktioner om att man måste hämta upp brickan någonstans). Jag fick hem min bricka på fyra arbetsdagar.
2. När du har fått numret på din transponder/autopass, skicka ett meddelande via "Min side" med autopassnummer, registreringsnummer och bilmodell, och säg att du inte ska betala avgifter för att bilen är en elbil. Ladda också upp en inskanning av registreringsbeviset så att de kan se att det är en elbil.
3. Betala fakturan på 200 NOK som är depositionen för transpondern.

Transpondern ska även fungera på Svinesundsbron, Öresundsbron, bältbroarna i Danmark och några ställen i Tyskland (dessa är inte avgiftsfria, du får en faktura från Fjellinjen i så fall). Det kan betyda att om du har en transponder för någon av dessa kanske du kan registrera dig som avgiftsfri i Norge på annat sätt än ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge

Inlägg av Bod »

Tvivlar på att det gäller för Öresundsbron. Vore toppen iof. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge

Inlägg av bylund »

Jag förstår det som att transpondern gäller för Öresundsbron, inte avgiftsfriheten. Kör du på Öresundsbron kan du alltså köra utan att stanna, men du får en faktura på passeringarna från Fjellinjen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag förstår det som att transpondern gäller för Öresundsbron, inte avgiftsfriheten.
Ja det är riktigt. Transpondern gäller också på Öresundsbron. Avgiftsfriheten gäller bara i norska bomstationer, dock inte den på Svinesundsbron.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar